Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Piet

Citaat van: arjen850 op 17-12-2015 17:59:53
Citaat van: Piet op 17-12-2015 16:10:52
http://www.meditekst.nl/zoe.jpg

Of kan je helemaal geen fototjes zien?

Rijdt heel leuk, en is serieus vlot te noemen. Heb er anderhalf jaar geleden een rondje door de Oostenrijkse bergen meegedaan ;D

Ja, zo'n electromotor wil best koppel leveren en ook meteen bij het wegrijden.
Als je dan ook nog eens zijn zeer lage zwaartepunt ten gevolge van de zware accu in de bodem in ogenschouw neemt... nou ... dan wil het zich op de binnenwegen best zeer behoorlijk soepel door het verkeer heen laten jagen.
En voor de stukjes waar ik hem voor ga gebruiken hoef ik ook niet zo zuinig mogelijk proberen te rijden, ik krijg de accu toch al niet veel meer dan voor de helft leeg.

razorx

elianmars

Piet

de Boeing

Citaat van: Piet op 16-12-2015 21:00:46
Ik heb er wel 4 basisprincipes voor moeten  laten varen:
1. Koop nooit een franse auto.
2. Koop nooit een nieuwe auto.
3. Koop nooit een elctrische auto.
4. Koop nooit een kleine auto.

Hmmm......zal de leeftijd wel zijn... ik noem het "hij wordt milder" anderen zeggen "hij dementeert"....

Haha, LoL!

en ja ook ik was laatst eens aan't rekenen geslagen voor een elektrische auto (en dat valt niet tegen + dat het idd zeer prettig rijdt).

Jelmar

850R

Piet

Piet

Ok dan...

Uitgedaagd door Jelmar, die ik gisteren tegen kwam bij Ludwig Performance, heb ik dan maar een run met mijn 850R gemaakt op de hubdyno van Ludwig
De run uit 2013 stond nog in zijn systeem zodat ik mooi de vorderingen van de laatste modificaties kon zien.

Vermogen is uitgedrukt in wiel-pk's.

\
www.meditekst.nl/Ludwig/Ludwig2015-2.jpg

Koppel (en daarmee vermogen) was toch aardig toegenomen t.o.v. 2013 van 386 Nm tot 425Nm toch een toename van bijna 40 Nm, dat stemde wel tot enige tevredenheid.
Minder tevreden was ik over het induiken van het vermogen na 4500 RPM.
Ik had tijdens de run ook een log gemaakt.
Daar was de oorzaak op de zien: knock na 4500 toeren met onmiddelijk ingrijpen door de ECU met knock fuel enrichement en knockretard.
Bij deze beveiligingsvoorzieningen laat de ECU er geen gras over groeien, het vermogen duikt dan daardoor ook flink in.
De oorzaak is een te enthousiaste extra vervroeging van 6 graden o.i.v.  de meth inspuiting.
Althans.......... op de bank, bij loggen op de weg kom ik dit fenomeen niet tegen en trekt de auto ook stug door tot over 6000 RPM voordat het vermogen begint in te zakken tgv de krappe hotside van de 19T
Maar het betekent dat ik toch wel erg dicht tegen de knockgrens aanzit, reden om de vervoeging daar 1 a 2 graden minder te zetten.

Een ander interessant punt is de dip rond 3800 RPM.
Op zoek naar de oorzaak:

Precies op dat punt is op een of andere manier met al het geexperimenteer een vrij forse dip in de TCV tabel geslopen.

\
www.meditekst.nl/Ludwig/Ludwig2015-3.jpg

\
www.meditekst.nl/Ludwig/Ludwig2015-4.jpg

\
www.meditekst.nl/Ludwig/Ludwig2015-5.jpg

Die plotselinge dip in de TCV tabel is kennelijk genoeg om de turbodruk even te doen verminderen met een dip in het vermogen als gevolg.
Snel die rare dips in de TCV tabel eruit gehaald uiteraard.

Jelmar maakte zich zorgen over de snelheid van het wideband verhaal, AFR volledig bepaald in closed loop.
Of de AFR niet teveel achter de gevraagde AFR aanhobbelt
Welnu dit is meer dan snel genoeg:

\
www.meditekst.nl/Ludwig/Ludwig2015-1.jpg

Hier is te zien dat de AFR vrijwel meteen de door de ECU gevraagde (requested) AFR volgt.
Als de AFR er achteraan zou hobbelen, zou zijn grafiek t.o.v. de grafiek van de requested AFR naar rechts zijn verschoven.
Dit is niet het geval. De grafiek van de AFR ligt op de grafiek van de requested AFR. De AFR wordt dus vrijwel momentaan hetgeen de ECU vraagt.

Aan het begin van de run is er wel even een overshoot van 0.9  AFR punt  als ie in korte tijd van 14.4 naar 11.8 duikt.
Ik kan dit wel weg regelen, maar voorlopig vindt ik die korte tijd van extra benzine wanneer de motor echt vermogen begint te leveren niet zo erg.

razorx

Dank voor je verslag Piet. Altijd interessant om te lezen.
Lullige instinker in je TCV Pilot tabel.

Ik durf te wedden dat je in grafische modus een cel naar beneden trok maar niet de juiste. Net even de verkeerde bewerkingshoek.

Mooi koppel en dat je wideband regeling goed werkt bezorgt mij dagelijks rijplezier. ;)

Ook ben ik heel benieuwd of de pk vuistregel mbt de MAF waarde redelijk op gaat.

V70geRwin

En leuk dat je de uitdaging hebt aangenomen  :eusa_clap:

Wat vond Jelmar er van of gaat hij zelf nog reageren?

Piet

Laat ik het zo zeggen... Ik verwacht zeker een reactie :)

Piet

Citaat van: razorx op 30-12-2015 20:30:47
Ook ben ik heel benieuwd of de pk vuistregel mbt de MAF waarde redelijk op gaat.

Nog steeds lastig te zeggen, die MAF regel heeft betrekking op de krukas pk's als ik me niet vergis.
De hier gemeten pk's zijn wielpk's.
Omrekenen van wielpk's naar krukaspk's is dan  toch weer een beetje giswerk.

razorx