Geen constante trekkracht bij optrekken in deellast

Gestart door KIM, 08-05-2010 01:07:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ik heb last van een vreemd fenomeen:
De laatste weken merk ik dat tijdens het optrekken in deellast de auto bij een vaste gaspedaalpositie in een soort golfbeweging optrekt. De toerenteller laat dat ook heel duidelijk zien; eventjes staat de naald bijna stil en daarna verhoogt het toerental weer om vervolgens de naald weer stil te laten staan.
Ik heb dit in heel lichte mate al in de auto vanaf de aankoop, maar nu is het zo goed waarneembaar dat zelfs de vrouw mij het wist te melden.
Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik nog nergens naar gekeken heb, maar alleen over de bron van dit probleem heb nagedacht. Ik deponeer dit op het forum omdat wellicht 1 van jullie dit ooit heeft meegemaakt.

Ik heb aan een aantal dingen gedacht, te weten:
- de turbo
 De kans dat deze de veroorzaker is is aanwezig, echter de drukmeter varieert niet en bij vollast is er ook  
 niets aan de hand.
- de automaat
 Ook deze verdenk ik niet omdat naar mijn idee het probleem zich als eerste bij vollast had moeten openbaren.
- De LPI injectoren zijn vervuild
  Weer hetzelfde verhaal: bij vollast werkt alles goed. Ik moet nog eens proberen over te schakelen op benzine
  wanneer het probleem zich voordoet.

Wellicht kunnen mensen mij helpen met het zoeken in een goede richting?

elianmars

westerweeltje

Citaat van: elianmars op 08-05-2010 01:09:05
Luchtmassameter?

heb het zelfde probleem,
hoorde dat het ook een kleine lek kan zijn?!

verburgh

Citaat van: westerweeltje op 08-05-2010 01:20:39
Luchtmassameter?

heb het zelfde probleem,

Je kan ook hier vragen of iemand je wil helpen tegen een kleine vergoeding.westerweeltje,Volgens mij klop er niks van jou auto sorry.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,45.0.html

westerweeltje

Citaat van: verburgh op 08-05-2010 01:24:28
Citaat van: westerweeltje op 08-05-2010 01:20:39
Luchtmassameter?

heb het zelfde probleem,

Je kan ook hier vragen of iemand je wil helpen tegen een kleine vergoeding.westerweeltje,Volgens mij klop er niks van jou auto sorry.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,45.0.html

bij mij blijkt het dus ook om een andere slang te gaan sorry :eusa_whistle:

Misha

Inderdaad eerst maar eens een andere LMM proberen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

gltman

Als je het goed voelt in deellast is het eerder de lambdasonde, deze regelt te traag . Heb het ook gehad, heb eerst luchtmassameter geprobeerd dat was het makkelijkst ,hadden hem op voorraad, maar het bleef, hierna de lambdasonde vervangen en het was over. Wel een originele van Bosch nemen! misschien iets duurder maar is wel beter

)()()sT

Daar zat ik ook aan te denken Cornelis.
Ik wil dit voorjaar zelf ook (preventief) de sonde vervangen. LMM heb ik al gedaan (maar heb nog steeds het probleempje wat ik vantevoren ook al had).

Suc6!

KIM

Oke, goeie tips.
Mijn gedachtengang over de lambdasonde:
Tijdens het optrekken zal de mengselwaarde niet pendelen maar eerder richting rijk gaan; immers je hebt iets verrijking nodig om uberhaupt te kunnen accelereren. Bij een niet goed functionerende lambdasensor zou ik het probleem wel in deellast kunnen verwachten, maar meer tijdens constante snelheid. Sowieso loont het zich de moeite om eens te meten wat de pendelfrequentie van de lambdasensor is. De sensor is te duur om lukraak te vervangen.

De luchtmassameter:
Resulteert een LMM die defect is in een schommeling? Wat ik vanuit de praktijk (geen Volvo praktijk) heb gezien, zorgt dat vaker voor een vermogenstekort. Helaas is de LMM nagenoeg niet te controleren op de juiste werking. Misschien eens testen met een LMM van iemand waarbij deze goed is.

Jullie begrijpen uit mijn verhaal dat ik niet zomaar lukraak dingen wil vervangen totdat het goed is. LMM en Lambdasensor zijn niet echt goedkope onderdelen om te vervangen.

razorx

Ik zou eerst eens foutcodes uitlezen.
Een krakende TPS behoort overigens ook tot de mogelijkheden.

Succes!

Misha

Je kunt bij een gewillige Volvodealer een rit maken waarbij ze verschillende sensorinputs loggen en markeringen kunnen zetten.

Misschien dat je daar wat aan hebt ?

Uiteraard zullen de meeste goede tuners dat ook wel kunnen, maar dan zie je iig wat er aan de hand is.
Kost uiteraard ook geld.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KIM

Foutcodes zijn er helaas niet en loggen kan ik zelf eventueel ook wel.
Het probleem met loggen is dat er weinig mensen zijn die een log zonder werkelijke overschrijdingen van grenswaarden kunnen interpreteren. Ik geef zelf cursussen aan automonteurs, onder andere in het stellen van diagnose mbv diagnosetester, multimeter en scope, en ik verwacht zelf ook niks aan een log te kunnen vinden. Ik heb wel hoge verwachtingen van tuners in deze, maar ik los liever dit probleem zelf op, vandaar mijn vraag over tips.

TPS is eenvoudig met een scope te controleren, dus daar ga ik ook mee aan de gang.

Nogmaals, ik moet nog even wat tijd vinden om aan mijn zoektocht te beginnen maar ik heb hier iig al wat goede handvaten mee gekregen; dank u allen daarvoor!

KIM

Lekker hoor; wil ik gaan meten, is het probleem alweer een week weg...
Ik houdt jullie op de hoogte.

Ludo

De lambdasonde kan inderdaad wel eens zijn beste tijd gehad hebben.
Ook omdat ik net dit lees:

Citaat van: KIM op 15-05-2010 00:59:26
Ik reed op LPG met de GLT 1:7,8 en met de R 1:6,5. Beide met automaat.

KIM