Welke olie direct na een motorrevisie ?

Gestart door Piet, 16-05-2010 13:32:53

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Op het internet maar ook van reviseurs lees/hoor je veel tegenstrijdige berichten over welke olie je het beste kunt gebruiken tijdens de inloopfase na revisie.
Of direct de normale volsynthetische of goedkope minerale olie of speciale inloopolie etc.
Een ieder heeft weer zo zijn eigen argumentatie waarom zij een van deze olien het beste vinden.

Het gaat er bij het inlopen uiteindelijk alleen maar om de zuigerveren en de cilinderwanden zo goed mogelijk op elkaar te laten inslijten, maar wel dan weer  zonder schade aan de rest van de onderdelen toe te brengen door of een te slechte smering of afzettingen in de verbrandingsruimte met pingelen als gevolg etc.

Wie heeft adviezen en/of ervaringen wat dit betreft met onze (turbo) motoren?  :-\

t5karel

Er is inloopolie bij die van mij ingegaan,na ca 1500 km kun je overstappen op 5w40 of 10w40.Wel ff oliefiltertje wisselen.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

ed

Het beste is om eerst een heel goedkope oli eerin te doen, gewoon 10W-40 mineraal. Hiermee de auto een klein stukje rijden, zeg maar een rondje om de kerken de olie af laten lopen. Hiermee haal je de grootste rommel uit de olie die je er niet in wilt hebben. Er blijft altijd wel iets achter. Dan een "inloopolie" erin doen. Dit is geen vol syntheet, maar mineraal of half syntheet. Hiermee de auto in rijden. Hoge toerentallen voorkomen en een soepele rijstijl hanteren. Als de inloop periode over is (1500 km) dan een vol syntheet erin en genieten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rijns_t5r

ik ben het met het verhaal hierboven helemaal eens,maar wat ik mij afvraag als je de inloop olie eruit laat lopen blijft er dan wat restant achter?
ik heb het idee dat de olie koeler vol blijft staan,is dat ook zo?
zoja dan zou ik de onderste slang van de oliekoeler ook even losmaken en aftappen.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Johann

Citaat van: Rijns_t5r op 16-05-2010 13:57:30
ik ben het met het verhaal hierboven helemaal eens,maar wat ik mij afvraag als je de inloop olie eruit laat lopen blijft er dan wat restant achter?
zoja dan zou ik de onderste slang van de oliekoeler ook even losmaken en aftappen.

robert

Wat was de revisie precies dan?
Gooi er eerst een tijdje simpele olie op en dan een syntheet  5W-40 oid en verder geen zorgen maken.
Pruttel blijft wel in 't carter liggen. Als er krullen in het olie systeem zitten dan kan geen enkele olie je helpen.

Piet

Bedankt voor julie reacties.

Citaat van: t5karel op 16-05-2010 13:41:26
Er is inloopolie bij die van mij ingegaan,na ca 1500 km kun je overstappen op 5w40 of 10w40.Wel ff oliefiltertje wisselen.

Welke inloopolie heb je hiervoor gebruikt?

robert

Aannemelijke gedachte, ga dat voor de zekerheid gewoon doen.

Piet

Citaat van: Johann op 16-05-2010 14:03:25

robert

Wat was de revisie precies dan?
Gooi er eerst een tijdje simpele olie op en dan een syntheet  5W-40 oid en verder geen zorgen maken.
Pruttel blijft wel in 't carter liggen. Als er krullen in het olie systeem zitten dan kan geen enkele olie je helpen.

Het gaat om een volledige motorrevisie, zie mijn blog "Fotoreportage van een motorrevisie"
Ik heb hem zelf gedaan en ik kan je verzekeren dat de zaak brandschoon in elkaar gezet is, zit aboluut geen ijzervijlsel o.i.d in.
Simpele olie is dat zoiets als van de AVIA of zo ? Of is er nog een speciale inloopolie die je adviseert.

t5karel

Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

arjenT5R

hmmm ik dacht dat een 850 pas na 3 ton was ingelopen?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Even offtopic.  :P

Waarom is olie een discussiepunt, na een revisie van 3-4-5000 euro. ???

Henk855

Citaat van: Ludo op 16-05-2010 22:21:32

+ 10
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Hans Duiven

quote:
Op het internet maar ook van reviseurs lees/hoor je veel tegenstrijdige berichten over welke olie je het beste kunt gebruiken tijdens de inloopfase na revisie.
Of direct de normale volsynthetische of goedkope minerale olie of speciale inloopolie etc.
Een ieder heeft weer zo zijn eigen argumentatie waarom zij een van deze olien het beste vinden.
uote:

Johann

Probleem is een beetje dat oud en nieuw door elkaar gaat.

In principe kun je op deze dure revisie zonder olie discussie gewoon een goeie 5W-40 zetten icm met een goed nieuw filter en gewoon rijden.
Voor het tussen de oren en de gemoedsrust zou je eventueel voor een minerale olie kunnen gaan en na een km of 100-1000 deze  kunnen vervangen door een synthetische olie. De olie die er uit komt vang je dan zo schoon mogelijk op en deze zou je kunnen laten testen om te zien of er misschien een materiaal in het blok hogere slijtage laat zien maar het blijft een beetje een vertekening van de realiteit.

Het inrijden op de oude manier. Kwalitatief waren de materialen minder dan wat ze tegenwoordig zijn. Het machinaal bewerken deed men met andere en ook minder nauwkeurige toleranties dan dat men het nu doet.
Je kunt je afvragen of je moderne motor wel moet inlopen? Wat is inlopen? Voor de lagers gaat het er gewoon om dat je vanaf de eerste rotatie een goede oliehuishouding hebt. De lagers moeten van een zo constant mogelijke oliefilm voorzien worden. Zit hier structureel iets scheef dan loopt dat nooit in. Zit een lagerschaal scheef en loopt ie in dan loopt ie door de glijlaag en daarna gaat het rap achteruit met de smerende eigenschappen van dit lager. Helemaal als er slijpsel in zit. En goede olie kan hier ook niets mee.
Vervolgens heb je het compressie verhaal. de zuigerveren moeten sealen op de cylinderwand en de schraapveren moeten de olie kunnen verdelen over de cylinderwand. Zitten de schraapveren te strak dan lopen ze echt niet in tot ze goed zitten. Is de cylinder ovaal dan kan de veer heel minimaal volgen maar een juiste werking van beide type veren krijg je nooit. In principe heb je vanaf dag een dan al een oliezuipende slechte compressie motor.

Wat is het dan wel? Bij de oudere motoren was het hoon proces en de materiaal soort van de cylinderwand/bus anders. De hoon lijn had een veel scherpere afwerking op een vrij bros materiaal. Bij het inlopen van de oudere motoren zag je in de eerste draaiuren een soort van slijtage op deze hoonlijnen waarbij de scherpe puntjes er af kwamen en dus ook in de olie gingen zitten. Heel minimaal maar toch.
Omdat de cylinder in principe een beetje aan de kleine kant was rekening houdende met het inlopen was de warmtehuishouding ook anders op de cylinderwand. Naarmate de hoonlijn beter in z'n vorm kwam kreeg je een betere afdichting voor de compressie, minder weerstand in de cylinder en een betere warmte en oliehuishouding. Dit alles zou dan ongeveer een 1000-2500 km duren en na deze periode moest de olie er uit om zeker te zijn dat de miniscule metaal deeltjes er uit waren. Omdat de motor in aanvang deze hogere interne weerstand had en om het inloopproces te versnellen gebruikte men een "inloop" olie die iets andere eigenschappen had.

Het gaat dus om de ruwheid van de nieuw bewerkte oppervlakten die elkaar raken. Is een deel te ruw dan heb je minder raakvlak maar ook meer weerstand en dit zal er voor zorgen dat de temperaturen in de motor hoger zijn dan ze eigenlijk moeten zijn omdat het blok de warmte minder efficient kan afvoeren.

Moderne motor zoals de Volvo motor heeft veel nauwkeuriger toleranties. Zuigerveren zijn dusdanig hard dat de vrijwel niet slijten, echt niet binnen 1000 km. De cylinderbussen zijn ook van een veel betere kwaliteit en het hoon proces is tegenwoordig anders. Men gebruikt een zogenaamde plateau hoon waarbij de scherpe hoonlijnen al afgevlakt worden. De hoek van het hoonpatroon is men ook jaren mee aan 't stoeien geweest en de diepte en verhouding van de lijnen etc. om zo snel mogelijk voor de juiste oliehuishouding/smering/koeling te zorgen.

Het is dus zeker van belang dat je de beste smering in de motor gebruikt. Discussie is of dit voor een nieuwe motor dan misschien teveel bescherming geeft waardoor de motor, mocht deze eventueel iets te strak lopen, te lang bezig zal zijn met het zogenaamde inlopen maar je hebt dan eigenlijk al een motor met een foute basis. Olie heeft ook een hele ontwikkeling doorgemaakt en een minerale olie is echt niet slechter dan een synthetische olie als deze nieuw is. Verschil zit 'm meer in de houdbaarheid cq standtijd van de olie en de sterkte van de oliefilm in het grensbereik aangaande temperaturen.

Een dikkere olie zal iets moeilijker door het blok gaan, meer weerstand geven en dus waarschijnlijk ook een hoger temperatuurbeeld laten zien. Kies je dan voor een dikkere minerale olie dan kan dit ten koste van de standtijd gaan en de olie zou door de verhoogde temperaturen buiten z'n werkbereik kunnen komen. Je zou dan eigenlijk dus voor een iets dunnere olie moeten kiezen maar veel van de dunnere olieen zijn tegenwoordig gewoon synthetisch. De vraag is dus of je kiest voor 6 liter goedkopere minerale olie na 100-500 km weggooien of iets langer doet met een iets betere cq duurdere syntheet. Om het "inlopen" hoef je 't niet te doen want dat duurt bij een Volvo motor minimaal 10d km, misschien wel 15d km.

Advies voor dergelijke motoren is 10W-40 welke veelal mineraal cq halfsyntheet is. Veel mensen gebruiken ook 5W-40 en dat is veelal een vol syntheet of achtig.

Piet

Even offtopic.  :P

Begrijp in het geheel  niet wat je hier mee wil zeggen. (maar dit kan heel goed aan mij liggen).

Echter een duidelijk en  uitgebreid  verhaal van Johann.
Het is uiteraard duidelijk dat buiten het zuigerveer cilinderwand contact voor alle onderdelen van de motor sowieso een goede smering van begin af aan van belang is om die reden had ik dan ook de neiging direct met een goede 5 W40 volsyntheet direct te beginnen.
Correcties van eventuele onzuiverheden is niet aan de orde, daar is de olie en inloopperiode uiteraard al helemaal niet voor bedoeld.

Het gaat dus puur en alleen om het zo goed mogelijk laten inlopen van de zuigerveren op de cilinderwanden.
Dit was bij de vroegere motoren inderdaad soweiso noodzakelijk, daar is geen twijfel of discussie over.

Maar het is juist bij de modernere motoren waar hier dus verschil van mening over bestaat tussen de "deskundigen"
Uit jouw verhaal, Johann komen weer sterke argumenten naar voren  geen " ïnloopolie" te gebruiken.

Het is nu juist zo dat ik na zo een "dure" revisie dan ook wel zo goed mogelijk wil beginnen met de olie.

Ludo

Citaat van: Piet op 17-05-2010 00:58:18

Begrijp in het geheel  niet wat je hier mee wil zeggen. (maar dit kan heel goed aan mij liggen).

Ik bedoel daarmee, eerst een euro of 3-4-5000 uitgeven aan de revisie, en daarna gaan discusseren over de laatste 50á100 euro wat goeie olie betreft.

Maar eigenlijk geef je het antwoord zelf al:

Citaat van: Piet op 17-05-2010 00:58:18
Het is nu juist zo dat ik na zo een "dure" revisie dan ook wel zo goed mogelijk wil beginnen met de olie.

Citaat van: Johann op 17-05-2010 00:21:52
Olie heeft ook een hele ontwikkeling doorgemaakt en een minerale olie is echt niet slechter dan een synthetische olie als deze nieuw is. Verschil zit 'm meer in de houdbaarheid cq standtijd van de olie en de sterkte van de oliefilm in het grensbereik aangaande temperaturen.

Ik ben het er toch niet mee eens, dat een minerale olie aan dezelfde eigenschappen voldoet als een vol synthetische olie.
Een volsynthetische olie heeft ook nog altijd een reinigende werking.