Motorblok Wissel

Gestart door Ronin, 30-05-2010 11:51:00

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Citaat van: Ludo op 05-10-2011 18:33:21
Nu word het moeilijk(er).
Ben net toch nog even naar de dealer gereden, voor diagnose.
Ze hebben met de auto gereden, en op de brug gehad om te luisteren met een ? apparaatje.
De monteurs zeggen dat het een drijfstang heel anders zou klinken, en niet zo snel tikken.
Een klepstoter is volgens hun de oorzaak van het tikken.

:eusa_think:

Been there done that....  Altijd hetzelfde verhaal.... het "klinkt" als een klepstoter... geloof me: dat is het in 99% van de gevallen niet (helaas).  Haal je carter weg en dan zul je al snel een beschadiging zien aan de binnen kant van één of meerdere zuigers en de bovenkant van een drijfstang. Hoeft maar minimaal krom te zijn om dat getinkel te veroorzaken wat bijna iedere dealer voor een klepstoter verslijt....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Piet

Waarom zou die drijfstang krom zijn, heb je er zoveel vermogen op staan?
Wat voor turbo heb je erin zitten en hoeveel druk geeft die bij de lagere toeren?

Drijfstangen zijn wel de zwakke schakel in deze motoren.
Ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat ik er sterkere drijfstangen in heb gezet alsmede ook sterkere drijfstang lager schalen ook al heb ik er "maar"een 19T opzitten.

Maar met een 16T bijvoorbeeld krijg je de originele drijfstangen toch zeker niet zo makkelijk krom?
Lukt wel met een dikkere tubo en een tuning die daar te weinig rekening mee houdt.

Ludo

Zoals ik gisteren al zei, nu word het moeilijk een beslissing nemen.
Er zit een 19T op, druk weet ik niet precies, mijn digitale meter is érg optimistisch.
Het komt niet overeen met de standaard meter in de klokkenwinkel.
Zal de oude eens monteren vanavond.
Maar twijfel niet dat die te hoog is, software is in mei bij Fasttech gedaan.
Als ik me niet vergis max 1,2 bar.
Op hun bank deed hij 340pk/530Nm.

Vanmorgen hoorde ik totaal niks getik meer.
Auto rijd goed, als vanouds.
???

UserID6342

Twijfel absoluut niet aan je kunnen cq oordeel, maar dr.st.lager word wel steeds onwaarschijnlijker wat mij betreft......

Allereerst al het feit dat je het nu (gelukkig) niet hoort.  Een dr.st.lager hoor je altijd (misschien koud niet, maar warm altijd).  Denk toch eerder, zoals gisteren eigenlijk ook al na je verhaal, aan een hangende stoter.  Hoe vervelend dan ook, maar altijd beter als een rammelend dr.st.lager natuurlijk.

Tenminste, zou ik zelf vinden....

)()()sT

Ik zit dit topic nog even door te lezen en kwam onderstaande post van mezelf tegen.

Citaat van: )()()sT op 04-11-2010 16:03:22
*Joost gaat alvast een sok pakken, just in case*

;D

:eusa_eh:

;D

rovelra

Vreemd dat het nu NIET meer hoorbaar is!!??

Piet

hmmmm,... als je een kromme drijfstang hebt zou dat betekenen dat Fasttech niet goed getuned zou hebben.
Maar dat lijkt me toch minder waarschijnlijk, het is toch een goed bekend staand tuningsbedrijf waarbij ze weten wat ze aan het doen zijn.
(mocht die toch krom zijn, dan weet je waar je voor garantie moet aankloppen)

530 NM is wel een behoorlijk groot koppel (alhoewel ik de indruk heb dat de metingen van Fasttech nog al eens erg optimistisch kunnen zijn als ik af en toe de behaalde waardes bij een beplaade setup lees).
Zo'n groot koppel bij originele drijfstangen is niet zo  erg zolang al dat geweld maar niet bij te lage toeren loskomt.

Bij een kromme drijfstang gaat het getik ook niet uit zichzelf  over. Overigens gaat het verhaal van verdwijnende tik onder acceleratie bij een kromme drijfstang niet op, dat is typisch voor drijfstanglagerspeling.

Het zou dus allemaal best eens mee kunnen gaan vallen dus!

Een probleem met een stoter vind ik toch ook niet waarschijnlijk (maar niet onmogelijk), is allemaal nog zo vers nieuw, en er is geen sprake van vervuilde olie. Waarom zou die dus blijven hangen.
Zo een stoter is een tamelijk simpele constructie waar weinig aan mis kan gaan, of hij moet door vervuilde olie dicht gaan zitten of zijn versleten (maar dat is eventueel pas na  200.000 a 300.00 km of meer).

Ludo

Citaat van: )()()sT op 06-10-2011 08:25:18
Ik zit dit topic nog even door te lezen en kwam onderstaande post van mezelf tegen.

Citaat van: )()()sT op 04-11-2010 16:03:22
*Joost gaat alvast een sok pakken, just in case*

;D

:eusa_eh:

;D

Zit er ook nog wat in?.  ;D

Het blijft allemaal twijfelachtig.
Gokken is ook leuk, maar het groot lot heb ik ook nog nooit gewonnen...
En hier zegt men hier altijd, meten is weten.   :evil:

Het carter eronderuit halen zal dan het enigste zijn, dat uitsluitsel kan geven.
Jammer met zo'n nieuw blok, maar als het niet anders kan...
Zo blijven rijden met de gedachte als je gasgeeft, of het wel goed gaat, of dat je naar de pechstrook moet, brengt ook geen zoden aan de dijk.
Daarvoor heb ik een te lange weg afgelegd, alleen al wat betreft het gas gedeelte.

Piet

Inderdaad.
Carter er onderuit is nou ook weer niet zo'n grote ingreep en geeft wel zekerheid.
Succes, ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Piet

Bij nader inzien......

Ik weet al dat ik een eigenwijze jongen ben, maar ik ben het met Dirk eens.
Ik weet eigenlijk bijna zeker dat je niks gaat aantreffen als je het carter er onder weg hebt.

Kromme drijfstang wordt niet uit zich zelf recht, dus een zelfheling van de tik zit er in zo'n geval niet in.

JCviggen

Citaat van: Piet op 06-10-2011 09:30:08
Bij een kromme drijfstang gaat het getik ook niet uit zichzelf  over.

Jawel hoor, na een tijdje doorrijden slijt de drijfstang wat materiaal van het krukas tegengewicht af en dan hoor je niks meer.

Geen filmpje of audio van het geluid? Een kromme stang maakt zeker in het begin normaal redelijk herrie waar weinig twijfel over kan bestaan. Lagers is wat anders, die hoor je misschien niet met koude dikke olie maar warm komt het weer terug.

Moet toegeven dat ik nooit echt veel nut heb gezien in een nieuw volvo blok, voor hetzelfde of minder geld kan je het oude blok laten uitboren met nieuwe zuigers, gesmede drijfstangen e.d. en is de zaak even "nieuw" maar wel sterker.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Piet

Citaat van: JCviggen op 06-10-2011 15:54:32
Citaat van: Piet op 06-10-2011 09:30:08
Bij een kromme drijfstang gaat het getik ook niet uit zichzelf  over.
Jawel hoor, na een tijdje doorrijden slijt de drijfstang wat materiaal van het krukas tegengewicht af en dan hoor je niks meer.
Als dat het geval is is dat dan niet zo best. Dan heb je  dus metaalslijpsel door de hele motor heen en is je krukas uit balans.
Maar laten we het nou niet te pessimistisch benaderen. Misschien moet Ludo toch maar, al is het alleen al voor zijn gemoedsrust het carter er onder vandaan halen.
Als er een drijfstang vebogen is mag je, lijkt mij , wel stellen dat Fasttech zijn werk niet goed gedaan heeft.
Zou dan wel bij hen te rade gaan.
Maar ik kan het me gewoon niet voorstellen dat er een krom is. But there is only one way to find out.

Citaat van: JCviggen op 06-10-2011 15:54:32

Moet toegeven dat ik nooit echt veel nut heb gezien in een nieuw volvo blok, voor hetzelfde of minder geld kan je het oude blok laten uitboren met nieuwe zuigers, gesmede drijfstangen e.d. en is de zaak even "nieuw" maar wel sterker.
Mijn idee ook!!
Zo heb ik het ook gedaan. En ik ben blij toe ook aangezien ik aan DIY-tuning doe en (als onervaren hobbyist) waarschijnlijk allang mijn drijfstangen tot spaghetti zou hebben gemaakt als ze nog origineel zouden zijn.

)()()sT

Tja.... mijn inbouwer van het blok zei wel:

"ik kan beter via jou (en Ludo heeft onder dezelfde voorwaarden gekocht) een nieuw blok bij de dealer bestellen voor die prijs, en drijfstangen en zuigers vervangen. Kost net zoveel als een bulletproof blok bouwen maar VEEEEL minder werk.

En hij heeft recentelijk meerdere blokken compleet zelf gebouwd dus weet wat alles kost.

JCviggen

Citaat van: Piet op 06-10-2011 16:59:18
Als dat het geval is is dat dan niet zo best. Dan heb je  dus metaalslijpsel door de hele motor heen en is je krukas uit balans

Valt wel mee, het is echt minimaal dat er wat afgeschaafd wordt.

Citaat van: )()()sT op 06-10-2011 17:11:10
En hij heeft recentelijk meerdere blokken compleet zelf gebouwd dus weet wat alles kost.

Weet niet wat jullie betaald hebben maar veel minder kan het nooit zijn denk ik...reken ongeveer 2000 euro aan onderdelen en om het blok te honen. De rest is werkuren. Laat het uiteindelijk nog 2500 kosten, blok van volvo kan niet veel minder zijn dan dat. Als je met standaard turbo gaat rondrijden is dat nog te doen, maar als er al een 19t op komt doe mij dan maar eentje met sterke drijfstangen voor de zekerheid.

Minder werk is het zeker.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

M a r c

Nog een paar horrorstories:

Heb de afgelopen 6 maanden hier denk ik 2 motoren gerepareerd met kromme drijfstang.... heel vreemd, de ene kwam binnen voor tuning en had al een bijgeluid waarop ik zei "zullen we 'm eerst repareren voordat we gaan tunen" ?  ;D  Klant reed al maanden met dat bijgeluid, was volgens zijn garage ook "maar" een klepstoter....   :eusa_wall: Nadat het carter eraf was bleek van één drijfstang gewoon de lagers naar buitengeschoven, waardoor deze op en neer wiebelde.... nog nooit gezien  ::) geluid hetzelfde als bij een kromme drijfstang, je hoort de bovenkant van de drijfstang (bij de pistonpen) tegen de binnenkant van een krukasspiegel komen en soms raakt ie ook nog de binnenkant van de zuiger. Dit slijt uit en is meestal duidelijk te zien. Andere klant had de wagen gekocht met 1-of-andere onbekende chip, één keer plankgas over de Duitse Autobahn en ook gerammel.... de goede man heeft diagnose laten stellen bij een motorenrevisiebedrijf en die konden niks vinden.... presenteerde de goede man wel een rekening van 1.400 euro  :o Ook hier na het verwijderen van het carter duidelijk beschadiging aan de drijfstang en krukas te zien.... na nog een keer 1.400 euro afgerekend te hebben was de rammel weg.... kwestie van nieuwe drijfstang en nieuw lager plaatsen. Wel jammer dat wanneer dit bij Ludo ook het geval is (en daar lijkt het wel op), de nieuwe motor al open moet.... maar dat is meer een psychisch dan een praktisch probleem  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl