NBP S70R > Motorkapkabel gebroken..

Gestart door Robster480, 01-06-2010 02:49:41

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: Robster480 op 26-06-2015 23:28:33
Citaat van: arjen850 op 26-06-2015 23:25:36
Bij nood ligt het hier ook nog nieuw hoor;)

Seriously? Dat is helemaal mooi! :)
Wat denk jij dan ?  Ook wij hebben die huisjes wel eens gesloopt hoor en sindsdien ligt er standaard 1 nieuwe op voorraad, zowel in Apeldoorn als in Nijmegen....

Robster480

Citaat van: Dirk342 op 27-06-2015 06:20:10
Citaat van: Robster480 op 26-06-2015 23:28:33
Citaat van: arjen850 op 26-06-2015 23:25:36
Bij nood ligt het hier ook nog nieuw hoor;)

Seriously? Dat is helemaal mooi! :)
Wat denk jij dan ?  Ook wij hebben die huisjes wel eens gesloopt hoor en sindsdien ligt er standaard 1 nieuwe op voorraad, zowel in Apeldoorn als in Nijmegen....

Toppers!  :eusa_clap: :eusa_clap:
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

henry classic v70

Zag je nog rijden in de rode servicewagen  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Robster480

Citaat van: henry classic v70 op 27-06-2015 11:14:17
Zag je nog rijden in de rode servicewagen  ;)

Ik jou in de Steneker servicewagen ;)

Robster480

Gisteren geen update hier, vandaag maar even goedmaken :)

Zoals bekend had ik het kachelslangdoorvoerhuisje gesloopt, gelukkig had Arjen een nieuwe liggen welke ik zaterdagochtend op kon halen! Scheelde mooi weer een ritje Obdam.

Na deze op gehaald te hebben, heb ik het kachelhuis op de oprit gelegd en deze op m'n gemak opengeschroefd.
Dit was prima te doen. als het kachelhuis rechtop staat (zoals het in de auto gemonteerd is) is het een kwestie van 6 torxjes en een zestal klemmetjes demonteren. Vanaf boven zie je vervolgens dat de verdamper er op zich nog netjes uit ziet.

Gedemonteerd was echter wel duidelijk dat ie, naast lek, ook hard aan vervanging toe was:

Er is zo te zien nog niet iemand eerder zo gek geweest om de verdamper van Joris te vervangen. Mocht iemand interesse hebben in dit museumstuk, hij is nog beschikbaar ;D

Aangezien bij de nieuwe verdamper geen nieuw isolatiemateriaal geleverd wordt, heb ik dat van de oude afgehaald door middel van met beleid trekken en op de nieuwe geplakt met dubbelzijdige HPX tape. Aangezien de verdamper toch enigszins los in het kachelhuis staat heb ik dit overgezet. Met name om eventuele rammels te voorkomen.

Uiteraard ook even het kachelhuis van binnen schoongemaakt, was een aardige stofbende ;)

Vervolgens een lichte twijfel over het wel of niet vervangen van de kachelradiator. Met name omdat de huidige er nog als nieuw uit ziet.
Na kort contact met Maarten (maartendeb) en het zien van de productiedatum van ergens in 2005, toch ook al weer 10 jaar, maar besloten de nieuwe kachelradiator te monteren. Nu ik toch de boel los heb en hem heb liggen; vervangen die hap! Zul je net zien dat je anders over en half jaar aan de beurt bent en op je kop onder het dashboard mag liggen.

Vervolgens even geluncht en inmiddels was Leon ook ontwaakt, te merken aan het whatsappje wat ik van hem ontving. Tegen 13.30 zijn we begonnen met het terugbouwen van het kachelhuis. Op dat moment is het erg prettig dat je met z'n tweeën bent. De een kijkt in de auto of alles goed gaat en de ander onder de kap. Al snel zat het kachelhuis weer op z'n plek. Uiteraard met de nodige voorzichtigheid het kachelradiatordoorvoerhuisje in de uitsparing van het schutbord geschoven en vervolgens de torxen erin gedraaid.

Kachelhuis er weer in. Van te voren had ik foto's gemaakt van hoe de kabelboom op het kachelhuis vast zit en welke connectors waar in moeten, met name om zo niets te vergeten, immers past alles in principe maar op 1 manier. Op onderstaande foto ligt de kabelboom echter nog voor het kachelhuis.

Bij montage van de kachelleidingen met nieuwe huisje en O-ringen, was bij beide 2x 'klik' hoorbaar, toen wisten we dat ze goed zaten :)

Vervolgens was de beurt aan de aircoleidingen. Door tips in Maarten z'n blog had ik de pijpjes van de nieuwe verdamper een beetje bijgebogen zodat ze ongeveer in dezelfde positie kwamen als de pijpjes van de oude. Dit in combinatie met een flinke dosis kracht van Leon resulteerde in een duidelijke 'klik' bij beide leidingen.
Uiteraard zijn ook de 2 aircoleidingen voorzien van nieuwe O-ringen (2 stuks per leiding).

Daarna hebben we op ons gemak de rest teruggebouwd. Het dashboard zat er aardig vlot in. Intussen kwam ook MiniG (Gijs) even langs en heeft naast gezelligheid ook nog hulp geboden in de vorm van het monteren van de parafan. Bij de vorige dashboard-demontage ontbrak één van de 4 bouten waarmee het dashboard vanaf onder de parafan vast zit. De meest rechter vanaf de bestuurdersstoel gezien. Op de sloop had ik reeds een drietal blokjes gehaald waarin de bouten van onder de parafan ingedraaid dienen te worden. Nu zit het dashboard dus weer vast zoals het hoort, met 4 bouten. Hopelijk ben ik nu ook van de vervelende kraak aan de rechterzijde af, welke zich liet horen bij warm weer. De komende week is een mooi moment om dat te testen ;)

Inmiddels was de garagevloer al een stuk minder bezaaid met onderdelen:

Tussendoor een bakje koffie, glaasje fris en water. Inmiddels was de temperatuur aardig opgelopen met 3 hardwerkende mensen in een garage ;) Gijs moest weer aan z'n conditie werken en is er lopend weggegaan na een uitbundig afscheid. Nog steeds op ons gemak hebben Leon en ik verder alles gemonteerd, wat resulteerde in het feit dat alles tegen 18.30 wel op z'n plek zat.

Tijd dus om verse koelvloeistof te injecteren! Ook dit ging prima :) Vervolgens was het moment daar gekomen om de auto weer te starten:

http://s1371.photobucket.com/user/robbie_jongman/media/68E7B234-7E8A-4E4A-8E40-17A1408FB85D_zps14i15flb.mp4.html

Starten en lopen! :) We hadden niet anders verwacht, maar toch wel een prettig gevoel als alles weer werkt zonder foutmeldingen. Ook met de KVS ging het goed, geen lekkages! Vervolgens hebben we een minuut of 15 gewacht tot de auto enigszins op temperatuur kwam. Inmiddels hadden we 3 liter KVS gevuld en zijn we gaan rijden. Zo'n 30km, waarna het KVS lampje ging branden en we weer bij konden vullen dus. Dit hebben we nog een keer of 2 gedaan, waarna er ruim 4 liter bijgevuld was. De komende week moet er ongetwijfeld nog meer bij. Ik heb dan ook 2,5 liter KVS achterin liggen.

Twee keer het mooiste model van de X70 serie naast elkaar:

Vervolgens tijd om wat te eten en douchen, om daarna met Leon en Roy (met een auto die een cilinder mist) een prettige klusdag af te sluiten met een filmpje en een biertje. Om maar bij de auto's te blijven  Fast & Furious 7 aangeslingerd. Hoef je mooi ook niet bij na te denken ;)

Grappig detail trouwens na het uitvoeren van deze klus, net als bij de vorige dashboard-demontage vergeten de verlichting van het dashboardkastje aan te sluiten. Inmiddels werkt ook die weer.

Ook de radio was niet helemaal aangesloten zoals het hoort. De connector van de antenne down schakelaar zat in de radio in plaats van deze tussen de kabel van de versterker en de radio te monteren ;) Er kwam dus alleen geluid uit de centerspeaker. Dit was gelukkig snel te herstellen.

Ik heb na de tip van Leon ook maar besloten om direct de orfice te vervangen met bijbehorende O-ring. Nu is het hele systeem leeg, dus een mooi moment!
Deze bestel ik morgen even, tezamen met een aantal lampjes ten behoeve van een stel schakelaars en een lampje voor het verlichten van het brandstofniveau in het tellerhuis.

Ik zag redelijk tegen deze klus op, maar achteraf kan ik alleen maar zeggen dat het me aardig meeviel.
Ja, het is een hele pens werk en er moet veel gedemonteerd worden, maar qua moeilijkheidsgraad zou ik deze klus waarderen op een 5 op schaal van 10.
Ik zou er niet heel snel weer aan beginnen, zeker niet omdat is gebleken dat de verdamper in Leon zijn auto er gewoon keurig en nagenoeg als nieuw uit ziet. Naar alle waarschijnlijkheid is bij hem de condensor lek. Dat is een stuk minder werk dan de verdamper vervangen.

Morgenochtend even onderstaand lijstje bestellen. Dan kan van de week het systeem gevuld worden en zal écht blijken of deze klus geslaagd is. Dan komt er ook meteen een verse apk op. Bij de aircocheck is er meteen gekeken wat er gedaan moest worden voor een apk-goedkeur. Hieruit bleek dat het hoesje van de linker spoorstang vastgezet moest worden en het afstellen van de handrem (rechts). Het hoesje zit inmiddels weer vast en de handrem rechts is afgesteld, Meteen links maar even gecontroleerd en deze voldeed prima.

Rest mij nog om te bedanken:

- Arjen, als reddende engel door middel van het beschikbaar stellen van een nieuw kachelslangdoorvoerhuisje.
- Thijs, als beantwoorder van een aantal vragen en een duidelijke omschrijving in zijn weblog.
- Maarten, als back-up op de whatsapp, informatie in zijn blog en als wandelend onderdeelnummer-boek.
- BasV70, met een uitvoerig beschreven HOW TO over de verdamper. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18749.0.html

Om af te sluiten met nog een leuk plaatje en een extra bedankje richting Leon. Het was gezellig, leerzaam en al met al ging het gewoon soepel en zat er niets tegen. Inmiddels kennen we de auto's aardig van binnen en van buiten ;) Op naar de volgende klus, condensor vervangen van Leon z'n auto. Orifice tel ik even niet mee, dat is een klusje ;)

Sbv

Mooi gedaan en duidelijke foto's erbij. Een maal gedaan is voldoende. Net wat je al aangaf het is erg veel werk met veel loshalen maar heel spannend is het eigenlijk niet

)()()sT

Hulde!! Ooit ontkom ik er niet aan  :eusa_shifty:

Robster480

Citaat van: Sbv op 28-06-2015 22:36:17
Mooi gedaan en duidelijke foto's erbij. Een maal gedaan is voldoende. Net wat je al aangaf het is erg veel werk met veel loshalen maar heel spannend is het eigenlijk niet

Dankje! Dat is waar, wellicht een ander assisteren, maar wat mij betreft hoeft het dashboard er nu niet meer uit bij Joris :)

Citaat van: )()()sT op 28-06-2015 23:03:58
Hulde!! Ooit ontkom ik er niet aan  :eusa_shifty:

Dankje!
Hoor ik een Zuid-Limburg mini-meet aankomen? ;D

StefanCJ

UserID6342

Netjes dat jullie het weer voor elkaar hebben, blijf het een schijtwerk vinden die verdamper vervangen....

leons850

Citaat van: Robster480 op 28-06-2015 21:43:50
Twee keer het mooiste model van de X70 serie naast elkaar:

Vervolgens tijd om wat te eten en douchen, om daarna met Leon en Roy (met een auto die een cilinder mist) een prettige klusdag af te sluiten met een filmpje en een biertje. Om maar bij de auto's te blijven  Fast & Furious 7 aangeslingerd. Hoef je mooi ook niet bij na te denken ;)

Volgens mij zijn wij redelijk uniek.  8)
Meeste mensen hebben toch liever een C of een V.
Maar ik ben het volledig met je eens. ;D

Hier nog even een sfeer plaatje bij Robbie op de oprit:

Dat biertje met die film was daarna weer welkom.

Spoiler alert:

Citaat van: Robster480 op 28-06-2015 21:43:50

Om af te sluiten met nog een leuk plaatje en een extra bedankje richting Leon. Het was gezellig, leerzaam en al met al ging het gewoon soepel en zat er niets tegen. Inmiddels kennen we de auto's aardig van binnen en van buiten ;) Op naar de volgende klus, condensor vervangen van Leon z'n auto. Orifice tel ik even niet mee, dat is een klusje ;)

Nog een lekker plaatje trouwens.
Die Condensor gaan we pas doen als het zeker is dat hij daar lekt, maar ik ga er wel vanuit.
Het lijkt op een minimale lekkage maar goed dat gaan we later wel zien.
Eerst maar een keer met een uv lamp en een bril kijken.

Verder was het weer leerzaam en lekker werken.
Geen haast gewoon op ons gemakje dat ding in elkaar, het resultaat is dan vaak toch dat alles gewoon goed zit.
Op die paar lampjes na natuurlijk. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Arjanestate

854 T-5 ROOD 1994

t_w

Lekker bezig!

Mooi dat alles weer werkt!

Robster480

Bedankt allemaal voor de complimenten! :)
Wat een heerlijk gevoel toen het laatste onderdeel weer gemonteerd was!

Vandaag de lampjes van de schakelaars even vervangen. Het rode lampje in de achterruitverwarming schakelaar ging niet aan bij inschakelen. 3 andere schakelaars erop, nog niks. Even in Thijs z'n blog gekeken hoever de gele grote stekker vast zit. Paarse schuif zat bij mij niet helemaal ingeschoven. Kon ook niet omdat er één of ander zwart cilindervormig stuk kunststof in de weg zat. Ty-wrap daarvan doorgeknipt en paarse schuif weer helemaal dicht. Cilindervormig geval aan een ander niet bewegend deel vastgezet :)

Morgen is als het goed is de orifice binnen, kan die er ook meteen in en dan vullen :)

Ries van de Zilverschuit

Zo, jongen, daar ga je de komende dagen plezier van krijgen!

En: geen schroefjes overgehouden?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue