te gek voor woorden!

Gestart door zyra, 09-06-2010 10:38:22

Vorige topic - Volgende topic

rpakuypers

Citaat van: nickk. op 09-06-2010 12:53:24
als ze in het bedrijfsleven aan de slag zouden gaan, verdienden ze met gemak hetzelfde of meer.

Gauw naar het bedrijfsleven laten gaan. Ik werk als ict'er in het onderwijs en mijn salaris staat in schril contrast met dat van een ict'er in het bedrijfsleven en toch kies ik zelf voor het onderwijs. Als al die zogenaamde geweldige topmannen van de grote bedrijven ook allemaal even naar het buitenland waren gegaan omdat ze daar jaarlijks nog meer miljoenen konden verdienen dan hadden we alle bedrijven nog die nu in buitenlandse handen zijn of opgesplitst zijn waarbij de topmannen zich onderling een enorme bult geld konden toedienen.

Groet,
Roger

Starbuck

Citaat van: henry classic v70 op 09-06-2010 12:41:09
Voor de arbeid die je moet leveren was het salaris (toen mijn vrouw nog werkzaam was in die sector) nou niet bepaald een vetpot te noemen vandaar dat het ook niet aantrekkelijk is om dat werk te gaan doen...

Ook bij ons is het een knelpunt beroep.
Wat me wel opvalt is dat de oudere generatie echt moegewerkt is. Het is een hele dag sleuren, heffen etc, dus vermoeiend werk. Ook psychologisch is het niet simpel.
En toch zie ik dat net die generatie vriendelijker is en harder werkt dan de jonge nieuwkomers. Zou dat alleen aan het loon liggen? Ik weet niet.
Dit is trouwens niet enkel in deze sector merkbaar.
Ik lees verschillende meningen over dit onderwerp en zie dat velen vinden dat oudere mensen terecht recht hebben op een goede oude dag.
Tot er supplementen aangerekend worden.
Weet je hoe het hier gaat?
Als papa en mama genoeg centen op hun spaarrekening hebben wordt er een regeling getroffen moest hun pensoengeld niet volstaan om de rekening te dekken.
Leven ze langer en is het geld op, of ze hebben geen geld, dan wordt hun eigendom verkocht en wordt hier alles van betaald.
Hebben ze geen eigendom, geen spaargeld en een tekort, dan wordt dit doorgerekend naar de kinderen.
En als ze geen kinderen, spaargeld of eigendom hebben?
Awel, dan regelt het OCMW dit wel.
Ik weet natuurlijk niet juist hoe het in Nederland gaat, maar ik weet wel dat je een steen niet kan stropen, dat is overal zo.
Heb je geld genoeg, geen probleem. Heb je niets, ook geen probleem.
Maar alles wat daar tussen zit, de goeie ouwe middenklasse, heeft een groot probleem.
Het is betalen voor iedereen, behalve voor wie niets heeft.
En deze regeling is zeer correct voor degene die er niets aan kunnen doen dat ze ellende meemaken, maar profiteren is nu eenmaal een nationaal spel geworden.
Maar ja, de mogelijkheid wordt aangeboden, niet?
Dus wie moet het nu oplossen?
Ik zal wel hard werken, mezelf goed verzekeren, sparen en wel zelf voor m'n ouders zorgen moesten ze het zelf niet meer kunnen betalen.
Dom he, gewoon ervoor zorgen dat we niets hebben, dan krijgen we toch alles.
En dan moeten we het zwemmen en de wandelingen ook niet betalen, wordt toch geregeld want daar hebben we recht op.
En ondertussen blijft het personeel onderbetaald...

Hans Duiven

Citaat van: nickk. op 09-06-2010 12:33:41
Citaat van: henry classic v70 op 09-06-2010 12:27:17
Wat ik hiermee zeggen wil is dat men de salarissen van met name de werknemers in die sector flink zouden moeten opschroeven zodat het veel aantrekkelijker is om te werken in die sector, minder onderbezetting > meer tijd voor onze ouderen! 

Denk dat vooral de werkbelasting per verzorgende omlaag moet; meer handen, minder werk. Opzich zijn de lonen in de zorg niet slecht, CAO is ook goed geregeld, vaak secundaire arbeidsvoorwaarden (bij mijn vaders organisatie tenminste).

Echter, dan moet eerst de overheid over de balk komen met meer geld en moet de regering stoppen met deze mate van concurrentiewerking binnen de zorg.

De crux zit 'm in het totaalplaatje van de arbeid.
Waarom moet een verzorgende/verpleegkundige administratieve zaken regelen en bedden opmaken/schoonmaken?
Laat dat doen door secretaresses en schoonmakers.

Als je kijkt naar de werkzaamheden van een verpleegkundige op een spoedeisende hulp afdeling, dan verbaasd me het niets, dat men niet aan de daadwerkelijke kerntaken toe komt.

Waarom laat men verpleegkundigen in de FWG schaal 50, zoveel werkzaamheden uitvoeren die behoren bij schaal 20 à 25?
D'r hoeft niet zoveel meer geld in de zorg, want de efficiency kan nog wel even flink worden opgeschroefd.

Just my 2 cents,
Hans

daytonawim

Citaat van: henry classic v70 op 09-06-2010 12:43:50
Citaat van: daytonawim op 09-06-2010 12:40:22
Just my 2 cents,

Hoeveel mensen zitten er in de bijstand ?, die kan je prima inzetten kunnen ze gelijk
werkervaring opdoen.

Zou jij ongemotiveerde mensen jouw ouders willen laten verzorgen......
(oke, er zijn ook mensen met een bijstandsuitkering die wel gemotiveerd zijn)

Ik denk dat er vanuit de politiek te weinig in oplossingen wordt gedacht, ten aanzien
van de werkeloosheid en de bijstandstrekkers .

Het motiveren van ongemotiveerde mensen in de bijstand is echt niet zo lastig hoor :-)

Freakybaby

Citaat van: Hans Duiven op 09-06-2010 13:11:30

Waarom laat men verpleegkundigen in de FWG schaal 50, zoveel werkzaamheden uitvoeren die behoren bij schaal 20 à 25?
D'r hoeft niet zoveel meer geld in de zorg, want de efficiency kan nog wel even flink worden opgeschroefd.

Just my 2 cents,
Hans

Jij ziet het van heel dichtbij, en ik denk dat je volledig gelijk hebt, maar gaat dat door de OR/vakbonden heen komen?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

nickk.

Citaat van: Freakybaby op 09-06-2010 13:21:34

Just my 2 cents,
Hans

Jij ziet het van heel dichtbij, en ik denk dat je volledig gelijk hebt, maar gaat dat door de OR/vakbonden heen komen?

Dat is het hele probleem. Hans heeft absoluut gelijk, dit wordt ook zoveel mogelijk geprobeerd, maar het komt er niet doorheen.

rpakuypers

In het onderwijs hoeft ook geen miljarden gepompt te worden als men eens een keer wat efficiënter ging werken. Sinds ik in het onderwijs werkzaam ben zie ik bij ons op school het aantal onderwijsgevenden flink dalen en het aantal managers, administratieve krachten, secretaressen alleen maar stijgen. Het primaire proces is ook niet meer het onderwijs, maar hoe krijgen we de spaarpot zo vol mogelijk en hoe kunnen we alle kromme regels uit Den Haag recht trekken.

Laten we wel wezen : Met de reserves die alle scholen tezamen hebben kunnen we het begrotingstekort bijna helemaal wegpoetsen. De zogenaamde "gezonde financiële positie" is hierin doorgeschoten.

Moraal : hou op met al die belachelijke regels en bureaucratie en laat mij weer doen waar ik voor kwam en dat is lesgeven en als het kan zou ik ook een modaal salaris willen verdienen voor mijn 55 urige werkweek waarvan ik er maar 36,86 uur krijg uitbetaald. De rest moet ik VERPLICHT opnemen als vakantie (waar ik zeker niet over klaag  :eusa_dance:)

Groet,
Roger

Starbuck

Dus het systeem faalt compleet?

Lampje

Sowieso is er in Nederland een tendens om hogeropgeleiden lagergeschoold werk te laten doen, in de hoop / verwachting dat ze ook komen met suggesties voor verbetering. Soms lukt dat.

Verder denk ik dat marktwerking niet thuishoort in de zorg. Het leidt af van de hoofdtaak: zorgen. Marktwerking veroorzaakt afleiding en wantrouwen. Afleiding in de vorm van KPI's, protocollen, processtappen, minuten per protocol etc. Dit frustreert medewerkers en patiënten in hoge mate. Helemaal als iemand in het bestuur het briljante idee heeft opgevat om een directeur van een flessenfabriek (ik zeg maar wat) directeur te maken van een zorginstelling. In de hoop dat hij zijn Six Sigma technieken los kan laten op patientjes.

Wantrouwen wordt veroorzaakt door mensen die geen kennis meer hebben van het primaire proces iets te laten vinden van het primaire proces. Bijv. de directeur flessenfabriek of een pas afgestudeerde econometrist die wel ff een verzorgingstehuis gaat managen.

Ik heb het fout zien gaan bij een grote pensioenverzekeraar en neem van mij aan: de processen daar zijn NEN-genormeerd, SAS70 etc, maar na 15:00u 's middags is het personeel dusdanig afgebeuld dat er gewoon foute pensioenuitkeringen berekend worden. Er is letterlijk geen mens meer die dat kan controleren, tenzij je actuariaatrekenen gestudeerd hebt.

Indien de Six Sigma sjips geen rendement meer oplevert dan gaat men automatisch kijken naar schaalvergroting, zodat er stafafdelingen gedeeld kunnen worden: fusies. Het geheel is al complex door de verplichte marktwerking, maar de chaos wordt alsmaar groter.

Er is laatst iemand gepromoveerd op de effectiviteit van Nederlandse gemeenten op het vlak van de KPI's en output bij schaalvergroting. Wat blijkt, de kosten per uitgevoerde taak stijgen naarmate de omvang van de gemeente, in ambtenaren geteld, stijgt. Fuseren en schaalvergroting leidt dus niet gegarandeerd tot lagere kosten per eenheid zorg of publieke taak. Vaak zelfs een stijging.

(In mijn tekst staat bewust veel management jargon, google maar ff om te zien wat het allemaal betekent. Het verklaart een hoop!)

We moeten dus stoppen met schaalvergroting, mensen beter en continu opleiden en ook daarvoor belonen. Bijv. opleidingen voor functie aftrekbaar maken van het belastbaar inkomen. De handen aan het bed moeten zelf oplossingen bedenken om slimmer te kunnen werken. Laat ze zelf denken als ondernemer en delen in de netto winst van de besparing. Moet je eens kijken hoeveel gratis advies en verbetering daar uit kan komen!
Citaat van: nickk. op 09-06-2010 12:33:41
Citaat van: henry classic v70 op 09-06-2010 12:27:17
Wat ik hiermee zeggen wil is dat men de salarissen van met name de werknemers in die sector flink zouden moeten opschroeven zodat het veel aantrekkelijker is om te werken in die sector, minder onderbezetting > meer tijd voor onze ouderen!  

Denk dat vooral de werkbelasting per verzorgende omlaag moet; meer handen, minder werk. Opzich zijn de lonen in de zorg niet slecht, CAO is ook goed geregeld, vaak secundaire arbeidsvoorwaarden (bij mijn vaders organisatie tenminste).

Echter, dan moet eerst de overheid over de balk komen met meer geld en moet de regering stoppen met deze mate van concurrentiewerking binnen de zorg.

De crux zit 'm in het totaalplaatje van de arbeid.
Waarom moet een verzorgende/verpleegkundige administratieve zaken regelen en bedden opmaken/schoonmaken?
Laat dat doen door secretaresses en schoonmakers.

Als je kijkt naar de werkzaamheden van een verpleegkundige op een spoedeisende hulp afdeling, dan verbaasd me het niets, dat men niet aan de daadwerkelijke kerntaken toe komt.

Just my 2 cents,
Hans

rpakuypers

Citaat van: Starbuck op 09-06-2010 13:36:49

Het systeem zoals het nu is levert in ieder geval geen positieve bijdrage aan het onderwijs en zorgt er alleen maar voor dat er nog meer geld naar faciliteiten gaat en minder naar het onderwijs ! Steeds meer administrateurs moeten namelijk kijken hoe ze met getallen kunnen goochelen om accountants tevreden te houden. Management is uren vergaderen kwijt over financiële middelen en de inzet en verantwoording ervan. Geld gaat veelal niet meer naar het primaire proces (dus geen geld voor onderwijsvernieuwing) en dat zien we over een paar jaar wel terug als de grootste kostenbesparingsblunder genaamd "competentiegericht onderwijs" zoveel kapot heeft gemaakt dat we aan Bangladesh hulp gaan vragen voor onze dijken.

O ja, om mij en mijn (toekomstige) collega's te motiveren om in het onderwijs te blijven (of te stappen) krijgen we nu als motivatie een volledige 13e maand in plaats van een kerstbonus. Helaas vertelde men er niet bij dat men, om deze enorme kostenpost op te vangen ongeveer een kwart van het personeel de laan uit ging sturen zodat ik nu structureel 1,3 FTE moet opvullen ! Lekker motivatie !

Groet,
Roger

Turbobiker

Ik lees het al: het gros is hier voor om ruim meer belasting te gaan betalen om de oudjes een betere oude dag te bezorgen...

(ik geloof dat alleen Wilders het lukt om de staat minstens het dubbele uit te laten geven én een belastingverlaging door te voeren. Hoe het dan met onze eigen oude dag zit laat zich raden...)
De Tussenpaus

hathü

Citaat van: rpakuypers op 09-06-2010 13:43:21
Citaat van: Starbuck op 09-06-2010 13:36:49

Het systeem zoals het nu is levert in ieder geval geen positieve bijdrage aan het onderwijs en zorgt er alleen maar voor dat er nog meer geld naar faciliteiten gaat en minder naar het onderwijs ! Steeds meer administrateurs moeten namelijk kijken hoe ze met getallen kunnen goochelen om accountants tevreden te houden. Management is uren vergaderen kwijt over financiële middelen en de inzet en verantwoording ervan. Geld gaat veelal niet meer naar het primaire proces (dus geen geld voor onderwijsvernieuwing) en dat zien we over een paar jaar wel terug als de grootste kostenbesparingsblunder genaamd "competentiegericht onderwijs" zoveel kapot heeft gemaakt dat we aan Bangladesh hulp gaan vragen voor onze dijken.

O ja, om mij en mijn (toekomstige) collega's te motiveren om in het onderwijs te blijven (of te stappen) krijgen we nu als motivatie een volledige 13e maand in plaats van een kerstbonus. Helaas vertelde men er niet bij dat men, om deze enorme kostenpost op te vangen ongeveer een kwart van het personeel de laan uit ging sturen zodat ik nu structureel 1,3 FTE moet opvullen ! Lekker motivatie !

Groet,
Roger

Heel herkenbaar, ik werk in de zorg (GGZ) en daar gaat het er op een vergelijkbare wijze aan toe.

rpakuypers

Citaat van: Turbobiker op 09-06-2010 13:52:28
Ik lees het al: het gros is hier voor om ruim meer belasting te gaan betalen om de oudjes een betere oude dag te bezorgen...

(ik geloof dat alleen Wilders het lukt om de staat minstens het dubbele uit te laten geven én een belastingverlaging door te voeren. Hoe het dan met onze eigen oude dag zit laat zich raden...)

Nope, om de ouderen een goede verdiende oude dag te geven is geen belastingverhoging nodig, maar het efficiënter inzetten van het geld dat er nu al is. Bovendien mogen ze wat mij betreft de boetepot en de wegenbelasting (waar grotendeels de uitkeringen in de 3 grote steden mee betaald wordt) aanspreken om dit te realiseren. Dat houdt in dat de uitkeringen maar eens een tijdje op de nullijn gaan staan .........

Groet,
Roger

Domaso

Citaat van: rpakuypers op 09-06-2010 13:34:41
In het onderwijs hoeft ook geen miljarden gepompt te worden als men eens een keer wat efficiënter ging werken. Sinds ik in het onderwijs werkzaam ben zie ik bij ons op school het aantal onderwijsgevenden flink dalen en het aantal managers, administratieve krachten, secretaressen alleen maar stijgen. Het primaire proces is ook niet meer het onderwijs, maar hoe krijgen we de spaarpot zo vol mogelijk en hoe kunnen we alle kromme regels uit Den Haag recht trekken.

Laten we wel wezen : Met de reserves die alle scholen tezamen hebben kunnen we het begrotingstekort bijna helemaal wegpoetsen. De zogenaamde "gezonde financiële positie" is hierin doorgeschoten.

Moraal : hou op met al die belachelijke regels en bureaucratie en laat mij weer doen waar ik voor kwam en dat is lesgeven en als het kan zou ik ook een modaal salaris willen verdienen voor mijn 55 urige werkweek waarvan ik er maar 36,86 uur krijg uitbetaald. De rest moet ik VERPLICHT opnemen als vakantie (waar ik zeker niet over klaag  :eusa_dance:)

Groet,
Roger

Niet alleen leerkrachten zouden salaris naar uren moeten krijgen. Ook conciërges, die veelal onderaan staan wat betreft salaris, terwijl veel scholen zonder conciërge compleet zouden vastlopen, mogen wel wat meer verdienen.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

daytonawim

conciërges, net toevallig bij een van onze scholen een vacature 36 uur,  salaris full time 2100 euro brutto max