Fan slaat niet aan?

Gestart door nickk., 13-06-2010 19:45:29

Vorige topic - Volgende topic

nickk.

Oke, ik weet het niet meer;

Na een fan, temperatuurgever, thermostaat, relais en radiateur vervangen te hebben, blijft het kreng niet werken. Koelfan slaat niet aan, probleem is dus dat de temperatuur oploopt. Wat kan het nog meer zijn? Waardoor wordt de koelfan getriggerd om te gaan werken?

Gisteren deed ie t wel met ontluchten. Daarna, 's middags na een ritje van een half uur, auto laten draaien, spullen ingeladen, koffie gedronken en ik zie de temperatuurmeter stijgen.. Iemand een idee? :-\

francois

lucht bel in het systeem
heb je hem warm laten lopen met de dop er af

gr

UserID6342

Geen slechte contacten op de motor / aansluitingen van de fan zitten ?

Ronald21

zet eens 12 V op de fan rechtstreeks

mvg

nickk.

12V op de fan heb ik bij de vorige geprobeerd, maar toen ging de boel roken.

Net een stukje gereden, tijdens 10min. heel traag rijden (zo'n 10km/h) zie ik de temperatuurmeter op t laatst oplopen. Parkeer de auto, koelfan gaat als een gek draaien.. Dit hoort ie normaal toch ook te doen als ik traag rij?

Koelfan werkt dus, alleen er is iets mis in de aansluiting ofzo. Slechte contacten zou inderdaad kunnen, maar vind het zo gek dat ie t de ene keer wel doet en de andere niet.

Heb er overigens een 87gr. thermostaat in gezet vanwege grotere turbo (meer hitte).

Contacten maar goed schoonmaken dan?

Oja, zou het verschil maken als ik de rubber strip op de paravaan terugzet? Deze heb ik eraf gehaald voor de hitte.. Misschien dat dit iets uitmaakt?

Ludo

Heb je ook de temperatuursensor vervangen?.

nickk.

Citaat van: Ludo op 13-06-2010 21:51:38
Heb je ook de temperatuursensor vervangen?.

Ja, die zit er ook nieuw in. :(

Ludo

Is er niemand in je buurt, waarmee je de relais even kan uitsluiten als boosdoener?.

UserID6342

Citaat van: nickk. op 13-06-2010 21:46:54
12V op de fan heb ik bij de vorige geprobeerd, maar toen ging de boel roken.
Dat is sowieso al niet goed.  Fan zou zonder problemen moeten gaan draaien.

Net een stukje gereden, tijdens 10min. heel traag rijden (zo'n 10km/h) zie ik de temperatuurmeter op t laatst oplopen. Parkeer de auto, koelfan gaat als een gek draaien.. Dit hoort ie normaal toch ook te doen als ik traag rij?
Ja dus, maar tot hoe hoog loopt je temperatuurmeter dan eigenlijk op ?

Koelfan werkt dus, alleen er is iets mis in de aansluiting ofzo. Slechte contacten zou inderdaad kunnen, maar vind het zo gek dat ie t de ene keer wel doet en de andere niet. Heb er overigens een 87gr. thermostaat in gezet vanwege grotere turbo (meer hitte).
Contacten maar goed schoonmaken dan?
Lijkt me wel ja.

Oja, zou het verschil maken als ik de rubber strip op de paravaan terugzet? Deze heb ik eraf gehaald voor de hitte.. Misschien dat dit iets uitmaakt?
Heeft er niets mee van doen.  Standaard zit deze erop dus kun je rustig terug monteren. Daar zit het ook niet in. Hoogstwaarschijnlijk, of je relais wat toch nukken heeft of je aansluiting naar de fanmotor toe.  Als je gewoon 12 volt (met een tweetal dikkere draden) rechtstreeks op je fanmotor zet moet deze meteen, zonder te roken, gaan draaien.  Dat eerst uitsluiten daarna de rest.

nickk.

Heb op de vorige fan twee draden rechtstreeks op de accu gezet: resultaat was een rokende fan.

Temperatuurmeter loopt gewoon vrolijk door tot half in, zeg maar tussen 1 en 2 uur.

Contacten zal ik vanavond eens reinigen. Is er niets wat de fanmotor verder aanstuurt dan de temperatuurgever? Hoop niet op een kabelbreuk ergens in de kabelboom, weinig zin in.

Relais heb ik al gewisseld, leek gisteravond even iets te doen. Zit er nu nog in. Vanmiddag een ritje Rotterdam -  Schiphol, met file. Goede mogelijkheid om t even te testen.

arjenT5R

Hoe zit in je de multimeters?
moet je eens proberen weerstand te meten over de fan
ik denk namelijk dat die zijn beste tijd wel eens gehad zou kunnen hebben.

klemt ie niet ergens ofzo?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Citaat van: nickk. op 14-06-2010 11:02:31
Temperatuurmeter loopt gewoon vrolijk door tot half in, zeg maar tussen 1 en 2 uur.
Euh, als dat voor het rode gedeelte is, is er toch niets aan de hand ?  Eerder hoeft (!) de fan ook niet in te slaan.  Wat Arjen zegt kan idd ook nog dat de fan zelf gewoon niet helemaal lekker meer is. (Heb er hier nog drie staan overigens die het wel goed doen)

Freakybaby

Citaat van: Dirk342 op 14-06-2010 13:32:56
Citaat van: nickk. op 14-06-2010 11:02:31
Euh, als dat voor het rode gedeelte is, is er toch niets aan de hand ?  Eerder hoeft (!) de fan ook niet in te slaan.  Wat Arjen zegt kan idd ook nog dat de fan zelf gewoon niet helemaal lekker meer is. (Heb er hier nog drie staan overigens die het wel goed doen)

Alles wat niet strak 3 uur is is niet goed. (ok, behalve met die andere thermostaat). Is een gedempte weergave, dus binnen een paar minuten op 3 uur, en daar strak blijven staan ongeacht de rijstijl/condities/temp etc.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

nickk.

T feest is dus nog niet over. Vanmiddag weer oververhitte motor gehad, zag gelukkig op tijd dat mn temperatuur ging stijgen, kachelradiateur verdorie weer geklapt. :(

Even voor de duidelijkheid, waarop moet ik de fan doorverbinden? Op het middelste stekkertje met gele draden en dan de rest aangesloten laten zitten zoals het is?

Kan iemand me helpen aan een werkend relais en temp.sensor? Kan ik die ongein tenminste uitsluiten. Zit ook nog te denken aan de aarde van de fan, dat die misschien slecht is? Iemand een idee waar de dikke zwarte kabel geaard zit?

Het relais had ik wel even met een spanningszoekertje nagelopen, het tikt wel als je de middelste pennetjes aanraakt(van de gele draden).

Alvast bedankt, ik word hier knettergek van. Vertrouwen in de auto is ook wel weg zo.

UserID6342

Het makkelijkst om de fan zelf te controleren. Alle stekkers, etc. eraf trekken en op de bekabeling van de motor zelf met 2 dikke draden rechtstreeks 12V zetten van de accu af.  Dan moet die fan gewoon zonder herrie, roken, etc. gaan draaien zonder problemen.