advies grootte remschijven voor

Gestart door Volvokoen, 26-06-2010 00:35:12

Vorige topic - Volgende topic

Volvokoen

Beste co-rollers,

ik moet nieuwe remschijven voor aanschaffen voor mijn V70 uit 1998. Op GMBtuning.nl geeft men mij twee mogelijkheden van grootte: 280mm of 302mm remschijven. Welke moet ik kiezen? Ik rij met 16-inch banden. Als ik meet met de losse pols dan kom ik eerder op 280mm maar met de losse pols mis je snel 2 cm...dus, ik twijfel hard. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen zonder het wiel eraf te halen of de remschijf eraf te halen?

Alvast bedankt,

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

verburgh

Citaat van: Volvokoen op 26-06-2010 00:35:12
Beste co-rollers,

ik moet nieuwe remschijven voor aanschaffen voor mijn V70 uit 1998. Op GMBtuning.nl geeft men mij twee mogelijkheden van grootte: 280mm of 302mm remschijven. Welke moet ik kiezen? Ik rij met 16-inch banden. Als ik meet met de losse pols dan kom ik eerder op 280mm maar met de losse pols mis je snel 2 cm...dus, ik twijfel hard. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen zonder het wiel eraf te halen of de remschijf eraf te halen?

Alvast bedankt,

Koen

Je kan toch wel een wiel eraf halen  ???

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: Volvokoen op 26-06-2010 00:35:12
Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen zonder het wiel eraf te halen of de remschijf eraf te halen?

:D

Volvokoen

OK, ik zie dat ik hier tegen een groep semi-profs aan het praten ben. Ten eerste, ik heb twee enorme linkerhanden, dus een wiel eraf halen is voor mij een ongelooflijk vervelend werkske waar ik zwaar tegenaan kijk. Ten tweede heb ik natuurlijk geprobeerd die remschijvendiameter te meten door de velg (heb sportieve velgen=met grote gaten) maar da's zo onnauwkeurig dat ik vermoed dat je gemakkelijk 2 cm fout meet. Ik zou deze vraag niet posten als ik denk het zomaar even snel te kunnen meten, natuurlijk. Blijkaar is het antwoord niet zo simpel of rechtoe rechtaan.

De grootte van de velgen weet ik niet. :( Ik heb die auto tweedehands gekocht en die velgen zaten er al op.

Toch bedankt,

Koen

Sbv

Ik neem aan dat je wel kunt lezen.

Op de zijkant van de band staat meestal wel een bandenmaat en daarbij kan je ook de velgdiameter wel halen

Zet anders de complete banden maat eens hier neer

-D©©©L-

Hoe hoog is het deel waar de remblokken op aanliggen, van de rand tot de naaf ?

Maar wat de grootte van het advies er nou mee van doen heeft ?!  :eusa_think:
Citaat van: Sbv op 27-06-2010 22:28:22
Ik neem aan dat je wel kunt lezen.

Op de zijkant van de band staat meestal wel een bandenmaat en daarbij kan je ook de velgdiameter wel halen

Zet anders de complete banden maat eens hier neer

16 inch, kan dus 302 mm zijn.

Citaat van: Volvokoen op 27-06-2010 22:26:07
OK, ik zie dat ik hier tegen een groep semi-profs aan het praten ben. Ten eerste, ik heb twee enorme linkerhanden, dus een wiel eraf halen is voor mij een ongelooflijk vervelend werkske waar ik zwaar tegenaan kijk. ...

Wie gaat die remschijven dan monteren ?

Ludo

Citaat van: Volvokoen op 27-06-2010 22:26:07
ik heb twee enorme linkerhanden,

Oei das minder.  ;D
Maar foto's maken kan je wel. :eusa_dance:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17446.msg316124.html#msg316124

Maak dan eens een foto van de ruimte die er overblijft tussen remklauw en velg.
Dan zie je zo, of het 280, of 302 is.

mehn

Citaat van: mehn op 26-06-2010 00:47:35
Welke velgen heb je?

Ik stel de vraag nog maar eens. Plaats anders eens een foto.

XC60 D4 AWD:

mehn

Ja zag ik, maar dat topic is ruim 3 jaar oud. Zou het nog om dezelfde auto gaan?

Als hij deze perfo's nog heeft is het iig wel mogelijk dat er 302 schijven op zitten, vandaar mijn vraag ;D

XC60 D4 AWD:

Volvokoen

Geen idee hoe die velgen heten, maar het zijn nog steeds dezelfde als die die op mijn foto's van mijn rode brandweerwagen staan, dus die hele mooie, sportieve velgen met schoepachtige vormen   :)

16 inch is de bandenmaat, dus, zoals ik in mijn eerste post zette.

De hoogte van het deel waar de remblokken op aanliggen, van de rand tot de naaf, bedraagt 64-65mm.

Natuurlijk gaat een kameraad van mij die remschijven monteren. Hij werkt regelmatig ns aan mijn wagen en heeft vele jaren ervaring als monteur gehad. Echter, hij woont een eindje van mij af, dus even snel heen en weer rijden om de grootte van de remschijf te meten wil ik vermijden. Vandaar mijn post alhier.

Alvast bedankt om mee te denken allemaal!

Groeten,

Volvokoen

-D©©©L-

Citaat van: Volvokoen op 28-06-2010 09:38:24
Geen idee hoe die velgen heten, maar het zijn nog steeds dezelfde als die die op mijn foto's van mijn rode brandweerwagen staan, dus die hele mooie, sportieve velgen met schoepachtige vormen   :)

16 inch is de bandenmaat, dus, zoals ik in mijn eerste post zette.

De hoogte van het deel waar de remblokken op aanliggen, van de rand tot de naaf, bedraagt 64-65mm.

Natuurlijk gaat een kameraad van mij die remschijven monteren. Hij werkt regelmatig ns aan mijn wagen en heeft vele jaren ervaring als monteur gehad. Echter, hij woont een eindje van mij af, dus even snel heen en weer rijden om de grootte van de remschijf te meten wil ik vermijden. Vandaar mijn post alhier.

Alvast bedankt om mee te denken allemaal!

Groeten,

Volvokoen

Als die maat ca 62 mm is, dan heb je 280 mm schijven. Is het ca 70 mm dan heb je de 302 mm schijven.
Nauwkeurig meten dus. Overigens zijn er maar weinig 1998 TDI's geleverd met 302mm.

Je mag eventueel een foto van het typeplaatje naast de accu posten (of via PB), daar staat op waarmee ie uit de fabriek gekomen is.

Volvokoen

@ Marco. Bedankt voor de snelle reactie!
Die afstand bedraagt zeker geen 70mm. Ik kan nu moeilijk die motorkap openen, omdat ze dat op mijn werk niet gaan apprecieren  :( Maar, vanmiddag lukt het mij wel. Ik stuur jou een PB met het nummer rond 13u.

Iedereen nogmaals nen dikke merci, he!

Volvokoen

Ludo

Dat nummer zegt niks als er achteraf 302 geplaatst is.
Marco gebruikt dat nummer ook niet als hij zijn schijven gaat vervangen.  ;D
Als je makkelijk een vinger tussen remklauw en velg krijgt, ligt het antwoord zo al voor de hand...