Back-fire, hoe ontstaat het??

Gestart door konniekip, 19-02-2004 22:22:20

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

hoe het zich nu laat uitzien heb ik laatst last gehad van een backfire, waarmee mn complete carterventilatie om de zeep geholpen is.
Een willekeurige inspectie onder het plastik kapje van het gasklephuis en vlamdovertje liet mij in http://www.volvo850forum.com/index.php?board=1;action=display;threadid=4188 een aantal verontrustende zaken zien:

Een van de aanzuigbuis afgeblazen vlamdover

(de vlamdover is normaal op de aanzuigbuis aangesmolten) en wordt als 1 geheel door volvo geleverd (dus bocht, vlamdover + buis) voor 27 euro circa.
De op de bovenstaande foto afgebeelde rechter vlamdover zit op 1994 850's en wordt op de aanzuigbuis gemonteerd met een slangklem. De oudere hebben dus een geintegreerde.

Daarnaast was het rubberen manchetje op de oude vlamdover totaal gesmolten. Alsmede het manchetje bij de carterventilatie aan de carterpan (geen leuke plek om iets te herstellen).  

Daarnaast een hoop losse vacuumslangetjes.

Ik begreep van de monteur dat er door backfire (= explosie in het gasklephuis) de zaak is opgeblazen.

Mijn vraag is eigenlijk: ik begrijp wat er gebeurt (explosie), maar hoe ontstaat het bij een benzine motor?

konniekip

mja, ook de ontsteking wordt door backfire aangetast (aanzuigen valse lucht). Feit dat onderaan het blok ook de carterontluchtingsslang was losgeknald wees op backfire.

konniekip

ik heb overigens van volvo een mooi schemaatje van de carterrecirulatie gekregen van de 850... Interesse? Dan zal ik het ff scannen.

Zippo

Heeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden heb ik een 850 GLT 20V gehad.
Dan wel een automaat. Ook 3x backfire gehad.... 1 luchtmassameter naar de haaien!! >:(
Maargoed, ik heb toen een stekkerdoos "op 't luchtfilterhuis" van een trekhaak gemonteerd. Als er dan een backfire kwam kon de lucht daar uit weg!!!  ;) Werkte goed.

De oorzaak van die backfire was een vacuumklepje bij de slotplaat van de automaat. Deze regelde de hoeveelheid gas aanvoer ivm de automaatbak (schakelen)

Ik weet niet of jij een automaat hebt, maar kijk daar maar eens na.

Suc6,

Zippo

konniekip

waar zit die slotplaat precies, want ja ik heb een automaat :)

Zippo

Waar het slot in valt vd motorkap, deze klep zit als je voor de auto staat rechts bij 't relaishuis. Dichtbij de koplamp.

Zippo

Spim

??? ik heb ook een automaat, en wordt nu toch wel nieuwsgierig.
Dat vacuumklepje, is dat dan een electro/magneetklep of mechanisch iets en hoe ziet dat eruit.
Ik heb ook niet zo'n zin in Backfire, vandaar.
Vlamdover en gasklep heb ik alschoongemaakt naar aanleiding van Konniekip zijn ervaringen.

konniekip

ik zie inderdaad een vacuumslangetje vanuit een T-stukje naar een motorcompartiment onder de accu lopen. Kan niet zien waar het opuit komt, maar zal dus wel de versnellingsbak zijn. Zal het eens aan een kritisch oog onderwerpen binnenkort.