Warm buiten, warme motor: Alle alarmlampjes aan en niet starten?

Gestart door hayke, 04-07-2010 12:00:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hayke

Eergisteren een raar verschijnsel aan de hand gehad, waarvan ik toch meer wil weten...

De 850 TDI had op deze tropische dag (30+ graden) in de zon gestaan. Toen ik na een dagje werken naar huis wilde rijden gaf de buitentemperatuurmeter aan dat het onder de bumper 47 graden was.

Auto startte toen prima.

Op weg naar huis, na zo'n 30 km snelweg, bij MacDonalds een hapje eten gehaald. Auto geparkeerd onder wat bomen, even gegeten (zal 5-10 minuten zijn geweest) met de motor uit, maar de radio aan.

Vervolgens probeer ik te starten. Bijna alle lampjes op het dashboard gaan aan, inclusief het SERVICE-lampje, buiten hoor ik de ventilator brullen, maar er gebeurt verder niets. ???

't voelde wel knap warm onder de motorkap, dus die kap maar een tijdje (10 min.) open laten staan. Ineens hoor ik een 'klik' uit het vooronder. Toen ik daarop nog een startpoging doe startte 'ie weer zoals normaal.

Ik snap dat 't warm was en kan prima begrijpen dat er een beveiliging ergens op zit, maar 't knaagt wel dat ik niet weet wat en waarom....

Iemand dus enig idee wat er was gebeurd?

fredtref


fredtref

Hier iets gevonden op het forum van Autoweek, wel is waar niet van een Volvo maar misschien helpt het je iets verder,

succes Fred

Bij 100°C voelt de motor zich nog kiplekker, dus geen reden om er tijdelijk de brui aan te geven. 100°C is ook niet te heet voor een moderne motor waarvan het koelsysteem onder druk wordt gehouden, hetgeen kookpuntverhogend werkt. De auto heeft ook geen thermische beveiliging die de motor afzet als deze te heet dreigt te worden. Gevreesd moet worden dat de elektronische regeleenheid de hoge temperaturen onder de motorkap bij filerijden niet meer kan verdragen. Het permanent laten draaien van de ventilator kan overigens het euvel nog verergeren, doordat dan ook permanent hete lucht van de radiator naar de regeleenheid wordt geblazen. Bij draaiende warme motor zal gecontroleerd moeten worden of inderdaad de aansturing van de motor uitvalt als een zekere temperatuur wordt bereikt. Ook komt het wel eens voor dat een bobine of hoogspanningseenheid gevoelig is geworden voor hoge temperaturen. Dan moet u deze onderdelen vervangen.

hayke

De bobine zal het niet zijn bij een dieseltje, maar die regeleenheid klinkt plausibel....

Zou dat betekenen dat bij wat extra warmte de auto ook 'in bedrijf' kan uitvallen? Lijkt me eng??


Viper850

Hmm, eenzelfde ervaring gehad afgelopen week. Tijdens rit naar Oostenrijk erg warm weer, aircootje aan etc. Bij tankstation motor afgezet, tanken, daarna niet meer starten. Gebeurde gewoon niets. Opeens hoorde ik dat de fan nog wel draaide (temp.meter gewoon op 3 uur). Even naar de parkeerplaats gedrukt door een paar behulpzame Duitsers en de motor af laten koelen. Na ca. 5 minuten ging de fan uit en kon de auto gewoon weer gestart worden. Ik neem aan dat dit een beveiliging is, maar dan toch vreemd omdat de motortemperatuur (oftewel temp van koelwater) niet te hoog was.

Op de terugreis onderweg 37-38 graden buitentemperatuur en toen liep de motortemperatuur iets op bij heuveltje op. Meter op ca. 2 uur. Ook kreeg ik het idee dat dan de airco uitgeschakeld werd, aangezien er dan geen koele droge lucht meer uit kwam (te herkennen aan zweet op m'n kop en op andere plaatsen...).

Terugreis maar even getankt met draaiende motor...

pimsam

CiteerHmm, eenzelfde ervaring gehad afgelopen week. Tijdens rit naar Oostenrijk erg warm weer, aircootje aan etc.
Op de terugreis onderweg 37-38 graden buitentemperatuur en toen liep de motortemperatuur iets op bij heuveltje op. Meter op ca. 2 uur. Ook kreeg ik het idee dat dan de airco uitgeschakeld werd, aangezien er dan geen koele droge lucht meer uit kwam (te herkennen aan zweet op m'n kop en op andere plaatsen...).

Terugreis maar even getankt met draaiende motor...

Ik ben vorig jaar met de V70 voorzien van dakkoffer en hélémaal vol gepakt naar zuid Frankrijk geweest. In de file bij Lyon met de airco aan en een buitentemp van 51 graden  :o (gaf de meter aan) bleef de koelwater tempmeter strak op drie uur staan. Ook bij 160 km/h berg op geen enkele beweging van de meter. Ik heb bij 3 ton de radiator vernieuwd. Uit o.a. de verhalen van JP kan een dichte radiaotor deze problemen veroorzaken. Ik weet niet hoeveel km je Volvo gereden heeft maar eigenlijk is het geen slecht idee om de radiator, kapot of niet, bij 3 ton te vervangen. Kost iets van 150 euro excl montage (rotklusje) maar je kan het in ieder geval plannen.

hayke

Citaat van: thuur op 05-07-2010 00:47:21
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40030.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33269.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26485.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27811.0.html


Gr :D

Ja, dergelijke topics had ik inderdaad gevonden, maar het lijkt wat anders te zijn...  Of valt bij mij het kwartje niet, dat kan natuurlijk ook ;)

Er brandt in die topics niets aan waarschuwingslampjes, of de startmotor gaat niet hard genoeg rond, maar ik had álle waarschuwingslichtjes oplichtend (goede check of ze nog leven!:-\) en allen een draaiende radiatorfan. De startmotor mocht bij mij niet eens draaien...

Radiator? Brandstofpomp?

thuur

Citaat van: hayke op 05-07-2010 21:48:03
Citaat van: thuur op 05-07-2010 00:47:21
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40030.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33269.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26485.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27811.0.html


Gr :D

Ja, dergelijke topics had ik inderdaad gevonden, maar het lijkt wat anders te zijn...  Of valt bij mij het kwartje niet, dat kan natuurlijk ook ;)

Er brandt in die topics niets aan waarschuwingslampjes, of de startmotor gaat niet hard genoeg rond, maar ik had álle waarschuwingslichtjes oplichtend (goede check of ze nog leven!:-\) en allen een draaiende radiatorfan. De startmotor mocht bij mij niet eens draaien...

Radiator? Brandstofpomp?

Ah, ik had niet begrepen dat de startmotor niet draait. Dan zul je het in de aansturing daarvan, of de motor zelf, moeten zoeken. Kijk of er 12V op het startrelais komt in positie III en of het relais klikt.

Controleer ook de massaaansluitingen.


Gr ;)

Viper850

Citaat van: pimsam op 05-07-2010 17:05:33
CiteerHmm, eenzelfde ervaring gehad afgelopen week. Tijdens rit naar Oostenrijk erg warm weer, aircootje aan etc.
Op de terugreis onderweg 37-38 graden buitentemperatuur en toen liep de motortemperatuur iets op bij heuveltje op. Meter op ca. 2 uur. Ook kreeg ik het idee dat dan de airco uitgeschakeld werd, aangezien er dan geen koele droge lucht meer uit kwam (te herkennen aan zweet op m'n kop en op andere plaatsen...).

Terugreis maar even getankt met draaiende motor...

Ik ben vorig jaar met de V70 voorzien van dakkoffer en hélémaal vol gepakt naar zuid Frankrijk geweest. In de file bij Lyon met de airco aan en een buitentemp van 51 graden  :o (gaf de meter aan) bleef de koelwater tempmeter strak op drie uur staan. Ook bij 160 km/h berg op geen enkele beweging van de meter. Ik heb bij 3 ton de radiator vernieuwd. Uit o.a. de verhalen van JP kan een dichte radiaotor deze problemen veroorzaken. Ik weet niet hoeveel km je Volvo gereden heeft maar eigenlijk is het geen slecht idee om de radiator, kapot of niet, bij 3 ton te vervangen. Kost iets van 150 euro excl montage (rotklusje) maar je kan het in ieder geval plannen.

Gisteren de radiator optisch even gecheckt. Zit een hoop vettige troep tussen zoals hieronder te zien is. Kan ik dit met een hogedrukreiniger schoonspuiten?



Robby72

CiteerIk heb bij 3 ton de radiator vernieuwd. Uit o.a. de verhalen van JP kan een dichte radiaotor deze problemen veroorzaken. Ik weet niet hoeveel km je Volvo gereden heeft maar eigenlijk is het geen slecht idee om de radiator, kapot of niet, bij 3 ton te vervangen. Kost iets van 150 euro excl montage (rotklusje) maar je kan het in ieder geval plannen.

In de praktijkles automechanica (avondonderwijs) werd mij aangeraden om na 7 jaar de radiator te vervangen wegens afnemend koelvermogen. Of het echt echt nodig is zullen de experten wel weten te vertellen maar volgens mij kan het wel nuttig zijn.

thuur

Je kunt de radiator schoonspuiten met een hogedrukreiniger. Dan weet je tenminste zeker dat je hem kunt gaan vervangen :eusa_shhh:

Voorzichtig met een borsteltje schoonvegen kun je beter doen.


Gr ;)

v40pokemon

Citaat van: thuur op 06-07-2010 11:57:00
Je kunt de radiator schoonspuiten met een hogedrukreiniger. Dan weet je tenminste zeker dat je hem kunt gaan vervangen :eusa_shhh:

Voorzichtig met een borsteltje schoonvegen kun je beter doen.

Gr ;)

Met enig beleid lukt dat wel en dus niet op 10cm afstand en maximale druk. Als je het doet is het ook belangrijk recht van voren te spuiten en niet schuin erop.
Zit er vettigheid op misschien met een milde ontvetter en tuinslang? Is het alleen zand dan volstaat een goeie beurt met de tuinslang vaak.

Viper850

Hmm, ik ben bang dat borstelen niet helpt, maar het juist verergerd. Omdat je dan de vettige troep verder tussen de "lamellen?" veegt.

Ik zal het eens voorzichtig proberen met de hd-reiniger als ik de auto ga wassen.

Sem

Citaat van: thuur op 06-07-2010 00:18:04
Citaat van: hayke op 05-07-2010 21:48:03
Citaat van: thuur op 05-07-2010 00:47:21
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40030.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33269.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26485.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27811.0.html


Gr :D

Ja, dergelijke topics had ik inderdaad gevonden, maar het lijkt wat anders te zijn...  Of valt bij mij het kwartje niet, dat kan natuurlijk ook ;)

Er brandt in die topics niets aan waarschuwingslampjes, of de startmotor gaat niet hard genoeg rond, maar ik had álle waarschuwingslichtjes oplichtend (goede check of ze nog leven!:-\) en allen een draaiende radiatorfan. De startmotor mocht bij mij niet eens draaien...

Radiator? Brandstofpomp?

Ah, ik had niet begrepen dat de startmotor niet draait. Dan zul je het in de aansturing daarvan, of de motor zelf, moeten zoeken. Kijk of er 12V op het startrelais komt in positie III en of het relais klikt.

Controleer ook de massaaansluitingen.


Gr ;)

Hier dacht ik ook meteen aan! Mijn ervaring is dat het meestal de startmotor is. Bij koude toestand geen probleem, maar bij warme motor niet meer starten... uitleg: (zo ver ik het weet)... bij een oude startmotor heb je vuil binnenin en wordt de ruimte door het vuil bij het uitschuiven van het asje kleiner. Bij koude motor is dit nog geen probleem, maar met warme motor is het binnenwerk dusdanig ver uitgezet dat de as niet meer kan schuiven en het rondsel niet naar buiten kan komen. Vaak is het een kwestie van een kwartietje a 20min wachten en dan doet ie t weer...  (vertel ik het zo goed?)

Je kunt met behulp van een hamer en een verlengstuk vaak een tik uitdelen op de startmotor, waardoor hij los springt! Dan doet ie het dus weer... Vaak wel prettig als je met z;n tweeën bent, want dan kan de ene tikken en de andere de sleutel bedienen.