Synchromesh 3e versnelling kapot?

Gestart door Matthieu123, 04-04-2010 14:54:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Heb nog een goed en fijn schakelende handbak liggen van een 94-er 2.5-20V.  Bij 215000 km bak /motor eruit gehaald.

Matthieu123

Citaat van: Ludo op 04-04-2010 22:07:10
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Van toen ik de auto 2,5 jaar geleden kocht.... tot vorige week.

Dit was de oplossing:

Citaat van: Ludo op 27-03-2010 13:03:46
Eindelijk de nieuwe koppeling geplaatst.  :eusa_dance:
Wat een verademing, schakelen zonder krrrr...  ;D

De 'oude' koppeling had amper 30.000km achter de kiezen toen ik hem kocht, ik heb er nog 67.000 mee verder gegaan.  ::)
Bij het kraken had ik ook nog trillingen bij het laten opkomen van de koppeling.
Synchromesh ringen kreeg ik ook te horen, net als krom vliegwiel...

Aan de 'oude' koppeling en druklager was niets vreemds te zien, enkel een veer waar veel speling op zat.
Of die veer de oorzaak was weet ik niet, voor mij was het belangrijker dat ik geen trilling meer heb, en eindelijk vloeiend kan schakelen zonder gekraak...  :eusa_dance:


Zou kunnen, maar waarom is het dan alleen in de 3e versnelling?

Citaat van: Dirk342 op 05-04-2010 01:44:59
Heb nog een goed en fijn schakelende handbak liggen van een 94-er 2.5-20V.  Bij 215000 km bak /motor eruit gehaald.

Volgens mij heeft een 20v ook andere verhoudingen? 

UserID6342

Citaat van: Matthieu123 op 05-04-2010 09:38:06

Citaat van: Dirk342 op 05-04-2010 01:44:59
Heb nog een goed en fijn schakelende handbak liggen van een 94-er 2.5-20V.  Bij 215000 km bak /motor eruit gehaald.

Volgens mij heeft een 20v ook andere verhoudingen?  
Zou kunnen, maar volgens mij past hij er zo achter hoor.  Kan Dennis850estate denk ik wel een goed antwoord opgeven ??  Dennis ??

Matthieu123

Citaat van: dennis850estate op 04-04-2010 21:41:31
Synchro mesh ringen gaan niet 'zomaar' stuk. Misschien is er wel een lager kapot getrokken waardoor er een as in de bak scheef komt te liggen en niet meer wil schakelen. Dit heb ik al diverse malen meegemaakt en gezien in de bakken.

Onderdelen zijn lastig te verkrijgen en je krijgt de lagers moeilijk van de assen af (gaan stuk). Eigenlijk is opknappen van een bak nauwelijks een optie, behalve als je een M59 of 1 van een V70R classic hebt.

Mijn advies zou zijn: op zoek naar andere bak



Bedankt voor je advies Dennis.

)()()sT

Bij mijn weten zijn alle handbakken hetzelfde; een 10v heeft toch dezelfde overbrengingen als een T-5?

Verschil zit in de automaten bij een non-turbo en turbo, daar maakt de turbo in de hoogste gang minder toeren.

Vulk

Er zit wel degelijk een verschil in overbrenging tussen een turbo en een niet turbo dacht ik.
Of er een verschil is tussen een 10V & een 20V weet ik niet.

Matthieu123

Hm.. Simpele vraag dan: haalt een 20v 100 in z'n 2? De 10v net niet namelijk...

Vulk

Zit het verschil niet in de laatste versnelling?

)()()sT

Citaat van: Vulk op 05-04-2010 10:24:48
Er zit wel degelijk een verschil in overbrenging tussen een turbo en een niet turbo dacht ik.
Of er een verschil is tussen een 10V & een 20V weet ik niet.

Bij een automaat ja... maar een handbak bij mijn weten niet hoor. Ze rijden allebei bv. 120 bij 2900 toeren, terwijl een automaat van een turbo dan 2400-2500 draait (en een non-turbo automaat ook die 2900).

Anyway, als er ook in de handbak een verschil zit, dan heb ik weer wat geleerd  ;D
Het zijn alle M56's btw (behalve de handbak van een 850R, die heeft een M59 met sper).

haasje

Volgens mij zit er verschil in de bakken van een 2.0 en 2.5

Matthieu123

Haha.. na wat onderzoek op youtube... kwam ik erachter dat de verhoudingen in 1 en 2 iig gelijk zijn van de 10v en 20v... :)

Poncke

Ik heb hetzelfde probleem, volvo 850 synchromesh ring stuk gegaan. 3e versnelling alleen. Mijn vraag is, wat kost zo'n synchromesh ring?
Sex verstandig, neuk een appel !

dennis850estate

Citaat van: Poncke op 10-07-2010 18:23:34
Ik heb hetzelfde probleem, volvo 850 synchromesh ring stuk gegaan. 3e versnelling alleen. Mijn vraag is, wat kost zo'n synchromesh ring?

Zijn niet los te krijgen en tijdens montage risico van lagers die kapot gaan. Als er vervolgens toch een klacht blijft kost het je weer minstens een dag. Andere bak zoeken is de beste optie. Bakken tot en met MY 2000 zijn te gebruiken (na ombouw)