stotteren/hikken met LPI bij lage belasting.

Gestart door goudvink, 06-07-2010 19:24:57

Vorige topic - Volgende topic

goudvink

Heb hier en daar al wat gelezen op dit forum over hikken. Wie herkent het volgende
Mijn 850 Sedan 20V met 170K op de klok heeft een nieuwe LPI installatie van Vialle.
Vanaf het begin stottert/hikt de motor bij lagere belasting. Probleem ontstaat steeds als de motor gestart wordt. Rijdt hij goed op LPG , dan blijft-ie goed, tot het moment dat de motor is afgezet en weer opnieuw gestart moet worden. Dit  duurt nu al ca 2 maand , sinds de inbouw bij een bekende 850 LPG boer. Op benzine alles ok. Zo'n beetje alles al geprobeerd.
Warme of koude motor maakt niet uit
Bougies, kabels , rotor , injectoren , computer , wissel relais , zelfs de tank is vervangen. Probleem blijft , grote mate van willekeur wanneer het zich voordoet.
Ook Vialle staat voor raadsel volgen LPG boer.
Opmerkelijk : gisteren en vandaag na flink wat kms en start en stops volgende gemerkt : als ik het contact aanzet ,  wacht ik tot de lampjes op het metertje in de cockpit uitgaan[ ca 2-3 sec] ??? , dan pas start ik door en blijft het probleem weg. [ soort voorgloeien dus ]
Toeval , wishfull-thinking ?? Ik zal check nog aantal keren doen en dit nog melden.
Herkenbaar bij iemand ???

Ludo

Het lijkt op een té rijk mengsel.
Als eerste de benzinedrukregelaar controleren op lekkage.

goudvink

Ludo, als die benzinedrukregelaar al lek zou zijn dan zou het probleem zich toch continue moeten voordoen ? en dat is niet het geval. Start ik op de "aangepaste wijze " heb ik geen enkel probleem en looptie als een tierelier . Welke rol kan die startprocedure nou spelen ?

Ludo

Een controle kan nooit kwaad.
Als je 2x 'voorgloeid' vlak achter mekaar, gaat het starten dan ook beter?.
Dan kan het ook te weinig brandstofdruk zijn.
In dat geval kan je de brandstofdruk op de rail eens meten.

thuur

850's starten altijd overdreven rijk. Net dat beetje extra benzine in de kamer bij een koude motor kan dus genoeg zijn voor stotteren, terwijl je al rijdend niets merkt. De LPi installatie neemt het gedrag van de benzinecomputer over maar gaat er van uit dat er geen benzine meer wordt ingespoten.

Het is sowieso beter om de auto eerst op contact te zetten voordat je start, daar hebben we al eens een topic aan gewijd. De pomp kan dan de benzinedruk op orde brengen voordat de eerste startpoging plaatsvindt. Kan dus ook een versleten pomp zijn die niet meer genoeg levert.

Wat is je verbruik?

Gr 8)

goudvink

Als het probleem zich voordoet merk je dat absoluut  met rijden [ hikjes ] , hoor je het aan het geluid [ geen roffel - lijkt op 4 of 4,5 cilinders te lopen ] en naar mijn idee ruik je het ook.
Naar mate je harder rijdt , of fel accelereert merk je het minder.
Koude of warme motor maakt overigens niet uit. Brandstofdruk ? zal ik es vragen aan de lpg boer.
Overigens blijft het probleem bestaan als ik tijdens het "hikprobleem" [ dus motor loopt al op lpg] stekker achterin van de benzine loskoppel ]
Versleten pomp ? Zitten splinter nieuwe spullen in.
Verbruik ligt op ca  1 : 8 /9 op lpg. 

goudvink

YES !!!   Probleem eindelijk opgelost.  De gasboer uit Son heeft hem bij Vialle neergezet. Rollerbank , meten etc.
Uiteindelijk volgens M.  te Son zijn de instroompijpjes verlengd oid , geen terugspoelen van lpg in cilinder meer. Hoe het precies zit zoek ik nog wel een keer op. Ben in ieder geval wel happy dat de roffel weer roffelt.
:D

EdB

Hallo daar, ik heb het zelfde gedonder maar dan met een prins installatie.
Om helemaal GEK van te worden Goudvink als je wat meer info hebt heel graag.
Vriendelijke Groet
Ed Bontekoe

Ludo

Citaat van: EdB op 30-07-2010 23:08:23
Om helemaal GEK van te worden Goudvink als je wat meer info hebt heel graag.

Het probleem bij Goudvink is een ijsklontje op het uitstroompijpje in de injector.
Hij is trouwens niet de eerste met deze oplossing, of het op langere termijn de oplossing is, is nog maar de vraag.

Uitstroompijpjes zoals bij een Vialle LPi, zijn er ook niet bij een Prins installatie.
Heb je al eens contact opgenomen met de inbouwer?.

EdB

Komende week ga ik dat doen,bedankt voor de reactie !!
Ed