Wat zijn goede lampen?

Gestart door Kingfisher, 10-07-2010 19:05:20

Vorige topic - Volgende topic

Kingfisher

De afgelopen maanden viel het mij op dat in het donker de lichtopbrengst van mijn koplampen ver beneden peil was. Het is net of ht licht niet ver genoeg van de auto komt.
Vandaag de hoogte (in basis stand) laten controleren evenals de opbrengst van de lampen / reflectoren, maar dat was allemaal naar behoren.

Tip die ik mee kreeg was: vervang de lampen zelf eens...... Tja, en als je nieuwe lampen gaat kopen heb je wel heeeeeeeeeel veel keuze. Zo heb ik al lopen denken aan 90 of 100w lampen of veelbelovende types (volgens de verpakking) van Philips met "tot 30% meer opbrengst".

M.a.w. ik ben benieuwd naar ervaringen / meningen van mede-forummers  :)

Bouke

Koop iig geen 100 watt of iets van dien aard dat is niet zo best voor je reflectoren,wil er geen xenon in dan ben je gelijk klaar en je hebt een bak licht, kost niet extreem veel en gaat erg lang mee :eusa_dance: en het is goed zelf te doen ;)

Misha

90 en 100 watt zou ik lekker laten liggen, daarvan kunnen je reflectoren en je fittingen bros worden en dof.

Die philips zijn best goed, maar errug duur en ze gaan maar een jaar of zo mee.

Enige echte optie zou een xenon-conversie zijn, niet veel duurder dan 2 setjes van die Philips dingen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rpakuypers

Ik heb een tijdje geleden de VisionPlus van Phillips aangeschaft en samen met de vrij nieuwe tweedehands koplampen scheelt dat enorm. Kortste klap om snel meer zicht te krijgen ........... maar ook ik wil over naar Xenon.

Groet,
Roger

Kingfisher

Misschien domme vraag: maar hebben jullie het over "echte" xenon of is het dan xenon-look ? Heb er niet veel verstand van......

jeroen74

Echt xenon (oftewel HID).

Xenon-look is niets anders dan een gewoon halogeen-lampje met wat blauw op het glas. Soms ook nog allerlei andere kleurtjes erbij voor de onvervalste Johnnie-look ;D

Domaso

Zwaardere lampjes? Is natuurlijk niet legaal. H7 12V 65 watt of H7 12V 80 watt.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

UserID6342

Zou persoonlijk dan voor echte HID xenon gaan.  Kost tegenwoordig ook zo gek veel niet meer en de resultaten zijn over het algemeen goed te noemen.  Je kunt ze tegenwoordig in 'alle' kleuren krijgen van lichtgeel tot en met paars, dus je kunt het net zo maken als jij mooi vind.  Zeker in combinatie met nieuwe of betere reflectors een hele dikke verbetering qua licht op je auto.

Wel een advies, mocht je ze zelf in bouwen.  Laat ze aub goed afstellen, niets hinderlijker als verkeerd afgestelde Xenon verlichting.

henry classic v70

Moet je bij xenon geen andere koplampglazen monteren (en zo'n kapje over de lamp) ivm strooilicht?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

thuur

Koplampglazen goed schoonmaken (even in de vaatwasser :eusa_shhh:) en een goede Philips of Osram erin. Nightvisions ben ik persoonlijk erg over te spreken. Maar dan zit je ook snel op 30 euro voor een setje H7.

Gr ;)

RRRRR_Ramon

Citaat van: Domaso op 10-07-2010 22:14:39
Zwaardere lampjes? Is natuurlijk niet legaal. H7 12V 65 watt of H7 12V 80 watt.

Van die hogere wattages kan je stekker en lampzitting wegsmelten. Het wordt daar behoorlijk heet. :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

fredtref

Ik heb er Hella in zitten, je hebt 2 versies gewoon en meer lichtopbrengst, ik ben over de laatste tevreden

haasje

Houd er wel rekening mee dat hoe hoger de lichtopbrengst van lampen is (uiteraard heb ik het wel over de normale lampen van hetzelfde wattage), hoe korter de levensduur van de lampen.

Kingfisher

Citaat van: thuur op 11-07-2010 01:23:14
Koplampglazen goed schoonmaken (even in de vaatwasser :eusa_shhh:) en een goede Philips of Osram erin. Nightvisions ben ik persoonlijk erg over te spreken. Maar dan zit je ook snel op 30 euro voor een setje H7.

Gr ;)
Lol, vaatwasser kan helpen inderdaad. ooit met de 340 ook gedaan.
Ben je niet bang voor lekkages daarna dan ivm het matig afsluiten van het glas op de unit?

Heb nightvisions van Philips gekocht op advies van de materialenzaak, van de week ff proberen. De 90/100watt raadde hij uitdrukkelijk af ivm hitte en niet per definitie meer opbrengst. Hij had ze wel liggen dus zal geen eigen belang zijn geweest.

Zal de uitkomst hier uiteraard laten weten!

thuur

Nee hoor, gewoon het rubber ook even schoonmaken met een doekje. Als je toch twijfelt kun je het licht invetten met zuurvrije vaseline voor montage. De klemmen doen de rest.

Gr ;)