ABS lampje brandt

Gestart door Berserker, 12-07-2010 15:26:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berserker

Hallo allemaal,

mijn ABS lampje brand, eerst was het sporadies dat hij brandde, maar nu brand het de hele tijd tijdens autorijden.
Nu heb ik de OBD-I uitgelezen op A3 (ABS) en kreeg ik de volgende codes:

4-4-4 = stroomvoeding naar de kleppen in het hydraulische aggregaat ontbreekt
3-1-3 = sensor linker achterwiel, circuit open of kortgesloten
3-2-2 = sensor rechter voorwiel, sporadische storingen bij snelheden boven 40 km/h
1-4-1 = storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding
1-2-3 = sensor linker achterwiel, foutief signaal bij snelheden onder 40 km/h
1-3-4 = ??? kon deze foutcode nergens vinden wat het betekend

wat moet ik nu doen?
Gelezen in een paar topics om de stekkers schoon te maken, maar helpt dit ook bij zoveel foutcodes?
Of moet ik de sensors vervangen?
Wie kan mij raad geven?
Gaat om een 850 2.5i 20v uit 1993 op benzine

UserID6342

#1
Is zo'n geval is het of zaak om alles te resetten van je codes, maar vaak is gebleken dat als je een andere metalen controller erop hangt er al tig van de storingen ineens weg zijn en dat er maar een of twee overblijven, welke vaak je wielsensors zijn.  Ook de metalen controllers gaan wel eens kapot. Ik heb het bij mijn eigen auto gehad en bij eentje van iemand van het forum.  Die van mij is van '92 en die ander was een '93-er.  Ik zou dus zelf eerst de controller vervangen en dan verder kijken.

Berserker

en waar zit die metalen controller en wat kost zo iets en is dat makkelijk zelf te doen?

UserID6342

#3
De controller zit met een 3 tal (dacht ik uit mijn hoofd) torx-25 bouten vast.  Kan eigenlijk niet missen als je voor de auto staat, zie je recht bij de veerpoot een grote electrische stekker met een metalen klem eroverheen die in een metalen unit verdwijnt.  Die unit is je controller.  Die moet je er dus vanaf schroeven en een ander monteren.  Let wel; eerst even je codes resetten allemaal. Wat je ook in de gaten moet houden is dat je een 'normale' controller hebt en controllers met de tracs functie erop.  De een past niet op de andere.

Voor een gebruikte controller moet je op een 25-50 euro tellen.

Berserker

ah ok, en waar kan ik een gebruikte kopen?

UserID6342

Bij een aantal Volvo sloperijen, der zijn er zat.  Maar weet niet waar je vandaan komt om je een goed advies te geven.

Ludo

Volgens mij, maar ik pin me daar niet op vast!, is het zo dat als er foutcode 1-4-1 en/of 1-4-2 bij zit, enkel de pedaalsensor de oorzaak is.

Berserker

Citaat van: Dirk342 op 12-07-2010 16:01:43
Bij een aantal Volvo sloperijen, der zijn er zat.  Maar weet niet waar je vandaan komt om je een goed advies te geven.

Ik woon in Zeewolde, in de buurt van Harderwijk en Lelystad/Almere

UserID6342

Wat ik dan aan bekende sloperijen ken, is het niet echt in de buurt, maar goed;

Elferink Enter
Verweijst Uden
Boy Geenacker Nijmegen
Hunter Gorredijk
Rima Druten
Marantz Veldhoven (erg duur)

Zijn zo snel eigenlijk wel de meest bekende, verder zijn er ook wel een aantal forumleden die deze dingen hebben waaronder ikzelf.

thuur

Ik zou geen andere controller erin zetten. Ze gaan maar hoogstzelden stuk en de sloperijen weten wel wat ze vragen voor zo'n ding. Gewoon resetten, de 141/142 aanpakken (Sticky topic) en dan kijken of er nog codes terugkomen.


Gr ;)

Berserker

#10
ok, zal even dat topic lezen

Berserker

Wel heel vaag nu, gisteren de OBD-I gereset, vanochtend brandde het ABS lampje weer en nu ik na mijn werk de auto startte ging het lampje weer uit.
Erg vaag, ik heb nog niet de tijd gehad om de OBD-I opnieuw uit te lezen.
Heb zelf de contact sleutel proef gedaan, maar dat was het niet.

haasje

Na een abs reset blijven de eerst volgende keer het abs (en indien aanwezig het tracs) lampje branden. De keer erop zou wel alles uit moeten zijn (na minstens 40km/h gereden te hebben)

thuur

Citaat van: haasje op 13-07-2010 23:24:22
Na een abs reset blijven de eerst volgende keer het abs (en indien aanwezig het tracs) lampje branden. De keer erop zou wel alles uit moeten zijn (na minstens 40km/h gereden te hebben)

Dat is in de praktijk ook geen harde waarheid (theoretisch wel overigens!). De ervaring leert mij dat een controller die een ernstige storing op 1 of meer sensoren heeft gehad (i.e. circuitfout < 40 km/u en circuitfout > 40 km/u), na een reset het lampje laat branden totdat de 40km/u is bereikt. Overige geresette fouten laat het lampje een paar seconden na de start uitgaan (na controller zelftest), zodra de auto begint te rollen (signalen komen binnen van 4 wielen) of zodra de 30 km/u is bereikt (pompfout).

Voor je het weet heb je een dagtaak aan het ABS systeem..


Gr ;D

haasje

ik heb bij mijn auto (een my 95 met obd1 dus) na een reset, ongeacht van welke melding, altijd na de eerste keer starten dat mijn abs en tracs lampjes blijven branden. Pas met de 2de keer starten gaan ze uit (wel tussendoor gereden uiteraard)