Diesel kopen, waar moet ik op letten

Gestart door verron, 15-07-2010 09:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

)()()sT

Citaat van: verron op 15-07-2010 12:59:21

Maar is het een redelijk voorstel om de XC te ruilen voor die 2.5D? (zuunig als ik ben wil ik liever niet bij betalen) De XC hebben we begin november bij dezelfde dealer gekocht voor 8950 (toen met 255000km nu heeft hij bijna 280000)

Tja, in het algemeen is een XC in de handel duurder als een diesel. Ik "schrik" soms wel eens van de bodemprijzen van de TDI's. Uiteraard hebben de meeste vreselijk veel gelopen, maar voor 3000 euri vind je er een hele hoop.

Heb je er al eens in gereden? Als je er nog een chippie in laat doen (niet om harder te rijden, maar gewoon voor de fun), dan zal zo'n diesel ook met een sleurhut heeeerlijk rijden.
Je moet na je vakantie wel de roetaanslag van je caravan poetsen  :D

verron

Citaat van: )()()sT op 15-07-2010 13:03:07
Citaat van: verron op 15-07-2010 12:59:21

Maar is het een redelijk voorstel om de XC te ruilen voor die 2.5D? (zuunig als ik ben wil ik liever niet bij betalen) De XC hebben we begin november bij dezelfde dealer gekocht voor 8950 (toen met 255000km nu heeft hij bijna 280000)

Tja, in het algemeen is een XC in de handel duurder als een diesel. Ik "schrik" soms wel eens van de bodemprijzen van de TDI's. Uiteraard hebben de meeste vreselijk veel gelopen, maar voor 3000 euri vind je er een hele hoop.

Heb je er al eens in gereden? Als je er nog een chippie in laat doen (niet om harder te rijden, maar gewoon voor de fun), dan zal zo'n diesel ook met een sleurhut heeeerlijk rijden.
Je moet na je vakantie wel de roetaanslag van je caravan poetsen  :D

Ik heb vanmiddag een afspraak en hoop hem dan mee te krijgen voor een proefritje van een paar dagen (weekend???) Heeft de dealer mooi de tijd om naar de AWD te kijken wat daar mee aan de hand is.

Roetaanslag vind ik niet erg, het vorige model passat was ook helemaal zwart als de caravan er achter gehangen had. Vind het eigenlijk wel wat hebben een beetje roeten. Als ik hard werk zweet ik ook (maar dat gebeurd niet vaak)
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

hathü


verron

850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

dikke hollander

ik heb nu s70 tdi met 195000 km aangekocht,tot nu toe gedaan en te doen:
diistr.riem
waterpomp
vacuumpomp
evt achterstallig onderhoud
??verstuivers??  zouden misschien mede het roken veroorzaken
zichtbare dingen zoals banden,filters etc
MAAR HET RIJDT GEWOONWEG SUPERRRR
ik kocht hem van gepensioneerde,eerste eigenaar
ik heb maar 2500 euro betaald en had 1000 euro ingecalculeerd voor verrassingen
hij ziet er TOP uit qua lak en onderhoud
nagenoeg geen beschadigingen
maar de diesel 2,5 is echt geweldig
met beetje normale rijstyl is 1;14 tot 1;15 best haalbaar

rpakuypers

#20
Volgende week op vakantie met een aanhanger en de gechipte ECU. Op dit moment nog een verbruik van 5,7 op 100 en ik ben dus benieuwd hoeveel hij de komende 1200 kilometer gaat gebruiken. Wel heerlijk zo'n chip, echt een aanrader  :eusa_dance:

Als de distributie en waterpomp al vervangen zijn dan is dat al ideaal want dat zijn vaak de kosten. Verder is een bezoek aan een dieselspecialist (voor mij Pul op Urk want ik werk in Emmeloord) zeker aan te bevelen. Voor een paar tientjes met tekst en uitleg weer een goed lopende diesel.

Groet,
Roger

verron

We hebben de XC gisteren weer opgehaald en het probleem met de AWD leek te hebben gezeten in de banden. De wielen zijn opnieuw gebalanceerd, en de gelijkwaardige profieldieptes zijn naar dezelfde assen gegaan. Het fibreren is een stuk minder maar ik verneem het nog steeds licht. Ik denk dat ik ermee moet leren leven, het schijnt volgens de geleerden dat een AWD altijd wel wat last heeft van trillingen. Zijn er meer forummers die dat wel eens tegen gekomen zijn of ben ik pietluttig. Er zitten toch heel wat R rijders hier en ook een paar XC'ers.

Maar na een goede dag met een V70 II gereden te hebben, leer je wel de eerste V 70 waarderen zeker qua geluid (niks geen geroffel meer  :'(  lijkt wel een 4 pitter  ???) Dus we hebben besloten voorlopig nog maar lekker met de XC door te gaan en het hoge brandstofverbruik maar voor lief te nemen je moet ook een beetje lol hebben  :angel:
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

RRRRR_Ramon

Citaat van: verron op 17-07-2010 23:30:06
We hebben de XC gisteren weer opgehaald en het probleem met de AWD leek te hebben gezeten in de banden. De wielen zijn opnieuw gebalanceerd, en de gelijkwaardige profieldieptes zijn naar dezelfde assen gegaan. Het fibreren is een stuk minder maar ik verneem het nog steeds licht. Ik denk dat ik ermee moet leren leven, het schijnt volgens de geleerden dat een AWD altijd wel wat last heeft van trillingen. Zijn er meer forummers die dat wel eens tegen gekomen zijn of ben ik pietluttig. Er zitten toch heel wat R rijders hier en ook een paar XC'ers.

Maar na een goede dag met een V70 II gereden te hebben, leer je wel de eerste V 70 waarderen zeker qua geluid (niks geen geroffel meer  :'(  lijkt wel een 4 pitter  ???) Dus we hebben besloten voorlopig nog maar lekker met de XC door te gaan en het hoge brandstofverbruik maar voor lief te nemen je moet ook een beetje lol hebben  :angel:

Bandomtrek luisterd inderdaad heel nauw bij een AWD, regelmatig je wielen van voor naar achter en andersom wordt aangeraden.

Ik zelf heb een V70 2.5D en rij ook met caravan (KIP 48T, 1350 kg) en heb er heel wat gebergten moeiteloos mee geslecht. Nabij Keulen, het Siebengebirgte, de Ardennen voorbij Luik en nog wat bergjes in Oostenrijk. Het gaat allemaal prima maar net wat Joost zegt even de AT terug naar 3 kan veel problemen voorkomen. Je motor maakt meer toeren en je bak ook wat zorgt voor betere koeling van je koelvloeistof en je bakolie. Als het echt steil gaat dan raadt Volvo in het instructieboekje ook aan om de airco uit te zetten. Dat haalt al een heleboel warmte voor de radiateur en oliekoeler weg, zeker bij zomerse temperaturen. Ook afremmen op de motor tijdens het dalen in 3 of L is belangrijk. Wanneer de bak dan steeds onder de 40km/u naar de 1 terugschakelt dan kan dat wat irritant overkomen, zet dan de bak in de winterstand, dan blijft hij in 2. Alleen bij optrekken uit stilstand dan even de winterstand uitschakelen anders rij je met te veel (koppelomvormer)slip weg.

Bij ca. 95 km/u loopt mijn 2.5D met AT precies 2000 toeren, dus 100 toeren boven het toerental waarbij het koppel van 290 Nm vrijkomt. Ideaal dus.  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

verron

#23
We gaan nu weer naar de ardenne (met een Beyerland Sprinter 495 TK 1200kg) en inderdaad de bult Luik Francochamp is een bottleneck, daar schoot de bak de vorge keer in storing en volgens de volvo dealer in Malmedy was dit héél normaal (voor de buitenlanders), in de zomer had hij bijna dagwerk aan AT bakken resetten.

Ik zal de tip meenemen, zeker de W stand  :eusa_drool: Ik denk dat hij in 3 alles perfect bij kan sloffen. Verder blijf ik gewoon in 3 rijden om problemen te voorkomen. Bij 2500 RPM rij ik nog gewoon 100/110, dus eigenlijk een normaal toerental bij normaal gebruik in D. Eigenlijk heel logisch, meer toeren dan ook meer koeling door de motor. Ik dacht hoe meer toeren des te minder (rijwind) koeling.  :eusa_doh:
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

#24
Uit mijn weblogje na de vakantie vorig jaar:

Citaat van: )()()sT op 16-08-2009 18:06:22

Over het rijden met een caravan met een T-5 automaat heb ik wel nog wat te zeuren ;D
Eigenlijk mis je bij een 4-traps automaat net een gang.
Als je op de vlakke weg 100 rijdt in de D, dan draai je ca. 2100 toeren (de 4e versnelling met lock-up). Zodra het iets begon te stijgen, of tegenwind ofzo, dat zette ik altijd handmatig de pook in "3" en dan zit je in de 3e versnelling bij ca. 3000 toeren.
De meeste hellingen heb ik zo makkelijk kunnen nemen, zonder echt gas bij te moeten geven, maar als je door bv. drukte ofzo wat snelheid moet minderen zit er "niks" meer in het midden-toerengebied. Als je onder de 90 komt, zit je al bijna onder de 2500 toeren, en dat is bij bergop rijden gewoon te weinig. Enige optie is dat gas verder intrappen, zodat ie terugschakelt (de 2 in), of de pook in L zetten (wat ik dan deed). Dan draai je gelijk boven de 4000 toeren (en zit je met een duw in de rug weer bijna op de 100 overigens).
Hier is verder niks aan te doen hoor, maar het viel me wel op.


Op vlakke wegen kun je dus best in de D rijden (qua toeren dus alsof met een handbak in de 5 rijdt).
Als het wat begint te stijgen, of tegenwind, dan handmatig de 3 in (qua toeren alsof je de handbak in de 4 zet). Als het nog steiler wordt (zoals sommige hellingen in de Ardennen), dan kun je óf een stoot meer gas geven zodat ie de 2 in gaat, óf dit handmatig doen door in de L te rijden. Qua toeren is dit echt niet zoals de 2 van een handbak; de AT heeft lange overbrengingen en bij ca. 80 rij je in L maar iets van 3500 toeren. Toeren maken is goed voor bak en motor als ze moeten werken.

Ga anders gewoon eens op een stil weggetje rijden, en schakel bij 50 in de L en trek dan rustig door tot 80. Je ziet dan hoe de toeren oplopen in de 2.
;)

verron

Oke.................Ik wist niet dat je in L zover door kon. Ik ga de caravan straks ophalen dan zal ik dat eens proberen. Ik ben altijd bang dat je bij veel toeren de boel kapot jaagt. Ik dacht altijd de bak in D en gaan met die banaan, de bak doet zelf wat nodig is...........niet dus. Ik vindt wel dat de auto begint te stinken (binnen) als ik af en toe eens ver in de toeren ga....5500 - 6000 rpm. Is dat dan gewoon een kwestie van hem eens goed schoon "branden"??
Bij welk toeren gebied heeft een 2,5t AT (is toch dezelfde motor als in een T5?) het meeste koppel?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

#26
Nee een 2.5T is in feite de 2.5 20V met een lagedruk turbo. De T5 is een 2.3 met hogedruk turbo.
De 2.5T wordt geroemd voor zijn brede koppelgebied. Uiteraard is het minder als bij een T5 (270 Nm tegen 330 Nm) maar een 2.5T heeft veel koppel in het hele gebied voorhanden.

Gewoon straks eens die sleurhut halen, en dan sowieso in de 3 de snelweg oprijden. Zodra je de 90 voorbij bent op de vlakke weg kan ie de D in, maar ook straks onderweg geldt: zodra het begint te stijgen uiterlijk bij 90 terug de 3 in om op peil te blijven.

Je kunt op een hele steile helling beter 80 in L rijden met half gas, dan door blijven trappen met een te laag toerental.

van de clubsite:
Citeer
5 cilinders, 20 kleppen, 2.435cc,
Mitsubishi TD04HL-13G turbo, intercooler,
142kW/193pk/5.100tpm,
270Nm/1.600tpm,
compressie 9 : 1,
multipoint-brandstofinjectie,
geregelde 3-weg katalysator,
topsnelheid 210 km/uur,
acceleratie 0-100 km/uur in 8 seconden.

verron

Citaat van: )()()sT op 21-07-2010 17:22:11
Nee een 2.5T is in feite de 2.5 20V met een lagedruk turbo. De T5 is een 2.3 met hogedruk turbo.
De 2.5T wordt geroemd voor zijn brede koppelgebied. Uiteraard is het minder als bij een T5 (270 Nm tegen 330 Nm) maar een 2.5T heeft veel koppel in het hele gebied voorhanden.

Gewoon straks eens die sleurhut halen, en dan sowieso in de 3 de snelweg oprijden. Zodra je de 90 voorbij bent op de vlakke weg kan ie de D in, maar ook straks onderweg geldt: zodra het begint te stijgen uiterlijk bij 90 terug de 3 in om op peil te blijven.

Je kunt op een hele steile helling beter 80 in L rijden met half gas, dan door blijven trappen met een te laag toerental.

van de clubsite:
Citeer
5 cilinders, 20 kleppen, 2.435cc,
Mitsubishi TD04HL-13G turbo, intercooler,
142kW/193pk/5.100tpm,
270Nm/1.600tpm,
compressie 9 : 1,
multipoint-brandstofinjectie,
geregelde 3-weg katalysator,
topsnelheid 210 km/uur,
acceleratie 0-100 km/uur in 8 seconden.

Heb het eens even geprobeerd, 70 met 3000 rpm in L. Ik had verwacht dat hij niet zou schakelen maar volgens mij schakelt hij toch nog één keer. Het afremmen op de motor gaat ook veel beter. Heb ik weer wat geleerd op een door de weekse woensdag, bedankt voor de tips!!
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

RRRRR_Ramon

In de L schakelt hij van 1 naar 2. Met de winterstand erbij trekt ie op in 2 en blijft daar dan in.

Ik weet niet of de lock-up er ook in komt in de andere standen dan D...  :eusa_think:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

verron

Citaat van: RRRRR_Ramon op 21-07-2010 19:20:24
In de L schakelt hij van 1 naar 2. Met de winterstand erbij trekt ie op in 2 en blijft daar dan in.

Ik weet niet of de lock-up er ook in komt in de andere standen dan D...  :eusa_think:
Wat is de Lock-up? Bedoel jij dat knopje rechts boven de pook? Zo nee, wat is dat dan Shiftlock nogwat
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)