850 T-5R trekt naar rechts...

Gestart door Marijn Degens, 02-08-2010 16:47:11

Vorige topic - Volgende topic

Marijn Degens

Ik heb sinds redelijk aantal maanden, sinds ik voor het eerst van mijn zomer- naar winterbanden ben verwisseld, dat mijn bolide vrij stevig naar rechts wil. Met name op de snelweg vind ik dit vrij hinderlijk en potentieel zelfs gevaarlijk.

Eerst was ik in de veronderstelling dat bij het terug wisselen naar zomerbanden alle problemen opgelost zouden zijn, maar niets is minder waar. Hoewel het effect ietsjes minder was, ging hij nog steeds naar rechts.

Ondertussen is hij 2x bij een professionele uitlijner geweest en heb ik allerlei uitdraaien gehad, gelijk ook bandjes verwisseld. Het resultaat is dat hij iets minder trekt, maar ik wil het gewoon helemaal weg hebben.

Bij de garage hebben ze hem ook even op de brug gezet, maar daar konden ze direct geen versleten onderdelen vinden... Beetje om hopeloos van te worden.

Zijn er mensen met ideeën wat de oorzaak/oplossing kan zijn?

razorx

Heb je het naar rechts trekken als je met constante snelheid rijdt, bij remmen of bij accellereren?

Even terzijde: Mijn ervaring met uitlijners is lang niet altijd positief.
Daarnaast kan de boel achter ook uitgelijnd worden en dat weet niet iedere uitlijner.

v40pokemon

Ik heb dit probleem ook gehad met de Dunlop SP-sport banden. Ik ben toen overgestapt naar Maxxis en het probleem was weg.
Ik heb me laten vertellen dat sommige merken per auto zich verschillende gedragen.
(overigens doet bijv Michelin het op de meeste Volvo's volgens mij altijd goed)

Marijn Degens

Citaat van: razorx op 02-08-2010 17:06:19
Heb je het naar rechts trekken als je met constante snelheid rijdt, bij remmen of bij accellereren?

Even terzijde: Mijn ervaring met uitlijners is lang niet altijd positief.
Daarnaast kan de boel achter ook uitgelijnd worden en dat weet niet iedere uitlijner.

Het is bij elke snelheid en niet erger of minder bij optrekken of afremmen. Achter uitlijnen zou ik niet weten of dat gedaan is, zal het eens navragen.

-D©©©L-

Citaat van: Marijn Degens op 02-08-2010 16:47:11
Ik heb sinds redelijk aantal maanden, sinds ik voor het eerst van mijn zomer- naar winterbanden ben verwisseld, dat mijn bolide vrij stevig naar rechts wil. Met name op de snelweg vind ik dit vrij hinderlijk en potentieel zelfs gevaarlijk.

Eerst was ik in de veronderstelling dat bij het terug wisselen naar zomerbanden alle problemen opgelost zouden zijn, maar niets is minder waar. Hoewel het effect ietsjes minder was, ging hij nog steeds naar rechts.

Ondertussen is hij 2x bij een professionele uitlijner geweest en heb ik allerlei uitdraaien gehad, gelijk ook bandjes verwisseld. Het resultaat is dat hij iets minder trekt, maar ik wil het gewoon helemaal weg hebben.

Bij de garage hebben ze hem ook even op de brug gezet, maar daar konden ze direct geen versleten onderdelen vinden... Beetje om hopeloos van te worden.

Zijn er mensen met ideeën wat de oorzaak/oplossing kan zijn?

Post die uitdraaien van de uitlijn pogingen eens als je wilt ?

Marijn Degens

Citaat van: v40pokemon op 02-08-2010 17:07:25
Ik heb dit probleem ook gehad met de Dunlop SP-sport banden. Ik ben toen overgestapt naar Maxxis en het probleem was weg.
Ik heb me laten vertellen dat sommige merken per auto zich verschillende gedragen.

Ik heb eerste keer laten uitlijnen met me oude set banden en de 2de keer heb ik ze eerst gelijk laten verwisselen. Er zitten nu Tyfoons onder, dit zijn echt SUPER banden.

JCviggen

Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Wout309t

Citaat van: Marijn Degens op 02-08-2010 17:30:19
Citaat van: v40pokemon op 02-08-2010 17:07:25

Ik heb eerste keer laten uitlijnen met me oude set banden en de 2de keer heb ik ze eerst gelijk laten verwisselen. Er zitten nu Tyfoons onder, dit zijn echt SUPER banden.

Ok ze zijn rond en zwart, maar super???
2011 V70 2.0T R-Design MT

Marijn Degens

Citeer

Dit is de laatste, meest recente, van de twee. De eerste kan ik momenteel niet vinden...  :eusa_wall:

Marijn Degens

Marijn Degens

Citeer
Ok ze zijn rond en zwart, maar super???

Beste banden die ik er tot nu toe onder heb zitten. Tractie en comfort zijn gewoon zeer goed en voor een redelijke prijs... maar goed, dit was een beetje een zijspoor. Ging erom dat het waarschijnlijk niet aan de bandjes ligt.

-D©©©L-

Citaat van: Marijn Degens op 02-08-2010 17:44:09
Citeer

http://www.linksoep.nl/marijn/uitlijnen.jpg

Dit is de laatste, meest recente, van de twee. De eerste kan ik momenteel niet vinden...  :eusa_wall:

Is dit met of zonder bestuurder ? En hoe is de staat van de schokdempers (nivomats) onder de auto ?
Hoewel alles netjes binnen de genoemde specificaties gesteld is, had met wat kunnen spelen met de askanteling aan de voorzijde (= subframe recht onder de auto zetten) en de sporing links achter. Die twee heffen elkaar nu wel redelijk op, waardoor de rijhoek klopt.
Als dit de getallen zonder bestuurder zijn, dan kan je met bestuurder verwachten dat de wielvlucht links wat positiever word en rechts behoorlijk negatiever. Door rechts ietje minder toespoor te geven ben je waarschijnlijk van het trekken in het stuur af.

Even helemaal los van de meetwaarden; Heb je hetzelfde stuk weg ook al eens in de tegenoverliggende richting gereden (dus ook dezelfde rijstrook !). Er is bijna geen weg in nederland die niet ietsje op afschot ligt. Per rijstrook meestal naar rechts, dat scheelt frontaaltjes & aquaplaning. 

UserID6342

Citaat van: Marijn Degens op 02-08-2010 17:45:32
Citaat van: JCviggen op 02-08-2010 17:34:55
Citaat van: Marijn Degens op 02-08-2010 17:30:19
Er zitten nu Tyfoons onder, dit zijn echt SUPER banden.
:eusa_silenced:

Niet?  ???
Zoals al terecht door Wout is opgemerkt, ze zijn mooi zwart en (hopelijk) rond, maar als je een ander setje eronder moet hebben/leggen kun je beter kijken voor een ander merk.

FRANQ

Ik vond tyfoons zelf lekkerder (comfortabeler) rijden dan michelin pilot.
Dat ze voor stevig rijgedrag niet goed zijn, en misschien sneller last hebben van water/ijs zou best kunnen.
Maar voor de gemiddelde geitenwollensok die ik hier tegen kom op de weg (en raar genoeg rijden die meestal geen volvo) lijken mij die banden toch wel redelijk/goed.

Beetje zoals ceat semperit roadstone meteor en dat soort B merken. ze zijn niet heel goed, maar ook niet slecht.

Tot zover mijn (Offtopic) bijdrage.
Gr, Frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Marijn Degens

Nog steeds last van hetzelfde probleem.

Ondertussen bij Marc van ET langs geweest en die kan ook niets vinden. Op zijn aanraden naar een echt goede Volvo uitlijner geweest is Eindhoven, maar dat heeft uiteindelijk ook niet geholpen. Ik weet nu wel in ieder geval zeker dat het daar dus niet aan ligt.

Volgens deze meneer zou het bijna zeker aan mijn stuurhuis moeten liggen. Heb een flesje Forte powersteering treatment op zijn aanraden erin gegooid. Kan geen kwaad voor 15 euro, maar helpen deed het ook niet...

Enige optie die voor mij nu nog overblijft is dus een nieuw stuurhuis OF hem laten reviseren. Zijn er andere mensen die zoiets hebben laten doen? Zo ja, waar en hoe duur was dat?