CY Chiquita and brothers

Gestart door maruska, 05-08-2010 18:15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Zit er een limiet op snelheid in dan ? ik dacht alleen bij moderne spul namelijk

maruska

voor zover mijn kennis reikt, zit er een 250 km/h begrenzer op de 850's.. maar dat kan de kabouter in het grote sprookjesbos wellicht vertellen ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Voor zover ik weet dus niet (al voel ik me niet aangesproken als kabouter in dat sprookjesbos, hahahaha).  Ken geen enkele 850, die af fabriek en geheel standaard, de 250 km/h haalt.

)()()sT

Citaat van: elianmars op 24-07-2013 09:42:04
Is het dan normaal dat de turbodrukmeter halverwege het witte vlakje komt? Toen ik er gisterenavond even in heb gereden, vond ik 'm nogal tam.

Kan het niet zijn dat de uitlaat om de een of andere reden de boel aan het afremmen is? Het speenvarken zit daar ook in verstopt, blijkbaar. Misschien dat de turbo zijn druk helemaal niet goed kwijt kan door de uitlaat?

Ongechipt is halverwege de witte schaalverdeling toch normaal (0,7 bar)?

UserID6342

Eensch ! Volgens mij is dat ongechipt ook normaal hoor.

elianmars

Zou best kunnen, Joost. Het is al even geleden dat ik de 15G op de 850 had  :eusa_shifty: ;D


maruska

Citaat van: Dirk342 op 24-07-2013 15:02:57
Voor zover ik weet dus niet (al voel ik me niet aangesproken als kabouter in dat sprookjesbos, hahahaha).  Ken geen enkele 850, die af fabriek en geheel standaard, de 250 km/h haalt.
misschien niet fysiek haalt, maar de specs van destijds :
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/850T5R-PressRelease1995.pdf

wellicht dat de kietelaars hier kunnen be-amen of kunnen afwijzen of er een limiter opzit ;D
en nee Dirk, ik bedoelde jou niet als zijnde de kabouter.. Je bent wel klein, dus misschien moet ik de vergelijking eens gaan maken... hahahahahaha
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Die van mij, 15G conisch (dus dezelfde die Mark erop heeft zitten) nieuw, compleet nieuwe 3" DP + catback, witte injectoren en Rica gechipt drukt de turbodrukmeter op maximaal een cm uit het witte vlak.  Het ding gaat dan ook als de spreekwoordelijke kanonskogel, daar hoef je echt geen 18T of iets voor te hebben.

Begrijp me goed,; dit is absoluut geen kritiek ofzo op mensen die deze 18T, of zelfs nog grotere turbo's hebben, maar voor MIJ persoonlijk volstrekt onnodig.  En ja, het beestje van mij loopt op de GPS heel wat harder als de 250 km/h met deze setup.

allezjean

Citaat van: )()()sT op 24-07-2013 15:31:03
Citaat van: elianmars op 24-07-2013 09:42:04
Is het dan normaal dat de turbodrukmeter halverwege het witte vlakje komt? Toen ik er gisterenavond even in heb gereden, vond ik 'm nogal tam.

Kan het niet zijn dat de uitlaat om de een of andere reden de boel aan het afremmen is? Het speenvarken zit daar ook in verstopt, blijkbaar. Misschien dat de turbo zijn druk helemaal niet goed kwijt kan door de uitlaat?

Ongechipt is halverwege de witte schaalverdeling toch normaal (0,7 bar)?

Als je met een ongechipte T-5R met 15G turbo bij het gas geven halverwege (of soms zelfs nog ietsje verder) de witte schaalverdeling komt, kan ik daar dan uit afleiden dat de turbo nog in goed werkende staat verkeert en het weinig verschil qua vermogen/turbodruk zal maken als ik deze (in mijn geval na 360.000km) vervang voor een nieuwe/gereviseerde? Heb nl. ook een 850 R (ook origineel, beide handbak en beide ca 360.000 km) die een stukje sneller aanvoelt dan de 10 PK op papier.
Heb u ook een groene...?

UserID6342

Lastig vergelijk en wel om het volgende: de T-5R heeft 226 PK met een tijdelijke overboost naar 240 PK.  Dit is dus niet continue 240 PK wat hij maximaal kan leveren.  Een R handbak heeft standaard 250 PK.  Je hebt dus altijd al 25 PK verschil tijden het normale rijden (en die voel je wel) en alleen in de overboost van de T-5R heb je een kort verschil van 10 PK.

Over de drukopbouw kun je verder weinig zeggen van, hoe en in welke staat de turbo zelf is.

allezjean

Citaat van: Dirk342 op 24-07-2013 15:59:29
Lastig vergelijk en wel om het volgende: de T-5R heeft 226 PK met een tijdelijke overboost naar 240 PK.  Dit is dus niet continue 240 PK wat hij maximaal kan leveren.  Een R handbak heeft standaard 250 PK.  Je hebt dus altijd al 25 PK verschil tijden het normale rijden (en die voel je wel) en alleen in de overboost van de T-5R heb je een kort verschil van 10 PK.

Over de drukopbouw kun je verder weinig zeggen van, hoe en in welke staat de turbo zelf is.

Duidelijk. Ik benieuwd of Marc's CY nu met die nieuwe 15G merkbaar meer vermogen heeft dan met de oude 15G, het is toch al met al een aardig bedrag als je een nieuwe gaat zetten, het zou fijn zijn als je daar dan ook iets voor terugkrijgt :-) Origineel houden spreekt me wel aan, dus ik volg de ervaringen op dit punt met extra belangstelling.
Heb u ook een groene...?

)()()sT

Heeft een R handbak ook niet een 16T? Een automaat heeft iig. een 15G.

allezjean

Citaat van: )()()sT op 24-07-2013 16:17:07
Heeft een R handbak ook niet een 16T? Een automaat heeft iig. een 15G.

Ja klopt, slechte vergelijking inderdaad!
Heb u ook een groene...?

Julian

Citaat van: )()()sT op 24-07-2013 16:17:07
Heeft een R handbak ook niet een 16T? Een automaat heeft iig. een 15G.

Ja, een R handbak heeft standaard 16T.
Onze R komt met een Rica chip ongeveer driekwart in het wit, dus bijna tegen het einde aan.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

UserID6342

Weet niet hoe er gechipt is dan, maar Rica is een vrij agressieve chip.  Alle auto's die ik gezien heb en ken met een Rica chip, klapt de turbodrukmeter minimaal uit het witte gedeelte (en bij heel veel er ver overheen.....). Dit natuurlijk wel bij auto's die verder ook qua vacuümgebeuren, etc. prima in orde zijn.