zwarte wolken - slechte brandstof of ??

Gestart door mdl, 06-08-2010 21:33:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim72

Hoi Michiel,

Hoe is dit afgelopen? Ik heb sinds een week of twee exact hetzelfde, ook van de ene dag op de andere. Ik heb eergisteren de EGR afgedopt en het probleem is daarmee compleet opgelost.
Maar er hing bij mij ook achter de motor een grijs slangetje los dat vanaf de EGR klep naar rechts vertrekt (de gele die vaak wordt afgebonden om de EGR af te sluiten zit aan de linkerkant) en ik vroeg me af of dat het plotselinge roeten veroorzaakte. Daarop heb ik nog geen antwoord (zie topic 'los vacuumslangetje'). Overigens was de rubber verbinding van de EGR slang op de schijf boven het blok ook poreus en kan het zijn dat hij daar 'valse lucht' trok, maar dat zou volgens mij meer geleidelijk gaan.
Ben benieuwd wat het bij jou was.

mdl

Het roken is zo goed als weg. ik ben inmiddels 3 tanken diesel verder. Het volle vermogen is ook weer terug. Het lijkt dus echt de brnadstof te zijn geweest.
Natuurlijk is het wel een auto 420dkm op de teller. Als mijn vrouw er 2000 km mee heeft gereden en ik hem dan meeneem voor een uitje, moet ik wel even de uitlaat "leegblazen". Daarna is hij weer redelijk schoon.
De EGR klep kan altijd nog een keer, maar ik denk dat dat voor de volgende eigenaar wordt.

Mvg,
Michiel

Nelis32

Citaat van: wim72 op 08-09-2010 19:51:45

...... Overigens was de rubber verbinding van de EGR slang op de schijf boven het blok ook poreus en kan het zijn dat hij daar 'valse lucht' trok, .......


Dit lees ik al een aantal keer, nou ken ik alleen de techniek van de scheepsdiesels erg goed (auto's zijn gelukkig niet veel anders), maar bij een turbo motor kan toch moeilijk gezegd worden dat er 'valse lucht getrokken' wordt. Dat is het mooie van zo'n turbo, dan wordt de lucht niet 'getrokken' (of gezogen, waar het woord 'zuiger' vandaan komt) maar gecompresseerd (nee stationair niet)...
In het geval dat er valse lucht getrokken zou worden, zou je dus door meer inspuiting een groter vermogen kunnen krijgen, wat alleen maar ideaal te noemen is, dit is helaas niet zo  ;) . Mocht de luchttoevoer voor de motor (en na de turbo) scheuren bevatten gaat er een deel van de gecompresseerde lucht de weide wereld in, wat resulteert in een onvolledige verbranding van de ingespoten brandstof (het is immers te veel brandstof voor de hoeveelheid zuurstof die deels ontsnapt), waardoor je een zwarte pluim zult produceren...
kleinigheidje maar misschien verduidelijkend...

mdl

Inmiddels een half jaar verder. Na al weer wat malen tanken blijft de auto bij vraag naar vermogen roeten. Van de week dus maar eens de slang van de intercooler opgehaald en er in gezet. Aan de onderkant van de oude zat inderdaad een gat. Resultaat nog niet bekend. Moet eesrt nog even de uitlaat leeg blazen.
Wordt vervolgd.

Jelmar

Die bovenste intercooler slang was nou ook niet echt fris meer ;)
850R

240estate

Mijn tdi roette ook enorm.
Afgelopen weekend brandstof pomp een heel klein tikje vroeger gezet. 
Weg roet en loopt ook veel soepeler.
Gewoon proefondervindelijk afgesteld. Sleutel 13 en inbussleutel mee en de polderweg op en steeds een beetje verstellen tot je het optimum hebt.   Wel begin afstelling goed vastleggen zodat je terug kunt naar oorspronkelijke positie.

Quota

Citaat van: 240estate op 13-01-2011 22:58:33
Mijn tdi roette ook enorm.
Afgelopen weekend brandstof pomp een heel klein tikje vroeger gezet. 
Weg roet en loopt ook veel soepeler.
Gewoon proefondervindelijk afgesteld. Sleutel 13 en inbussleutel mee en de polderweg op en steeds een beetje verstellen tot je het optimum hebt.   Wel begin afstelling goed vastleggen zodat je terug kunt naar oorspronkelijke positie.

Dat is de statische afstelling, hoe ga je het dynmische gedeelte doen?

FGG

Citaat van: Quota op 21-01-2011 08:19:00
Citaat van: 240estate op 13-01-2011 22:58:33
Mijn tdi roette ook enorm.
Afgelopen weekend brandstof pomp een heel klein tikje vroeger gezet. 
Weg roet en loopt ook veel soepeler.
Gewoon proefondervindelijk afgesteld. Sleutel 13 en inbussleutel mee en de polderweg op en steeds een beetje verstellen tot je het optimum hebt.   Wel begin afstelling goed vastleggen zodat je terug kunt naar oorspronkelijke positie.

Dat is de statische afstelling, hoe ga je het dynmische gedeelte doen?

Als je de statische afstelling voor elkaar hebt regel het motormanagment het dynamische gedeelte.

Gezien bij Kleinjan: statisch afgesteld, auto aan de apparatuur en vervolgens zie je de dynamische afstelling rechttrekken. Als je pomp niet goed staat kan het motormanagement niet (voldoende) corrigeren en wordt er te vroeg of te laat ingespoten, als de pomp wel goed staat hef je aan de statische niets te doen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Quota

Citaat van: FGG op 21-01-2011 08:28:26
Citaat van: Quota op 21-01-2011 08:19:00
Citaat van: 240estate op 13-01-2011 22:58:33
Mijn tdi roette ook enorm.
Afgelopen weekend brandstof pomp een heel klein tikje vroeger gezet. 
Weg roet en loopt ook veel soepeler.
Gewoon proefondervindelijk afgesteld. Sleutel 13 en inbussleutel mee en de polderweg op en steeds een beetje verstellen tot je het optimum hebt.   Wel begin afstelling goed vastleggen zodat je terug kunt naar oorspronkelijke positie.

Dat is de statische afstelling, hoe ga je het dynmische gedeelte doen?

Als je de statische afstelling voor elkaar hebt regel het motormanagment het dynamische gedeelte.

Gezien bij Kleinjan: statisch afgesteld, auto aan de apparatuur en vervolgens zie je de dynamische afstelling rechttrekken. Als je pomp niet goed staat kan het motormanagement niet (voldoende) corrigeren en wordt er te vroeg of te laat ingespoten, als de pomp wel goed staat hef je aan de statische niets te doen.

.....