zwarte wolken - slechte brandstof of ??

Gestart door mdl, 06-08-2010 21:33:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mdl

Eergisteren zijn we terug gekomen met onze 96-ger 855 TDI met 400dkm op de teller.
De heenweg ging prima, geen problemen. Op de ochtend van de terugreis heb ik de auto bij een benzinepomp v/d supermarkt Super U voolgegooid met gazole/diesel.
Na het ontbijt de auto volgeladen en de terugreis aangevangen. Na wat kilometers (ik kijk nooit zoveel achterom) zie ik dat de auto aardig rookt. Dat heeft ie eigenlijk nooit gedaan. hooguit wat roet wat ophoopt in de uitlaat als mijn vrouw er veel mij rijdt wat ik er dan weer even uit blaas. De auto liep redelijk, maar bij hogere snelheid en accelereren merkte ik dat het aantal PK's ook niet was wat het moet zijn. Stationair liep de auto prima en starten ook zonder problemen. Inmiddels zijn we gewoon terug naar Nederland gereden, maar hebben wel 750 km snelweg flink beroet. Mijn eerste idee was dat we wel eens erg matige brandstof hadden getankt (was ook 17ct goedkoper dan elders). Bij aankomst was de tan op een kleine 10 liter na leeg dus heb ik bij onze "vaste"teankstation de auto volgegooid met diesel. Vandaag ruim 200 km gereden. Helaas, het roeten is niet minder. Tot een 10 km/uur gaat he wel. Vraag jhe meer vermogen en trek je flink door in ijn toeren dat staat de hele straat zwart.
De hamvraag: Wat kan dit zijn. Het is dus vrij plotseling gekomen en er zijn geen bijgeluiden. De lcuhtmassameter lijkt mij dan ook niet waarschijnlijk. Wel heb ik bij het accelereren een keer een vreemds gelijk gehoord (ratel). Maar dat is maar één keer geweest.
Iemand suggesties waar te beginnen?

Michiel

ik-rol

Staat de brandstofpomp wel op tijd?

ik-rol

Wat ik een keer heb gelezen hier op het forum van JP is dat de pompriem van de brandstofpomp een tandje is verschoven. Misschien gebeurd tijdens het vreemde geluid bij het accelereren?

v40pokemon

Dat is heel goed mogelijk; ik heb het bij mijn TDI ook gehad, alleen uitte het probleem zich pas als je flink op het gas stond, ineens losliet en dan een par seconden later weer gas bij gaf. Een enorme wolk alsof ze piepschuim aan het verbranden waren...
Heb je de EGR ook afgesloten?

mdl

De EGR is niet afgesloten. Tot vorige week had ik ook geen probleem met roet.
Zit de pomp op een aparte riem? Ik dacht dat die op de distributieriem meeliep?

mehn

Citaat van: mdl op 07-08-2010 09:27:49
Zit de pomp op een aparte riem? Ik dacht dat die op de distributieriem meeliep?

De pompriem zit aan de bestuurderskant.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

mdl

Intercooler slang?
Is dat de slang die langs de bestuurderskant van de motor richting het midden v/d de radiator loopt? Daarvan is een rubber deel tussen twee metalen delen niet goed hij zou daar lucht kunnen aanzuigen.

v40pokemon

Citaat van: mdl op 07-08-2010 11:29:11
Intercooler slang?
Is dat de slang die langs de bestuurderskant van de motor richting het midden v/d de radiator loopt? Daarvan is een rubber deel tussen twee metalen delen niet goed hij zou daar lucht kunnen aanzuigen.

Grote kans dat daar het probleem zit. Maar als je zo extreem veel roetvorming hebt, dan moet je haast ook minder vermogen beschikbaar hebben lijkt me.

mdl

Klopt, het vermogn is ook we minder.
Hoe werkt die intercooler dan? Hoe kan het aanzuigen van valse lucht de verbranding beïnvloeden?
Kan ik als tijdelijk oplosing de beschadiging afplakken met ducktape om te testen?

Henk855

Voor een tijdelijke reparatie zou ik voor zelfvulcaniserende tape gaan en geen ducktape. Het is overgens een aanrader om standaard een rol van dat spul in de wagen te hebben. Kom je ooit te staan met een scheur in een slang dan is dit het ideale middel voor een nood reparatie.

http://www.classicpassion.nl/shop/product_enlarge.php?id=257&PHPSESSID=18eb33bd04ad7612e258f2f0f0f12331
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

mdl

Heb toch het ducktape erop geplakt. Tot 2500 toeren OK, daarboven lijkt ie nog steeds te roeten. Daarmee is er dus nog niets veranderd.
Ga morgen verder kijken. Misschien ga ik ook de EGR klep ontdoen van het vacuumslangetje. Eens kijken wat dat doet.
Overigens heb ik nog steeds mijn twijfels aan de brandstof. Ik wil dus ook geen te drastische stappen ondernemen voor ik weer een keer getankt heb.

wordt vervolgd

850-maniak

zou heel goed aan de brandstof kunnen liggen idd .
het is natuurlijk over het algemeen al bekend dat onze diesels bekend staan onder de naam "roetmobiel"
maar ik merk het verschil in roeten zeker weten als ik ipv de normale shell diesel de v-power diesel erin kieper.
met v-power heb ik minder last van rookgordijnen  :eusa_whistle:
(alhoewel zo'n rookgordijn uitermate goed werkt tegen bumperklevende , het liefst bumperklevende cabrio, rijders  :eusa_dance:  ;D      een keer het gas er op en ze blijven mooi op afstand 

jan piet

Citaat van: ik-rol op 06-08-2010 22:28:29
Wat ik een keer heb gelezen hier op het forum van JP is dat de pompriem van de brandstofpomp een tandje is verschoven. Misschien gebeurd tijdens het vreemde geluid bij het accelereren?

Wedden dat de tandjes van je pompriem weggesleten zijn, waardoor je pomp niet meer op tijd staat? Kan zo extreem worden dat je het idee hebt dat je auto in elkaar loopt, althans dat gebeurde mij van het ene op het andere moment. Als je auto tegen een beurt aanzit roet ie ook meer dan als ie net gesteld is. Remedie: bij iedere distributiewissel ook de pompzijde riem en spanner vernieuwen!
Succes met de afstelling en je opgeloste roetprobleem  ;D