Onregelmatig stationair, geen probleem boven 2000 rpm (update)

Gestart door elmarconi, 08-08-2010 23:07:44

Vorige topic - Volgende topic

mevita

heb je nog wat aan die koelwatertemperatuursensor gedaan waarvan je de stekker niet los kreeg, deze kan echt rare verschijnselen vertonen indien stuk,

gr mevita

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

johan283

Citaat van: elmarconi op 03-10-2010 21:19:21
Nou, net weer thuis, met het zweet op de rug.  :-\

Hele stukken prima rijden, maar op een gegeven moment was alle trekkracht helemaal weg en wou de motor, ook in de vrij geen toeren meer maken. Da's niet fijn op de A1/A35 bij Borne. En van je plek komen was  al helemaal niet mogelijk. Beetje pompend gasgeven, opeens lijkt de motor weer op te pakken boven de 2500-3000rpm, en dan kun je weer een tijdje rijden. Zodra je weer even stationair toerental draait, zelfde fenomeen. Totaal geen vermogen, amper boven  de 2000 rpm te krijgen en dus behoorlijk onrijdbaar.

Dit lijkt op mijn probleem alleen is het dan bij een turbo en ik heb verder geen lpg installatie.
Vandaag weer eens rond gereden, niks aan de hand. Zolang ik de oorzaak niet heb gevonden blijf ik een beetje onzeker rondrijden :(
Dus ik volg jouw thread met grote belangstelling....

elmarconi

Citaat van: mevita op 03-10-2010 23:10:25
heb je nog wat aan die koelwatertemperatuursensor gedaan waarvan je de stekker niet los kreeg, deze kan echt rare verschijnselen vertonen indien stuk

Wat heb ik nu allemaal gedaan:

De 4 zekeringen van de LPG eruit. De afsluiter op het koppelstuk losgemaakt. De aansluitingen op de LPi injectoren losgemaakt. Eerder getoonde stekkers naar onderbrekerrelais 207195 losgekoppeld. Zo zou de hele LPi installatie incl. onderbrekers, en/of evt kortsluitingen, massasluitingen  buitenspel moeten staan denk ik. Wat me wel bevreemd is dat de ledjes van de tankinhoud wel blijven branden, maar de ledjes groen of rood, welke lpg of benzine-keuze weergeven doen het niet meer.  Daar heb ik nog geen verklaring voor.
Vervolgens koelwatertempsensor vervangen volgens bekende recept. Litertje aftappen bij de drain plug onder aan de radiator, deksel op thermostaat lossen, steek 19 past er net tussen, fitting is reverse of removal.

Starten, niet een beetje onregelmatig, maar echt fors schommelen tussen 1000 en 1600 rpm!
Slang vanaf luchtfilter naar de stationnairregelaar gelost, even dichtgeknepen, motor smoorde tot 500 rpm, daarna herpakt deze zich weer tot een nette ong.  850-900 rpm. Wel weer dat zagende  >:(

Ik ben nu wel een beetje aan het einde mijner opties.

Vervangen zijn:
- Bobinekabel
- Bougies
- Koelwatertempsensor

Geprobeerd met andere MAP sensor, TPS, stationairregelaar.

Wat ik ook nog hoorde terwijl ik de boel op cantact zette, is kort (1 seconde) sissen van de injectorrail?
Op druk zetten van de injectoren? Zou daar toch wat lekken?  Ontluchten?

Onzeker rondrijden doe ik nu ook. Ook de daily driver (vrouw des huizes) begint nu te mopperen, die stond vandaag ook ergens dat het schip niet in beweging wou komen. 

--
Autogas Inside . . .

razorx

Grr, naar geval.

Heb je de bedrading al gechecked?

Sterkte er mee!

Ludo

Citaat van: elmarconi op 04-10-2010 21:33:49
De 4 zekeringen van de LPG eruit. De afsluiter op het koppelstuk losgemaakt. De aansluitingen op de LPi injectoren losgemaakt. Eerder getoonde stekkers naar onderbrekerrelais 207195 losgekoppeld. Zo zou de hele LPi installatie incl. onderbrekers, en/of evt kortsluitingen, massasluitingen  buitenspel moeten staan denk ik.

Starten, niet een beetje onregelmatig, maar echt fors schommelen tussen 1000 en 1600 rpm!

Dat ligt er aan, als er druk op de leidingen staat, duurt het lang voor je lekkende injectors 100% kan uitsluiten.

elmarconi

Citaat van: razorx op 04-10-2010 21:41:00
Grr, naar geval.

Heb je de bedrading al gechecked?

Nee, dan moet ik wederom tot onder de accubak alles uitbouwen, ty-wraps knippen en de boel lospellen. Dat doe ik liever in het licht. En dat is gedurende de werkweek niet zo handig...

Citaat van: Ludo op 04-10-2010 21:47:54
Citaat van: elmarconi op 04-10-2010 21:33:49
De 4 zekeringen van de LPG eruit. De afsluiter op het koppelstuk losgemaakt. De aansluitingen op de LPi injectoren losgemaakt. Eerder getoonde stekkers naar onderbrekerrelais 207195 losgekoppeld. Zo zou de hele LPi installatie incl. onderbrekers, en/of evt kortsluitingen, massasluitingen  buitenspel moeten staan denk ik.

Dat ligt er aan, als er druk op de leidingen staat, duurt het lang voor je lekkende injectors 100% kan uitsluiten.

Ik heb de afsluiter in het koppelblok losgehaald. Als ik dat doe terwijl hij op gas loopt is het een kwestie van een 10-15 seconden voordat de druk helemaal weg is. Die druk zou met een nachtje toch wel weggelekt moeten kunnen zijn? Anders help ik 'm even met sleutel 14  ;D

--edit--  2 antwoorden samengevoegd.
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 04-10-2010 22:46:08
Leeswerk met vergelijkbare ellende:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,14497.msg229065.html#msg229065
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9524.msg147401.html#msg147401
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13351.msg225129.html#msg225129

Wie het weet mag het zeggen !

Weten op afstand is wat te lastig. ;)
Er moeten toch een paar zaken uitgesloten/gechecked worden.
dat kan alleen iemand bij de auto doen.

Je lambda signaal is niet in orde. Vermoedelijk de heating.
Injectoren die uit horen te staan loskoppelen levert een bizar gedrag op.

Mijn achterdocht gaat nog steeds het meest richting bedrading.

Tja het is niet even een klusje als snack tussendoor. ;)

elmarconi

Citaat van: razorx op 04-10-2010 23:01:43
Citaat van: elmarconi op 04-10-2010 22:46:08
Leeswerk met vergelijkbare ellende:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,14497.msg229065.html#msg229065
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9524.msg147401.html#msg147401
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13351.msg225129.html#msg225129

Wie het weet mag het zeggen !

Weten op afstand is wat te lastig. ;)
Er moeten toch een paar zaken uitgesloten/gechecked worden.
dat kan alleen iemand bij de auto doen.

Je lambda signaal is niet in orde. Vermoedelijk de heating.
Injectoren die uit horen te staan loskoppelen levert een bizar gedrag op.

Mijn achterdocht gaat nog steeds het meest richting bedrading.

Tja het is niet even een klusje als snack tussendoor. ;)

Waarvan akte! Ik heb zojuist met m'n garagist contact gehad, die wist uit het hoofd wat voor type LPE erin zit. Zelfs de nummers van de onderbrekerrelais kon hij opdreunen! Bedrading en onderbrekerrelais zijn idd de grootste verdachten, hij had er vele uitgewisseld. Gaf me veel vertrouwen.
Ik heb de handdoek in de ring geworpen, morgen gaat hij naar deze garagist. Ik heb er geen kracht meer voor.

Ik laat het vervolg wel weten...
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Garagist belt net.

Na enig zoeken lijkt het niet allemaal in de electronische hoek te zitten. Blijkbaar is een spanrol fubar en de distributie 1 of 2 tandjes verlopen. Ik mag van geluk spreken dat de kleppen er nog fris in zitten.  :o

Met distributie op tijd herken je 'm al niet weer, zei de beste man.
Maar een v/d onderbrekerrelais is ook dubieus.  Dus daar wordt nu nog naar gekeken.

Even de adem inhouden als de rekening komt denk ik....  :-\
--
Autogas Inside . . .

Ludo

:o
Zo dan, helemaal in de verkeerde richting aan het zoeken geweest.

rogerV701998

UserID6342

Raar eigenlijk.... normaal gesproken zijn de 850's geen vrijlopers of iets.  Zo dus ook betekenen als dat de distr. een of twee tanden verkeerd staat dit eigenlijk meteen problemen met de kleppen om de hoek komen kijken...

Ben blij dat dit allemaal niet gebeurt is en dat het is opgelost op deze manier.

elmarconi

Citaat van: Dirk342 op 07-10-2010 19:54:50
Raar eigenlijk.... normaal gesproken zijn de 850's geen vrijlopers of iets.  Zo dus ook betekenen als dat de distr. een of twee tanden verkeerd staat dit eigenlijk meteen problemen met de kleppen om de hoek komen kijken...

Ben blij dat dit allemaal niet gebeurt is en dat het is opgelost op deze manier.

Ik heb 'm nog niet terug, en er alleen per telefoon over gebabbeld, maar zijn het niet de uitlaatkleppen/nokkenas die geen tandje te laat mag staan?
Voor mijn gevoel zou een inlaatklep best wat later open kunnen, en wat later dicht, daardoor een slechtere vulling v/d cylinder ten gevolge hebben.

Verkeerd staan kan ook te vroeg betekenen. Da's dan slecht voor een inlaatklep.  :eusa_think:
--
Autogas Inside . . .