Banden met meeste profiel voor of achter

Gestart door niwesa, 11-08-2010 10:06:52

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Citaat van: arjen850 op 09-10-2010 22:44:55
Was niet nodig, er waren volvo's met de beste banden voor en  die tolden in de rondte ;D

Tsja, het is een beetje bananentijd bij mij  :eusa_whistle:

Hendrix

Citaat van: arjen850 op 09-10-2010 22:44:55
Citaat van: Misha op 09-10-2010 21:54:44
Citaat van: arjen850 op 09-10-2010 21:46:33
De beste banden voor of achter.. Het ziet er naar uit dat ik hier met de billen bloot moet :-[ Figuurlijk he ;D
Bewust heb ik vandaag gereden met de beste banden achter op en de wat mindere voor.. Bij het nemen van een bocht met de rechter wielen op spel glad wegdek en de linker op stroef asvalt, was het voor mij niet mogelijk mijn R te laten uitbreken omdat de achter banden zoveel grip hadden dat ze doodleuk het spoor van de auto volgden.. En wat belangrijker is, is dat ik daardoor de bocht gewoon kon nemen zonder dat ik werd ingehaald door de bilpartij van mijn eigen auto ;)

Dat plus de erg duidelijke uitleg van de rijtrainer doet mij na jaren mijn mening bij stellen( en alsjeblief neem van mij aan, dat gebeurt niet zo vaak :-[ ;D)
maar: je hebt niet de banden eens gewisseld dus om te vergelijken ?

Was niet nodig, er waren volvo's met de beste banden voor en  die tolden in de rondte ;D

Lijkt me geen eerlijke vergelijking, misschien reden de anderen wel harder, hadden ze achter helemaal geen profiel... :eusa_think:
Enige echte vergelijking blijft zelf met dezelfde snelheid dezelfde bocht op dezelfde plaats nog een keer doen met de banden omgewisseld. ;)

Bovendien rijd je bij een slip dus te hard :eusa_naughty:, zoals al eerder door iemand in deze post gezegd, als je tractie wil moeten de beste banden voor... ik kies voor tractie en een lagere sneheid ;D

Bij mij gingen op 20 december vorig jaar over de snelweg met een laag sneeuw van 10cm in noord nederland, steeds de voorwielen glijen (had ook een aanhanger  ;D) en ik reed op zomerbandjes  :eusa_wall: maar wel het beste profiel voor  8)

Dus...   nog een keer???

ok  :eusa_silenced:

niwesa

Toch leuk om te lezen allemaal. Als topic starter was dit een reactie die ik kreeg;

CiteerSorry hoor, maar als ik dit topic zo lees is jouw vraag eigenlijk niet nodig geweest. De meerderheid hier adviseert je de beste banden achter te monteren en wat doe je?

Nu 8 pagina's verder hebben we nog steeds voor en tegenstanders om de beste banden achter te plaatsen.

Gaat er ernstig op lijken dat de eengezinsheid die hier op het forum vaak heerst een deukje op gaat lopen  :eusa_wall:

Verkoopt helaas zijn mooie V70

Luc

We hebben op de rijtraining een heel simpel maar effectief testje gezien. Neem een speelgoedautootje en plak de voorwielen met plakband vast (zo simuleer je dat ze geen grip hebben), geef m een zetje en kijk wat ie doet. Haal de plakband los en plak vervolgens de achterwielen met plakband vast en herhaal de test.

Overigens adviseren bandenfabrikanten ook om de beste banden achter te leggen.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

arjen850

Wat kunnen mensen toch vreselijk eigenwijs zijn zeg, hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat de beste banden achter moeten? :evil: ;D

KIM

Citaat van: Hendrix op 12-10-2010 13:22:01
Lijkt me geen eerlijke vergelijking, misschien reden de anderen wel harder, hadden ze achter helemaal geen profiel... :eusa_think:
Enige echte vergelijking blijft zelf met dezelfde snelheid dezelfde bocht op dezelfde plaats nog een keer doen met de banden omgewisseld. ;)

Ik adviseer je Arjens verhaal toch nog maar eens een keer te lezen.
We werden gevraagd om respectievelijk 50 en 60 km/h te rijden bij deze proeven. De banden van arjen hadden zeker 6 mm profiel achter en iets minder voor. Mijn auto heeft 4 mm voor en 3 mm achter.
Een beter vergelijk ga je niet krijgen.

Arjen heeft door deze training zijn mening bijgesteld en als jij dat niet wil inzien met zulke overtuigende bewijzen, dan is dat jammer.

Misschien moet je zelf eens een rijtraining volgen om te zien hoe het echt werkt.
En dit is het laatste wat ik hier in dit topic over heb gezegd.

V70 classic

Citaat van: KIM op 12-10-2010 23:51:23

We werden gevraagd om respectievelijk 50 en 60 km/h te rijden bij deze proeven. De banden van arjen hadden zeker 6 mm profiel achter en iets minder voor. Mijn auto heeft 4 mm voor en 3 mm achter.

Arjen heeft door deze training zijn mening bijgesteld en als jij dat niet wil inzien met zulke overtuigende bewijzen, dan is dat jammer.

Misschien moet je zelf eens een rijtraining volgen om te zien hoe het echt werkt.

Ik heb het een paar weken geleden al opgegeven  :eusa_shifty: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

confruo

Hoewel bij de AWDers het verschil toch al minimaal zal zijn zeggen ze daar; beste banden voor;  :angel:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,11761.0.html
en;
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7040.0.html

Maar dat heeft meer te maken met het heel houden van de boel.

Hendrix

Citaat van: KIM op 12-10-2010 23:51:23

Blijkbaar ben ik niet de enige die iets opnieuwmoet lezen :P en wat voor de een overtuigend bewijs is, is blijkbaar voor de ander (mij) een onvolledig verhaal.

Ik stel namelijk zoals men in de quote kan lezen dat anderen misschien wel minder profiel hadden (zoals kim zelf al toegeeft) waardoor een eerlijk vergelijk met andere niet meer mogelijk is.
Bovendien zegt Kim tevens dat het verschil tussen arjen zijn banden minimaal is 6 mm achter en iets minder (hoeveel zegt ie niet dus ga ik uit van minder dan een mm) voor.
Kortom, misschien maakt het dus voor arjen niet uit of hij zijn banden omwisseld of niet omdat hij in beide gevallen over voldoende afwateringssnelheid beschikt per band, ongeacht waar deze gemonteerd is. En over Kim zijn banden.. als die ze om zou draaien maakt het misschien ook niet uit, heb het niet terug gevonden in het verhaal, maar ik heb niet zo goed gelezen dus ik kan wat gemist hebben ;)

Kortom nogmaals, de enige goede vergelijking zou hier zijn 4 banden van het zelfde merk en type, met een duidelijk verschil in profieldiepte, bijvoorbeeld 6mm voor en 3mm achter en dan omwisselen.

Na wat rekenwerk ...er is een gebied bij verschillende profieldiepte tussen voor en achter waarbij het diepere profiel beter voor kan worden gemonteerd dan achter doordat de hoeveelheid water die door de achterbanden moet worden afgevoerd altijd lager is dan die bij de voorbanden, het spoorverschil is hierbij belangrijk maar in die redenatie eerder in dit topic is zowel het kielzog effect als de spoorvorming in de weg vergeten.. ergo de achterbanden zullen inderdaad minder water af hoeven te voeren dan de voorbanden.
Deze redenering gaat niet meer op als het verschil in profiel te groot wordt, je over het wettelijk minimum heen zit of het verschil in kwaliteit te groot is bij verschillende merk en of type banden (waar precies de grens is, zou juist mooi op die dag die jullie hebben gedaan kunnen worden getest... maar DAAR lees ik niks over... dus hoezo beter lezen.... :eusa_whistle: )

Wat betreft de opmerking over rij training van het laatste wat KIM hierover heeft gezegd :P.... ik denk dat ik met mijn ervaring op zondag 20 december vorig jaar toen ik met mijn volgeladen 855 op zomerbandjes met 6mm voor en 4 mm achter, en aanhanger met een negatief gewicht op de trekhaak van 50Kg, door de 10cm sneeuw op de snelweg van alkmaar tot 20cm naar travenmunde duitsland aan het ploeteren was (via een besneeuwde spiegelgladde afsluitdijk bijvoorbeeld), wel het nodige over het glijden van de auto en grip heb opgestoken ;)
Kon af en toe wel 70 rijden maar iets harder willen en meteen glijen van de voorkant en wiebelen van de achterkant en remmen kon je wel vergeten, remweg van hier tot de grens(oh ja ik vertrok s'ochtens om half 9 en toen begon het weer te sneeuwen). Het enige glijden dat ik uiteindelijk heb gehad was met de voorwielen of alle wielen!! zowel bij gas geven als remmen ;D

Oh enne dat test vlak van zo'n rijtraining heb ik met een heftruck op gereden bij 25 km per uur met een profiel diepte van 10cm!!! en 2 ton druk op de assen (ieder) en evengoed glijden met alle wielen  ;D ;D

Dus.....dat wou ik even kwijt.. enne nee hoor ik ben niet koppig, dat is mijn vrouw, ik ben alleen erg eigenwijs, daarom wissel ik mijn banden bij een verschil van 2 mm en rijd ik bij regen wat langzamer en voorzichtiger en bij zonneschijn gum ik er op los ;D zodat die 2 mm er weer gauw af zijn en ik weer 4 dezelfde banden heb met even diep profiel.

En als laatste, ik heb toch bij nat weer regelmatig wielspin voor bij het wegrijden (en dan doe ik rustig, maar half gas  :evil:;D ;D) dus ik ga toch maar voor tractie op de voorwielen :eusa_whistle: (oh ben geen crimineel of zo maar een stoplicht sprintje is wel eens leuk tegen een golfje GTI die nog nooit een gezinsauto zo snel van zijn plaats heeft zien komen   8) )

Groeten uit Finland waar de eerste sneeuw alweer is gevallen, binnenkort de spijkers er maar weer onder, dan maar wegrijden met stationair  ;D ;D