Banden met meeste profiel voor of achter

Gestart door niwesa, 11-08-2010 10:06:52

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Citaat van: Ludo op 04-10-2010 20:19:14
Citaat van: -D©©©L- op 04-10-2010 18:07:45
Mijn ervaring is dat ik met de S60R 330mm remmenset (rondom!) daadwerkelijk eerder stil sta.

Voor de critici onder ons: Getest op hetzelfde circuit, met dezelfde remtrainings oefeningen, dezelfde banden en een gelijk voertuig gewicht onder vergelijkbare omstandigheden (droog, bewolkt ca 20 graden).
Vergelijkings materiaal is 302mm brembo HC + mevius blokken aan de voor zijde en originele schijven + mevius aan de achterzijde. 

Nou kom op dan met de harde onderbouwing.
We zijn met z'n allen benieuwd, hoeveel centimeters verschil het maakt.  :D

:evil:

Dat dacht ik dus ook. Geen meting = subjectief verhaal

razorx

Citaat van: Johann op 04-10-2010 23:42:37
Citaat van: Ludo op 04-10-2010 23:19:54

Zo zijn er ook nog velen, die nog steeds denken dat je met abs een langere remweg hebt.

Welk type ABS en ten opzichte van wat? Geblokkeerde wielen? Op droog?
De 15 jaar oude 850 ABS is ook niet meer te vergelijken met de ABS anno 2010 natuurlijk.

Als jij er een setje banden aan wilt wagen zou je het zelf wel eens kunnen proberen.

Remmen in het zogenaamde threshold gebied, het stukje tussen maximale remwerking en het blokkeren van je remmen(!), zonder ABS en met en dan zul je zien dat zonder ABS de remweg korter is. Is allemaal al lang bewezen in de tijd toen ABS net op de markt kwam. Ook is toen bewezen dat het belangrijker is dat je de auto kunt blijven besturen ondanks dat de remmen minder hun werk doen om de simpele reden dat je met twee stilstaande voorwielen niet meer van richting kunt veranderen en dus niet meer een mogelijkheid hebt om een obstakel te ontwijken.
Probleem van dat threshold gebied bij de standaard remmen van een 850 is dat de mechanische krachten van klauw op schijf voor blokkeren gaan zorgen en niet zozeer het verlies van grip van de band op het wegdek. Je gaat gewoon je wielen vast zetten
De 850 ABS zit helemaal aan het begin van dit gebied.
Nu zijn er al een paar termen gevallen als dosering en fading en meer maar met een BBK kun je o.a. beter de pedaal kracht doseren in dit threshold gebied en heb je minder kans op dat de de boel vast slaat en dus nog steeds maximaal kunt vertragen. ABS doet niets anders dan je remwerking lossen en bij elke tact verlies je remweg. Door de grotere diameter van de schijf is er al een ander moment en zou je met minder klemkracht kunnen werken en met een groter remoppervlak op het remblok die met minder druk per cm z'n werk doet heb je weer iets meer ruimte gevonden om in het gebied waar de standaard 850 rem het laat afweten nog lekker te kunnen vertragen met als gevolg dat ie toch wel iets eerder stil staat.

En dan is er nog de kwaliteit van de BBK's natuurlijk.. En laten we wel wezen, de AP's en Brembo's zijn duur en de K-sport's en WP pro's en XYZ's zijn goedkoper maar dit is niet zonder reden. Er zit gewoon iets verschil in wat ze kunnen.
Je onderbouwt je verhaal goed.

Na het lezen van je verhaal (even los van het banden verhaal) kom ik tot het volgende vermoeden qua BBK:

We moeten niet vergeten dat de dosering van de ABS modulator ook maar vrij primitief is.
Er is een feedback lus, maar die zijn lang niet altijd perfect.

Als er nu een stevigere remfunctie is dan waar de ABS voor ingericht is, zal dat hoogst waarschijnlijk verschil maken.

Voor de elektronici: Het is niet zo simpel als een OP-Amp die je even terugkoppelt. Factoren als timing maken de zaak veel complexer.

Eigenlijk kan je alleen maar echt vergelijken met de ABS uit.
Wat anders: Een geoefend bestuurder heeft een kortere remweg zonder ABS. Toch blift ABS mooi omdat je in een noodsituatie anders kan reageren dan zou moeten.

Even los van de oorspronkelijke vraagstelling. ;)

KIM

Citaat van: Johann op 04-10-2010 23:17:11
Denk dat je de natuurkunde iets meer op de klauw en schijf constructie moet toepassen dan op de band om je huidige theorie naar het rijk der fabelen te kunnen sturen.

Blokkeren en ABS werking heeft niet alleen maar met de grip van de band te maken.

Maar de maximale kracht die je op het wegdek kunt uitoefenen wordt alleen bepaald door het contactvlak met de weg. Daar verandert geen remsysteem iets aan. Dat contactvlak kan alleen beinvloed worden door de druk op de band, de rubbersamenstelling van de band, het type wegdek en de weersomstandigheden.

Ergo: wanneer je maximaal remt, maakt het niet uit met welk remsysteem je dat doet, zolang het remsysteem maar in staat is om de vertraging van het wiel te maximaliseren. De weg naar het behalen van deze maximale remkracht is een plaats waar je met een BBK kunt winnen.

Zo zijn er ook nog velen, die nog steeds denken dat je met abs een langere remweg hebt.
Het zit allemaal tussen de oren....  :eusa_shhh:

Het is een grote fout om te denken dat je met een ABS systeem sneller stil kunt staan. Een ABS systeem zoekt continu in het slipgebied naar een slip van 20%; dit slippercentage levert de meeste vertraging op. Net als bij het gebruik van pingelsensoren, zal deze 20% pulserend behaald worden. Het ABS regelt naar 20% toe en neemt vervolgens weer een stapje terug.
Dit is wat je ervaart bij het pulseren in het rempedaal.

Een goede coureur zou theoretisch in staat moeten zijn om deze 20% continue vast te houden. Hij zal hierdoor een kortere remweg weten te realiseren. Op droog wegdek met een goede band is bij vol blokkeren van de band zelfs nog de wrijving aanwezig, die ook bij 20% slip aanwezig is.

De enige reden waarom een ABS aanwezig is (en dan komen we weer ontopic) is het bestuurbaar houden van de auto.

Wel moet ik hierbij opmerken dat de regeling op moderne auto's inmiddels zo nauwkeurig is geworden, dat de verschillen minimaal zullen worden.
Ook bepalen de investeringen die zijn gedaan in een ABS systeem hoe nauwkeurig het ABS systeem kan werken (en hoe kort de remweg dus kan zijn). In de praktijk heb ik het verschil gezien tussen een 850 en een Astra.

Hans Duiven

Citaat van: KIM op 05-10-2010 00:51:08
Citaat van: Johann op 04-10-2010 23:17:11
Denk dat je de natuurkunde iets meer op de klauw en schijf constructie moet toepassen dan op de band om je huidige theorie naar het rijk der fabelen te kunnen sturen.

Blokkeren en ABS werking heeft niet alleen maar met de grip van de band te maken.

Maar de maximale kracht die je op het wegdek kunt uitoefenen wordt alleen bepaald door het contactvlak met de weg. Daar verandert geen remsysteem iets aan. Dat contactvlak kan alleen beinvloed worden door de druk op de band, de rubbersamenstelling van de band, het type wegdek en de weersomstandigheden.Ergo: wanneer je maximaal remt, maakt het niet uit met welk remsysteem je dat doet, zolang het remsysteem maar in staat is om de vertraging van het wiel te maximaliseren. De weg naar het behalen van deze maximale remkracht is een plaats waar je met een BBK kunt winnen.

Het is een grote fout om te denken dat je met een ABS systeem sneller stil kunt staan. Een ABS systeem zoekt continu in het slipgebied naar een slip van 20%; dit slippercentage levert de meeste vertraging op. Net als bij het gebruik van pingelsensoren, zal deze 20% pulserend behaald worden. Het ABS regelt naar 20% toe en neemt vervolgens weer een stapje terug.
Dit is wat je ervaart bij het pulseren in het rempedaal.

Een goede coureur zou theoretisch in staat moeten zijn om deze 20% continue vast te houden. Hij zal hierdoor een kortere remweg weten te realiseren. Op droog wegdek met een goede band is bij vol blokkeren van de band zelfs nog de wrijving aanwezig, die ook bij 20% slip aanwezig is.

De enige reden waarom een ABS aanwezig is (en dan komen we weer ontopic) is het bestuurbaar houden van de auto.

Wel moet ik hierbij opmerken dat de regeling op moderne auto's inmiddels zo nauwkeurig is geworden, dat de verschillen minimaal zullen worden.
Ook bepalen de investeringen die zijn gedaan in een ABS systeem hoe nauwkeurig het ABS systeem kan werken (en hoe kort de remweg dus kan zijn). In de praktijk heb ik het verschil gezien tussen een 850 en een Astra.

en de kwaliteit van je veren en dempers.

Je kan er nog zo'n superset remmen onder zetten, als b.v. je dempers af zijn maak je meer meters voordat je stilstaat.

Hans

Ludo

Citaat van: KIM op 05-10-2010 00:51:08

Het is een grote fout om te denken dat je met een ABS systeem sneller stil kunt staan.

Dat word ook nergens beweerd.
Het énige dat het ABS doet is er voor zorgen dat de wielen niet blokkeren, waardoor de auto bestuurbaar blijft.

KIM

Het zit allemaal tussen de oren....  :eusa_shhh:

Ik lees dit toch als: Mensen die denken dat ABS een langere remweg geeft, hebben ongelijk.

Maar gelukkig zijn we het daar dan toch over eens.

-D©©©L-

Citaat van: KIM op 05-10-2010 10:08:07

Ik lees dit toch als: Mensen die denken dat ABS een langere remweg geeft, hebben ongelijk.

ABS zorgt er enkel voor dat je wagen bestuurbaar blijft. Niet voor een kortere remweg.

Ludo

arjen850

V70 classic

Citaat van: -D©©©L- op 08-10-2010 21:47:03
Citaat van: KIM op 05-10-2010 10:08:07

ABS zorgt er enkel voor dat je wagen bestuurbaar blijft. Niet voor een kortere remweg.

Ben ik opzich met je eens.
Maar kan je als persoon opereren in het gebied waar de winst te halen is.
De meeste niet.

(een late reply)  :evil: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

arjen850

De beste banden voor of achter.. Het ziet er naar uit dat ik hier met de billen bloot moet :-[ Figuurlijk he ;D
Bewust heb ik vandaag gereden met de beste banden achter op en de wat mindere voor.. Bij het nemen van een bocht met de rechter wielen op spel glad wegdek en de linker op stroef asvalt, was het voor mij niet mogelijk mijn R te laten uitbreken omdat de achter banden zoveel grip hadden dat ze doodleuk het spoor van de auto volgden.. En wat belangrijker is, is dat ik daardoor de bocht gewoon kon nemen zonder dat ik werd ingehaald door de bilpartij van mijn eigen auto ;)

Dat plus de erg duidelijke uitleg van de rijtrainer doet mij na jaren mijn mening bij stellen( en alsjeblief neem van mij aan, dat gebeurt niet zo vaak :-[ ;D)

Misha

Citaat van: arjen850 op 09-10-2010 21:46:33
De beste banden voor of achter.. Het ziet er naar uit dat ik hier met de billen bloot moet :-[ Figuurlijk he ;D
Bewust heb ik vandaag gereden met de beste banden achter op en de wat mindere voor.. Bij het nemen van een bocht met de rechter wielen op spel glad wegdek en de linker op stroef asvalt, was het voor mij niet mogelijk mijn R te laten uitbreken omdat de achter banden zoveel grip hadden dat ze doodleuk het spoor van de auto volgden.. En wat belangrijker is, is dat ik daardoor de bocht gewoon kon nemen zonder dat ik werd ingehaald door de bilpartij van mijn eigen auto ;)

Dat plus de erg duidelijke uitleg van de rijtrainer doet mij na jaren mijn mening bij stellen( en alsjeblief neem van mij aan, dat gebeurt niet zo vaak :-[ ;D)
maar: je hebt niet de banden eens gewisseld dus om te vergelijken ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Hendrix

Citaat van: Misha op 09-10-2010 21:54:44

Ja ben wel benieuwd, m.a.w. nog eens met de billen bloot ;D

arjen850

Was niet nodig, er waren volvo's met de beste banden voor en  die tolden in de rondte ;D

verron

Citaat van: arjen850 op 09-10-2010 22:44:55

Was niet nodig, er waren volvo's met de beste banden voor en  die tolden in de rondte ;D

Of hadden, zoals in mijn geval, een ander merk banden op de achteras. Dan helpt ook AWD niet meer.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)