Banden met meeste profiel voor of achter

Gestart door niwesa, 11-08-2010 10:06:52

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: heutink op 15-08-2010 11:19:25
wat ik op 1 van mijn slipcursussen geleerd heb, is dat de beste banden achter moeten, want voor heb je controle via het stuurwiel en achter helemaal geen controle, dus moeten daar de beste banden zitten

We hebben toch mee sturende achterwielen?.

UserID6342

Citaat van: arjen850 op 15-08-2010 11:14:31
Citaat van: KIM op 14-08-2010 16:54:23
Nee...
Beste banden achter.

Bij bandenbedrijven werkt niet het hoogst geschoolde personeel hoor...

Ik ben 10 jaar dom geweest ??? ;D
Ik iets minder lang, maar wist het wel ;D ;D hahaha

KIM

Citaat van: arjen850 op 15-08-2010 11:14:31
Citaat van: KIM op 14-08-2010 16:54:23
Nee...
Beste banden achter.

Bij bandenbedrijven werkt niet het hoogst geschoolde personeel hoor...

Ik ben 10 jaar dom geweest ??? ;D
Nog steeds toch? :evil:
Je wilt mijn conclusies nog steeds niet aannemen  ;D

MICHEL306

gewoon de twee slechte banden vervangen voor 2 nieuwe..........heb je 4 goede banden en is deze discussie meteen overbodig... :evil:

gr M

Hendrix

hm.. levendige discussie, laat ik me er ook eens mee bemoeien  ;D

1 banden zonder profiel hebben de meeste grip op droog wegdek (slicks ;D)
2 in regen moet je gewoon niet hard rijden ( :eusa_wall:) maar wil je dat je sturende wielen die bij ons zijn aangedreven, de meeste grip hebben, zodat je jezelf recht kan trekken door gas te geven en tegen te sturen (2x met succes uitgevoerd op een modderige weg), dan monteer je dus het beste profiel voor.
3 Dus banden met meer profiel doe ik voor zodat na een maand of 2 alle banden evenveel profiel hebben :eusa_dance: en de zomer daarna idem
4 in de winter rij ik op spikes, hebben zowieso weinig grip op asfalt maar des te meer op ijs en sneeuw. :eusa_doh: deze banden slijten even hard door de spijkers dus doet dit probleem zich eigenlijk niet noemenswaardig voor (ook harder rubber)
5 oh ja de winter duurt hier van oktober tot mei  ;D ;D ;D

Met andere woorden, wil je gelijkmatige slijtage,... wissel je banden elke 4 maanden en doe die met het dikste profiel op de aangedreven wielen, deze slijten het hardst.
Zo rijd je altijd op 4 dezelfde banden. ok ok  :eusa_silenced:

Groetjes
Hendrix

razorx

Nogmaals: ;) ,
Met je voorwielen slippen is geen ramp, de gemiddelde bestuurder kan dit met een voorwiel aangedreven auto zo corrigeren.
Als de achterkant uitbreekt wordt dit voor die zelfde bestuurder en auto een retourtje vangrail of zo.

Dus betere banden altijd achter.
Niet voor niets hebben de meeste auto's een negatiever camber achter.
Zo wordt je door een uitbrekende voorkant gewaarschuwd, voordat de achterkant kan uitbreken.

Misha

Blijft lollig..

Voor beide is wat te zeggen. Voor rem je, zit je aandrijving en stuur je. Dus wil je daar maximale grip.
Achter kun je niks, dus wil je daar de meeste passieve veiligheid: maar er wordt ook het minste aan grip gevraagd, meeste gewicht ligt ook op de voorkant wat er voor zorgt dat de auto toch meestal de voorkant wil volgen,

Eigenlijk kun je dus ook stellen dat dit alleen opgaat met 4 dezelfde banden van zelfde merk en type: een nieuw Pilot Sport voor tegenover een Hankook nieuw achter kan ook een zelfde effekt geven.
Ook kun je zeggen dat een goed profiel op de voorwielen al aardig wat water wegslaat voor de achterbanden die dus minder werk te doen hebben.

Devies is dus eigenlijk om vier dezelfde en goede banden te hebben: de rest lijkt me voor normale auto's mits binnen de slijtagenormen een beetje om het even.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

arjen850

Citaat van: Misha op 27-09-2010 23:04:48
Blijft lollig..

Voor beide is wat te zeggen. Voor rem je, zit je aandrijving en stuur je. Dus wil je daar maximale grip.
Achter kun je niks, dus wil je daar de meeste passieve veiligheid: maar er wordt ook het minste aan grip gevraagd, meeste gewicht ligt ook op de voorkant wat er voor zorgt dat de auto toch meestal de voorkant wil volgen,

Eigenlijk kun je dus ook stellen dat dit alleen opgaat met 4 dezelfde banden van zelfde merk en type: een nieuw Pilot Sport voor tegenover een Hankook nieuw achter kan ook een zelfde effekt geven.
Ook kun je zeggen dat een goed profiel op de voorwielen al aardig wat water wegslaat voor de achterbanden die dus minder werk te doen hebben.

Devies is dus eigenlijk om vier dezelfde en goede banden te hebben: de rest lijkt me voor normale auto's mits binnen de slijtagenormen een beetje om het even.

Jij speelt met vuur Misha ;D :eusa_clap:

V70 classic

Tja zolang ze niet begrijpen dat het duiken van de auto tijdens het remmen het mindere profiel van de voorbanden compenseert komen we nergens.
En veiligheid is volgens mij niet hard wegrijden, is volgens mij controlle blijven houden.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

Citaat van: V70 classic op 28-09-2010 07:50:01
Tja zolang ze niet begrijpen dat het duiken van de auto tijdens het remmen het mindere profiel van de voorbanden compenseert komen we nergens.
En veiligheid is volgens mij niet hard wegrijden, is volgens mij controlle blijven houden.

grts Ronald

:eusa_clap: :eusa_clap:

Je vergeet nog het liften van de achterkant...

arjenT5R

hoe mot dat dan met bbk? voor slicks en achter tractor wielen?  ???
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Ik heb hier ook al eens openlijk mijn twijfels geuit over het zogenaamde verkorten van de remweg door gebruikmaking van een BBK.
Uiteindelijk wordt de grip op de remweg bepaald door dat hele kleine stukje rubber dat de verbinding vormt tussen het wiel en het wegdek.

Het enige waar een BBK goed voor is, is een langdurige blootstelling aan hoge temperaturen (=circuitgebruik) en een betere respons op het rempedaal. Gebruik van een BBK zal de remweg niet verkorten. Goede banden kunnen de remweg echter wel verkorten. De werking van je ABS systeem + banden = remweg; daar verandert geen BBK systeem iets aan. Indien je ABS hebt uitgeschakeld geldt alleen: banden = remweg.

Met andere woorden: het bandenverhaal geldt net zo goed voor een auto met een BBK.
En dat is alles dat ik over BBK wil zeggen in dit topic.

verburgh

Citaat van: KIM op 04-10-2010 17:25:53
Ik heb hier ook al eens openlijk mijn twijfels geuit over het zogenaamde verkorten van de remweg door gebruikmaking van een BBK.
Uiteindelijk wordt de grip op de remweg bepaald door dat hele kleine stukje rubber dat de verbinding vormt tussen het wiel en het wegdek.

Het enige waar een BBK goed voor is, is een langdurige blootstelling aan hoge temperaturen (=circuitgebruik) en een betere respons op het rempedaal. Gebruik van een BBK zal de remweg niet verkorten. Goede banden kunnen de remweg echter wel verkorten. De werking van je ABS systeem + banden = remweg; daar verandert geen BBK systeem iets aan. Indien je ABS hebt uitgeschakeld geldt alleen: banden = remweg.

Met andere woorden: het bandenverhaal geldt net zo goed voor een auto met een BBK.
En dat is alles dat ik over BBK wil zeggen in dit topic.
Ik merk wel verschil met mijn BBK hoor ;) een BKK remt veel gedoseerder als een remklauw met een zuiger :D

KIM

Citaat van: verburgh op 04-10-2010 17:32:04
Ik merk wel verschil met mijn BBK hoor ;) een BKK remt veel gedoseerder als een remklauw met een zuiger :D

Wel lezen he; dat staat er ook.
Ik geef alleen aan dat je de remweg niet zult verkorten met BBK.

verburgh

Citaat van: KIM op 04-10-2010 17:34:27
Citaat van: verburgh op 04-10-2010 17:32:04

Wel lezen he; dat staat er ook.
Ik geef alleen aan dat je de remweg niet zult verkorten met BBK.
Ik lees ook ;) en ik weet zeker dat de remweg met een BBK korter is zelf getest ;) met de zelfde type banden.