Banden met meeste profiel voor of achter

Gestart door niwesa, 11-08-2010 10:06:52

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

En natuurlijk het duiken van de auto bij remmen zal de druk op de voorbanden verhogen en het gemis aan profiel voor compenseren.
Dus beste banden achter.
Tractie is geen punt van veiligheid (of je moet in de crimminaliteit zitten).
Remmen is wel een puntje veiligheid.

Maar goed mijn opinie.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

thuur

Citaat van: arjen850 op 11-08-2010 19:39:32
Ik denk dat de mensen die een meer vermogende volvo rijden weten dat gripverlies bij hevig accelereren op vochtige weg regelmatig voorkomt...

Maar ietsjes meer dan bij droog weer..

Gr :-[

niwesa

Er wordt wel steeds gesproken over grensgevallen. Maar wanneer onstaat er een grensgeval?  Dat zal afhankelijk van de rijstijl per persoon verschillen.

Verkoopt helaas zijn mooie V70

elianmars

Citaat van: Ludo op 11-08-2010 17:35:27

Daarom wissel ik de banden met regelmaat, zo slijten ze hetzelfde af, en zijn er geen discussies nodig.  :D

Idem. Ik heb nog nooit twee nieuwe banden gekocht. Altijd vier tegelijk.

verburgh

Citaat van: elianmars op 12-08-2010 00:00:42

Daarom wissel ik de banden met regelmaat, zo slijten ze hetzelfde af, en zijn er geen discussies nodig.  :D

Ik moet zegen achter gaan ze bij mij heel lang mee ;)

verburgh

Citaat van: verburgh op 12-08-2010 00:43:55
Citaat van: elianmars op 12-08-2010 00:00:42

Ik moet zegen achter gaan ze bij mij heel lang mee ;)
Maar ik rij nooit langer dan twee jaar met de zelfde banden ongeacht het profiel.

KIM

Citaat van: niwesa op 11-08-2010 23:03:57
Er wordt wel steeds gesproken over grensgevallen. Maar wanneer onstaat er een grensgeval?  Dat zal afhankelijk van de rijstijl per persoon verschillen.

Een ruk aan het stuur tbv een uitwijk manuoevre brengt je al in een grenssituatie. Aquaplaning is ook een duidelijk grensgeval. Je hoeft er echt niet als een idioot voor te rijden. Men zegt niet voor niets: Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wanneer je voelt dat de voorwielen aquaplaneren, wat denk je dat de achterwielen gaan doen?

Robby72

Mmm, ik ben niet echt een poster op het forum maar probeer wel het merendeel te lezen en hierop moet ik nog eens reageren met mijn bescheiden mening.

CiteerIk heb al vaker gepost dat idd de voorbanden het meeste water te verwerken krijgen, en de achter banden in een gebaand spoor terecht komen, en bij Grip verlies achter( wat nooit leuk is) kun je meer corrigeren dan als je echt in een bocht over je voorwielen glijdt..

Het voorgaande is niet helemaal correct. Enkel bij 100 rechtuit is deze bewering juist (en dan nog). In mijn ogen zal aquaplanning eerder optreden bij inhalen etc dus wanneer je een stuurbeweging aan  het maken bent (buiten beschouwing hoge snelheden op regendek). Nu zullen de vier banden een ander spoor gaan maken in het wegdek waardoor de achterbanden nooit in het spoor van de voorbanden komen en dus een bijna equivalente hoeveelheid water te verwerken krijgen. Gezien de neerwaartste druk op een achteras van een normale personenwagen iets kleiner is dan vooraan zal de band dus met een mindere kracht tegen het wegdek aangedrukt worden. Of met andere woorden de band moet zelf het water wegwerken en heeft daardoor een beter profiel nodig dan vooraan. Meer profieldiepte bij zelfde breedte groef is een groter volume.
Vooraan zal de neerwaardse druk van de wagen, het gewicht van de motor en versnellingsbak voor een hogere kracht zorgen waarmee de voorbanden tegen het wegdek drukken (eigenlijk ook nog de duik van remming meetellen). De voorband is in het voordeel om water weg te werken omdat de druk hoger is. Bijgevolg is hier dus niet het beste profiel voor nodig. Het beschikbare volume voor afvoer is iets kleiner maar zal gecompenseerd worden door de hogere kracht. Meer water afvoeren binnen eenzelfde tijdseenheid.

Bij deze mijn bescheiden mening :eusa_shifty:

KIM

Zo, en dat maakt het verhaal compleet!

Robby72

joep

Citaat van: Hans Duiven op 11-08-2010 17:25:47
Ik laat de beste banden op de achteras zetten.

Als de voorbanden al neiging hebt tot aquaplaning, wat denk je dat je achterbanden dan al een poos aan het doen zijn?

Ik heb het inmiddels al zovaak gehoord van diverse rij-instructeurs, waaronder arrestatieteam rij-instructeurs, dat ik hun advies toch maar klakkeloos opvolg.

Hans
Tja, dit zijn blijkbaar ook maar persoonlijke meningen want ik heb mijn 850 van een rij-instructeur van de politieschool gekocht en die beste man rijd het hele jaar door met winterbanden op de voorwielen "omdat die een zachtere compound- en dus meer grip hebben" en volgens eigen zeggen rijden daar alle lesauto's 365 dagen per jaar met winterbanden op de aangedreven wielen rond en over met winterbanden rijden buiten het winterseizoen is ook al meer dan genoeg over geschreven en gediscussieerd op dit forum dacht ik zo.
Niet dat ik het niet kan vinden in de verschillende meningen hier hoor want bijna elke invalshoek heeft weer zijn eigen voordelen, bij droog weer is het beter om meer grip op de achterwielen te hebben en bij nat weer heb je juist weer meer profiel nodig op de voorwielen om optimaal water af te voeren, maar waar hebben we het hie uiteindelijk over?! TS heeft het over 2 nieuwe banden en 2 met 5 รก 6 mm profiel? beiden meer dan voldoende om goed hun werk te kunnen doen...

das mijn boeren logica

grtz joep

KIM

Ik denk dat je het topic nog maar eens opnieuw moet gaan lezen.
Je haalt een aantal dingen door elkaar...

joep

zoals?

ik geloof toch dat ik aardig in de goede richting van het onderwerp zit gezien de beginpost

"Ik heb een set velgen met banden gekocht. Daarvan zijn twee banden nieuw en twee banden met 5mm.

Wat is nu het slimste, de nieuwe banden voor of juist achter? Als ik op internet zoek lees ik hierover verschillende berichten."
in combinatie met het citaat van mn vorige post....

arjen850

Citaat van: Robby72 op 12-08-2010 08:23:40
Mmm, ik ben niet echt een poster op het forum maar probeer wel het merendeel te lezen en hierop moet ik nog eens reageren met mijn bescheiden mening.

CiteerIk heb al vaker gepost dat idd de voorbanden het meeste water te verwerken krijgen, en de achter banden in een gebaand spoor terecht komen, en bij Grip verlies achter( wat nooit leuk is) kun je meer corrigeren dan als je echt in een bocht over je voorwielen glijdt..

Het voorgaande is niet helemaal correct. Enkel bij 100 rechtuit is deze bewering juist (en dan nog). In mijn ogen zal aquaplanning eerder optreden bij inhalen etc dus wanneer je een stuurbeweging aan  het maken bent (buiten beschouwing hoge snelheden op regendek). Nu zullen de vier banden een ander spoor gaan maken in het wegdek waardoor de achterbanden nooit in het spoor van de voorbanden komen en dus een bijna equivalente hoeveelheid water te verwerken krijgen. Gezien de neerwaartste druk op een achteras van een normale personenwagen iets kleiner is dan vooraan zal de band dus met een mindere kracht tegen het wegdek aangedrukt worden. Of met andere woorden de band moet zelf het water wegwerken en heeft daardoor een beter profiel nodig dan vooraan. Meer profieldiepte bij zelfde breedte groef is een groter volume.
Vooraan zal de neerwaardse druk van de wagen, het gewicht van de motor en versnellingsbak voor een hogere kracht zorgen waarmee de voorbanden tegen het wegdek drukken (eigenlijk ook nog de duik van remming meetellen). De voorband is in het voordeel om water weg te werken omdat de druk hoger is. Bijgevolg is hier dus niet het beste profiel voor nodig. Het beschikbare volume voor afvoer is iets kleiner maar zal gecompenseerd worden door de hogere kracht. Meer water afvoeren binnen eenzelfde tijdseenheid.

Bij deze mijn bescheiden mening :eusa_shifty:
Klinkt mooi< maar als ik 120 rij op de snelweg en ik ga inhalen, hoeveel centimeter lopen mijn achterbanden dan uit het spoor van mijn voorbanden? Of ga jij altijd haaks als je een auto inhaalt? :evil:

jan piet

Citaat van: joep op 12-08-2010 10:29:30
zoals?

ik geloof toch dat ik aardig in de goede richting van het onderwerp zit gezien de beginpost

"Ik heb een set velgen met banden gekocht. Daarvan zijn twee banden nieuw en twee banden met 5mm.

Wat is nu het slimste, de nieuwe banden voor of juist achter? Als ik op internet zoek lees ik hierover verschillende berichten."
in combinatie met het citaat van mn vorige post....

Voor eens en altijd: de slechtste banden op de aangedreven wielen! Daar liggen dan tenminste de beperkingen, je wilt geen uitbrekende achterkant met een voorwielaandrijver geloof dat nu maar......