Sinds nieuwe turbo nieuwe problemen...

Gestart door zeepoog, 14-08-2010 20:17:06

Vorige topic - Volgende topic

zeepoog

Hoi! Ik heb een schittttterende nieuwe turbo in mijn T5je. Ik heb het gevoel dat dit zeer goed gedaan is door de heren van ET in Moergestel. Ze hebben meteen ook m'n carterontluchting aangepakt. Alles ziet er spik en span uit, maar.....

vanaf het moment dat de nieuwe turbo erin zit, is m'n stationaire toerental in de war. Sinds een week brandt ook m'n lambda-lampje. Ik ben meteen hard gaan zoeken en heb diverse zaken al bekeken.... Nou ja, met name Vacumslangen.
Ook heb ik gelezen dat een te rijk mengesel de lambdasonde kan vervuilen, waardoor ik tot op heden nog niet twijfel aan de sonde. Ik heb laatst (op 95 RON weliswaar) ook 'slechts' 240 pk gerollerbankt, ondanks dat er een klein RICA-chipje inzit die toch tenminste ongeveer 270 pk zou moeten halen. Dit ook dankzij rijk mengsel?

Trouwens, begin september ga ik naar Moergestel voor een klepseal reparatie, ik zal ze sowieso vragen even 'n minuutje de vacuumslangen te controleren.

Maar mijn vraag kort en bondig: Wat kan er bij het vervangen van de turbo misgaan / veranderen waardoor m'n auto opeens te rijk loopt? Misschien kan ik dit eenvoudig checken / fixen / stellen zodat ik ET hiermee niet meer hoef te vermoeien (Klepsealreparatie lijkt me al werk zat). Suggesties welkom. Ik zal sowieso een update geven na mijn afspraak in Moergestel.

Ronald21

slangen intercooler/turbo, intercooler zelf , vacuumslangetjes

zal wel een oude slang gescheurd zijn door de overdrukafgifte van die mooi nieuwe turbo

thuur

Wat is "in de war"? Te hoog, te laag, schommelend?

Welke foutcode(s)?

Hoe concludeer je dat je auto te rijk loopt? Is dat hypochondrisch?

Gr ???

Ludo

Was het niet gewoon wachten op berichten als deze...

Citaat van: zeepoog op 19-05-2010 09:23:46
Gewoon een chippie bij een arbitrair marktplaatsmannetje besteld. ...

:-X

zeepoog

Citaat van: thuur op 15-08-2010 12:26:07

Welke foutcode(s)?

Gr ???

Toerental kan wat schommelen, maar is eigenlijk altijd te hoog. Bij koude start 850 / 900 rpm. Daarna is het toerental rond de 1000, maar soms ook 1250. Ik heb de handleiding gevonden op het forum, en heb al wat vacuumslangen losgehaald, maar dit had nog niet het gewenste resultaat. Geen scheuren gevonden, maar wat verwacht je van een ICT'er... :-(

Rijk lopen is de diagnose van diverse mensen die ik het probleem terloops heb voorgelegd. Vooral de onverbrande benzinedampen schijnt iets met rijk lopen te maken te hebben. (dat had ik nog niet gemeld geloof ik...)

Ik heb nog geen storingscodes, want ik kan 'm zelf niet uitlezen, en de garage om de hoek had nog geen tijd tot op heden....

zeepoog

Citaat van: Ludo op 15-08-2010 13:48:21
Was het niet gewoon wachten op berichten als deze...

Citaat van: zeepoog op 19-05-2010 09:23:46
Gewoon een chippie bij een arbitrair marktplaatsmannetje besteld. ...

:-X

Haha ja daar zit natuurlijk altijd een risico aan. Maar zo arbitrair als ik in 't verhaal uitdruk is 't allemaal niet, chip komt bij ArjenT5 vandaan, hij had 'm via marktplaats aangeboden. Na veel emailcontact, en ik heb ook zijn integriteit getoetst aan hand van de posts op dit forum... :-)

Maar het is goed dat je 't meldt, ik zal 'm eerst weer even terugschakelen op het originele volvo-programma, misschien levert dat ook nog nieuwe inzichten op...

thuur

Citaat van: zeepoog op 15-08-2010 14:14:06

Welke foutcode(s)?

Toerental kan wat schommelen, maar is eigenlijk altijd te hoog. Bij koude start 850 / 900 rpm. Daarna is het toerental rond de 1000, maar soms ook 1250. Ik heb de handleiding gevonden op het forum, en heb al wat vacuumslangen losgehaald, maar dit had nog niet het gewenste resultaat. Geen scheuren gevonden, maar wat verwacht je van een ICT'er... :-(

Rijk lopen is de diagnose van diverse mensen die ik het probleem terloops heb voorgelegd. Vooral de onverbrande benzinedampen schijnt iets met rijk lopen te maken te hebben. (dat had ik nog niet gemeld geloof ik...)

Ik heb nog geen storingscodes, want ik kan 'm zelf niet uitlezen, en de garage om de hoek had nog geen tijd tot op heden....

Ah kijk, meer info ;D

Te hoog stationair is bijna altijd een vacuumlekkage, zie ook het topic Stationair toerental. Er is geen kant-en-klaar schema van de vacuumslangen, dus je moet ze allemaal nalopen om het uit te kunnen sluiten. Vergeet het knie-tje links van het spruitstuk niet (als je voor de auto staat). Ook de IC slangen kunnen niet-zichtbaar gescheurd zijn.

Koud lopen onze auto's sowieso bijzonder rijk. Is dat ook als de motor warm is?

Merk je verschil als je met injectorreiniger in de tank rijdt?

Ben benieuwd wat ie doet op het originele programma..

Gr ;)

arjenT5R

Ja dat chippie komt idd van mij af  ;D

Wat je hebt gecontroleerd zijn de intercooler slangen
misschien handig om ook even een blik te werpen op de vacuum slangen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 15-08-2010 20:15:49
Ja dat chippie komt idd van mij af  ;D

Was dat die met de ezels i.p.v. paarden?.

;D

zeepoog

Citaat van: thuur op 15-08-2010 17:00:32
Citaat van: zeepoog op 15-08-2010 14:14:06

Welke foutcode(s)?

Ah kijk, meer info ;D

Te hoog stationair is bijna altijd een vacuumlekkage, zie ook het topic Stationair toerental. Er is geen kant-en-klaar schema van de vacuumslangen, dus je moet ze allemaal nalopen om het uit te kunnen sluiten. Vergeet het knie-tje links van het spruitstuk niet (als je voor de auto staat). Ook de IC slangen kunnen niet-zichtbaar gescheurd zijn.

Koud lopen onze auto's sowieso bijzonder rijk. Is dat ook als de motor warm is?

Merk je verschil als je met injectorreiniger in de tank rijdt?

Ben benieuwd wat ie doet op het originele programma..

Gr ;)

Ja ik heb dus achteraf nog een paar slangetjes over het hoofd gezien attendeerde Arjen me. Daar ga ik binnenkort even naar kijken. Ik weet dat een koude motor rijk loopt, maar het lijkt tot nu toe het meest op de volgende formule: hoe meer de auto op bedrijfstemperatuur komt, hoe hoger het toerental wordt. Na 'n goeie rit ruik ik benzine die ik niet van vroeger ken. Als ik me niet vergis is het ook behoorlijk vochtig, de uitlaatgassen. Verwacht dat dit wel normaal is...

Kan ik injectorreiniger kopen bij de Rijsbergen? Ik denk dat ze voor het laatst 321d km geleden schoon waren, dus dat kan nooit kwaad. Smijt ik gewoon bij 'n volle tank benzine, en als ik 650 km verder  ben is ie klaar met reinigen?

Goed, zoals beloofd het oude programma: nadat ik het schakelaartje omgehaald had was meteen ook de lambda-melding van het dashboard verdwenen... Hij liep toen best een hele poos tussen de 800 en 900 rpm. Maar het ging toch mis. Bij terugschakeling naar het ArjenT5R chip opnieuw keurig toerental. Ik heb 'm keurig gehouden tot ik hard op het gas ging. Na een poosje scheuren begon ie toch weer voorzichtig omhoog te klimmen. Wat ik wel merke: toen de toerentallen tussen de 8 en 900 zaten, leek de auto aanzienlijk prettiger / vlotter te rijden. Tot zo ver...

thuur

Injectorreiniger kun je overal kopen. Hoe meer reiniger op minder benzine -> hoe groter de werking. Bij probleemstelling hoef je niet de voorgeschreven hoeveelheid aan te houden (1 flesje op een volle tank is meer voor 'regulier' gebruik).

Hoezo ging het toch mis op het normale programma?

Dop de uitgaande slang op de EVAP klep eens af: dat is een dikkere rubberen slang die uit een "schuimen" huisje komt wat tegen je ventilatorhuis zit bij het ECU relais (grijs, boven de radiator).

Gr 8)

zeepoog

Op zich ben ik nog niet echt toegekomen aan werkzaamheden met de auto, maar vandaag ben ik door een paar beste plassen heengereden. Hierdoor slipten m'n multiriemen, en viel er van alles uit in de kabine (Belangrijkste fail: stuurbekrachtiging. Zit je net in een bocht, moet je opeens hard werken. Fraai is dat!) en lampjes van de flipperkast gingen allemaal gezellig branden.

Bij ET meldden ze me dat die snaren zelfspannend zijn, maar bij elke goede plas brandden de lampjes weer. Misschien gaat er iets mis met die spanner? Maar vooral interessant voor dit topic: mijn toerental leek hier sterk vanaf te hangen. Zijn er componenten (stappenmotor, weet ik 't) afhankelijk van deze riemen zodat we misschien de fout hier ergens moeten zoeken? Als ie net geslipt had, stond 't toerental keurig op 850 rpm. Is er een relatie?

Heb wel gezocht naar vacuumslangen maar óf ze zijn goed verstopt, óf ze zijn slechts beperkt vertegenwoordig maar waarschijnlijk snap ik gewoon niet goed hoe ik moet zoeken, want echt veel leek er voor mij niet te controleren... :-)

Ludo

Citaat van: zeepoog op 23-08-2010 18:19:56
vandaag ben ik door een paar beste plassen heengereden.
Hierdoor slipten m'n multiriemen, en viel er van alles uit in de kabine (Belangrijkste fail: stuurbekrachtiging. Zit je net in een bocht, moet je opeens hard werken. Fraai is dat!) en lampjes van de flipperkast gingen allemaal gezellig branden.

Bij ET meldden ze me dat die snaren zelfspannend zijn, maar bij elke goede plas brandden de lampjes weer. Misschien gaat er iets mis met die spanner?

Dit heeft niet met de riem te maken, maar wel met de dynamo.

V70R

Ik had hetzelfde probleem met m'n stationair toerental, dat schommelde erg soms. Ik zou eens kijken naar de Lambdasonde, LMM, Rotor, Verdeelkap, Contactpuntjes  en bougies + kabels (te beginnen met de laatste 5, dat is het goedkoopste).
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

cas

Hier ook problemen gehad na wat upgraden.

Eerst een gescheurde intercooler slang, eigenlijk niet zichtbaar maar per toeval ontdekt. bij vervangen turbo zijn alle kleine vaccuum slangetjes vervangen. na een paar ritjes met voet zwaar op het pedaal blijbaar de slang gescheurd. gewoon te veel druk voor de 15 jaar oude originele slangen. ook nieuwe set kan blijbaar soms niet goed die druk hebben. Ik heb een SAMCO set gekocht van ET. zit dat iig goed.

toen werkte hij prima. 

later gechipt bij rica.  daarna zat deed de CY raar hoog in de toeren. na vervangen van de 11.000 km oude bougies, werkte alles perfect!

Even uitlezen, je zegt wel dat er geen lampjes branden .... maar dan kunnen er wel foutcodes in staan. reset alles daarna, en dan nog eens checken na een paar ritjes.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....