locatie kachel motor weerstanden blok (3 standen = 3 weerstanden)

Gestart door Hendrix, 18-08-2010 13:49:44

Vorige topic - Volgende topic

Hendrix

De oude kapotte weerstand voorzien van een nieuwe Thermische zekering voor 216°C

Motor van de kachel gedemonteerd en gesmeerd met eerst WD40 en daarna wit lithium vet, loopt weer soepeltjes in plaats van met een piep en stroef (reden doorbranden / te heet worden, van de thermische zekering).

alles gemonteerd en het werkt weer zoals het zou moeten... 8)

thuur

Goed werk!

Waar heb je de zekering uiteindelijk uitgehaald?

Gr 8)

Hendrix

Citaat van: thuur op 10-10-2010 11:03:31
Goed werk!

Waar heb je de zekering uiteindelijk uitgehaald?

Gr 8)

Hoi Thuur,

Thermische zekering nergens uitgehaald, nieuw gekocht, de betere electronica onderdelen zaak kan hem voor je bestellen, eventueel als je een eigen bedrijf hebt of iemand kent met een bedrijf, kan je hem bij Farnell bestellen, ik heb hem bij een Fins postorder bedrijf besteld, en de soldeer tin voor hogere temperaturen ook via dit bedrijf bij Farnell vandaan. Kost ongeveer 2,5 euries

Als je hem bestelt let dan op het amperage en de temperatuur waar hij voor is.. zie eerdere post met type nummer en verklaring van het type nummer.

Groetjes uit het kouder wordende finland, heeft vandaag gesneeuwd (beetje) maar in 300 km noordelijker dan hier in zuid finland is 15 cm gevallen op dinsdag middag.

brrrrrr ;D

Hendrix

Nieuw Probleem dus.... zekering er weer uitgefikt. Kachelmotor loopt weer zwaar (door de extreme kou?? moet ie toch tegen kunnen??), volle snelheid doet ie het dus wel.. zekering maken lukt wel maar ... kachelmotor??

Oplossing zou zijn een nieuwe kachel motor, maar het ontbreekt mij op dit moment aan financiele middelen dit te regelen. (en opsturen van een goede 2de hands vanuit nederland door een forummer zou een oplossing kunnen zijn maar de verzenkosten zijn bij meer dan 2 kg al 22 euro en een beetje.

Dus wordt dat evengoed een dure grap. (moet met gezin van erg weinig rondkomen dus 30 euro is al veel :( )

Nu dacht ik ... ben best handig  8) dus waarom de motor niet reviseren, na even zoeken op het forum vond ik
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31372.0.html

Helaas staat daar niet hoe ik de ventilator (schoepenrad van plastic) van de motor af krijg en ik ben bang dat als ik die met geweld probeer te verwijderen, deze in velen stukken uiteenvalt :( . Oh de link die in de betreffende post staat gevolgd maar ook niet veel wijzer geworden.

Mijn brandende vraag is dus of iemand weet hoe ik de kachelmotor zelf uit elkaar moet halen zonder deze onherstelbaar te vernielen ;D.

Groetjes uit (koud -23C) Finland

thuur

Gewoon beuken :D

Ondersteun het schoepenrad en met een drevel en hamer tik je de motor er 'zo' uit. Wel opvangen als ie vrij hangt ;D

Gr 8)

Hendrix

Citaat van: thuur op 16-02-2011 23:31:03

Ondersteun het schoepenrad en met een drevel en hamer tik je de motor er 'zo' uit. Wel opvangen als ie vrij hangt ;D

Gr 8)

thanks thuur, hoop wel dat het plastic heel blijft, hoe zit dat ding dan vast op de as?? gelijmd??
of is de as taps toelopend met bijvoorbeeld een platte kant tegen het vrij draaien of zo...  :eusa_think: ??

Weet je ook of de motor zelf een beetje uit elkaar te halen is?? (zonder dingen af te breken  ;) )

Enige wegwijs hierin voor ik begin zou welkom zijn.

PS ik ga zelf een stroomregelaar maken voor de motor, zodat deze traploos geregeld kan worden (grote koelplaat en fan en 1x BD139 en 4x 2n3055 en wat weerstanden en potmetertje moeten het gaan doen)
Indien gelukt post ik de bouwbeschrijving hier wel, of iemand moet al zo'n ding gebouwd hebben natuurlijk..dan zou het schema erg welkom zijn, spaart mij het experimenteren uit. 8)

groetjes, uit iets warmer finland (-19C)

cas

Spreek voor mijn beurt, maar ik heb de motor ook ooit een keer uit elkaar gehaald. dat is goed te doen. Bij mij was alleen het geval dat de houdertjes van de koolborstels ooit zo heet waren geworden dat deze zichzelf door de printplaat heen hebben gesmolten, en op een totaal andere plek tegen de koolborstels aan drukten. 

je kan misschien as en schoepje een kleine markering geven. zodat t precies goed terug komt. schoepje is gebalanceerd meen ik. ( kleine zwarte dingetjes op een schoepje hier en daar).  schoep kan een hoop hebben. koperen hamer dr op meppen, en dan laatste stukje indd met een spietje/drevel.

hou de schoep in de hand, en mep er dan op, dan krijgt alleen t asje de grootste klap te verwerken.

gewoon aanpakken, en onhandig ben je niet begrijp ik al.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

grijzev70tdi

Citaat van: Hendrix op 16-02-2011 12:42:45

Nieuw Probleem dus.... zekering er weer uitgefikt. Kachelmotor loopt weer zwaar (door de extreme kou?? moet ie toch tegen kunnen??), volle snelheid doet ie het dus wel.. zekering maken lukt wel maar ... kachelmotor??

Oplossing zou zijn een nieuwe kachel motor, maar het ontbreekt mij op dit moment aan financiele middelen dit te regelen. (en opsturen van een goede 2de hands vanuit nederland door een forummer zou een oplossing kunnen zijn maar de verzenkosten zijn bij meer dan 2 kg al 22 euro en een beetje.

Dus wordt dat evengoed een dure grap. (moet met gezin van erg weinig rondkomen dus 30 euro is al veel :( )

Nu dacht ik ... ben best handig  8) dus waarom de motor niet reviseren, na even zoeken op het forum vond ik
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31372.0.html

Helaas staat daar niet hoe ik de ventilator (schoepenrad van plastic) van de motor af krijg en ik ben bang dat als ik die met geweld probeer te verwijderen, deze in velen stukken uiteenvalt :( . Oh de link die in de betreffende post staat gevolgd maar ook niet veel wijzer geworden.

Mijn brandende vraag is dus of iemand weet hoe ik de kachelmotor zelf uit elkaar moet halen zonder deze onherstelbaar te vernielen ;D.

Groetjes uit (koud -23C) Finland

Citaat van: thuur op 16-02-2011 23:31:03

Gr 8)

Evt. een beetje verwarmen, werkt ook prima. Je kan ook alleen het motortje vervangen, dus zonder het schoepenrad. Motortje was hier in NL 90 euro.

Groet Jasper

ps. waar woon je in finland? in de buurt van joutsa?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Hendrix

CiteerEvt. een beetje verwarmen, werkt ook prima. Je kan ook alleen het motortje vervangen, dus zonder het schoepenrad. Motortje was hier in NL 90 euro.

Groet Jasper

Bedankt voor de tip Jasper, ps motortje is van Bosch en met type nummer direct bij bosch bestellen kost ie 65 euro (in een ander post gelezen is het dezelfde motor als die van een circulatie pomp voor een cv in huis ;) ) maar dat zei ik al ..30 euries is nu al veel  :-[

Maar bij deze temperatuur is zelfs 2 uur verwarmen met de motor verwarming (voor de olie) niet genoeg om de startmotor makkelijk rond te krijgen laat staan sleutelen aan je verwarming die het nu alleen volluit doet..... en dat is helemaal niet erg bij -23C vanochtend  :P dus ik wacht wel ff met sleutelen en de kachelmoter verwijderen  ;)

Joutsa??...Nee, woonachtig aan de zuidkust (nou bijna dan) 45 km van vliegveld, maar zomers ben ik 1,5  ;D  dorpje verder dan joutsa, wel dezelfde afslag op de weg naar Jyvaskyla en dan nog 36 km doorrijden, zomerhuisje van schoonmoeders is in de buurt van Kangasniemi

Ben je d'r ook in de buurt deze komende zomer ??  

Kunnen we ff een echte  :eusa_whistle: nordic meeting doen   ;D

Groet hendrix

grijzev70tdi

Citaat van: Hendrix op 20-02-2011 22:16:39
CiteerEvt. een beetje verwarmen, werkt ook prima. Je kan ook alleen het motortje vervangen, dus zonder het schoepenrad. Motortje was hier in NL 90 euro.

Groet Jasper

Bedankt voor de tip Jasper, ps motortje is van Bosch en met type nummer direct bij bosch bestellen kost ie 65 euro (in een ander post gelezen is het dezelfde motor als die van een circulatie pomp voor een cv in huis ;) ) maar dat zei ik al ..30 euries is nu al veel  :-[

Maar bij deze temperatuur is zelfs 2 uur verwarmen met de motor verwarming (voor de olie) niet genoeg om de startmotor makkelijk rond te krijgen laat staan sleutelen aan je verwarming die het nu alleen volluit doet..... en dat is helemaal niet erg bij -23C vanochtend  :P dus ik wacht wel ff met sleutelen en de kachelmoter verwijderen  ;)

Joutsa??...Nee, woonachtig aan de zuidkust (nou bijna dan) 45 km van vliegveld, maar zomers ben ik 1,5  ;D  dorpje verder dan joutsa, wel dezelfde afslag op de weg naar Jyvaskyla en dan nog 36 km doorrijden, zomerhuisje van schoonmoeders is in de buurt van Kangasniemi

Ben je d'r ook in de buurt deze komende zomer ?? 

Kunnen we ff een echte  :eusa_whistle: nordic meeting doen   ;D

Groet hendrix

OKe dan, het hangt ervan af of ik er in buurt kom,  of ik mijn rijbewijs haal of niet. Als ik hem haal ga ik met een vriend mee naar het WRC (alweer). Hij komt er al jaren (7 denk ik) en gaat altijd naar de camping Tampymilli. Weet niet of je het zo schrijft. Al veel verhalen over gehoort dus moet het maar een keer gebeuren voor mij:P
Over het algemeen zijn mijn vakantie's in Zweden, maar wel een stuk lager.

Groet Jasper
Grolsch, het klinkt al lekkerder