locatie kachel motor weerstanden blok (3 standen = 3 weerstanden)

Gestart door Hendrix, 18-08-2010 13:49:44

Vorige topic - Volgende topic

Hendrix

Wie weet waar ik het weerstandenblok kan vinden van de kachel motor (850 T5 1994) dat voor de 3 eerste snelheden van de motor is.

JA onder het dashboard ergens ... duh... maar waar!!

En heeft iemand nog een goeie liggen....

Reden .. mijn eerste 3 snelheden doen het niet meer... het kan natuurlijk gewoon een los draadje zijn maar het kan ook een gebroken pinnetje zijn of interne draadbreuk....

Oh ja... ik weet dus niet hoe het ding eruit ziet, nog niet de hele zooi opengehaald. moet eerst een goeie reserve hebben...

Dus .... of is er een handige sleutelaar hier die mij de waarden van de 3 interne weerstanden (of weerstand bruggen) kan geven zodat ik hem zelf kan maken.

Wat kost zo'n ding nieuw??

Kortom veel vragen...

en nog weinig antwoorden....

PS als iemand hem nog heeft liggen.... zou die deze eventueel dan willen opsturen naar een adres in Finland... ben een stukje verhuisd namelijk... stuur dan ff een PB.

Tijdje terug ook een vraag over de Turbo met te hoge druk hier geplaatst.  vorige week eindelijk alle slangetjes vervangen en turbo doet het weer ok.... voor een orginele eerste turbo met 320k nu op de klok best aardig... lijkt me..lekt alleen veel olie uit de retour leiding aansluiting op het motorblok en olie in de buis over de kleppendeksel heen. Voor de rest geen problemen... ok 1 van de achterklep luchtveren is lek dus de klep zakt af en toe vanzelf dicht...en dit kachel probleem dus...

Voor de rest wel Geinig met een Finse nummerplaat van 0,5 jaar oud op een 16 jaar oude auto..

Groeten uit Finland (waar het afgelopen winter HEEEEEL koud was maar de 850 het uitstekend deed (met door mij geplaatste verwarmings element tegen het motorblok).

Hendrix

Boeijke

Aan de passagierskant onder het dashboard. |Beetje aan de rechtse kant.
Makkelijk zelf te doen. Is maar 1 blok.
Kosten ongeveer 50 euro bij de dealer denk ik.

Willem

Maarten

Handschoen vak open dan het bakje eruit schroeven met behulp van een  torx schroeven draaier, en voila 3 minuten werk en de boel licht open.

Groet maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Boeijke

Citaat van: Maarten op 18-08-2010 14:05:13
Handschoen vak open dan het bakje eruit schroeven met behulp van een  torx schroeven draaier, en voila 3 minuten werk en de boel licht open.

Groet maarten

Is een 850 volgens mij. Daar hoeft alleen die plaat onder het dahsboard eraf. Iets makkelijker/

Hendrix

Citaat van: Boeijke op 18-08-2010 14:02:02
Aan de passagierskant onder het dashboard. |Beetje aan de rechtse kant.
Makkelijk zelf te doen. Is maar 1 blok.
Kosten ongeveer 50 euro bij de dealer denk ik.

Willem

Onder het dashboard kastje het paneel verwijderen? of moet het hele dashboard eraf?? en dus ook de airbag aan de passagierskant. @ maarten... achter het dashboardkastje Zit dus de airbag..

Hoe groot  cm x cm x cm  en wat voor een kleur? (zwart?)

Thanks voor de info

Hendrix

snelle reactie  :)  ik zal het paneel eens weg halen da's maar 3 schroefjes

mehn

Airbag? Nee die mag blijven zitten.

Het enige dat je moet demonteren is de plaat die bij de bijrijdersvoeten onder het dashboard zit. 3 Torxschroeven T25.
Als je dan onder het dashboard kijkt zit je rechts in de witte bak de kachtelventilatie (groot en rond). Iets links daarnaast in diezelfde witte bak zit de kachelweerstand. Het is een vierkant zwart blok dat met 1 punt naar beneden zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Het zijn echt geen 3 "weerstandjes". Het is een dikke MOSfet met een (in verhouding) enorm koellichaam wat de amperes opvreet.

Gr ;)

Hendrix

Citaat van: thuur op 18-08-2010 21:38:50
Het zijn echt geen 3 "weerstandjes". Het is een dikke MOSfet met een (in verhouding) enorm koellichaam wat de amperes opvreet.

Gr ;)

Helaas Thuur, da's bij nieuwe modellen, dit is een zwart plastic plaatje met connector dat aan de andere zijde een grote 3 in 1 weerstand heeft die de amperes terug regelt zodat de motor minder hard draaid. DE weerstand is een ovaal langwerpig stuk "steen" met daarin een aantal gaten waar een weerstandsdraad doorheen geregen is en aan de buitenzijde van dit stuk steen nog enkele dikke windingen .... een en ander geisoleerd en op zijn plaats gehouden door een groene keramische laag. de weerstanden zijn  0,34 ohm, 0,33 ohm en 0,31 ohm in serie met 3 aftakkingen (totaal 4 aansluitingen) laat nu de laatste kapot zijn!!

Kosten 68,95 bruto bij de dealer, hier in finland incl. 23% btw 74,99 euries.... een hoop geld voor zo'n ouderwets ding.
Kan er een uit een V70 krijgen voor 30 euri 2de hands maar weet niet of dat gaat werken / passen.

Als het nou een mosfet was geweest had ik die los kunnen solderen en een nieuwe erin... stuk goedkoper....

Maar hij is er dus uit en het verwijderen van het handschoenen vak was m.b.t.de bereikbaarheid toch aan te raden, de airbag kon blijven zitten want hij zit daar recht onder met de punt naar boven!! i.p.v. naar beneden (vorm  =  rechthoek met een dakje, als een schematisch huisje met in de nok van het dak een schroefgaatje ter bevestiging / borging in het witte plastic ventilator / kachelhuis).

Aldus het verslag.

Maar belangrijker... heeft iemand nog zo'n ding liggen, en wil die hem tegen uiteraard een vergoeding deze naar mij opsturen...

thuur

Citaat van: Hendrix op 19-08-2010 19:02:17
Citaat van: thuur op 18-08-2010 21:38:50

Gr ;)

Helaas Thuur, da's bij nieuwe modellen, dit is een zwart plastic plaatje met connector dat aan de andere zijde een grote 3 in 1 weerstand heeft die de amperes terug regelt zodat de motor minder hard draaid. DE weerstand is een ovaal langwerpig stuk "steen" met daarin een aantal gaten waar een weerstandsdraad doorheen geregen is en aan de buitenzijde van dit stuk steen nog enkele dikke windingen .... een en ander geisoleerd en op zijn plaats gehouden door een groene keramische laag. de weerstanden zijn  0,34 ohm, 0,33 ohm en 0,31 ohm in serie met 3 aftakkingen (totaal 4 aansluitingen) laat nu de laatste kapot zijn!!

Kosten 68,95 bruto bij de dealer, hier in finland incl. 23% btw 74,99 euries.... een hoop geld voor zo'n ouderwets ding.
Kan er een uit een V70 krijgen voor 30 euri 2de hands maar weet niet of dat gaat werken / passen.

Als het nou een mosfet was geweest had ik die los kunnen solderen en een nieuwe erin... stuk goedkoper....

Maar hij is er dus uit en het verwijderen van het handschoenen vak was m.b.t.de bereikbaarheid toch aan te raden, de airbag kon blijven zitten want hij zit daar recht onder met de punt naar boven!! i.p.v. naar beneden (vorm  =  rechthoek met een dakje, als een schematisch huisje met in de nok van het dak een schroefgaatje ter bevestiging / borging in het witte plastic ventilator / kachelhuis).

Aldus het verslag.

Maar belangrijker... heeft iemand nog zo'n ding liggen, en wil die hem tegen uiteraard een vergoeding deze naar mij opsturen...

Afgaande op je foto had ik niet verwacht dat jij zo'n oud type hebt ???

De MOSfet heb ik nog niet kunnen uithalen....

Gr 8)

Hendrix

CiteerAfgaande op je foto had ik niet verwacht dat jij zo'n oud type hebt Huh

Ik heb een T5 uit 1994, de spoiler is er door 2 eigenaren terug onder gezet, van een t5R dus... incl. verlaging set.

Vandaar dat het op de foto een wat nieuwer type lijkt.... is ie niet, is een "ordinaire" v20 E turbo  (T5 zonder R dus.. :( )

Haasje heeft er vandaag eentje opgestuurd (weerstand)... laat het hier nog wel ff weten als alles het weer doet.... ga ervan uit van wel... oude doorgemeten en is echt kaduk...

groetjes uit finland

Hendrix

thuur

Citaat van: Hendrix op 23-08-2010 21:50:46
CiteerAfgaande op je foto had ik niet verwacht dat jij zo'n oud type hebt Huh

Ik heb een T5 uit 1994, de spoiler is er door 2 eigenaren terug onder gezet, van een t5R dus... incl. verlaging set.

Vandaar dat het op de foto een wat nieuwer type lijkt.... is ie niet, is een "ordinaire" v20 E turbo  (T5 zonder R dus.. :( )

Haasje heeft er vandaag eentje opgestuurd (weerstand)... laat het hier nog wel ff weten als alles het weer doet.... ga ervan uit van wel... oude doorgemeten en is echt kaduk...

groetjes uit finland

Hendrix

Een rode T-5R bestaat niet hoor, dus dat bedoel ik niet. Ik kom de oude weerstanden eigenlijk maar tegen t/m 1993. Waarschijnlijk heb je een vroege MY94 dan, of is de auto later op kenteken gezet?

Je hebt waarschijnlijk dan ook het oude type carterontluchting, met een buis over de kop onder het bougiedeksel.

Gr ;)

haasje

De weerstand komt uit de auto van mikeyqr (de paarse sloper) ik vermoed dat de weerstand uit een my 95 komt.

wat bedoel je met oud type carterontluchting? Dit is mijn blok, is dit dan ook de oude versie?

thuur

Citaat van: haasje op 24-08-2010 00:22:19
De weerstand komt uit de auto van mikeyqr (de paarse sloper) ik vermoed dat de weerstand uit een my 95 komt.

wat bedoel je met oud type carterontluchting? Dit is mijn blok, is dit dan ook de oude versie?

http://www.addforum.nl/hosting/DSC00023.JPG

Ah wacht, is dat een originele Volvo airco waar die weerstand uit komt?

Dat is een NA carterontluchting. Pwassink is bij mijn weten de einge met een '95-er met oude type carterontluchting. Turbomodellen bedoel ik dus.

Gr 8)

haasje

Die weerstand komt volgens mij uit een auto zonder airco. Het is een weerstand in 3 stappen (hmm hoe heten die dingen ook al weer), voor de standen 1,2,3 van de ventilator.

De gegevens van de weerstand:
R34K R68K 1R31K
9137937
foto kan ik niet meer maken, hij is onderweg aan een halve wereldreis :D

Ah ok, mijn fout.

jberg

volgens mij zitten jullie ecc en handmatige airco door elkaar te halen

ecc word geregeld door een thyristor, handmatig met weerstanden