Automaat en chippen

Gestart door Ernst D., 29-02-2004 21:12:07

Vorige topic - Volgende topic

Racingbrick

Tuurlijk is dat zo, hoemeer koppel en vermogen, hoe harder de componenten moeten werken.
In theorie zou alles snelle kapot moeten gaan, of verslijten.
Echter die theorie wordt in de praktijk ongedaan gemaakt, als je ziet hoe lang die blokken met tuning blijven lopen.
Ik zou het wel aan durven, maar als je altijd tot het gaatje gaat, heb je uiteraard meer slijtage.
Maar rij jij altijd op het maximale vermogen?

-D©©©L-

Juist een heel hoog koppel bij lage toerentallen kan een behoorlijke aanslag plegen op de componenten van de aandrijf lijn. Dat heeft te maken met de hoeveelheid energie die er per omwenteling door gaat.
Heb je al eens gereden met een 2.5 10v benzine of TDi met handbak of automaat ?! Op papier lijkt het allemaal niet echt speciaal, in de praktijk is het meer dan voldoende om goed mee te kunnen komen en de rest...
Ook een 2.5 10v is voldoende om zeker 80% van de auto's uitzicht te geven op de knobbel van de trekhaak.
Rijplezier is meer dan alleen koppel en vermogen, steek een beetje tijd en geld in onderhoud van het onderstel en het rammel vrij maken van de auto. Ook een verse voorruit is erg prettig. We zouden het in het turbo geweld op het forum bijna vergeten, 144 Pk is nog steeds stukken meer dan de meeste nieuwe auto's aan boord hebben. En het is een lekker simpele motor om te onderhouden.
Maak eens wat proefritten of vraag hier en daar een mede forum lid.
Mocht je een 2.5 10v LPG automaat willen proberen (ik rijd wel mee!) , dan zie ik de PB wel.

Nick V70

Mijn vorige 25d aut. door Rica gedaan op 202k. Auro bij 289k ingeruild, maar tot die stand alleen maar plezier gehad van de extra pk's.
OK, 140 is voldoende, maar 173 is wel beduidend meer. Elke 15k een beurt en ik heb niente problemo ondervonden. Maar vanaf de 1e getunende k. alleen maar nog meer  ;D
Mijn advies: doen!
V70 25D aut., bj. 2000, 147K
My swedish redhead

Maarten

Had nou niemand dit eerder kunnen zeggen?????, ik kom net bij Rica vandaan, en jongen wat een vermogen erbij!!!!!Ik ben erg tevreden zo rond de 1800 toeren begint het feest.
Dit had ik eerder moeten doen.
Groet maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

elianmars

Citaat van: Maarten op 26-01-2007 00:18:53
Had nou niemand dit eerder kunnen zeggen?????,

Lijkt me dat het intussen al meer dan genoeg is gezegd op het forum, hoor......  ::) ;)

Maarten

Dit was dan ook niet serieus bedoelt, hoop niet dat dat zo over kwam.
Maarten.
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

JuT5R

Is er uberhaupt iemand met slechte ervaringen en chippen?

Ben van plan mijn 850 T5 automaat ook te gaan chippen.
Werd me dus wel aangeraden door Fasttech eerst de automaat te laten spoelen ivm de kilomterstand 240.000

Ben altijd een beetje bang geweest voor solderen, had liever OBD maar dat vervalt bij oudere volvo's.

mitsupiet

Citaat van: JuT5R op 14-03-2008 23:27:22

Werd me dus wel aangeraden door Fasttech eerst de automaat te laten spoelen ivm de kilomterstand 240.000

Ben altijd een beetje bang geweest voor solderen, had liever OBD maar dat vervalt bij oudere volvo's.

Nee hoor er hoeft niet gesoldeerd te worden.
MTE kan een nieuw programma flashen in de computer.
Is bij mij ook gedaan en bevalt prima.

Wat inderdaad wel het geval was na het chippen (KM stand toen ongeveer 235.000) dat de automaat bij veel koppel begon te trillen. Dit deed zich met name voor op de snelweg in de hoogste versnelling. Wanneer je net niet genoeg gas gaf voor de kick-down.
Bak geflushed en hij rijdt perfect.
Ook een groot voordeel van MTE software (verkrijgbaar bij www.europeantuning.nl)
is dat dit speciaal geschreven is voor een automaat.
Het programma zorgt er voor dat de motor even een klein beetje inhoudt bij overschakelen. Dit om piekdrukken te voorkomen.
Al met al ben ik zeer tevreden; een zeer comfortabele reisauto bij normaal gas geven. ;D Een kanon als je het gaspedaal ver indrukt. :evil:

Te hard geschrobt.......

JuT5R

Citaat van: mitsupiet op 15-03-2008 01:05:36

Wat inderdaad wel het geval was na het chippen (KM stand toen ongeveer 235.000) dat de automaat bij veel koppel begon te trillen. Dit deed zich met name voor op de snelweg in de hoogste versnelling. Wanneer je net niet genoeg gas gaf voor de kick-down.
Ook een groot voordeel van MTE software (verkrijgbaar bij www.europeantuning.nl)
Het programma zorgt er voor dat de motor even een klein beetje inhoudt bij overschakelen. Dit om piekdrukken te voorkomen.
Al met al ben ik zeer tevreden; een zeer comfortabele reisauto bij normaal gas geven. ;D Een kanon als je het gaspedaal ver indrukt. :evil:

Bedankt voor je info! :D

Had zelf contact gezocht met Fasttech, echter zeiden die dat alleen de soldeer methode van toepassing was bij mijn 850 ivm oud model.
Dus zal er nog eens even achteraan.

Meer mensen hier met een 850 T5 automaat en Fasttech???

mitsupiet

Citaat van: JuT5R op 16-03-2008 00:03:29
Citaat van: mitsupiet op 15-03-2008 01:05:36

Bedankt voor je info! :D

Had zelf contact gezocht met Fasttech, echter zeiden die dat alleen de soldeer methode van toepassing was bij mijn 850 ivm oud model.
Dus zal er nog eens even achteraan.

Meer mensen hier met een 850 T5 automaat en Fasttech???

Iedere chipper heeft zijn eigen methode natuurlijk. Op zich is er niets mis met solderen mits het maar goed gebeurd. ;)
Vraag ook meteen of ze voor een automaat ook een speciaal programma hebben, daar ben ik wel benieuwd naar.

Te hard geschrobt.......

JuT5R

Fasttech biedt wel OBDtuning aan maar zei specifiek dat het niet kon voor de 850, dus nog even geinformeerd. :)

Ronbroek

Citaat: Meer mensen hier met een 850 T5 automaat en Fasttech???

Yep, bevalt goed.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

JuT5R

Fasttech laat weten dat er zij ook andere software ontwikkelen voor automaten tegenover handgeschakelde auto's.
Ivm de belasting van de automaat.

Er werd aangeraden meer voor pk's te gaan en minder voor koppel, dit ivm de belasting van de automaat.

mitsupiet

Citaat van: JuT5R op 17-03-2008 21:18:21
Fasttech laat weten dat er zij ook andere software ontwikkelen voor automaten tegenover handgeschakelde auto's.
Ivm de belasting van de automaat.

Er werd aangeraden meer voor pk's te gaan en minder voor koppel, dit ivm de belasting van de automaat.

OK; das duidelijk.
Komt er aan dus, even wachten.......... ;D

De vraag is dus eigenlijk: hoeveel kan de bak hebben? ???

Kwa vermogen op gas (wat ik er in heb zitten) adviseert men om niet boven de 300PK te gaan.
Kwa koppel moet ik dan niet boven de .......... NM gaan.

Wie weet het, dan kan ik er naar toe werken ;D

Te hard geschrobt.......

Turbo-Geek

Dat zijn zaken die NIEMAND weet .... Tenminste ik heb nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Hier niet maar ook in de USA niet.
Iedereen houd de 300pk en zo'n 400NM aan als 'magische' waarde maar ik heb nergens steekhoudend bewijs gevonden dat de bak meer of minder kon hebben.
Het punt is gewoon dat de mensen die echt serieus vermogen maken sowieso een MT rijden of hem ombouwen naar MT en is de 'wat kan de automaat hebben' discussie in 1x niet zo interessant meer.
Maar ook ik houd me aanbevolen voor een sluitend antwoord en ik ga het zelf wel zien wat er gebeurt als deze maand de 19T erop gaat en in Mei de zaak ge fine-tuned wordt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------