Automaat en chippen

Gestart door Ernst D., 29-02-2004 21:12:07

Vorige topic - Volgende topic

reneetje

Citaat van: Turbo-Geek op 17-03-2008 21:48:33
Dat zijn zaken die NIEMAND weet .... Tenminste ik heb nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Hier niet maar ook in de USA niet.
Iedereen houd de 300pk en zo'n 400NM aan als 'magische' waarde maar ik heb nergens steekhoudend bewijs gevonden dat de bak meer of minder kon hebben.
Het punt is gewoon dat de mensen die echt serieus vermogen maken sowieso een MT rijden of hem ombouwen naar MT en is de 'wat kan de automaat hebben' discussie in 1x niet zo interessant meer.
Maar ook ik houd me aanbevolen voor een sluitend antwoord en ik ga het zelf wel zien wat er gebeurt als deze maand de 19T erop gaat en in Mei de zaak ge fine-tuned wordt.

Heb jij een AT en ga jij daar een 19T opzetten met dikke piepe enzo?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

mitsupiet

Ik ga het zelf wel zien wat er gebeurt als deze maand de 19T erop gaat en in Mei de zaak ge fine-tuned wordt.

Noteer even goed op bij welk koppel de bak kapot ging; dan weet ik wanneer ik op moet houden. ;D

Het punt is gewoon dat de mensen die echt serieus vermogen maken sowieso een MT rijden of hem ombouwen naar MT en is de 'wat kan de automaat hebben' discussie in 1x niet zo interessant meer.

Is geen optie met mijn zeer slechte linker knie :eusa_naughty:

Te hard geschrobt.......

JuT5R

Ik vroeg ook naar de downpipe mogelijkheden,

Hun antwoord was dat gezien de kilometerstand (240.000) en de automatische versnellingsbak niet voor een heel sterk tuning met downpipe te kiezen.
Ook was de vermogens toename nihil ivm de standaard (kleine) turbo.

Ronbroek

Ik had na het chippen wel sterk het gevoel dat de automaat bij iets andere toeren overschakelde dan daarvoor.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Turbo-Geek

We gaan het zien mensen ....
Jaren geleden was een 19T op een B5234T ook zelfmoord (met de originele ECU) en nu (dankzij fatsoenlijke tuning) is het een vaak gebruikte turbo die gewoon betrouwbaar kan zijn.
Als ik kijk naar de 15G/18T/19T setups en de koppelwaardes (gemeten) dan hoeft een 19T niet per definitie meteen een automaat killer te zijn vanwege het koppel.
Besides, er zijn al eerder automaten met een 18T en dikke DP geweest zonder problemen voor zover ik weet.

Nogmaals, absolute gegevens zijn er niet maar ik denk dat er met normaal gebruik best wel wat te down is met de automaat.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

reneetje

Citaat van: Turbo-Geek op 17-03-2008 22:21:35
We gaan het zien mensen ....
Jaren geleden was een 19T op een B5234T ook zelfmoord (met de originele ECU) en nu (dankzij fatsoenlijke tuning) is het een vaak gebruikte turbo die gewoon betrouwbaar kan zijn.
Als ik kijk naar de 15G/18T/19T setups en de koppelwaardes (gemeten) dan hoeft een 19T niet per definitie meteen een automaat killer te zijn vanwege het koppel.
Besides, er zijn al eerder automaten met een 18T en dikke DP geweest zonder problemen voor zover ik weet.

Nogmaals, absolute gegevens zijn er niet maar ik denk dat er met normaal gebruik best wel wat te down is met de automaat.

Voor zover ik weet hadden/hebben de AT's met 18T allemaal last van piek drukken die zeer lastig op te vangen waren, en wel in die mate dat het rijden zonder boost controller niet aan te raden is.

Ervaringen met een 19T op een AT ken ik zo niet, maar iets in die richting kun je verwachten :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Turbo-Geek

The things you own end up Owning you !

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 17-03-2008 22:32:19
We zullen zien ....
Jep, na 200.000 km met een 18T/19T en een AT geloof ik dat het wel heel blijft. Dus: beetje doorrijden met dat ding !  ;D
Ik zet er gewoon een 16T op, dat is bewezen haalbaar & beproefd met een 4AT (en met LPi is een grotere turbo imho ook volkomen zinloos).

Eugene

Ik heb hééél even met een 19T met AUT gereden en moet zeggen dat ik het idee had dat de bak dit niet trok. MEt de 16T reed die perfect, maar met de 19T leek het alsof er iets doorslipte en niet het volle vermogen werd doorgegeven naar de wielen.

If it's not blown, it sucks...

Johann

Dat was het buigen van de stangen Eugene..  ;)

mitsupiet

Te hard geschrobt.......

JuT5R

Zijn er eigenlijk cijfers van getunde automaten tegenover handgeschakelde?

Gunnar

Voor de oudere autos is chiptunen van een automaat een pak lastiger.
De nieuwere autos kan je de automaat opnieuw in inleermodus zetten zodat hij zich aanpast.

Bij mijn tdi heb ik echt een verschil gemerkt in het schakelen, vooral het moment waarop hij in lockup gaat wijzigt. Als ik geweten had dat ik ging chippen had ik niet voor een automaat gekozen, maar handgeschakeld.
Natuurlijk is het wel veel relaxter rijden met automaat.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

JuT5R

Heb je een punt, maar ik ben ook niet van plan om voor super hoge vermogens te gaan.

Maar inderdaad handgeschakeld was een betere optie geweest.

Ludo

Citaat van: JuT5R op 18-03-2008 09:21:07
Zijn er eigenlijk cijfers van getunde automaten tegenover handgeschakelde?

moet je even kijken in het topic over de rollenbanken...
mijn bak ging bij volgas vaak in een begrenzing.
of dat aan het koppel lag, of de bak zelf weet ik niet, ik heb niet zolang gewacht om daar achter te komen...  :evil: