Siping danwel sipen

Gestart door Hans Duiven, 30-08-2010 20:24:00

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Ik kan me trouwens nog wel herhinneren dat ooit het blokjes profiel populair werdt onder vrachtauto's.
Met name op de trekas kwam dit ten goede meer grip beter rijden.
Maar toen.
De truck's die flink moesten ploeteren, lees veel optrekken en remmen met zware zandtrailers die kregen allemaal last van cuppen.
Dus dit was ook snel voorbij.

Zo een fabrikant is maanden of jaren aan het testen met een bepaald loopvlak.
Dan denkt zo een boer van Profile dat ie het wel even beter kan  :eusa_think: .

Yeeaa richt  :evil: .

Dat sippen komt meer van de WRC  af.
De coureur wil semislick's maar de  baan is plaatselijk nat of vies.
Dan rost zo een bandenboer er even met het warm mes overheen voor wat groeven om die viezigheid af te voeren.

Dan hebben ze plakkerts voor op het schone en iets meer grip waar het vies is.
En hier hebben ze geen gezeik als de auto er hard afgaat om wat dan ook.
Het gaat op het scherpst van de snede veiligheid is bijzaak.

Maar of dit op de openbare weg nuttig dan wel verstandig is.
Als je grip wilt koop dan semislick en niet zeuren over herrie of comfort.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

kvcuijck

@Hans: Interessante reactie aangezien het op internet voornamelijk wordt uitgelicht voor personen auto's.

Nog een officiële reactie:

--- Vredestein ---
Geachte heer van Cuijck,

Het sipen van banden wordt door Vredestein niet ondersteund daar wij niet in kunnen staan voor de kwaliteit van het geleverde.
Dit is afhankelijk van de deskundigheid van de gene die het sipen uitvoert.

Bovendien is Vredestein van mening dat het toevoegen van lamellen in een bestaande personenwagen- of bestelwagenband geen goede oplossing is.
Wanneer een zomerband op deze manier wordt voorzien van lamellen blijft het qua opbouw nog altijd een zomerband en zal deze dus duidelijk minder presteren dan een winterband.
In een winterband zitten reeds het optimale aantal lamellen zodat ook hier in onze ogen geen voordelen behaald kunnen worden.

We hopen dat dit u duidelijk is, mochten er nog vragen zijn dan zijn wij altijd bereid deze te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Apollo Vredestein B.V.
Tyre Information Centre
---

joebar

sterker nog....
Het hele siping gebeuren stamt af van mensen die problemen hadden met rubber laarzen, op gladde vloeren, en daar is toen een lampje geweest die de profielen ging sipen, dat werkte wonderbaarlijk , en he dacht er toen een dat kan ook wel eens op banden werken, en idd je krijgt rechtuit meer grip, maar de slijtage gaat evenredig mee omhoog....

M a r c

Ik ken het alleen nog van de vrachtwagens.  Wij deden het toen met halfslijtse banden en dan alleen de trekasbanden.  Werkte wel, chauffeurs waren te spreken over grip op natte wegen en op zandpaden.  Maar of het nou op een personenwagen een succes is?  Volgens mij kun je dan je wielen blijven balanceren.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Daf46

Citaat van: joebar op 02-09-2010 16:21:50
sterker nog....
Het hele siping gebeuren stamt af van mensen die problemen hadden met rubber laarzen

Die mens is Mr. Sipe:
CiteerSiping was invented and patented in 1923 by John F. Sipe. The story told on various websites is that, in the 1920s, Sipe worked in a slaughterhouse and grew tired of slipping on the wet floors. He found that cutting slits in the tread on the bottoms of his shoes provided better traction than the uncut tread.

spijky

Ik vind het maar een broodje aap verhaal.
Als er geen nadelen zouden zijn en alleen maar voordelen, dan hadden alle merken deze groeven in de band.

Ik zie het puur als een lokkertje om mensen naar profile vestigingen te krijgen. en dan uiteindelijk je dan toch maar een setje winterbanden aan te smeren omdat dat nog beter is.

Als men gewoon goede banden koopt, is er toch niks aan de hand.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Hans Duiven

Vandaag was ik op ons hoofdkantoor en ben even langs de heren van het wagenpark beheer geweest en die waren ook niet zo wild enthousiast.

Maar die mannen keken meer vanuit verzekeringstechnisch oogpunt naar het sipen. Mocht je een ongeval veroorzaken en de VOA (Verkeers en Ongevallen Analyse) er achter komen dat jij je banden hebt laten sipen, dan kon dat nog wel eens nare gevolgen hebben.

M.a.w.: Tijd voor een belrondje bij de autoverzekeraars?

Hans

V70 classic

Citaat van: Hans Duiven op 02-09-2010 20:39:43
Vandaag was ik op ons hoofdkantoor en ben even langs de heren van het wagenpark beheer geweest en die waren ook niet zo wild enthousiast.

Maar die mannen keken meer vanuit verzekeringstechnisch oogpunt naar het sipen. Mocht je een ongeval veroorzaken en de VOA (Verkeers en Ongevallen Analyse) er achter komen dat jij je banden hebt laten sipen, dan kon dat nog wel eens nare gevolgen hebben.

M.a.w.: Tijd voor een belrondje bij de autoverzekeraars?

Hans

Klopt Hans.
Je betaald de rest van je leven (als de verzekering niets dekt ivm aanpassen verneuken van een band.
Ik zit zelf in een letselschade procedure en ik kan je vertellen het loopt aardig op.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

kvcuijck

Nog een reactie.

--- Michelin ---
Geachte heer van Cuijck,

Ons standpunt ten opzichte van het Sipen is neutraal. Dat wil zeggen dat wij geen uitspraak doen over het sipen en of het goed of slecht is voor de prestaties van een band.

Ten aanzien van claims kunnen we het volgende standpunt innemen: wanneer een band gesiped is wordt deze afgewezen, omdat deze band een bewerking heeft ondergaan waarvan wij niet weten wat voor invloed deze bewerking heeft op weggedrag, rendement en slijtagebeeld.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Michelin Benelux N.V.
Afdeling Produkt Marketing Personenwagen-, Bestelwagen- en 4x4 banden
---

kvcuijck

Nog een update. Had vorige week Profile gevraagd hoe het zit met fabrieksgarantie wanneer ik nieuwe conti's zou kopen en deze direct liet sipen. Dit is de reactie:

--- Profile ---
Goedemorgen,

Helaas moeten wij u melden dat de fabrikanten geen garantie geven op banden die gesiped zijn. Zij zijn van mening dat dit niet nodig is en laten de door hen gegeven garantie dan ook vervallen.
Sipen kan een beter weggedrag opleveren: het is echter nog beter om voor de winterperiode een set echter "winterbanden" aan te schaffen.
Dit omdat de rubbercompund van "normale" en "winterbanden" verschillend is teneinde in de verschillende periodes van het jaar een optimale grip te verkrijgen.

Met vriendelijke groet,

PROFILE TYRECENTER UTRECHT

---

Hans Duiven

Citaat van: kvcuijck op 07-09-2010 10:59:06
Nog een update. Had vorige week Profile gevraagd hoe het zit met fabrieksgarantie wanneer ik nieuwe conti's zou kopen en deze direct liet sipen. Dit is de reactie:

--- Profile ---
Goedemorgen,

Helaas moeten wij u melden dat de fabrikanten geen garantie geven op banden die gesiped zijn. Zij zijn van mening dat dit niet nodig is en laten de door hen gegeven garantie dan ook vervallen.
Sipen kan een beter weggedrag opleveren: het is echter nog beter om voor de winterperiode een set echter "winterbanden" aan te schaffen.
Dit omdat de rubbercompund van "normale" en "winterbanden" verschillend is teneinde in de verschillende periodes van het jaar een optimale grip te verkrijgen.

Met vriendelijke groet,

PROFILE TYRECENTER UTRECHT

---

Grappig! Nergens een woord betreffende het 'overnemen' van de garantie door Profile. Dat zegt mij wel genoeg.

Hans

Rick3

Hoi allen,
Mijn banden zijn niet meer helemaal optimaal (zeker gezien de komende natte / koude seizoenen in aantocht). Nu kan ik eerst op zoek naar gebruikte winterbanden en komend voorjaar mooier weer banden kopen.

Echter stuit ik zojuist op het banden sipen (siping) hetgeen ze bij Profile Tyrecenter kunnen doen voor 15EUR per band. Ze maken miniscule sneetjes in het profiel waardoor er meer  'grijpende handjes' ontstaan - meer grip, buidend kortere remweg, langere levensduur, geen nadelen - aldus Profile.
Al met al voor mij wellicht de oplossing......

Zijn er roffelaars met ervaring op dit vlak?

Groet,
Rick

animalT5R

Is een topic over en word A niet aangeraden en B de fabrikanten van banden geven er geen garantie op..
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

FRANQ

Er loopt ergens al een topic hierover.
Was geloof ik niet aan te raden, vooral ivm garantie (vanuit de bandenfabrikant) en evt aansprakelijkheid bij ongevallen.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Powerpete

er ook aan gedacht dat een winterband een veel zachtere compound heeft ?

ik zou even op marktplaats zoeken, kocht vorg jaar een setje stalen velgen met banden voor 100 euro, lijkt me wat veiliger als dat iemand met een hotknife mijn banden gaat zitten verkl...ten .... voor die paar tientjes meer wil ik geen klapband krijgen....

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)