Motor wil niet starten na nieuwe koppakking

Gestart door patatras, 02-09-2010 22:17:11

Vorige topic - Volgende topic

LPGLE

Citaat van: axelvr op 03-09-2010 21:15:52
Je kan er iig mee zien of ie niet verschrikkelijk is versprongen
dat klopt idd, maar ik betwijfel of je er een tand verschil mee kan zien .
Juist doordat hij niet rechtlijnig is ( uitlaat t.o.v inlaat ) en omdat het blok iets gekanteld ligt , is het lastig te beoordelen .
Ik heb een keer een tooltje gemaakt ,  2 kleine vierkante stripjes , en een lange stevige strip  aan elkaar bakken .
Als je dat gebruikt zie je hoe ontzettend nauwkeurig je moet zijn op zo'n klein vlakje , een halve tand aan de distributie zijde, en je krijgt de tool er al niet meer in geplaatst aan de verdelerkant  .

patatras

Ben net weer bezig geweest met de volvo, alle markering op de tandwielen gecontroleerd maar was niets verkeerds mee :-\

Als ik probeer te starten hoor ik heel soms een knal en wordt er een benzine mengsel verbrand in het inlaatspruitstuk. de slang van de stationairregelklep schiet er dan ook van af. (kromme klep?)

Zou het kunnen dat iemand ooit de krukaspoelie er af heeft gehaald om weet ik veel wat te vervangen en toen het krukastandwiel verkeerd heeft gemonteerd? er staan wel diverse typ-ex streepjes op.

Ik weet dat je de krukas ook op een andere manier kan afstellen met een plug echter moet daarvoor wel de startmotor er af en heb daar niet zo'n zin in.

UserID6342

Als de startmotor eraf halen het enigste is ?? Maar ook ik denk aan een kromme klep, zeer zeker als hij al patst in het inlaattraject.  Er even van uitgaande dat de distributie op tijd staat.

LPGLE

of je ontstekingstijdstip is helemaal verkeerd ......

En dan kom ik toch weer terug bij de nokkenas sensor,  heb je al gecheckt of die vast zit ?

patatras

Nokkenassensor heb ik gecontroleerd, plaatje op de nokkenas zat goed vast en er de nokkenassensor zelf was ook goed aangesloten.

kabels van de verdelerkap heb ik er nooit afgehaald maar zal voor de zekerheid zo ff checken, en volgensmij is de rotor zelf ook niet echt verstelbaar of wel??

die plof komt trouwens maar heel af en toe ( 1 x per 10x starten)

LPGLE

10x starten zonder een eind te rijden is ook funest voor een 850 .

Ze verzuipen heel snel .....

UserID6342

Dan is het ook geen klep als tie maar 1x bij de 10x rondgaan klapt.

patatras

Ik denk(hoop) zelf ook niet dat het een klep is, zat net een beetje in vadis te lezen. Ik dacht zelf dat de bobine een constante spanning afgeeft aan de verdeler en dat de verdeler vervolgens de ontsteking bepaalt. Het lijkt echter zo te zijn dat de computer de bobine een signaal geeft en de verdeler dan al de juiste cilinder heeft gekozen.

ik denk zelf dat ik het bij het ontstekingstijdstip moet gaan zoeken, waar kan ik het beste beginnen als de computer op het verkeerde moment de bobine een signaal geeft. Of zeg ik nu iets heel raars.

UserID6342

Ontstekingstijdstip is vast (word bepaald door computer) je kunt met onze auto's niet even de verdeler draaien om een ander tijdstip ofzo te geven.  Dan kom je toch weer op de distributie uit.  Maw, wat ik nu zeg is even globaal genomen, je verdeler zit op de inlaatnokkenas.  Als je af en toe een klap hoort in het inlaatspruitstuk, betekent dit dus dat de inlaatkleppen op het verkeerde tijdstip open/dicht gaan.  Namelijk op moment van de vonk moeten alle kleppen dicht zijn van de betreffende cilinder en niet zoals bij jou nu, waarschijnlijk, de inlaatkleppen (nog) los.

Nogmaals dit is even gezegd, zonder de auto en de situatie bij jou te kennen.

Johann

Citaat van: patatras op 04-09-2010 22:23:45
Ik denk(hoop) zelf ook niet dat het een klep is, zat net een beetje in vadis te lezen. Ik dacht zelf dat de bobine een constante spanning afgeeft aan de verdeler en dat de verdeler vervolgens de ontsteking bepaalt. Het lijkt echter zo te zijn dat de computer de bobine een signaal geeft en de verdeler dan al de juiste cilinder heeft gekozen.

ik denk zelf dat ik het bij het ontstekingstijdstip moet gaan zoeken, waar kan ik het beste beginnen als de computer op het verkeerde moment de bobine een signaal geeft. Of zeg ik nu iets heel raars.

Draai bougie 1 er even uit en zet er een schroevendraaier in en zet de zuiger op BDP en kijk dan even of de nokkenassen goed staan.

patatras

Heb net even de computer uitgelezen en kom uit op een kapotte MAF sensor (haynes) module A socket 2 code 1-2-1, dat is volgensmij een LMM toch?

verder in Module A socket 7 nog 2 meldingen maar kan niet achter komen wat het is

Codes: 1-2-2 en 1-1-3

Zou een defecte LMM er voor zorgen dat de hele motor niet wil lopen? Morgen maar ff op zoek naar een nieuwe dan... Heeft iemand er nog een voor een prikkie liggen?

mehn

Als je een GLT hebt heb je geen MAF maar een LMM.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

patatras

Net de LMM er uit gehaald, blijkt inderdaad kapot te zijn, 2 van de 3 electrodes kapot, is denk ik van een eerdere backfire geweest.

Als een LMM kapot gaat, doet de motor dan gelijk niets meer of duurt het ff voordat de computer dat bergrijpt, wellicht verklaart dat het op oude benzine afslaan en was het niet de oude benzine maar de LMM.

Hier een fototje, duidelijk te zien dat deze kapot is!

thuur

Mijn ervaring is dat de motor dan niet meer of zeer slecht loopt (behalve volgas), maar ik lees hier wel eens andere verhalen..

Gr :-\

LPGLE

Citaat van: LPGLE op 03-09-2010 13:03:37

Als het een 20V is , wil ook nog wel eens de luchtmassameter bij de/montage stuk gaan  .

:eusa_whistle:

om een juiste diagnose te stellen , en mede forum leden niet in het bos te sturen , ga IK er van uit dat je dit soort dingen ( die eenvoudig te controleren zijn) dan ook checkt , als ze worden vermeldt als mogelijke oorzaak ....

::)