Klepsteelrubbers en olieverbruik

Gestart door Ludo, 01-09-2010 09:06:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Dit probleem situeert al zo lang ik de auto heb, al werd het de laatste maanden wel erger.
Ik heb hem gekocht precies 3 jaar geleden, met 199.000km.
Nu staat er bijna 280.000km op.
Waar ik me het meest aan stoorde bij deze auto, en waar ik ook meer prioriteit aan heb gegeven, was het schokken als je gas losliet en/of weer gas bijgaf.
Zowat alles heb ik vervangen wat er op en rond de motor zit, tot aandrijfassen toe.

De vorige eigenaar heeft deze auto ook maar 1 maand gehad. (kwam ik achteraf achter)
De eigenaar daarvoor, zei dat ie nooit olieverbruik heeft gehad.
Op zich heb ik dat altijd vreemd gevonden, olieverbruik van een motor zal écht niet veranderen vanaf de dag dat er een ander mee gaat rijden.
Heb me daar áltijd vragen bij gesteld.

Wat zijn de plannen nu?.
Op dit moment nog geen idee, de auto loopt perfect, als een (rechte) banaan.
Alleen dat olieverbruik.... dat geeft niet zo'n veilig gevoel als je een ritje voor de boeg hebt van zo'n 250km en je wil wat doorplanken.
Misschien is een olietankje i.p.v. benzinetank ook nog een oplossing.  :evil:

Vulk

Of een ander blok erin lepelen?

Ludo

Citaat van: Vulk op 03-09-2010 20:49:20
Of een ander blok erin lepelen?

Dat is natuurlijk ook een optie.
Maar een ander blok, betekent voor mij een nieuw blok.
Met al die ouwe meuk, ben ik écht wel klaar.

jrkalf

Ik heb nog een 2L T-5 blok liggen :)
De staat is me niet geheel bekend, maar er is iets met een vermoedelijk gescheurde cilinderkop..
Moet ik nog even nakijken.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

mehn

Citaat van: jrkalf op 03-09-2010 20:56:51
Ik heb nog een 2L T-5 blok liggen :)

Die krijg je bij Ludo echt niet gesleten, maak je geen illusies ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

jrkalf

soms zit er tussen de regels meer, dan in de regels zelf... soms zijn de regels gewoon de regels..
;)
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Vulk

Citaat van: Ludo op 03-09-2010 20:55:02
Citaat van: Vulk op 03-09-2010 20:49:20
Of een ander blok erin lepelen?

Dat is natuurlijk ook een optie.
Maar een ander blok, betekent voor mij een nieuw blok.
Met al die ouwe meuk, ben ik écht wel klaar.

Zijn exact dezelfde blokken nog te krijgen? Tegen een wat haalbare prijs?

jrkalf

Advies van de garageman... we gaan het even aankijken.

Maar het blok lekt aan de achterkant wat olie op de koppakking. We hebben de kleppendeksel nagekeken, die is droog. Echter ook wel aardig wat carterdruk zo te zien daar het rond de olievuldop wat zweet. Ik heb de oliedoptest nog niet gedaan, die ga ik zo eens doen.

Nu als de kop er vanaf gaat, gaan we inderdaad bekijken wat verstandig is om gelijk allemaal mee te nemen. Kop eraf is niet zo spannend, pakking vervangen ook niet, maar als we er dan toch in zitten dan zit je op een glijdende schaal aan mogelijkheden. Laten we er met een verstandig oog naar gaan kijken en dan alles maar doen.

Ik wil er toch in blijven rijden en een motor revisie is iets duurder dan een andere tweedehands ongereviseerde auto kopen. Zo'n auto die je later ook tegen hetzelfde probleem aan ziet lopen.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

spijky

Citaat van: Ludo op 03-09-2010 20:48:05

Waar ik me het meest aan stoorde bij deze auto, en waar ik ook meer prioriteit aan heb gegeven, was het schokken als je gas losliet en/of weer gas bijgaf.

@ Ludo, kan jij dat schokken nog nader omschrijven, mijn v70 schud heel licht als ik licht accelereer in lage toerentallen. en ook met afremmen voel je hem wat schudden.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Ludo

Citaat van: spijky op 04-09-2010 15:25:42
Citaat van: Ludo op 03-09-2010 20:48:05

Waar ik me het meest aan stoorde bij deze auto, en waar ik ook meer prioriteit aan heb gegeven, was het schokken als je gas losliet en/of weer gas bijgaf.

@ Ludo, kan jij dat schokken nog nader omschrijven, mijn v70 schud heel licht als ik licht accelereer in lage toerentallen. en ook met afremmen voel je hem wat schudden.

Dat is wat moeilijker te beschrijven, dan te ervaren.
Als je rijd, en laat het gaspedaal los zonder het rempedaal aan te raken, moet de auto eigenlijk beginnen 'afremmen'.
Dat deed ie niet meteen, ging een vijftal seconden uitrollen (net of er nog een naverbranding was), en ging dan pas afremmen.
Dat ging altijd gepaard met een hevige schok, net een motor die echt voelbaar kantelt, zelfs voelbaar tot in het stuur.
Nu laat ik het gas los, en begint meteen af te remmen, zónder schok.


)()()sT

Citaat van: Vulk op 03-09-2010 21:27:48
Citaat van: Ludo op 03-09-2010 20:55:02
Citaat van: Vulk op 03-09-2010 20:49:20
Of een ander blok erin lepelen?

Dat is natuurlijk ook een optie.
Maar een ander blok, betekent voor mij een nieuw blok.
Met al die ouwe meuk, ben ik écht wel klaar.

Zijn exact dezelfde blokken nog te krijgen? Tegen een wat haalbare prijs?

www.tech5racing.nl ;)

Basis van een 2.0 blok kun je dan best gebruiken als je nieuwe zuigers, drijfstangen en 2.3 krukas monteert.
Als bij mij na mijn turbowissel de oorzaak van de sludge in het koelsysteem echt in de motor (lees kop) zit, dan gaat er niet enkel een nieuwe koppakking op. Dan laat ik een nieuw blokje bouwen. Als ik echt eens centen over heb, dan ga ik dat misschien al eens laten doen.... Als ik de R nog lang (eventueel erbij) rijd, dan zal ie ooit plof zeggen ben ik bang.

jrkalf

Mijn gevalletje is vandaag voorgelegd aan een motorrevisie bedrijf te Berkel door m'n garage mannetje. Het schijnt een volvo fanaat te zijn (Ben z'n naam ff kwijt).

Hij adviseerde me om nog niet te denken aan een volledige motor revisie omdat het ogenschijnlijk lekken van de koppakking zeer waarschijnlijk komt door de opgebouwde druk bij het hebben van een zeeeeeeer versleten turbo en mogelijk vieze carterontluchting. Zijn advies (mede ook omdat mijn turbo echt versleten is, dat weet ik al een maandje...) is om de turbo te vervangen en dan de carterontluchting ook in z'n geheel. Dat moet de druk van het onderblok afhalen in zoverre dat het systeem niet meer moet lekken.

Wie o wie durft hier het onzin van de waarheid te scheiden? HELP...

Ik heb inmiddels via de onderdelenlijn begrepen dat een turbo model 15G (gereviseerd en gegarandeerd door Volvo) zo'n €750,-- ex btw doet.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

verburgh

Citaat van: jrkalf op 07-09-2010 15:14:53
Mijn gevalletje is vandaag voorgelegd aan een motorrevisie bedrijf te Berkel door m'n garage mannetje. Het schijnt een volvo fanaat te zijn (Ben z'n naam ff kwijt).

Hij adviseerde me om nog niet te denken aan een volledige motor revisie omdat het ogenschijnlijk lekken van de koppakking zeer waarschijnlijk komt door de opgebouwde druk bij het hebben van een zeeeeeeer versleten turbo en mogelijk vieze carterontluchting. Zijn advies (mede ook omdat mijn turbo echt versleten is, dat weet ik al een maandje...) is om de turbo te vervangen en dan de carterontluchting ook in z'n geheel. Dat moet de druk van het onderblok afhalen in zoverre dat het systeem niet meer moet lekken.

Wie o wie durft hier het onzin van de waarheid te scheiden? HELP...

Ik heb inmiddels via de onderdelenlijn begrepen dat een turbo model 15G (gereviseerd en gegarandeerd door Volvo) zo'n €750,-- ex btw doet.
Heet dat bedrijf toncar ?

Wout309t

Turbootje zou ik ET even voor bellen...
2011 V70 2.0T R-Design MT

jrkalf

Citaat van: verburgh op 07-09-2010 15:17:13
Heet dat bedrijf toncar ?

Klinkt als dat bedrijf ja. Ervaringen?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.