Klepsteelrubbers en olieverbruik

Gestart door Ludo, 01-09-2010 09:06:45

Vorige topic - Volgende topic

verburgh

Citaat van: Ludo op 12-09-2010 16:13:30
Citaat van: verburgh op 12-09-2010 16:00:02
Als hij met 10W40 geen verbruik had en met 10W30 wel dan zou ik weer voor 10W40 gaan of niet dan ?

Waar komt 10w30 vandaan?.
Er is ook nergens te lezen dat er geen verbruik was met 10w40.
Wél het tegendeel:

Citaat van: Ludo op 12-09-2010 15:32:42
10w40 heb ik trouwens al eens gebruikt, gaf geen enkel verschil.

Je bent niet alleen die hier post of wel  ??? lees is een stukje terug

Ludo

Citaat van: verburgh op 12-09-2010 16:20:33
Je bent niet alleen die hier post of wel  ??? lees iseens een stukje terug

Ooh.
Als je een half topic in je quote meeneemt, word het inderdaad een zootje...  :eusa_doh:

haasje

Ik gooi al lange tijd atfolie bij mijn motorolie, dit werkt makkelijker als een motorflush, je kunt er mee blijven rijden :D. Mijn blok is erg vuil van binnen, hiermee weekt er wel steeds meer vuil los. Binnen weer eens een motorflush doen met atf olie, hij komt er dan bijna zwart uit.

rpakuypers

Citaat van: haasje op 12-09-2010 16:30:57
Ik gooi al lange tijd atfolie bij mijn motorolie, dit werkt makkelijker als een motorflush, je kunt er mee blijven rijden :D. Mijn blok is erg vuil van binnen, hiermee weekt er wel steeds meer vuil los. Binnen weer eens een motorflush doen met atf olie, hij komt er dan bijna zwart uit.

Hoeveel ATF olie gooi je er telkens in ?

Groet,
Roger

haasje

LPGLE

Ludo

Afgelopen week veel zitten lezen over ATF bij de motorolie.
De meningen daarover zijn verdeeld, de ervaringen over het algemeen goed.

haasje

Citaat van: LPGLE op 12-09-2010 16:38:42
Citaat van: haasje op 12-09-2010 16:34:48
100-200cc
en hoelang rij je er mee door dan  ?

Ik wissel nu iedere 5000 km, olie komt er dan redelijk zwart uit (even voor de duidelijkheid, ik rij geen diesel :D). Gebeurt overigen ook zonder dat er de atf bijzit, nu gaat het alleen wel sneller. Ik merk dat nu (na een wissel of 5-6) het wel steeds langer duurt voor hij echt zwart is, het werkt dus wel degelijk.

Ronald21

....dus je rijd 5000 km met een mengsel van gewone en atf olie a 200 ml ?

LPGLE

als dat zo is , dan verklaart hieronder waarom je olie zwart blijft :

bron AMT.nl
Het is een welbekend advies al wordt het steeds minder vaak toegepast. Zoals bekend hebben ATF's een sterk reinigende werking en zijn ze daarom kennelijk in staat stroef werkende stoters weer soepel gangbaar te maken. De stroefheid kan door vuil, lakafzetting of roest zijn veroorzaakt. 125 cm3 ATF op ongeveer 4 liter olie zal geen ramp veroorzaken hoewel de additieven van de ATF niet op de condities in een verbrandingsmotor zijn afgestemd. Het beste is dus om na het verdwijnen van de klachten de olie te verversen en het filter te vervangen.
Het risico van een teveel of te lang gebruik van een ATF in de smeerolie is dat de verbrande ATF-additieven voor asvorming zorgen. Dat kan de verbranding van een ottomotor verstoren doordat de as gloei-ontsteking veroorzaakt. Voortijdige ontsteking of detonatie zijn dan het gevolg. Ook de katalysator en de lambda-sensoren stellen asafzetting niet op prijs. EOBD systemen kunnen op tilt gaan en 'misfires' aangeven.
Overigens adviseert de importeur van de betreffende auto tegen het gebruik van ATF of andere reinigingsmiddelen. Oorzaak opsporen, defecte stoters vervangen en de oorzaak verhelpen. Meestal is het euvel te wijten aan teveel korte ritten, een te lage oliekwaliteit of een te lange verversingstermijn.

Ps. dat ATF werkt als motorflush , vervanger voor WD-40 ( bouten moeren losmaken )  etc etc  is al jaren bewezen .
;)

Rijns_t5r

en is er al verbetering ludo,of nog niet kunnen testen?
Citaat van: Ludo op 11-09-2010 21:24:07
Even een update.
Heb net de tip van Dennis gevolgd, nadat gisteren de peilstok volledig droog stond na een (stevig) toertje.  :eusa_doh:
ATF op de zuigers gedaan.
Morgen verder....

WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Ludo

Nee, van 100km kan je nog niks zeggen.   ;D
1000km geeft al een iets beter beeld, nog even geduld dus...

haasje

Had er de laatste keer geen atf ingegooid, maar nog steeds mooie donkere olie na 1000 km (toen er toch maar bijgegooid). Binnenkort nog eens een motorflush doen met atf (heb al voorraadje klaarstaan die ik gekregen heb van een bevriende monteur) daarna eens zonder extra atf proberen. Wissel erna ook niets bijdoen, dan eens kijken hoe het gaat . Dit stond overigens toch al in de planning.

Ronald21

Ik dacht dat de regel was 200 ml atf bijvullen en 200 km max rijden, vervolgens oliewissel..........en evt opnieuw, evt met een cheap olie zoals van hema en action.

thuur

Citaat van: Ronald21 op 13-09-2010 10:06:39
Ik dacht dat de regel was 200 ml atf bijvullen en 200 km max rijden, vervolgens oliewissel..........en evt opnieuw, evt met een cheap olie zoals van hema en action.

Met 200ml ATF rijd ik geen meter. Na 5 minuten stationair komt de olie al uit je uitlaat gelopen. Na 10 minuten gaat het echt stinken (geef maar es een dot gas).

Dus ja, ik houd me ook aan die 'regel'.

Gr ;)