waarschuwingssenser defecte gloeilamp spoiler met ledlampjes

Gestart door turbotime, 05-09-2010 11:47:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

turbotime

Ik heb een spoiler op mijn 850 T-5 Estate uit 93 gemonteerd.  Ik heb de draden van de ledlampen van het remlicht in de spoiler  aangesloten op de doorgeknipte draden van het  derde remlicht  boven de  achterruitenwisser.  Alles werkt keurig, maar omdat de ledlampjes minder spanning leveren dan de oude gloeilamp denkt waarschuwingssensor  dat de lamp kapot is en elke keer als ik rem gaat  mijn waarschuwingslampje op het dashboard dus branden.

Origineel levert  Volvo bij een spoiler een nieuwe waarschuwingssensor die je inplugt ergens links  onder in de bagageruimte. Die sensor heb ik niet en volgens Volvo is die nauwelijks leverbaar, wat betekent dat ik er of 5 dagen of  5 maanden op moet wachten. Bovendien is de prijs (76 euro ex btw) me wat aan de hoge kant.
Ik ben niet echt een electrotechniicus, maar  is het niet mogelijk dat ik met een weerstand (gelijk aan de  originele gloeilamp minus de ledlampen)  in de draad  het probleem veel goedkoper oplos.  Ik ben vast niet de eerste die dit probleem heeft en na veel speuren op het Forum vind ik geen echte antwoorden. Wie weet een slimme goedkope oplossing??

thuur


turbotime

In de buurt van Amsterdam worden alle sloopV olvo's opgekocht door een gewiekste handelaar  die de prijzen donders goed weet en  dan ben ik nog duur uit. Er moet een simpelere oplossing zijn denk ik.



UserID6342

Heb hier verschillende relais liggen, in diverse soorten voor je remlichten.  Met detectie voor 2 lampen, 3 en zelfs 4 lampen.  Lijkt mij dat een 2tal leds verlichting hier ook wel op zouden moeten werken.  Het is weliswaar allemaal sedan spul, maar volgens mij moet dat gewoon werken op een estate.  Correct me if I'm wrong.

mevita

je kunt misschien ook de stroom aftappen van je gewone remlichten,

gr mevita

turbotime

Ik heb natuurlijk al mijn bestaande derde remlicht  in het raam , die volgens de sensor nog steeds  aanwezig zou moeten zijn,  al afgekoppeld.   In principe heb ik de dus leds al aangekoppeld op een bestaand systeem. Maar omdat de leds een veel lager wattage gebruiken  denkt de sensor dat er ergens een lamp stuk is dus volgens mij aankoppelen kan alleen als je nog geen derde lamp had. Of zie ik dat verkeerd?

UserID6342

Mwuh, ik weet alleen dat die lampcontrolunits uit meerdere varianten bestaan zoals ik al zei, voor 2, 3 en zelfs 4 remlichten.  Alledrie heb ik liggen en ik denk dus dat je dan je controlunitje moet omzetten voor 1 van 2 lampen en daar de leds op aansluiten.

Denk ik, maar wellicht kan een meer ervaren electronica man je hiermee beter helpen.  Erwin, Thuur, Yits ?

haasje

Ik weet niet zeker of de unit voor 2 lampen een uitgang hebben voor een 3de remlicht, anders deze unit plaatsen en dan je 3de remlicht aftakken voor je unit, dat ziet hij hem ook niet.

thuur

Citaat van: haasje op 05-09-2010 20:07:04
Ik weet niet zeker of de unit voor 2 lampen een uitgang hebben voor een 3de remlicht

Nee, zeker niet. Alternatief is inderdaad voor het kastje het remlichtsignaal pakken. Maar met een 3-remlampen controlekastje verwacht het systeem nog altijd een bepaalde afnamen voor het 3e remlicht.

Een V70 heeft als 3e remlicht een LED-balk.


Gr 8)

turbotime

Dat wordt dus een sensor van een V70, Is het zeker dat de stekker met snoeren van 850 T5 uit 93 in een V70 sensorblok past??

YouGo

Een rekensommetje met het verminderde stroomverbruik (dat de defecte lampindicatie activeert) zou tot de oplossing moeten leiden door een belastingsweerstand toe te passen.
Elektronisch gezien geheel geen schande.
Houd wel rekening met een weerstand van voldoende vermogen en pas een juiste isolatie toe.
Ik wil het wel uitrekenen als je aangeeft hoeveel conventionele gloeilampjes er geplaatst waren en hoeveel led's je hebt teruggeplaatst.
Al met al veel simpeler dan bekabeling omleggen. En aftakken van een zij-remlicht helpt niet.

Hugo

YouGo

Excuus: ik lees verkeerd.
Je hebt er meer bijgeplaatst, dus de belasting is toegenomen.
En led's leveren geen spanning...

Je zult het vermogen van je derde remlicht moeten verlagen door bijvoorbeeld 1-2 lampjes weg te nemen, mocht je dat acceptabel vinden.
En een miniatuurrelaitje van klein vermogen zal ook niet direct de lampdefectindicator activeren; zo'n relaitje trekt maar 50-100mA (ca. 0,6-1,2 Watt).

Hugo

turbotime

Ik ga eerst maar eens proberen of een V70 sensor helpt. Zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing van de spoiler en gelukkig zijn ze tweedehands goed betaalbaar. Maar dank voor jullie  support.