Carterpan uitnemen / uitbouwen / verwijderen

Gestart door kvcuijck, 03-11-2010 18:43:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kvcuijck

Beste dieselaars,

Ben gisteren begonnen met het rijtje: distributieriem, brandstofpompriem, waterpomp, oliepomppakking, klepstoters en vacuumpomp stoterstang. Ik ben begonnen met het losmaken van het carter, maar dat zit meteen goed tegen :( De handleiding volgen was geen probleem en ook alles ging goed tot de laatste stap:

Neem het losgeschroefde carter onder de motor vandaan.

Ik krijg de carterpan NIET tussen de diverse steunen door. Dit heeft me inmiddels al een hele middag irratie en tijdverlies opgeleverd. Ben in staat om de steun van de aandrijfas RV er maar uit te schroeven, maar dat zou eigenlijk overbodig zijn. Ook heb ik het motorblok wat laten zakken/iets hoger gezet maar zonder succes.

Wie heeft de sleutel tot de oplossing?!?!

Koen

rinze850tdi

Hey,

Toevallig vandaag bij de hand gehad.

Je moet het carter iets laten zakken, en dan de 4 boutjes van de olie opnemer die in het carter hangt losschroeven. dan is het met een beetje prutsen wel te demonteren.
Succes!

Piet

#2
Citaat van: rinze850tdi op 03-11-2010 18:55:07
Hey,

Toevallig vandaag bij de hand gehad.

Je moet het carter iets laten zakken, en dan de 4 boutjes van de olie opnemer die in het carter hangt losschroeven. dan is het met een beetje prutsen wel te demonteren.
Succes!

Waarom wil je het carter er ondervandaan halen?
Is dit soms noodzakelijk bij een dieselmotor om de oliepomppakking te vervangen?

kvcuijck

#3
@Piet: Inderdaad moet het carter er onder vandaan om bij een D5252T 2.5 VW diesel de oliepomppakking te vervangen.

@rinze850tdi: Ehhh... Dat is wel heel toevallig om op dezelfde dag dezelfde werkzaamheden uit te voeren en tegelijk om het forum actief te zijn! Begrijp alleen niet helemaal hoe ik dat voor me zou moeten zien. Het carter heeft op dit moment maximaal 1cm ruimte met het onderblok. Zie niet hoe ik daar een ratel tussendoor zou moeten krijgen. Er staat ook helemaal niets over geschreven in het VADIS / VIDA manual. Hoe laat jij het carter zakken? Aan de bakzijde zitten de stuurbekrachtigingsleidingen in de weg en aan de distri zijde die vervelende steun waarmee het blok aan de rechter motorsteun bevestigd zit. Als er voldoende ruimte zou zijn, hoe komt het carter er dan onderuit? Richting voorzijde of richting distributie?
Weet je toevallig nog uit je hoofd met hoeveel boutjes de achterste distributiebeschermplaat vastgeschroefd zit op het blok? Volgens VADIS moet je deze losdraaien, maar de beschermplaat wel laten zitten. Misschien dat ik daar een boutje over het hoofd heb gezien?

pimsam

Het vervangen van de oliepomppakking is zeer veel werk. Schijnt voor een ervaren monteur 4 tot 6 uur werk te zijn. Aandrijfas, wieldraagarm, motorsteun, carter etc moet allemaal los en/of verwijderd worden.

kvcuijck

@pimsam: Wat voegt bovenstaande informatie toe? Nog belangrijker: Helpt dit mij verder naar een oplossing?

pimsam

Citeer@pimsam: Wat voegt bovenstaande informatie toe? Nog belangrijker: Helpt dit mij verder naar een oplossing?

Het geeft aan wat je allemaal moet losmaken om het carter te verwijderen en de oliepomppakking te vernieuwen. En ik wil alleen maar aangeven dat het voor iemand die dit klusje nog nooit gedaan heeft, niet in een dagje sleutelen zal lukken.
Van de manier waarop jij reageert, word ik echter niet echt vrolijk. Blijkbaar nog wat forum manieren te leren. :eusa_snooty: :eusa_wall: ::)

rinze850tdi

Ja toevallig vandaag de motor van de auto van een klant los gehad omdat er een boutje van de carterpan losgetrilt was en klem geraakt was tussen het vliegwiel en de carterpan. Met als gevolg dat de motor muurvast zat!

Ik heb alle boutjes van de carterpan losgehaald daarna het carter iets gedraaid, vervolgens met pielen de boutjes van de olie aanzuigbuis losgehaald. dan krijg je wat meer speelruimte.
Daarna kwam de pan met een beetje knoeien eerst aan de motorsteun zijde los en kon hij er daarna tussenuit.
De leidingen van het stuurhuis zitten inderdaad redelijk in de weg.
Officieel moet je de motorsteun verwijderen, maar dat hoeft dus niet.
Monteren in omgekeerde volgorde. alles schoon maken, pakking monteren carter er weer onder olie aanzuigbuis vastzetten(nieuwe pakking) en het carter vastzetten.(bouten goed vast zetten ::))
Het is redelijk priegelwerk maar het lukt zo wel.
Je zou eventueel de leidingen van het stuurhuis kunnen demonteren.Dan krijg je ook meer ruimte.

kvcuijck

@rinze850tdi: Thanks! Kan me voorstellen als je één van de twee inbus bouten niet goed vastdraait dat het lostrilt en voor grote problemen kan zorgen. Denk dat je van geluk mag spreken als je carter na zo'n gebeurtenis nog heel is... Goede tip over het draaien en pielen met de boutjes. Ga ik morgen eerst eens proberen. Overigens heb ik die betreffende motorsteun wel verwijderd, maar dit biedt in mijn geval weinig extra ruimte. Thanks!! Ik laat weten of het ook mijn manier is ;)

@pimsam: Als je de moeite had genomen mijn eerste post goed te bekijken had je kunnen lezen dat ik er al aan begonnen ben en de handleiding heb gevolgd. Als je vervolgens beschrijft wat er "ongeveer" verwijderd moet worden en dat het veel werk is, kun je m.i. beter niet reageren. Vandaar mijn reactie met de vraag wat die informatie toe voegt. Als je de werkzaamheden zelf ooit hebt uitgevoerd ken je het probleem en kun je wellicht een nuttige bijdrage leveren. Ik geef toe dat ik wellicht een wat zwart/witte kijk op de zaak heb, maar zo kijk ik er tegenaan! ;D


Piet

#9
Citaat van: pimsam op 03-11-2010 20:19:32
Het vervangen van de oliepomppakking is zeer veel werk. Schijnt voor een ervaren monteur 4 tot 6 uur werk te zijn. Aandrijfas, wieldraagarm, motorsteun, carter etc moet allemaal los en/of verwijderd worden.

Citaat van: kvcuijck op 03-11-2010 20:41:42
@pimsam: Wat voegt bovenstaande informatie toe? Nog belangrijker: Helpt dit mij verder naar een oplossing?
Citaat van: kvcuijck op 03-11-2010 23:45:47

@pimsam: Als je de moeite had genomen mijn eerste post goed te bekijken had je kunnen lezen dat ik er al aan begonnen ben en de handleiding heb gevolgd. Als je vervolgens beschrijft wat er "ongeveer" verwijderd moet worden en dat het veel werk is, kun je m.i. beter niet reageren. Vandaar mijn reactie met de vraag wat die informatie toe voegt. Als je de werkzaamheden zelf ooit hebt uitgevoerd ken je het probleem en kun je wellicht een nuttige bijdrage leveren. Ik geef toe dat ik wellicht een wat zwart/witte kijk op de zaak heb, maar zo kijk ik er tegenaan! ;D

Heren, heren moet dat nu weer zo ????
Waarom nou allemaal weer zo onvriendelijk??? >:(

kvckuijck: kennelijk begin jij aan een klus zonder je helemaal goed voorbereid te hebben m.b.v. werkplaatshandleidingen, vadis o.i.d. en loop je vast. Dit geeft helemaal niks, gebeurt ons allemaal wel es zo nu en dan en dan is het super dat er zo een actief forum bestaat waar je om raad kunt vragen.
Maar als er dan iemand reageert waarvan jij vindt dat je er niks aan hebt  moet je hem niet gelijk zo gaan afkatten. Hij geeft je dan wel niet direct een reactie die de oplossing biedt, maar het is ook een algemeen discussie forum waarbij anderen ook informatie kunnen halen uit een post. In dat kader is het helemaal niet zo een rare post van pimsam. Als iemand van plan is in de toekomst het carter eraf te halen kan hij hier lezen wat voor werk dat betekent: informatief dus.
Iets anders is het er een vervelende of belerende opmerking geplaatst wordt, maar dat kan ik in de opmerking van pimsam nou niet echt terug vinden.

kvcuijck

@iedereen: Mijn excuus als ik mensen heb afgekat of onvriendelijk ben geweest. Toch vind ik het jammer dat sommigen er vanuit gaan dat ik me niet goed voorbereid zou hebben of dat je een beroepsmonteur moet zijn om deze klus uit te voeren. Ga er verder geen woorden aan vuil maken, tijd om een bijdrage aan dit topic en forum te leveren!

@rinze850tdi: Spot on! Dankzij jouw tip heb ik na 2 dagen zwoegen (niet verder vertellen) de carterpan onder de V70 weg kunnen halen... (En weer op terug kunnen plaatsen.)

Stappenplan:
1. Volg de Oil pan removal handleiding uit VADIS. Dit lag allemaal redelijk voor de hand en met wat goed gereedschap kom je er prima uit. De centrale krukasbout los krijgen gaat het makkelijkste met de originele Volvo tools en een sterke luchtratel. Mijn dealer was zo vriendelijk de Volvo tools aan mij uit te lenen :) Om de carterpan inbus 5 boutjes los te krijgen moet je eigenlijk de beschikking hebben over een lange inbus 5 schroevendraaier met kogelkop (met een standaard inbus sleuteltje kun je niet voldoende kracht zetten).

2. Aan het einde van de VADIS manual staat "Remove the oil pan".  Hier begint te ellende.... Bij mijn model V70 ('99 2.5D) ging dit niet zonder slag of stoot. Onderstaande stappen zijn volgens VADIS niet nodig, maar ik heb ze toch uitgevoerd omdat ik anders niet verder kwam.

3. Verwijder de aandrijfas RV. Dit gaat om 2 bouten en 3 moeren. (Centrale bout in aandrijfas, bout en moer onderkant fusee (pas op dat je het rubber rond de fuseekogel niet beschadigt) en twee moertjes van de aandrijf assteun (lijkt op een lagerkap) welke aan motorblok en motorsteun bevestigd zitten.) Wip voorzichtig de draagarm van de fusee af en verwijder de aandrijfas.

4. Heb zelf ook nog de hele steun voor de aandrijfas weggehaald. Zijn twee steunen die aan elkaar geschroefd zitten. Ze moeten allebei los geschroefd worden anders komen ze er niet uit.

Nu heb je een zee van ruimte en zitten eigenlijk alleen de stuurbekrachtiging leidingen onder het carter nog in de weg. Nog steeds lukte het mij niet om het carter er onderuit te pakken!!!!! De ruimte tussen subframe en distri zijde carter is te klein zolang de aanzuigbuis van de oliepomp nog vastgeschroefd zit. Deze aanzuigbuis zit nl. ook erg in de weg...

5. Als het goed is heb je het carter al helemaal los (niet de twee boutjes vergeten achter het vliegwiel!) en kan je het carter een paar cm naar beneden en naar voren/achteren bewegen zodat je de aanzuigbuis van de oliepomp ziet zitten. Schroef de boutjes (totaal 4 stuks) los van de aanzuigbuis. Twee boutjes zitten in de oliepomp vast en twee boutjes in het onderblok. De boutjes van de buis welke in de oliepomp zitten zijn een beetje lastig bereikbaar. Omdat ik de motor in een motorsteun had hangen (ivm verwijderen motorsteun) heb ik de motor iets opgetakeld zodat er meer ruimte ontstond tussen carter en onderkant blok. Iedere extra mm maakt het makkelijker :) Oja, zorg dat je een magneet bij de hand hebt, want als je je sleutel vroegtijdig laat vallen ligt ie in het carter en kun je er niet bij.

6. Eindelijk komt het carter er onderuit!!! Bevestigen heb ik op dezelfde manier gedaan als verwijderen. Pas wel op dat je de nieuwe pakking heel houdt!

Hier mijn bewijs:


Ik doe een spreekwoordelijke moord als iemand mij kan vertellen hoe je de carterpan er onderuit haalt zonder stap 3-6!! De VADIS handleiding schiet in mijn opinie zwaar te kort...

P.s. Interessant topic op dit forum: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27975.15.html

P.s.s. De reden waarom het carter er onderuit moest: Om de lekkende oliepomppakking te vernieuwen moet de oliepomp worden verwijderd. Om de oliepomp te verwijderen moet de aanzuigbuis worden verwijderd. Om de aanzuigbuis te verwijderen moet de carterpan worden verwijderd. Dit trof ik trouwens aan... volgens mij origineel 4ton geleden ingebouwd:



De nieuwe is overigens geheel van metaal! Voelt degelijker aan en heeft, behalve roest, volgens mij geen vijanden ;)

Jans Duiven

Citaat van: kvcuijck op 08-11-2010 01:31:16
@iedereen: Mijn excuus als ik mensen heb afgekat of onvriendelijk ben geweest. Toch vind ik het jammer dat sommigen er vanuit gaan dat ik me niet goed voorbereid zou hebben of dat je een beroepsmonteur moet zijn om deze klus uit te voeren. Ga er verder geen woorden aan vuil maken, tijd om een bijdrage aan dit topic en forum te leveren!

@rinze850tdi: Spot on! Dankzij jouw tip heb ik na 2 dagen zwoegen (niet verder vertellen) de carterpan onder de V70 weg kunnen halen... (En weer op terug kunnen plaatsen.)

Stappenplan:
1. Volg de Oil pan removal handleiding uit VADIS. Dit lag allemaal redelijk voor de hand en met wat goed gereedschap kom je er prima uit. De centrale krukasbout los krijgen gaat het makkelijkste met de originele Volvo tools en een sterke luchtratel. Mijn dealer was zo vriendelijk de Volvo tools aan mij uit te lenen :) Om de carterpan inbus 5 boutjes los te krijgen moet je eigenlijk de beschikking hebben over een lange inbus 5 schroevendraaier met kogelkop (met een standaard inbus sleuteltje kun je niet voldoende kracht zetten).

2. Aan het einde van de VADIS manual staat "Remove the oil pan".  Hier begint te ellende.... Bij mijn model V70 ('99 2.5D) ging dit niet zonder slag of stoot. Onderstaande stappen zijn volgens VADIS niet nodig, maar ik heb ze toch uitgevoerd omdat ik anders niet verder kwam.

3. Verwijder de aandrijfas RV. Dit gaat om 2 bouten en 3 moeren. (Centrale bout in aandrijfas, bout en moer onderkant fusee (pas op dat je het rubber rond de fuseekogel niet beschadigt) en twee moertjes van de aandrijf assteun (lijkt op een lagerkap) welke aan motorblok en motorsteun bevestigd zitten.) Wip voorzichtig de draagarm van de fusee af en verwijder de aandrijfas.

4. Heb zelf ook nog de hele steun voor de aandrijfas weggehaald. Zijn twee steunen die aan elkaar geschroefd zitten. Ze moeten allebei los geschroefd worden anders komen ze er niet uit.

Nu heb je een zee van ruimte en zitten eigenlijk alleen de stuurbekrachtiging leidingen onder het carter nog in de weg. Nog steeds lukte het mij niet om het carter er onderuit te pakken!!!!! De ruimte tussen subframe en distri zijde carter is te klein zolang de aanzuigbuis van de oliepomp nog vastgeschroefd zit. Deze aanzuigbuis zit nl. ook erg in de weg...

5. Als het goed is heb je het carter al helemaal los (niet de twee boutjes vergeten achter het vliegwiel!) en kan je het carter een paar cm naar beneden en naar voren/achteren bewegen zodat je de aanzuigbuis van de oliepomp ziet zitten. Schroef de boutjes (totaal 4 stuks) los van de aanzuigbuis. Twee boutjes zitten in de oliepomp vast en twee boutjes in het onderblok. De boutjes van de buis welke in de oliepomp zitten zijn een beetje lastig bereikbaar. Omdat ik de motor in een motorsteun had hangen (ivm verwijderen motorsteun) heb ik de motor iets opgetakeld zodat er meer ruimte ontstond tussen carter en onderkant blok. Iedere extra mm maakt het makkelijker :) Oja, zorg dat je een magneet bij de hand hebt, want als je je sleutel vroegtijdig laat vallen ligt ie in het carter en kun je er niet bij.

6. Eindelijk komt het carter er onderuit!!! Bevestigen heb ik op dezelfde manier gedaan als verwijderen. Pas wel op dat je de nieuwe pakking heel houdt!

Hier mijn bewijs:
http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/4kbeurt/IMG_0995%20carter.jpg

Ik doe een spreekwoordelijke moord als iemand mij kan vertellen hoe je de carterpan er onderuit haalt zonder stap 3-6!! De VADIS handleiding schiet in mijn opinie zwaar te kort...

P.s. Interessant topic op dit forum: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27975.15.html

P.s.s. De reden waarom het carter er onderuit moest: Om de lekkende oliepomppakking te vernieuwen moet de oliepomp worden verwijderd. Om de oliepomp te verwijderen moet de aanzuigbuis worden verwijderd. Om de aanzuigbuis te verwijderen moet de carterpan worden verwijderd. Dit trof ik trouwens aan... volgens mij origineel 4ton geleden ingebouwd:

http://www.captainspeaking.com/cars/volvo/4kbeurt/IMG_1004%20pakking.jpg

De nieuwe is overigens geheel van metaal! Voelt degelijker aan en heeft, behalve roest, volgens mij geen vijanden ;)



Je had eerst dennis850estate even om raad moeten vragen jandoedel!

;D

Hans

kvcuijck

@Hans: Heb je ook sby dienst? ;) Haha, had al een topic van hem gelezen waarin ik las dat hij ook vanalles extra uitgebouwd had... Zo eigenwijs als ik ben dacht ik: Ach, Volvo zal het toch wel beter weten?!? Heb al met mijn dealer afgesproken dat ik kom kijken als ze een zelfde reparatie gaan uitvoeren aan een TDI. Of ik val van m'n stoel van het lachen als ik ze met die carterpan zie worstelen, of ik ben een paar kratjes bier lichter en verlaat teneergeslagen de werkplaats..... maar toch blij weer iets geleerd te hebben!


Piet

#13
Citaat van: kvcuijck op 08-11-2010 01:31:16
@iedereen: Mijn excuus als ik mensen heb afgekat of onvriendelijk ben geweest. Toch vind ik het jammer dat sommigen er vanuit gaan dat ik me niet goed voorbereid zou hebben of dat je een beroepsmonteur moet zijn om deze klus uit te voeren. Ga er verder geen woorden aan vuil maken, tijd om een bijdrage aan dit topic en forum te leveren!

De stelling dat je je niet goed voorbereid zou hebben was inderdaad voorbarig.
Beroepsmonteur hoef je zeker niet te zijn, het is  juist een forum voor hobbyisten die elkaar met raad (en soms daad) kunnen ondersteunen.

Verder is het een mooie bijdrage geworden zeker met de begeleidende foto's!
Zeer nuttig  voor de volgende met een diesel die zijn carterpan eronder vandaan gaat halen.

pimsam

CiteerHet vervangen van de oliepomppakking is zeer veel werk. Schijnt voor een ervaren monteur 4 tot 6 uur werk te zijn. Aandrijfas, wieldraagarm, motorsteun, carter etc moet allemaal los en/of verwijderd worden.

Met uitzondering van de wieldraagarm is dit kort samengevat dus het werk dat je hebt verricht om de oliepomppakking te verwijderen. Over toegevoegde waarde gesproken. :eusa_whistle: