Slecht starten na een uur of langer stilstand

Gestart door FGG, 10-09-2010 11:35:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

Citaat van: FGG op 13-09-2010 10:44:02
Starten met koude motor gaat nog steeds niet goed. Als ie een uurtje of 2 staat gaat 't nogwel, staat ie een uurtje of 4 stil dan ben ik 20sec aan 't starten, als of ie de diesel van ver moet halen.
Woensdagavond breng ik 'm terug naar Bruins, mogen ze er woensdag naar gaan kijken en mogen ze meteen het probleem donderdagmorgen ervaren.
werkt men daar terug in de tijd ?
woensdagavond brenegen en dan woensdag er naar kijken ?  ;D

jan piet

Citaat van: Sbv op 13-09-2010 10:45:58
Citaat van: FGG op 13-09-2010 10:44:02
Starten met koude motor gaat nog steeds niet goed. Als ie een uurtje of 2 staat gaat 't nogwel, staat ie een uurtje of 4 stil dan ben ik 20sec aan 't starten, als of ie de diesel van ver moet halen.
Woensdagavond breng ik 'm terug naar Bruins, mogen ze er woensdag naar gaan kijken en mogen ze meteen het probleem donderdagmorgen ervaren.
werkt men daar terug in de tijd ?
woensdagavond brenegen en dan woensdag er naar kijken ?  ;D

Hij bedoeld een week later! Zodat ie goed koud is  :evil: Je moet die renault dissidenten ook alles uitleggen, alleen zo kun je een beetje in de richting komen van een Scandinavische koude start  8)  ;D
Maar knap vervelend Florian, zeker omdat je nu in ene traject zit waar je even niet uit kunt / wil stappen (hoe herkenbaar.... :eusa_wall:) Maar als ik zo je verhaal lees, kan het zo zijn dat je ergens lucht trekt? Bij je filter (slechte / beschadigde afdichting) of je pomp cq inspuiting?  :eusa_think: In heel erg theorie zou je dan tijdens de start eens goed moeten speuren terwijl je echtgenote aan de sleutel draait?
Gr,JP

FGG

Ik ben vrijdagmiddag nog bij Bruins geweest met het probleem. Ze gaven toen aan dat de binnenste ring van het filter bij het oude filter wat 'geknepen' zat. Daarna hebben ze 't nieuwe filter er even afgeschroefd en die bleek ook wat geknepen te zitten. De aansluiting hebben ze gecontroleerd op oneffenheden en het filter is er opnieuw opgezet.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Bas850

Zit er geen lucht in de leiding, heb er bij het vervangen van het brandstoffilter ook last van gehad.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

FGG

Citaat van: Bas850 op 13-09-2010 11:33:03
Zit er geen lucht in de leiding, heb er bij het vervangen van het brandstoffilter ook last van gehad.

Dat is ook mijn vermoeden. Maar zou ie dan niet altijd beroerd moeten starten? Of zou de lucht tijdens het lange staan richting blok borrelen.
Bruins gaf aan het filter gevuld te hebben in de procedure.

Hoe kun je het brandstofsysteem ontluchten?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Bas850

Het ontluchten was wel lastig, de garage heeft daar denk ik een soort van pomp voor. Bij mij lukte het om een soort lek op de aansturen te maken,waardoor het lucht kon ontsnappen daarna de boel weer vast gezet.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

elianmars

Ik heb de eerste keer, dat ik het filter bij Roetmobiel heb verwisseld, geen diesel in het filter gedaan, dus starten ging niet. Pas na heel lang doorstarten, sloeg-ie aan (met de bijbehorende rookwolken).

Daarna nooit last gehad van slechter starten o.i.d.

thuur

Citaat van: FGG op 13-09-2010 12:06:46
Citaat van: Bas850 op 13-09-2010 11:33:03
Zit er geen lucht in de leiding, heb er bij het vervangen van het brandstoffilter ook last van gehad.

Dat is ook mijn vermoeden. Maar zou ie dan niet altijd beroerd moeten starten? Of zou de lucht tijdens het lange staan richting blok borrelen.
Bruins gaf aan het filter gevuld te hebben in de procedure.

Hoe kun je het brandstofsysteem ontluchten?


Citaat van: thuur op 13-09-2010 21:27:36
In het filter zit een voorverwarmingsklep. Zo kan diesel tot -24 gr.C worden gebruikt (normaal kunnen er paraffinekristallen optreden bij -15 gr.C). Diesel met additieven zelfs tot lagere temperathuuren (met additieven al tot -22!).

Citeer
De voorverwarming maakt gebruik van de warmte in de vanaf de brandstofinspuitpomp en injectoren geretourneerde brandstof die door de motor en de wrijving in de pomp en injectoren is verwarmd. De voorverwarmingsklep bestaat uit een bimetalen regelklep en een veerbelaste terugslagklep.
Bij temperaturen boven 10°C staat de regelklep in zijn laagste stand waardoor de verbinding tussen de retourleiding en het filterhuis afgesloten is. Alle geretourneerde brandstof stroomt terug naar de brandstoftank zonder warmte aan de brandstof in het filter af te staan.
Als de brandstoftemperatuur minder dan 0°C bedraagt, sluit de regelklep de retourleiding naar de tank vrijwel volledig af en opent de klep de verbinding naar het filterhuis. De verwarmde retourbrandstof drukt de terugslagklep omlaag en stroomt in het brandstoffilter waar deze de inkomende brandstof verwarmt. Tussen 0 en 10°C staat de regelklep in een tussenstand en verwarmt slechts een deel van de brandstof het filter, terwijl de rest naar de brandstoftank terugstroomt.
De terugslagklep is zo ontworpen dat de lucht in de brandstof niet vanuit de retourleiding naar het filter kan worden geleid en in de brandstofinspuitpomp kan worden teruggezogen. Deze lucht wordt in plaats daarvan via een spleet tussen de retourleiding en regelklep naar de brandstoftank afgevoerd. Dit betekent dat het brandstofsysteem zichzelf ontlucht.


Gr :D

FGG

Citaat van: thuur op 13-09-2010 21:27:58
Citaat van: FGG op 13-09-2010 12:06:46
Citaat van: Bas850 op 13-09-2010 11:33:03
Zit er geen lucht in de leiding, heb er bij het vervangen van het brandstoffilter ook last van gehad.

Dat is ook mijn vermoeden. Maar zou ie dan niet altijd beroerd moeten starten? Of zou de lucht tijdens het lange staan richting blok borrelen.
Bruins gaf aan het filter gevuld te hebben in de procedure.

Hoe kun je het brandstofsysteem ontluchten?


Citaat van: thuur op 13-09-2010 21:27:36
In het filter zit een voorverwarmingsklep. Zo kan diesel tot -24 gr.C worden gebruikt (normaal kunnen er paraffinekristallen optreden bij -15 gr.C). Diesel met additieven zelfs tot lagere temperathuuren (met additieven al tot -22!).

Citeer
De voorverwarming maakt gebruik van de warmte in de vanaf de brandstofinspuitpomp en injectoren geretourneerde brandstof die door de motor en de wrijving in de pomp en injectoren is verwarmd. De voorverwarmingsklep bestaat uit een bimetalen regelklep en een veerbelaste terugslagklep.
Bij temperaturen boven 10°C staat de regelklep in zijn laagste stand waardoor de verbinding tussen de retourleiding en het filterhuis afgesloten is. Alle geretourneerde brandstof stroomt terug naar de brandstoftank zonder warmte aan de brandstof in het filter af te staan.
Als de brandstoftemperatuur minder dan 0°C bedraagt, sluit de regelklep de retourleiding naar de tank vrijwel volledig af en opent de klep de verbinding naar het filterhuis. De verwarmde retourbrandstof drukt de terugslagklep omlaag en stroomt in het brandstoffilter waar deze de inkomende brandstof verwarmt. Tussen 0 en 10°C staat de regelklep in een tussenstand en verwarmt slechts een deel van de brandstof het filter, terwijl de rest naar de brandstoftank terugstroomt.
De terugslagklep is zo ontworpen dat de lucht in de brandstof niet vanuit de retourleiding naar het filter kan worden geleid en in de brandstofinspuitpomp kan worden teruggezogen. Deze lucht wordt in plaats daarvan via een spleet tussen de retourleiding en regelklep naar de brandstoftank afgevoerd. Dit betekent dat het brandstofsysteem zichzelf ontlucht.


Gr :D

Misschien in dat systeem iets niet goed?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: FGG op 13-09-2010 21:56:16
Citaat van: thuur op 13-09-2010 21:27:58
Citaat van: FGG op 13-09-2010 12:06:46
Citaat van: Bas850 op 13-09-2010 11:33:03
Zit er geen lucht in de leiding, heb er bij het vervangen van het brandstoffilter ook last van gehad.

Dat is ook mijn vermoeden. Maar zou ie dan niet altijd beroerd moeten starten? Of zou de lucht tijdens het lange staan richting blok borrelen.
Bruins gaf aan het filter gevuld te hebben in de procedure.

Hoe kun je het brandstofsysteem ontluchten?


Citaat van: thuur op 13-09-2010 21:27:36
In het filter zit een voorverwarmingsklep. Zo kan diesel tot -24 gr.C worden gebruikt (normaal kunnen er paraffinekristallen optreden bij -15 gr.C). Diesel met additieven zelfs tot lagere temperathuuren (met additieven al tot -22!).

Citeer
De voorverwarming maakt gebruik van de warmte in de vanaf de brandstofinspuitpomp en injectoren geretourneerde brandstof die door de motor en de wrijving in de pomp en injectoren is verwarmd. De voorverwarmingsklep bestaat uit een bimetalen regelklep en een veerbelaste terugslagklep.
Bij temperaturen boven 10°C staat de regelklep in zijn laagste stand waardoor de verbinding tussen de retourleiding en het filterhuis afgesloten is. Alle geretourneerde brandstof stroomt terug naar de brandstoftank zonder warmte aan de brandstof in het filter af te staan.
Als de brandstoftemperatuur minder dan 0°C bedraagt, sluit de regelklep de retourleiding naar de tank vrijwel volledig af en opent de klep de verbinding naar het filterhuis. De verwarmde retourbrandstof drukt de terugslagklep omlaag en stroomt in het brandstoffilter waar deze de inkomende brandstof verwarmt. Tussen 0 en 10°C staat de regelklep in een tussenstand en verwarmt slechts een deel van de brandstof het filter, terwijl de rest naar de brandstoftank terugstroomt.
De terugslagklep is zo ontworpen dat de lucht in de brandstof niet vanuit de retourleiding naar het filter kan worden geleid en in de brandstofinspuitpomp kan worden teruggezogen. Deze lucht wordt in plaats daarvan via een spleet tussen de retourleiding en regelklep naar de brandstoftank afgevoerd. Dit betekent dat het brandstofsysteem zichzelf ontlucht.


Gr :D

Misschien in dat systeem iets niet goed?

Dan zou het opgelost moeten zijn met een nieuw brandstoffilter.


Gr ;)

FGG

Citaat van: thuur op 13-09-2010 21:59:56
Dan zou het opgelost moeten zijn met een nieuw brandstoffilter.

Die is nieuw, origineel Volvo.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

jan piet

Maar de afsluiting had toch 'klem' gezeten?

FGG

Citaat van: jan piet op 13-09-2010 22:39:13
Maar de afsluiting had toch 'klem' gezeten?

Klopt, en die van de oude zat ook zo.

Misschien is het vervangen van het filter wel de (simpele) oplossing. Overigens was het rond 't filter wel droog, geen dieselsporen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

Vanmorgen maar besloten om op m'n werk elke 1 a 2 uur de V70 even te starten. Dat ging goed om 9:00 en om 10:30. Om 12:15 ging 't toch weer mis. Wat me wel opviel is dat de grijze rook ook uit de pijp komt tijdens starten. Misschien toch teveel brandstof in de kamers?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Citaat van: FGG op 14-09-2010 12:51:43
Vanmorgen maar besloten om op m'n werk elke 1 a 2 uur de V70 even te starten.

Met welk doel? :eusa_think: