Welke benzine?

Gestart door verron, 21-09-2010 20:47:17

Vorige topic - Volgende topic

verburgh

Citaat van: verron op 26-09-2010 18:14:47
Even vast een updatje, ik heb gisteren met nog ruim een kwart tank 95, bijgevuld met 98. Wat is de verbazing groot.......het verbruik is nu na 200 km (over een vaste route die we vaker rijden) gedaald van 12.5 naar 10.5L op de BC !!!
De motor loopt nu al veel rustiger en pakt véél makkelijker op vanaf lagere toerentallen. Gevoels matig heb ik het idee dat het vermogen ook terug begint te komen! Dus.............. :eusa_think:

Leuk detail is wel de prijs die ik voor 98 betaal, ik heb getankt in duitsland en daar kost Super Plus 98 "slechts" 1,449. Hier in Nederland kost euro 95 al 1,469 (bij ons in het dorp nabij Duitsland) Super 98 kost hier 1,579.

Dus, bedankt voor alle adviezen en geweldige discussies maar het werkt dus echt.  :eusa_dance:
Ik heb gisteren 98 getank voor 1,33 :evil:

)()()sT

Dat doe ik altijd als ik 98 tank ;D
Bij het tankstation waar ik vaak LPG tank kost de 98 maar 3 cent meer als de 95.

Leuk om te lezen dat je auto lekkerder loopt Verron :D

verron

Citaat van: verburgh op 26-09-2010 18:31:52
Even vast een updatje, ik heb gisteren met nog ruim een kwart tank 95, bijgevuld met 98. Wat is de verbazing groot.......het verbruik is nu na 200 km (over een vaste route die we vaker rijden) gedaald van 12.5 naar 10.5L op de BC !!!
De motor loopt nu al veel rustiger en pakt véél makkelijker op vanaf lagere toerentallen. Gevoels matig heb ik het idee dat het vermogen ook terug begint te komen! Dus.............. :eusa_think:

Leuk detail is wel de prijs die ik voor 98 betaal, ik heb getankt in duitsland en daar kost Super Plus 98 "slechts" 1,449. Hier in Nederland kost euro 95 al 1,469 (bij ons in het dorp nabij Duitsland) Super 98 kost hier 1,579.

Dus, bedankt voor alle adviezen en geweldige discussies maar het werkt dus echt.  :eusa_dance:

1,33  waar tank jij dan?  In Luxemburg?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

MEN-O

Om even mee te blaten : toen ik mijn auto vorig jaar kocht viel me op dat de turbo wel erg bruut "inkwam" nu kreeg ik een volle tank benzine bij aankoop (jaja). Omdat ik me al maanden voor aankoop aan het inlezen was (oa hier op het forum ) wist ik dat een turbo liever 98 lust en sindsdien braaf getankt. Na een weekje of een volle tank verder werd het bruuske al een stuk minder.

)()()sT

Ik tank in Maasmechelen - Lanaken.
Natuurlijk geen goed vergelijk maar daar is de benzine een stuk goedkoper. 1,5 maand geleden benzine bijgevuld voor iet van €1,36 ;)

Men-o: en wat wil je ermee zeggen? Zat er die eerste week ook al 98 in of superdepuper benzine ;D

verron

Citaat van: )()()sT op 26-09-2010 19:16:44
Ik tank in Maasmechelen - Lanaken.
Natuurlijk geen goed vergelijk maar daar is de benzine een stuk goedkoper. 1,5 maand geleden benzine bijgevuld voor iet van €1,36 ;)

Men-o: en wat wil je ermee zeggen? Zat er die eerste week ook al 98 in of superdepuper benzine ;D

Ik tank voorlopig maar in Duitsland, is goed te combineren met boodschappen doen.

verburgh

Citaat van: verron op 26-09-2010 19:13:51
Citaat van: verburgh op 26-09-2010 18:31:52

1,33  waar tank jij dan?  In Luxemburg?
Baris rotterdam, die rekende gisteren het kwartje van kok niet.

MEN-O

Neej, ik bedoel er zal wel 95 ingezeten hebben, dat plotselinge inkomen lijkt me toch niet erg goed.. nu gaat het allemaal een stukje geleidelijker zeg maar.
Wil eigenlijk ook weleens bij een meeting een deskundig iemand een stukje laten rijden om te vergelijken zeg maar.
(Of dat ik in iemand anders auto kan rijden, maar da's ook zo wat)

verron

Citaat van: MEN-O op 26-09-2010 19:57:57
Neej, ik bedoel er zal wel 95 ingezeten hebben, dat plotselinge inkomen lijkt me toch niet erg goed.. nu gaat het allemaal een stukje geleidelijker zeg maar.
Wil eigenlijk ook weleens bij een meeting een deskundig iemand een stukje laten rijden om te vergelijken zeg maar.
(Of dat ik in iemand anders auto kan rijden, maar da's ook zo wat)

Is toch wel te regelen? Kom de 9e kijken in Meppel tijdens de slip en rijtraining, mag je best in die van mij rijden hoor, geen probleem.

RemkoT5

Tank zelf al geruime tijd RON 98, (ook in Lanaken-Maasmechelen) en 1,33 per liter v.d. week, 3 cent meer dan RON 95.
Na dat ik een half jaar merkbaar zuiniger en soepeler reed met RON 98 heb ik de T5 een tijd terug laten tunen.
Ben daarna Ron 98 blijven tanken(ook op advies van de tuner) en in Duitsland RON 100.
Ben nog steeds verbaast over het gemak waar de motor mee draait.

M a r c

Hoe klopvaster je benzine, hoe langer je wagen zijn volle vermogen blijft leveren. Tuurlijk kun je gewoon 95 tanken, maar je zult merken bij langdurige accelleratie dat het vermogen begint in te kakken. Met een hoger octaan zal dit moment langer op zich laten wachten. Bij getunede motor wordt meestal een hogere voorontsteking geprogrammeerd, waarbij dus goede koeling en een hoger octaan meehelpt om het extra vermogen wat uit het vervroegen voortvloeit te halen en langer vast te houden.

Onze mild getunede (nog wel) C30 T5 demo liep in Duitsland op Aral 102 een heel stuk harder dan op 98ron...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Misha

Beroerde is dat ik nergens meer iets anders dan 95 kan krijgen hier in de buurt. :-[
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

elianmars

Citaat van: M a r c op 30-09-2010 22:44:49
Hoe klopvaster je benzine, hoe langer je wagen zijn volle vermogen blijft leveren. Tuurlijk kun je gewoon 95 tanken, maar je zult merken bij langdurige accelleratie dat het vermogen begint in te kakken. Met een hoger octaan zal dit moment langer op zich laten wachten. Bij getunede motor wordt meestal een hogere voorontsteking geprogrammeerd, waarbij dus goede koeling en een hoger octaan meehelpt om het extra vermogen wat uit het vervroegen voortvloeit te halen en langer vast te houden.

Onze mild getunede (nog wel) C30 T5 demo liep in Duitsland op Aral 102 een heel stuk harder dan op 98ron...

Wat ik me wel eens afvraag, kan het kwaad om met een getunede wagen op 95 te rijden?

Ik tank normaal gesproken altijd 98 (ultimate van BP), maar soms is er geen BP in de buurt en gaat er een beetje 95 in de tank.

nickk.

Citaat van: elianmars op 30-09-2010 23:27:19
Citaat van: M a r c op 30-09-2010 22:44:49

Wat ik me wel eens afvraag, kan het kwaad om met een getunede wagen op 95 te rijden?

Ik tank normaal gesproken altijd 98 (ultimate van BP), maar soms is er geen BP in de buurt en gaat er een beetje 95 in de tank.

Valt mee, ontsteking wordt terug geregeld, vermogen neemt af en daar is het eigenlijk wel mee klaar. Natuurlijk niet vol gaan stampen op 95, maar gewoon stevig acceleren tot 5000 toeren ofzo levert bij mij geen veranderingen op in AFR en uitlaatgas temperaturen.

RemkoT5

Zit ik toch even weer met vraagje?

Nu heb ik gisteren in Duitsland bij ARAL Ultimate 102 brandstof getankt.

Kan ik nu toch met de getunde T5 meer vermogen uit deze brandstof halen?

Is dit misschien weer een commercieel praatje.
(Tot 10% meer vermogen en tot 6,5 % zuiniger in verbruik.)

Of gewoon RON 98 blijven tanken...

Aangezien ik pas een tankje 102 heb getankt en bij de volgende tankbeurt wel even om ga rijden om weer 102 te tanken, gewoon om te probeeren of ik zelf verschil merk.