Wie rijdt er alweer op winterbanden (seizoen 2010/2011)?

Gestart door pwassink, 16-07-2010 13:46:42

Vorige topic - Volgende topic

markmol

Ik heb ze vorige week (derde week oktober) gemonteerd toen de temperatuur overdag niet meer boven de 10 graden uit kwam. Helaas trekt de roffel nu naar rechts, wielen laten uitlijnen maar nog altijd heeft hij een behoefte om de berm op te zoeken. Bij Nauta Bandenservice in Groningen werd mij gemeld dat dit mogelijk door de banden komt. Ik had dan ook de voorbanden met de achterbanden verwisseld. Nu twijfel ik een beetje, moet ik ze weer omwisselen of wacht ik tot de banden weer wat zijn afgesleten. Wat denken jullie?

StefanCJ

Hier liggen ze er sinds vandaag onder (Nokian 215-45-17 91V).

tackle

twee nieuwe vrdestein snowtrac 3 moeten kopen, sjips!

elianmars

Binnenkort schroef ik de Nokians er eens onder om ze te testen. De Dunlops doen hun werk tot nu toe nog heel goed, maar ik ben benieuwd hoe de Nokians zich gedragen.

Chris

Citaat van: elianmars op 29-10-2010 20:39:47
Binnenkort schroef ik de Nokians er eens onder om ze te testen. De Dunlops doen hun werk tot nu toe nog heel goed, maar ik ben benieuwd hoe de Nokians zich gedragen.

Nog even wachten, dan kan je ze laten zitten ;). Of je laat ze natuurlijk uberhaupt zitten...

UserID6342

Ook hier liggen ze er sinds afgelopen week weer onder.

elianmars

Citaat van: Chris op 29-10-2010 20:40:50

Nog even wachten, dan kan je ze laten zitten ;). Of je laat ze natuurlijk uberhaupt zitten...

Misschien rijdt 't zo bout dat ik ze er gelijk weer onderuit trek  :evil:

rpakuypers

Binnenkort weer 4 nieuwe Uniroyal Rain Expert banden onder de V70, de 850 heeft ze inmiddels al. Was ik afgelopen winter behoorlijk over te spreken want zelfs 20 centimeter sneeuw was nauwelijks een probleem. Ben benieuwd hoe de combi Uniroyal met de automaat is want gedurende de winter ga ik met de 850 op pad want vrouwlief durft in de winter niet meer met een automaat te rijden. Voorlopig nog geen winterbanden ..........

Groet,
Roger

Chris

Citaat van: elianmars op 29-10-2010 20:49:49
Citaat van: Chris op 29-10-2010 20:40:50

Misschien rijdt 't zo bout dat ik ze er gelijk weer onderuit trek  :evil:

Dan wacht ik nog even af en gebruik ik jou als proefknijn... als ze inderdaad bout rijden verkoop ik ze ongebruikt weer door :eusa_whistle: ::).

Ewout Schalkwijk

Hier in den lande is het gebruikelijk dat de winterbanden smaller zijn dan de zomerbanden. Dit verbetert de grip juist. De band 'snijdt' beter door de sneeuw dan de 'brede' zomerbanden. Rijden met supergrote en brede winterbanden, doe je dan ook alleen maar omdat het 'stoer' is, verstand staat daar buiten. Het zelfde geldt zomers natuurlijk ook. Ook dan is een smallere zomerband in het voordeel tov de brede bij bijvoorbeeld extreme regenval (aquaplaning).

Het investeren in een 'dure' sneeuwband loont echt wel aangezien ze gemiddeld 3 à 4 maanden onder de auto liggen, waardoor de slijtage aan je zomerbanden dus nul is. Zo zullen de kosten aan het eind van de rit ongeveer gelijk uitkomen, blijven alleen de stalen velgen over, maar die koop je overal voor een schijntje.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

BenC70ES

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-10-2010 21:37:48
Hier in den lande is het gebruikelijk dat de winterbanden smaller zijn dan de zomerbanden. Dit verbetert de grip juist. De band 'snijdt' beter door de sneeuw dan de 'brede' zomerbanden. Rijden met supergrote en brede winterbanden, doe je dan ook alleen maar omdat het 'stoer' is, verstand staat daar buiten. Het zelfde geldt zomers natuurlijk ook. Ook dan is een smallere zomerband in het voordeel tov de brede bij bijvoorbeeld extreme regenval (aquaplaning).

Dat is ondertussen wel behoorlijk achterhaald hoor...  laatst nog een test gezien van Auto Motor & Sport ,   tussen een 205/55/16 en 225/40/18, en die 18" deed het evengoed in slechte omstandigheden en op droog aanmerkelijk beter (sportiever).

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Mijn winterbanden zijn in ieder geval net zo breed als de zomerbanden (225). De velgen zijn dermate breed dat een smallere band niet fijn zou zijn geweest (8J).
Bovendien zie ik me niet volgas gaan met 185 bandjes  ;D

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Johann

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-10-2010 21:37:48

Het investeren in een 'dure' sneeuwband loont echt wel aangezien ze gemiddeld 3 à 4 maanden onder de auto liggen, waardoor de slijtage aan je zomerbanden dus nul is. Zo zullen de kosten aan het eind van de rit ongeveer gelijk uitkomen, blijven alleen de stalen velgen over, maar die koop je overal voor een schijntje.

Ewøut

Gaat om de toepassing he. Je past je auto aan de omstandigheden aan en in Nederland is het al lang en breed bewezen dat je zelfs met een zomerband en een beetje aanpassen aan de omstandigheden een winter kunt overleven. In Noorwegen zullen er wel plekken zijn waar dat niet meer lukt maar zo verkopen ze in de bergen ook meer XC's en minder buikschuivers.
In diepere sneeuw doet een brede winterband het prima. Misschien tot op bepaalde hoogte nog wel beter omdat je minder druk op het oppervlak zet maar wel de juiste ingrediënten in het rubber hebt om te blijven grippen. Je kunt makkelijker over de sneeuw rijden in plaats van er in. Je gaat minder sneeuw voor de band wegduwen en hebt dus minder weerstand maar wel meer grip. Misschien ook een reden waarom die leuke sneeuw trekkers in de Alpen van de mooie brede tracks hebben?

Ga bij 5 graden vorst maar eens een plotseling stuuractie doen met 120 km/h op droog wegdek met smalle winterbanden op minuscule stalen velgjes, het type wegdek dus welke over het algemeen de gehele winter in Nederland voorhanden is. Neem dan ook even mee dat de mensen die bij plus 10 hun winterbanden nu onder de auto zetten niet de druk opvoeren op het moment dat het min 5 is en je dus aanzienlijk lagere druk in de banden hebt.

Zit je dichter bij de bewoonde wereld met betere infra dan heb je natuurlijk andere eisen en wensen dan wanneer je er verder vanaf zit met doorgaans ook minder begaanbare wegen maar daar zie dan vaak ook al een andere keuze van auto's. Meer 4x4 en vaak iets hoger op de poten.

Een S70 op 225/40-18 winterbanden gaat iig als een bulldozer door de dikke sneeuw en heeft bij extreem koud maar droog weer nog steeds een aan een zomerband gelijkende wegligging bij normaal tot sportief gebruik. En dan staat het ook nog eens mooi.  ;)

245/40-18 gaat trouwens ook gewoon goed..   8)