Koppelingspedaalsensor storing?? V70 2.5D

Gestart door VolvieV70, 22-09-2010 20:12:02

Vorige topic - Volgende topic

VolvieV70

Goeiedag,

Afgelopen juni gaf het motordiagnose lampje een foutmelding, diagnose bij de dealer leverde
de melding van koppelingspedaalsensor defect op. Hierop is de sensor vernieuwd. Vervolgens
3 maanden geen problemen meer gehad.

Tot vorige week waarbij het storingslampje weer werd aangesproken. Afgelopen maandag
leerde bij de dealer dat het ging om dezelfde melding als voorheen. Hierop is een ty-rap
verwijderd om de bekabeling meer ruimte te geven naar de sensor. Vervolgens gereset
en weg was de melding. Gedachte hierachter was dat de kabel wellicht knijp kwam te zitten
zodat het stekkertje wat kon trekken aan de sensor.

Vanochtend kwam er weer de irritante melding en wederom constateerde de dealer
defect koppelings pedaalsensor.

Vervolgens werd het signaal gemeten met pedaal in ruststand via diagnosestekker
deze bedroeg 27 % en wanneer het pedaal werd ingedrukt bedroeg de waarde 78%,
Vervolgens werd er een nieuwe sensor geplaatst en bedroeg de waarde in ruststand 33%
en bij pedaal volledig ingedrukt 83%. Dus de nieuwe bracht een 5-6% grotere uitslag in de
meting in vergelijk met de oude sensor.

De monteur kon me hierover ook geen verklaring voor geven en ik moest het eerst maar
even aanzien. Naar het schijnt komt het vaker voor daar ze gewoon op voorraad lagen.
Aldus zijn conclusie.

Nu lees ik hierover niets op het  forum.

Heeft iemand hiermee ervaring? Het gaat om een V70 diesel 355 dkm Bj 2000

Overigens draaide het motortje gewoon, dus geen vermogensverlies echter de cruisecontrol
functioneerde niet meer. Na reset was alles weer normaal.

Met vriendelijke groet,

Alex

MICHEL306

Dat je cruise controle niet meer werkt klopt, had precies het zelfde echter niet de sensor vervangen maar de koppelingsplaten, waarna de sensor weer de juiste waarde aan gaf.

wellicht zijn je platen aan vervanging toe?

gr m

VolvieV70

Citaat van: MICHEL306 op 17-11-2010 11:19:27
Dat je cruise controle niet meer werkt klopt, had precies het zelfde echter niet de sensor vervangen maar de koppelingsplaten, waarna de sensor weer de juiste waarde aan gaf.

wellicht zijn je platen aan vervanging toe?

gr m

Beste Michiel,

Dank voor je reactie, echter de koppelingsplaat en drukgroep en werkcylinder heb ik in het voorjaar vervangen.
Dit gegeven eveneens aan de monteur medegedeeld. Echter kreeg hierop geen reactie.
Huidige status is na het vervangen van de sensor j.l. in september geen melding weer gehad.

Kun je je motivatie toelichten?

Daar het gaat om de stand van de pedaal van de koppeling. En lucht in het systeem is uitgesloten. Schakelen gaat zijdezacht en nu zonder bijgeluiden en tevens is de achteruit soepel en in 1 keer. Voor mijn gevoel schakelt hij na de wissel als nieuw. En het pedaal blijft ook niet hangen en het kraken is ook weg.

Na koppelings wissel inmiddels 20 dkm verder en hierover zeer tevreden.

Groet,

Alex

thuur

De standaardmarge van elektronica, variabele weerstanden in het bijzonder, is 5 tot 10%.

Koppelingsplaat is niet van invloed, het systeem is hydraulisch en de stand van het pedaal wordt door de constructie bij het pedaal geregeld.

Gr 8)

VolvieV70

Citaat van: thuur op 17-11-2010 18:57:13
De standaardmarge van elektronica, variabele weerstanden in het bijzonder, is 5 tot 10%.

Koppelingsplaat is niet van invloed, het systeem is hydraulisch en de stand van het pedaal wordt door de constructie bij het pedaal geregeld.

Gr 8)

Beste Thuur,

Dank voor je antwoord en dan ga ik er maar vanuit dat de standaardmarge van de variabele weerstand
in dit geval is overschreden en dat het dus hoogstwaarschijnlijk dus toch aan de sensor heeft gelegen.
Dan is de analyse correct geweest van de monteur en het probleem opgelost. ;D

Mijn beperkingen liggen op electrisch gebied, blijft voor mij altijd nog een grijs gebied.

Groet'n,

Alex