Welke dempers in combinatie met Apex

Gestart door Jasper Boven, 28-09-2010 18:39:40

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Dag allen,

Ik sta op het punt mijn veerpoten te reviseren. De lagers zijn na 333.000 aan het eind van hun latijn. Nu het hele zaakje toch open gaat, neem ik gelijk alles mee waaronder ook de demper. De vorige eigenaar heeft mijn sedan uitgevoerd met een Apex verenset bedoeld voor een estate. Dit om het gewicht van de gastank op te vangen. De originele veren heb ik ook nog.
Nu heb ik een leuk adres gevonden voor de lagers en rubbers in NL. Waarschijnlijk koop ik de dempers in Duitsland, daar deze daar een stuk goedkoper zijn. Ik twijfel alleen welke ik moet kopen. Originele Sachs dempers is de goedkoopste oplossing, maar ik weet niet hoe dat matcht met Apex. Bilstein B4 schijnt erg strak te zijn, maar is ook gelijk weer wat duurder. Daarbij vind ik de wagen behoorlijk stug, en wil ik hem niet stugger hebben.
Ik rijd voornamelijk lange afstanden bij bovengemiddelde snelheid ( :police:) over de snelweg. Ik vind het verlaagde onderstel wel lekker strak, maar soms wat te stug bij slecht wegdek. Wie heeft er een mening? Sachs, Bilstein of...

Sven850

Als je niet stugger wilt zou ik voor originele dempers gaan. Bilstein, koni enzovoorts is allemaal een stuk stugger dan de standaard dempers.
XC40 T4 Recharge

Ludo

Citaat van: Jasper Boven op 28-09-2010 18:39:40
Bilstein B4 schijnt erg strak te zijn,

Bilstein B4 kan je vergelijken met de originele demper, gericht op comfort.
B6 en B8 is wel 'strakker'.

)()()sT

Is het bij bv. origineel dan niet verstandig om voor de af-fabriek verlaagde versie te gaan?

Jasper Boven

Citaat van: )()()sT op 28-09-2010 18:56:01
Is het bij bv. origineel dan niet verstandig om voor de af-fabriek verlaagde versie te gaan?

Sorry. Ik volg je niet helemaal. Wat bedoel je precies?

Sven850

Citaat van: Jasper Boven op 28-09-2010 19:21:01

Dempers van bv een R zodat je demper werking optimaal/optimaler blijft
XC40 T4 Recharge

Jasper Boven

Citaat van: Sven850 op 28-09-2010 19:27:10
Citaat van: Jasper Boven op 28-09-2010 19:21:01

Dempers van bv een R zodat je demper werking optimaal/optimaler blijft

Ja, dit had ik ook al overwogen. Ik vind het R onderstel wel prettig. Moet ik alleen weer op zoek naar R veren  :P.

)()()sT

Nee natuurlijk niet, je wilt toch Apexen?
Ik bedoel dat Volvo af fabriek normaal of verlaagde onderstellen had. Dit betekent dus ook wat kortere dempers (toch?).
Normale "hoge" dempers kun je laten zitten als je met verlagingsveren verlaagt, al is 40 mm. dan wel het maximale omdat je de demper immers permanent indrukt.
Als je dus de wat kortere dempers neemt is dat alleen maar goed ;)

Trouwens: bestaat er wel een "R" demper? Het is toch gewoon hoog of verlaagd, waarbij de T-5R en R altijd de verlaging had.

Sven850

Citaat van: )()()sT op 28-09-2010 19:43:07

Trouwens: bestaat er wel een "R" demper? Het is toch gewoon hoog of verlaagd, waarbij de T-5R en R altijd de verlaging had.

Ja dat bedoel ik ook, noem het voor het gemak R dempers ;D
XC40 T4 Recharge

Jasper Boven

Citaat van: Sven850 op 28-09-2010 19:45:28
Citaat van: )()()sT op 28-09-2010 19:43:07

Ja dat bedoel ik ook, noem het voor het gemak R dempers ;D

Er bestaat volgens dit topic geen sportdemper: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,35130.0.html .
Maar goed. Kan de normale Sachs een verlaging van 40mm tov origineel aan? 20mm is geen probleem daar ze ook onder de R zitten.

innocenti

Volgens mij rijdt )()()st zelf ook met standaard dempers en Apex veren, dus lijkt te kunnen. En volgens mij zijn er wel meer op het forum met standaard dempers en 40mm verlagingsveren.

Jasper Boven

Goed, na lang wikken en wegen ga ik voor originele dempers. De Apex veren blijven er onder. Binnenkort het hele zwikje maar eens bestellen. Kost wel de nodige centen  :o, maar heb hier en daar gelezen dat het de investering zeker waard is.

Rijns_t5r

ondr de t5r zitten echt andere dempers standaard,wel van het merk sachs,alleen deze zijn alleen bij de dealert te krijgen.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

)()()sT

Citaat van: Jasper Boven op 13-10-2010 12:12:11
Goed, na lang wikken en wegen ga ik voor originele dempers. De Apex veren blijven er onder. Binnenkort het hele zwikje maar eens bestellen. Kost wel de nodige centen  :o, maar heb hier en daar gelezen dat het de investering zeker waard is.

Neem je dan wel de exemplaren voor het af-fabriek onderstel? Ik neem aan dat er verschil in lengte inzit?

Jasper Boven

Citaat van: )()()sT op 13-10-2010 12:39:56
Citaat van: Jasper Boven op 13-10-2010 12:12:11

Neem je dan wel de exemplaren voor het af-fabriek onderstel? Ik neem aan dat er verschil in lengte inzit?

Naar mijn weten is er op dit moment maar één type demper Sachs voor de 850 en is deze demper in het verleden ook door Volvo zelf op zowel originele als verlaagde onderstellen gemonteerd. Of bewijst iemand mij anders?