nivomat, wat als ze niet werken?

Gestart door ako, 12-03-2004 21:00:38

Vorige topic - Volgende topic

ako

??? tja, vandaag een zware last in mijn 855 met nivomat vervoerd. en angstig vermoeden bleek waarheid toen de auto ook na een ritje van een minuut of 10 aan de achterkant nog steeds flink lager bleek te liggen dan voor. de nivomats stuk en is zoiets te repareren? of is vervangen de enige optie. omdat ik slechts incidenteel veel bagage vervoer vraag ik me af of bij vervanging niet gewone schokbrekers gemonteerd kunnen worden?
graag jullie reactie
gr ad

Reitse

Als je van nivomat overgaat naar gewone schokdempers moet je naar ik meen ook je veren wisselen...

Entuscan

Indd, dan moeten er andere veren onder
En ja er kunnen gerust "vaste " schokbrekers onder gezet worden. Keuze genoeg, enkel voor de awd is het ander koffie
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

De nivomats schijnen nog wel eens vast te gaan zitten als ze aan het einde van hun levensduur komen. De enige remedie is vervangen.
Nivomats zijn erg duur, vervangen voor normale schokbrekers is een goed alternatief. Je moet inderdaad wel de achterveren vervangen. Ik weet dat MAD en vooral carsupport een goed alternatief heeft voor verschillende beladingsnivo's, van af en toe een kratje bier achterin tot aan de "papiervertegenwoordiger". Daarnaast is carsuuport een goede firma voro jouw probleem:

http://www.mad-tooling.com/indexnl.html
of
http://www.carsupport.nl/
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

gert850

waarom geen 2de hands nivomats? ik heb reeds 3 jaar 2de hands nivomats +veren samen voor 400 gulden(destijds) 1 uurtje werk en het zat er onder. kijk bij: www.marans.nl of www.autorima.nl oof www.boygeenakker.nl ze versturen onder rembours. gaat perfect. Want waarom je veren vervangen als je alleen andere nivomats hoeft. Ben je voor een 150 -180 euro klaar.
succes Gert
Gert 850

als je klein bent, komen de enge geluiden onder je bed vandaan, als je groot bent, van onder je motorkap

ako

voordat ik aan vervangen denk wil ik eigenlijk wel zekerheid over het defect. kan dat op andere mnier vastgesteld worden dan met mijn 10 minuten duurend ritje met belading?
gr ad

Roffelred

Je zegt zelf dat je bijna nooit zware belading meeneemt. Als de nivomats bij normale belading wel op niveau komen en de wegligging nog goed is zou ik nog niet tot vervanging over gaan.

ako

ik begrijp de werking van de nivomats schijnbaar niet helemaal.
ik dacht dat de nivomats in plaats van de normale schokbrekers gemonteerd worden met als bijkomend voordeel dat ze de auto horizontaal houden ongeacht de belading. als dat klopt dan ga ik er van uit dat wanneer ze de wagen niet horizontaal houden (als ie beladen is), de nivomats defect zijn. dat zou betekenen dat ik, ook als er geen zware last vervoerd wordt, met kapotte schokbrekers rij. als de auto niet beladen is, zakt ie achter niet of nauwelijks door. echt merken doe ik niets van de kapotte nivomats. wellicht dat zich dit euvel pas manifesteerd in extreme omstandigheden. is het vanuit dat oogpunt niet noodzakelijk om er iets aan te doen?

ako

ik begrijp de werking van de nivomats niet helemaal.
ik dacht dat de nivomats in plaats van de normale schokbrekers gemonteerd worden met als bijkomend voordeel dat ze de auto horizontaal houden ongeacht de belading.
als dat klopt dan ga ik er van uit dat wanneer ze de wagen niet horizontaal houden (als ie beladen is), de nivomats defect zijn. dat zou betekenen dat ik, ook als er geen zware last vervoerd wordt, met kapotte "schokbrekers" rij. als de auto niet beladen is, zakt ie achter niet of nauwelijks door. echt merken doe ik niets van de kapotte nivomats. wellicht dat zich dit euvel pas manifesteerd in extreme omstandigheden. is het vanuit dat oogpunt niet noodzakelijk om er iets aan te doen? nivomats vervangen of nieuwe schokbrekers en veren monteren?

bart

bij belading zullen de nivimats de auto inderdaad niet laten inzakken, door druk op te bouwen in de schokbrekersysteem tijdens rijden. na een paar honderd meter rijden staat de auto met belading al weer recht
is wel meer over te vinden op dit forum

)()()sT

Nogal "toevallig"  ;)....

Mijn vraag over het vervangen van de nivomats staat onder deze vraag, dus hier vind ik ook al wat antwoorden...

Maar nog steeds niet op de vraag: waarom moet je eigenlijk de veren vervangen als je de nivomats eruit haalt?? Niet dat ik het niet geloof  :D, maar ben nieuwsgierig...

Maverick

De nivomat pompt zichzelf op hoogte als er bochten genomen worden of de auto veert in en uit. Als er op een rechte weg gereden wordt zonder dat er in en uitgeveerd wordt zal de auto niet op hoogte komen.

ed

Theoretisch wel, maar hoe vlak een weg ook is, er is altijd enige veerwerking. Dus ook bij een vlakke weg pompen ze zichzelf op.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

volvomarcel

Ik las hier dat iemand zijn nivomats in een uurtje heeft vervangen. Is dit ook voor een relatieve leek zelf te doen? Ik heb vroeger wel eens normale schokbrekers vervangen en dat was een kwestie van boven en beneden een moertje losdraaien en de schokdemper er tussenuit halen.Heeft iemand wellicht een beschrijving van hoe e.e.a. te vervangen?

meulen

Hallo
Ik zit met het zelfde probleem mijn volvo hangt ook achterover als hij zwaar beladen is. Ook hoor ik achter een roffelend geluid (nee, ik bedoel niet het 850 roffeltje) maar zo'n klapperend geluid van de schokdempers. Volgens mij zit er onder mijn 850 ook nivomat. Als ik in de laadruimte de deksel omhoog trek van het reservewiel waar bij mij de gastankt zit dan zie ik een luchtventiel. Dat ventiel kan ik bij het bezinestation opblazen tot 8 bar. Dan staat ook mijn 850 weer mooi hoog en roffeld hij niet meer. Maar na een dag of 2 staat de bar meter weer op nul en hangt mijn auto weer achterover en roffellen de schokbrekers weer.

Ik ben bij de Euromaster langs geweest en heb gevraagt wat nieuwe schokbrekers kosten. Monroe schokbrekers met nivomat waren meer dan 400,- Euro pp. en zonder waren ze 145,- Euro pp. Groot verschil in prijs dus. Maar ja, nu lees ik dat dus ook de veren vervangen moeten worden als ik besluit gewone schokbrekers te laten monteren.

Weet iemand hoeveel die dingen kosten incl monatge? Gaat dus alleen om achterveren.
Gr. Michiel
Waar zouden we zijn zonder de ............Roffel