Justin-850: andere Motorkap en voorschermen!

Gestart door Justin-850, 01-10-2010 19:39:58

Vorige topic - Volgende topic

Justin-850

Zo, daar zijn we weer! Even het stof eraf blazen!!

Onlangs werd de diagnose "Versleten fuseekogel links" geconstateerd, dat moest dus verholpen worden! In eerste instantie wilde ik alleen de linkerkant vervangen, maar op aanraden van mede-forummers toch besloten om beide kanten te vervangen. Draagarmen besteld bij de Brezan, in dit geval gekozen voor de Meyle Heavy Duty exemplaren vanwege de goede verhalen en de prijs.

Gistermiddag rond de klok van twaalf begonnen, en om half drie was ik zo goed als klaar. De bout van de fuseekogel rechts zat zo enorm vast dat ik deze heb moeten verhitten en flink heb moeten inspuiten met WD-40, na een paar flinke tikken met een priem op de bout kwam deze na een half uur eindelijk los! Maargoed, toen moest de fuseekogel er nog uit........ Daar ook nog een tijdje mee aan het stoeien geweest, maar op een gegeven moment kwam ook deze los! :D

Vervolgens de nieuwe er in, foto's alleen van linkerkant overigens:

Vervolgens even ertussenuit geweest, en daarna geprobeerd met de momentsleutel de bouten op het gestelde Nm vast te draaien. Dit was echter het grootste probleem! Door de verlaging en de 17 inch wielen was er nauwelijks ruimte voor, en door het ontbreken van een brug kon ik er vanuit een andere hoek niet bij. Met een set ringsleutels de boel dus maar gewoon goed vastgezet.

Vervolgens een proefritje gemaakt, en dat ging allemaal prima! Maar het belang van uitlijnen was overduidelijk, het stuur stond scheef naar links en hij trok naar dezelfde kant. Vandaag dus naar Van Essen in Emst geweest. Na 30 minuutjes en 45,- lichter was ie weer helemaal ready to roll!! :D

Ik ben weer een tevreden mens!

Gr. Justin

T5turbo

Mooi verslag.Ik zie echter alleen maar kruisjes ipv foto's.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Justin-850

Jeps, ik ook :P Ben ze nu ergens anders aan het uploaden! Foto's met een kleine vijf minuutjes ;)

Gr. Justin

EDIT: Done!!

arjen850

Leuk dat het gelukt is Justin, aldoende leert men :D Maar wat ik mis: ben je nu de klacht volledig kwijt?

Justin-850

Ja, de klacht dat ie zwalkte in lange rechtse bochten is weg :D Wat helaas is gebleven is het korte zwabbertje als plots de rem krachtig wordt ingetrapt.

Mischien hebben meer mensen hier last van? Het gebeurt bij mij voornamelijk op hogere snelheden.

Gr. Justin

arjen850

Citaat van: Justin-850 op 11-08-2011 22:02:47
Ja, de klacht dat ie zwalkte in lange rechtse bochten is weg :D Wat helaas is gebleven is het korte zwabbertje als plots de rem krachtig wordt ingetrapt.

Mischien hebben meer mensen hier last van? Het gebeurt bij mij voornamelijk op hogere snelheden.

Gr. Justin

Is het helemaal weg? ik zou graag eens een rondje maken op het klaverblad, zou voor mij de eerste zijn die er totaal geen last van heeft.
En dan heb ik het uiteraard over het stuurgedrag in de bocht, niet in combinatie met het remmen.

Jack v

Die korte zwalkjes kunne ook het gevolg zijn van brede banden. Pomp ze maar een  keihard tot ongeveer 3 bar en kijk dan nog maar eens.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Justin-850

@Arjen: Morgen zal ik het knooppunt beekbergen even aan een testje onderwerpen :P Ik hou je op de hoogte!

@ Jack: Denk niet dat het daaraan ligt, had dit verschijnsel ook al met de 195 banden die er in het begin onder zaten. Nu met de 215 band heb ik het nog ;)

Gr.Justin

Jack v

Is het dan zodra je de rem aantikt dat hij even in het stuur trekt?

Justin-850

jeps, en je voelt dat de hele auto zich "zet"

Maar dit is echt alleen als je direct de rem hard intrapt, bijvoorbeeld in situaties waarbij je op de linkerbaan achter een busje rijdt en die gaat vol in de ankers..... Een soort schrikreactie dus...

Jack v

Remolie al eens ververst? Kan een vervuilde remkrachtverdeler zijn of een iets hangende remklauw.

Justin-850

Nee, dat heb ik nog niet gedaan inderdaad. Ga de staat daarvan binnenkort eens laten checken. Goeie tip ;)

Gr. Justin

stefanhuijser

Ik heb het met mijn twintig Klepper ook.. Standaard 2 cm verlaagd en 195 banden..
Lichte zwabber bij krachtig aanremmen.
Het lijkt wel of ie dan een beetje moet "zoeken"

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

LQDI

Precies zo gehad. Kwam bij mij uiteindelijk door een vastzittende remklauw.

Justin-850

@Arjen: Heb vandaag het klaverblad eens uitgeprobeerd, en hij heeft geen eigen willetje meer in de bochten. Dus ik ben helemaal blij :D

Gr. Justin