Luchtmassameter nog origineel Volvo? Of ooit vervangen door Bosch?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 13-10-2010 21:25:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Beste forummers,

Laatst hier veel info opgehengeld over luchtmassameters en lambdasondes. Nu even naar mij lmm gekeken en daar stond op Bosch 280 217 107 met daaronder nog een nummer, dat ik echter vergeten ben op te schrijven.

De twijfel sloeg toe, want ik zag nergens een logo van Volvo op de behuizing en die staat, zo meen ik begrepen te hebben hier, wel op een orginele lmm van Volvo (af fabriek dus en te koop bij de dealer). En ook geen Volvo-onderdeelnummer (of moet dat het nummer zijn dat ik niet genoteerd heb? Maar dan zonder Volvo-logo)

Kan ik er nu vanuit gaan dat de lmm al eens vervangen is door een Bosch? Geen orgineel Volvo dus, al zijn ze in de praktijk precies hetzelfde? Dan verwacht ik dat hij nog wel even mee gaat omdat ik net de 240.000 km voorbij ben.

Alvast bedankt voor de reacties!

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Citaat van: R-man T op 13-10-2010 21:25:51
ook geen Volvo-onderdeelnummer (of moet dat het nummer zijn dat ik niet genoteerd heb? Maar dan zonder Volvo-logo)

Dat zal nummer 1275749 zijn.

:D

LPGLE


Ries van de Zilverschuit

Met andere woorden: dikke kans van dat het nog de orginele Volvo-lmm is, af fabriek? Bij een lmm direct van Bosch staat nummer 1275749 er dus niet op omdat dat een specifiek Volvo-nummer is, zo veronderstel ik dan. (Al komt die uit dezelfde Bosch-fabriek en staat er geen Volvo-logo op).

Correct?

(Dan weet ik dat ik een groot risico loop dat hij eerdaags zal sneuvelen. Tenzij hij ooit door een wederom orginele Volvo-lmm is vervangen, maar die kans acht ik klein omdat hij de laatste acht jaar niet meer bij een Volvo-dealer is onderhouden.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Misha

Citaat van: R-man T op 13-10-2010 22:14:48
Met andere woorden: dikke kans van dat het nog de orginele Volvo-lmm is, af fabriek? Bij een lmm direct van Bosch staat nummer 1275749 er dus niet op omdat dat een specifiek Volvo-nummer is, zo veronderstel ik dan. (Al komt die uit dezelfde Bosch-fabriek en staat er geen Volvo-logo op).

Correct?

(Dan weet ik dat ik een groot risico loop dat hij eerdaags zal sneuvelen. Tenzij hij ooit door een wederom orginele Volvo-lmm is vervangen, maar die kans acht ik klein omdat hij de laatste acht jaar niet meer bij een Volvo-dealer is onderhouden.)
Eerdaags ?
Kan net zo goed nog  60.000 goed gaan hoor.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

LPGLE

als je zo preventief onderdelen gaat vervangen , dan wordt autorijden heel duur .
Als de auto goed loopt , waarom dan vervangen ???....
Een oliefilter dient vervangen te worden bij 15.000 km ...meeste distri-riemen bij 120.000 km  ...Ik heb nog niet gehoord van een termijn bij LMM 

8)

Ludo

Citaat van: R-man T op 13-10-2010 22:14:48
Bij een lmm direct van Bosch staat nummer 1275749 er dus niet op omdat dat een specifiek Volvo-nummer is, zo veronderstel ik dan. (Al komt die uit dezelfde Bosch-fabriek en staat er geen Volvo-logo op).

Correct?

Helemaal correct.  :eusa_clap:
Enkel "af fabriek" staat er zowel het Bosch als het Volvo nummer op.

Ries van de Zilverschuit

Op dit forum ben ik toch wel aardig wat topics tegengekomen van mensen die liepen te tobben met een slechtlopende motor en waarbij het de lmm ( of de lambdasonde, koelwatertemperatuurmeter of vacuümlekken) betrof. Opvallend vond ik ook dat dat altijd ergens tussen de 220.000 en en 260.000 plaatsvond. Aangezien ik de ambitie heb de auto nog wel zeker wel een jaar of vijf aan te houden, is de kans heel groot dat-ie in die periode de geest geeft. Dan kan ik hem beter nu vervangen, kan een hoop gedoe schelen. Zoveel kosten die dingen nu ook weer niet.

Was niet van plan om dat met alles te doen hoor.  :) Dan loop je in een keer leeg, ja. Alleen de vitale risiconderdelen dus. En dan nog alleen als ik er even tijd voor heb (en dat is niet veel).

Bedankt in ieder geval weer voor de bijdragen!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Citaat van: R-man T op 14-10-2010 09:28:59
Op dit forum ben ik toch wel aardig wat topics tegengekomen van mensen die liepen te tobben met een slechtlopende motor en waarbij het de lmm ( of de lambdasonde, koelwatertemperatuurmeter of vacuümlekken) betrof. Opvallend vond ik ook dat dat altijd ergens tussen de 220.000 en en 260.000 plaatsvond. Aangezien ik de ambitie heb de auto nog wel zeker wel een jaar of vijf aan te houden, is de kans heel groot dat-ie in die periode de geest geeft. Dan kan ik hem beter nu vervangen, kan een hoop gedoe schelen. Zoveel kosten die dingen nu ook weer niet.

Was niet van plan om dat met alles te doen hoor.  :) Dan loop je in een keer leeg, ja. Alleen de vitale risiconderdelen dus. En dan nog alleen als ik er even tijd voor heb (en dat is niet veel).

Bedankt in ieder geval weer voor de bijdragen!

Tja, het blijft een onzeker gegeven. De mijne liet het pas afweten na 360dkm. En dan nog was er prima mee te rijden, normaal verbruik, geen geschok of gehik. Enkel bij warme motor ging deze stationair 'dansen' en zwarte rook uitbraken.

Als je dit wilt voorkomen dan lijkt me het een mooi moment om eens lekker op zoek te gaan naar de goedkoopste leverancier van de Bosch exemplaren. Je hebt nu nog de tijd :D


Gr ;)

)()()sT

maf-shop.com

;)

Edit: is dit op de site nou één LMM voor alle typen  ???
Nee toch?

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: thuur op 14-10-2010 12:06:36
Tja, het blijft een onzeker gegeven. De mijne liet het pas afweten na 360dkm. En dan nog was er prima mee te rijden, normaal verbruik, geen geschok of gehik. Enkel bij warme motor ging deze stationair 'dansen' en zwarte rook uitbraken.

Als je dit wilt voorkomen dan lijkt me het een mooi moment om eens lekker op zoek te gaan naar de goedkoopste leverancier van de Bosch exemplaren. Je hebt nu nog de tijd :D

Gr ;)

Nu nog rustig de tijd ja, dat is ook een van de redenen. Het komt altijd op ongelegen momenten en dan moet het hals-over-kop. Veel reparaties (aan het interieur en installatie) kunnen wel wachten, maar de motor moet goed lopen!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

EdenAli

waar zitten onze LMM nog meer in dan
Altijd makkelijk als je eens op een sloop bent ;)

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij sowieso in alle 20-kleppers met Motronic volgens mij. In de ME7 zit een ander.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Citaat van: )()()sT op 14-10-2010 12:26:54
maf-shop.com

;)

Edit: is dit op de site nou één LMM voor alle typen  ???
Nee toch?

Voor de turbo modellen zijn er 2 verschillende types.
Bosch nr 280217107 en 280218108.
Je kan ze ook herkennen aan de stekkeraansluiting.
280217107 heeft een rechthoekige aansluiting, 280218108 is meer ovaal.

Letten jullie nooit op, als je onder een motorkap zit te snuffelen. ???
;D

)()()sT

Op de door mij genoemde site zie je 3 typen bij "Volvo:"
- BOSCH Air Mass Flow Meter Volvo 0280217107 1275749 3507697
- BOSCH Air Mass Flow Meter Volvo 0280218108, 8670112, 8670263

Beide voor turbomodellen (voor ~MY 1999 en erna).
In het lijstje wat er vervolgens bij de desbetreffende LMM staat staan alle modellen genoemd; dus ook de non-turbo's en dat klopt dus niet.

Niet zo bijdehand doen hè  :evil: ;D