VOMAC 2012

Gestart door viking_in_shorts, 17-10-2010 21:29:56

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Citaat van: KIM op 02-11-2010 14:55:23
Ik vind het halen van de daadwerkelijke noordkaap niet zo bar interessant.
Ik wil graag zo ver mogelijk komen. Het behalen van de daadwerkelijke noorkaap brengt zelfs nog aardige kosten met zich mee; ook in de zomer.

Waar ik voor ga is de sneeuw en mooie plaatjes. Wij vonden in 2010 de weersomstandigheden niet zo extreem als we hadden gehoopt en hebben om die reden een ietwat vroegere datum in het hoofd. Ik denk dat begin februari de beste tijd zal zijn.

Helemaal mee eens
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Citaat van: KIM op 02-11-2010 17:30:34
De mooiste plaatjes zijn toch de vorige keer wel op de poolcirkel gemaakt...

Ijshotel staat ook op mijn verlanglijstje enne....
Ik wil dat noorderlicht wat beter kunnen zien.

Dat snap ik: ik heb zelf het noorderlicht gezien in Arvika.

Maar .. Arvika ligt ca. 400 km ten noorden (noord-oosten) vanaf Luleå waar we samen geweest zijn en van Arvika is het nog ca 800 km naar de Noordkaap. Dus - tel er daarvoor maar zo'n 3 a 4 dagen rijden bij op.
"Omhoog" hier in Zweden is echt een relatief begrip..

KIM

Daarom dus: 3 weken.

Hengeveld

Met het noorderlicht moet je ook geluk hebben. Wij zagen het schitterend bij Narvik. Toen we bij het hotel aankwamen vertelde de eigenaresse dat ze het hele jaar nog geen noorderlicht had gezien, tot die avond. Dat was 4 maart, dus bijna voorjaar. En als het er al is, moet het ook nog onbewolkt zijn om het te kunnen zien.

Wederom net als het halen van de noordkaap: je kunt het niet voorspellen en je moet geluk hebben.

KIM

Klopt; je moet geluk hebben.
Maar je hebt wel meer kans waneer je noordelijker gaat.

viking_in_shorts

Als jullie niet met de vomac mee willen doen, misschien kunnen jullie dan denken over het beklimmen van de Kebnekaise.

Dat is éen van de weinige doelen die ik rond me heen hoor van "zuiderlingen" om naar het noorden te gaan. Soort van Midlife-crisis ding eigenlijk. Je rijd naar het basisstation, en is op steenworp afstand van Kiruna / IJshotel en daarvandaan is het geloof ik 1 dag op en 1 dag af-klimmen. Weet alleen niet of dat ook in de winter kan en mag.

Marc O.

Je moet met alles een beetje geluk hebben, maar als je het niet probeert dan zie je sowieso niks. Dus ja, de kans bestaat dat we niet op de Noordkaap zelf zullen staan, en de kans bestaat dat we het noorderlicht niet zien. Beide boeien me niet echt. Het is de reis, het ondernemen van het avontuur, de (hopelijk) extreme temperaturen en de techniek die daartegen bestand zou moeten zijn, de geweldig mooie natuur in zowel Zweden als Noorwegen etc etc. En als we dan toch op de Noordkaap kunnen staan en het noorderlicht kunnen zien dan is dat mooi meegenomen.

Hengeveld

Noordelijker kun je het meestal duidelijker zien, dus het valt eerder op. Je moet er ook op letten. Vanuit de auto zie je het bijvoorbeeld nooit door de voorruit, maar wel door de zijruit, ivm koplampen (kan ook aan mijn lampen liggen).

Tim: beklimmen van de Kebnekaise lijkt mij wel wat, als dat 's winters kan inderdaad. De Kungsleden, waar de Kebnekaise beklimmen onderdeel van is, kan wel in de winter, heb ik gelezen.
Edit: het kan volgens dit artikel.

Claudia: ik doe nu alles al, zodat ik me in mijn midlife-crisis stierlijk ga vervelen.

KIM

Citaat van: viking_in_shorts op 02-11-2010 22:46:40
Als jullie niet met de vomac mee willen doen, misschien kunnen jullie dan denken over het beklimmen van de Kebnekaise.

Dat is éen van de weinige doelen die ik rond me heen hoor van "zuiderlingen" om naar het noorden te gaan. Soort van Midlife-crisis ding eigenlijk. Je rijd naar het basisstation, en is op steenworp afstand van Kiruna / IJshotel en daarvandaan is het geloof ik 1 dag op en 1 dag af-klimmen. Weet alleen niet of dat ook in de winter kan en mag.

Goed idee.
Ik zet 'm op de lijst met mogelijke doelen.

marcelV70R

Citaat van: Marc O. op 28-10-2010 22:57:56
Citaat van: marcelV70R op 28-10-2010 22:50:29
Citaat van: Marc O. op 17-10-2010 21:59:53
Via de Baltische staten vind ik persoonlijk wat minder interessant. Bovendien moet je dan een stuk door Rusland, wat weer de nodige verzekeringstechnische problemen geeft.
hoe kom je erbij dat je een stuk door Rusland heen moet? Er ligt dan weliswaar een stukje Rusland daar, maar daar kom/hoef je niet doorheen hoor. Ik heb dat stuk 10jaar lang vrijwel wekelijks met de vrachtwagen gereden! Is best de moeite waard hoor, vooral Estland! Heb door héél Europa gereden, maar daar heb je de mooiste vrouwen! ;-) Marcel

Dan zul je bij Tallin de boot moeten nemen. Maar dan kun je net zo goed bij Stockholm overvaren. Scheelt zo'n 600km.

de route is gewoon Polen-Litouwen-Letland-Estland!!
niks geen Rusland op deze route :eusa_naughty:

Marcel

Marc O.

Citaat van: marcelV70R op 04-11-2010 01:31:44
Citaat van: Marc O. op 28-10-2010 22:57:56
Citaat van: marcelV70R op 28-10-2010 22:50:29
Citaat van: Marc O. op 17-10-2010 21:59:53
Via de Baltische staten vind ik persoonlijk wat minder interessant. Bovendien moet je dan een stuk door Rusland, wat weer de nodige verzekeringstechnische problemen geeft.
hoe kom je erbij dat je een stuk door Rusland heen moet? Er ligt dan weliswaar een stukje Rusland daar, maar daar kom/hoef je niet doorheen hoor. Ik heb dat stuk 10jaar lang vrijwel wekelijks met de vrachtwagen gereden! Is best de moeite waard hoor, vooral Estland! Heb door héél Europa gereden, maar daar heb je de mooiste vrouwen! ;-) Marcel

Dan zul je bij Tallin de boot moeten nemen. Maar dan kun je net zo goed bij Stockholm overvaren. Scheelt zo'n 600km.

de route is gewoon Polen-Litouwen-Letland-Estland!!
niks geen Rusland op deze route :eusa_naughty:

Marcel

Om in Finland te komen dus wel. Tenzij Google Maps de grenzen niet goed weergeeft, maar dat betwijfel ik:

Kortom, je zult langs St. Petersburg moeten.

Sbv

Mijn verzekering dekt rusland niet. Baltische staten nog wel.

Talinn Helsinki is niet zo ver met de boot

Marc O.

Citaat van: Sbv op 04-11-2010 07:20:35
Mijn verzekering dekt rusland niet. Baltische staten nog wel.

Talinn Helsinki is niet zo ver met de boot

Klopt, maar die route is wel 600km om in vergelijking met de route over Stockholm ;)

KIM

En toch he...

Wil ik wel eens weten wat die boot kost. De Baltische staten staan ook al jaren op mijn verlanglijstje.
Ik zou er wel met een groep doorheen willen reizen.

Taranis

Citaat van: KIM op 04-11-2010 07:43:30
En toch he...

Wil ik wel eens weten wat die boot kost. De Baltische staten staan ook al jaren op mijn verlanglijstje.
Ik zou er wel met een groep doorheen willen reizen.

+ 1!