Carterpanplug.

Gestart door Bigjelmo, 19-10-2010 09:47:13

Vorige topic - Volgende topic

Bigjelmo

Even een vraag, zou het mogelijk zijn om tussen de carterpan en de carterpanplug een T-stuk te zetten om daar de olieafvoer van mijn toekomstige
turbo op aan te sluiten?
Op mijn werk zei iemand (van de TD) dat het in theorie zou moeten kunnen, maar ik heb ook al gehoord dat de olie dan niet normaal naar binnen kan lopen.
Graag jullie mening.

-D©©©L-

Ik denk dat je in de problemen komt als de olie nog niet op temperatuur is. De olie zal er dan niet makkelijk inlopen. Is er een speciale reden dan je de normale retour niet wilt gebruiken ?

Bigjelmo

Citaat van: -D©©©L- op 19-10-2010 09:50:25
Ik denk dat je in de problemen komt als de olie nog niet op temperatuur is. De olie zal er dan niet makkelijk inlopen. Is er een speciale reden dan je de normale retour niet wilt gebruiken ?

Ik heb zelf een 10V maar ben een turbokit aan het installeren, en heb een olieafvoer plek nodig, ik hoop op deze manier te voorkomen niet in mijn carterpan zelf te hoeven boren en daar een afvoer in maken.

-D©©©L-

Citaat van: Bigjelmo op 19-10-2010 09:57:06

Ik heb zelf een 10V maar ben een turbokit aan het installeren, en heb een olieaanvoer plek nodig, ik hoop op deze manier te voorkomen niet in mijn carterpan zelf te hoeven boren en daar een afvoer in maken.

Olie aanvoer zou ik helemaal niet uit het carter halen, in het carter heb je immers geen oliedruk.

Op zich lijkt het me niet zo'n probleem om het kanalen waar normaal gesproken de olie voorziening van de turbo op zit, door te boren. Je hebt de boel immers toch los voor zuigerbodemkoeling (oliesproeiers) en het vervangen van het veertje in de oliedrukpomp (hoger maximaal).   

Bigjelmo

Citaat van: -D©©©L- op 19-10-2010 10:03:37
Citaat van: Bigjelmo op 19-10-2010 09:57:06

Ik heb zelf een 10V maar ben een turbokit aan het installeren, en heb een olieaanvoer plek nodig, ik hoop op deze manier te voorkomen niet in mijn carterpan zelf te hoeven boren en daar een afvoer in maken.

Olie aanvoer zou ik helemaal niet uit het carter halen, in het carter heb je immers geen oliedruk.

Op zich lijkt het me niet zo'n probleem om het kanalen waar normaal gesproken de olie voorziening van de turbo op zit, door te boren. Je hebt de boel immers toch los voor zuigerbodemkoeling (oliesproeiers) en het vervangen van het veertje in de oliedrukpomp (hoger maximaal).   

Sorry ik heb het verkeerd genoteerd het moet AFvoer zijn in plaats van AANvoer :eusa_wall:

Wout309t

Er wordt altijd gezegd dat het niet ideaal is, maar het wordt wel regelmatig toegepast met succes.
Officieel moet je olieretour zonder weerstand zijn, maar dat heb je natuurlijk onder in je carter niet.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Rob850turbo

de olie afvoer van een turbo mag nooit onder het olie niveau zitten , dan zal er te veel olie in de turbo achterblijven.

Wout309t

Volgens de wet van de communicerende vaten toch niet volgens mij...
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

Citaat van: Wout309t op 19-10-2010 11:02:16
Volgens de wet van de communicerende vaten toch niet volgens mij...

Eens, maar ik mis de viscositeit van de olie en de tijd dat het proces voltrokken is in die wet.

Bigjelmo

Citaat van: Rob850turbo op 19-10-2010 10:42:16
de olie afvoer van een turbo mag nooit onder het olie niveau zitten , dan zal er te veel olie in de turbo achterblijven.

Ik zal dan toch maar voor de zekerheid een gaatje boren en tappen denk ik.

arjenT5R

Ja ik zie het probleem niet zo  ;D
Anders loopt je weer te pielen met een olie wissel
Als je toch een turbo op een 10v gaat knutselen
dan mag een gaatje boren en een draadje tappen toch geen struikelblok zijn lijkt me  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Bigjelmo

Citaat van: arjenT5R op 19-10-2010 14:00:25
Ja ik zie het probleem niet zo  ;D
Anders loopt je weer te pielen met een olie wissel
Als je toch een turbo op een 10v gaat knutselen
dan mag een gaatje boren en een draadje tappen toch geen struikelblok zijn lijkt me  ;)

Daar draai ik mijn handen ook niet voor om, anders had ook niet voor dit project moeten kiezen.
Ik dacht alleen waarom moeilijk doen als het ook makkelijker kan.

arjenT5R

Had niet anders van je verwacht
maar waar moet je je olie temp sensor anders kwijt?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Carterplugpunt is ongeschikt voor turboolieafvoer, de olie wat eruit komt schuimt nogal en moet een brede vrije afvoer hebben. De olie moet letterlijk kunnen weglopen, daar mag je geen druk voor nodig hebben (communicerende vaten).

Gr 8)