stuur airbag

Gestart door karlie, 19-10-2010 20:38:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

karlie

Hallo allemaal..

ik heb mijn volvo s70 tdi uit laten lijnen maar nu staat het stuur een tikkeltje scheef,weet iemand hoe ik mijn stuur kan demonteren zonder dat ik gevaar loop dat mijn airbag eruit komt.
moet ik bv. een zekering verwijderen?? als ik mijn accu pool los haal dan begint mijn alarm te loeien haha,dus ik neem aan dat er een andere optie moet zijn.

graag hoor ik van jullie..   greeeetzzzz karlie

Sbv

Even terug gaan naar degene die de auto uitgelijnd heeft ?

Het is overigens zelf wel recht te zetten. Je kan even accu pool loshalen en dan airbag losschroeven en daarna de grote moer waar het stuur mee vast zit loshalen en dan waarschijnlijk 1 tandje verdraaien en de boel weer vast zetten

Thys

Als het stuur maar een klein beetje scheef staat, zal 1 tandje al teveel zijn. Best is om even terug te gaan naar de uitlijner.

karlie

hallo....

De uitlijner wist niet hoe het stuur los moest (de airbag uit het stuur dan bedoel ik) ik denk als ik hem 1 tandje verzet dat hij weer keurig recht staat.
maar als ik het goed begrijp kan ik als ik de accu pool los haal de airbagmodule (cq claxon) zitten daar schroeven voor aan de achterkant of zit dit met een soort klik systeem.



greetttzzzzz karlie

arjen850

Stuur wordt tijdens de uitlijning vast gezet, en zo word de boel ook gesteld.. Door wat slappe stoelen wil het wel eens gebeuren dat de stuurstand toch iets versteld, dat is op te vangen door in de auto te gaan zitten en zelf het stuur kaarsrecht te houden..
Waarom is de auto uitgelijnd en hoe stond het stuur voor de uitlijning?

MVeldhuis

Als mijn stuur scheef staat na een uitlijning mogen ze het fijn overnieuw doen. Het loshalen van het stuur is daar in mijn ogen een slechte oplossing voor.

Ludo

Citaat van: karlie op 19-10-2010 21:46:44
De uitlijner wist niet hoe het stuur los moest

De 1é uitlijner die mijn stuur loshaalt om de auto uit te lijnen, krijgt een lel tegen z'n oren.
Zoek iemand die zijn vak kent...

Misha

Citaat van: Ludo op 19-10-2010 22:51:27
Citaat van: karlie op 19-10-2010 21:46:44
De uitlijner wist niet hoe het stuur los moest

De 1é uitlijner die mijn stuur loshaalt om de auto uit te lijnen, krijgt een lel tegen z'n oren.
Zoek iemand die zijn vak kent...
Je kunt natuurlijk prima de auto uitlijnen terwijl het stuur scheef staat en dan later een correctie op het stuur uitvoeren, en dan kan de man ook nog zijn vak verstaan.

Meestal zullen ze echter inderdaad geen vakmensen zijn, 1 van de wielen rechtzetten en dan maar 1 kant bijstellen. Is ook een manier, niet persé slechter overigens voor de uitlijning. Het is vooral de vraag hoe er zo'n verschil tussen kan zitten, meestal is er dan wel een serieuze klap geweest en is er een stang krom.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

arjen850

Dacht zal eerst de TS even laten reageren op mijn vragen, jullie zijn alweer aan het voort borduren ;D

elianmars

Citaat van: Ludo op 19-10-2010 22:51:27
Citaat van: karlie op 19-10-2010 21:46:44
De uitlijner wist niet hoe het stuur los moest

De 1é uitlijner die mijn stuur loshaalt om de auto uit te lijnen, krijgt een lel tegen z'n oren.
Zoek iemand die zijn vak kent...


;D


Bij mijn wagen is laatst eerst het stuur in de juiste positie gezet en daarna is de boel recht gezet/uitgelijnd. Stuur staat dus keurig recht. En dat zónder het te demonteren  :eusa_clap: ;D ;D

fredtref

Beschrijving geleend van Vertigo


Zoals door ed al is aangegeven heb je een torx schroevendraaier en een ratel nodig.
Stuur een kwartslag draaien, dan kan je aan de achterkant van het stuurwiel 2 schroeven losdraaien. Kwartslag de andere kant op en weer twee schroeven losdraaien.

Nu kan je de airbag naar voren halen. Stekkertje aan de achterkant van de airbag loskoppelen en de airbag is vrij.

Nu kan je een bout waarmee het stuur zelf vastzit losdraaien met een ratel. Is de bout eruit, zet het stuur recht en markeer dan even met een stift de positie (op de as) zodat je het andere stuur er direct recht op kan zetten.
Nu kan je het stuur eraf trekken (kan wel een beetje vast zitten).

zoals ed ook al schreef ACCU LOSKOPPELEN om te voorkomen dat je de airbag in je gezicht krijgt!!! (Tevens voorkomt dit dat het storingslampje gaat branden na een stuurwissel)

Ik heb ook na een uitlijning mijn stuur recht moeten zetten, een klusje van niks, ik heb wel een half uur van te voren de accupolen losgehaald ivm de airbag

arjen850

Citaat van: elianmars op 19-10-2010 23:08:56
Citaat van: Ludo op 19-10-2010 22:51:27
Citaat van: karlie op 19-10-2010 21:46:44
De uitlijner wist niet hoe het stuur los moest

De 1é uitlijner die mijn stuur loshaalt om de auto uit te lijnen, krijgt een lel tegen z'n oren.
Zoek iemand die zijn vak kent...


;D


Bij mijn wagen is laatst eerst het stuur in de juiste positie gezet en daarna is de boel recht gezet/uitgelijnd. Stuur staat dus keurig recht. En dat zónder het te demonteren  :eusa_clap: ;D ;D

Juist ;)

Ludo

Citaat van: fredtref op 19-10-2010 23:09:46
Ik heb ook na een uitlijning mijn stuur recht moeten zetten, een klusje van niks,

En wellicht rij je nu nog steeds met een verkeerde uitlijning.  :eusa_doh:

fredtref

Citaat van: Ludo op 19-10-2010 23:16:33
Citaat van: fredtref op 19-10-2010 23:09:46
Ik heb ook na een uitlijning mijn stuur recht moeten zetten, een klusje van niks,

En wellicht rij je nu nog steeds met een verkeerde uitlijning.  :eusa_doh:

Als de auto goed is uitgelijnd en je het stuur 1 a 2 tandjes verzet om hem recht te zetten veranderd dat toch niks aan de uitlijning?
correct me if i'm wrong

daytonawim

Ik heb al zo vaak een auto laten uitlijnen, en nagenoeg altijd staat het stuur scheef.
En daar verbaas ik me dan over omdat ze het stuur eigenlijk altijd vastzetten.

Vaak is het idd mm werk maar kan zeer storend zijn als je veel en vaak rijd.