Tik onder de motorkap

Gestart door xremcox, 26-10-2010 20:43:31

Vorige topic - Volgende topic

xremcox

Hallo, mijn volvo v70 van 1998 (op gas) heeft soms een beetje een vreemde tik. Een soort tik van dat de Airco aanslaat en weer uit gaat. Dit was als sinds ik de auto heb, echter lijkt het steeds erger te worden. De airco werkt naar behoren verder. Wat zou dit kunnen zijn?

cas

de koppeling die aanslaat voor de airco??

hoor je het ook als de airco volledig uit staat? aico volledig afgevuld?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

xremcox

airco was bij aanschaf (een half jaartje terug) volledig nagekeken. Ik zal even kijken of het ook zo is wanneer ik de airco helemaal uitzet.

cas

Citaat van: xremcox op 26-10-2010 20:53:21
airco was bij aanschaf (een half jaartje terug) volledig nagekeken. Ik zal even kijken of het ook zo is wanneer ik de airco helemaal uitzet.

check dat idd even volledige airco uit.

helemaal nagekeken is die van mij ook afgelopen jaar. maar DOOD dat ie is  ;D  .  nakijken bij sommigen kan ook zijn afgevuld maar ondertussen leeglopen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

MEN-O

Mijn auto heeft dit ook sinds aanschaf 1 jaar geleden. (Alleen met de airco aan overigens), ik hoor het eigenlijk alleen als ik bij de Mac of zoiets sta, als je met het raam open een tijdje staat te wachten. Overigens doet de airco het perfect, en heb hem altijd aan.

Hendrix

Lijkt mij dat de magneet koppeling platen meer ruimte krijgen (slijtagen van de vulringen?? ) en daardoor de klap harder als ze tegenelkaar aan slaan. Ergens anders op dit forum kan je de afstand vinden, ik geloof dat ze normaal gesproken zo'n 2 mm ruimte/ afstand moeten hebben als hij vrijloopt (de compressor dus... dat ding onder je distibutie riem naast je rechter voorwiel aan de onderzijde (T5 heeft geen motorplaat dus moet je hem kunnen zien, andere types weet ik niet.... heb zelf T5 dus... 8)

Anders zou het kunnen dat er ruimte komt in de bevestiging van de koppeling (dus dan zit ie nu al ergens los en dat wordt steeds erger tot ie vastslaat of juist doorslaat)

Dus i.d.d. ff checken of het de airco is en zo ja dan ook ff de speling van de magneetkoppeling op de assen conrolleren en de eventuele vrije slag, mijns inziens moeten deze allemaal nihil zijn en mag er alleen axiale spelling zijn  :eusa_doh: (ander zou ie vast zitten ;D).

Als ik het mis heb hoor je dat hier vanzelf, i.i.g. succes

xremcox

Het is echt de airco. Als ik hem dus uit doe hoor ik helemaal niks meer. Ik zal morgen bij daglicht even kijken onder de motorkap of ik wat dingen kan ontdekken, ik hou jullie even op de hoogte :)

volvobug

Citaat van: Hendrix op 26-10-2010 21:10:03
....ik geloof dat ze normaal gesproken zo'n 2 mm ruimte/ afstand moeten hebben als hij vrijloopt (de compressor dus... dat ding onder je distibutie riem naast je rechter voorwiel aan de onderzijde (T5 heeft geen motorplaat dus moet je hem kunnen zien, andere types weet ik niet.... heb zelf T5 dus... 8)

0,3-0,5 mm.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

xremcox

Ik zie de compressor wel echter kan ik niet zien of hij speling heeft. Ik had hier ook al een ander topic over geopend elders op het forum, echt het valt me nu op wanneer de airco aanslaat (de tik) dat hij ook een klein beetje een jankend geluid geeft. Wanneer de airco uit staat dat dan hoor ik verder niks. Dan loopt hij super...

elmarconi

Citaat van: xremcox op 27-10-2010 11:14:08
Ik zie de compressor wel echter kan ik niet zien of hij speling heeft. Ik had hier ook al een ander topic over geopend elders op het forum, echt het valt me nu op wanneer de airco aanslaat (de tik) dat hij ook een klein beetje een jankend geluid geeft. Wanneer de airco uit staat dat dan hoor ik verder niks. Dan loopt hij super...

Dat zal wel een slippende magneetkoppeling zijn. Demonteren en afstand verkleinen middels vulringetjes verwijderen. Even zoeken...  

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,21106.msg399915.html#msg399915
--
Autogas Inside . . .

xremcox

De koppeling slipt inderdaad, maar dat was niet het grootste probleem. De airco bleek te lekken. De airco is nu afgekoppelt en nu is het getik verdwenen, het janken blijft echter nog steeds, dit komt waarschijnlijk door een oude multiriem, deze wordt vandaag samen met de distributieriem en waterpomp vervangen. De airco zal het komende voorjaar weer gerepareerd worden.