hoog olieverbruik gereviseerd blok

Gestart door axelvr, 01-11-2010 15:14:59

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: verburgh op 03-11-2010 01:29:11
Citaat van: -D©©©L- op 03-11-2010 01:26:44
Citaat van: verburgh op 03-11-2010 01:10:44
Citaat van: elianmars op 03-11-2010 01:07:00
Citaat van: thuur op 02-11-2010 23:32:30
En tot hoever vul je olie bij als het peil laag staat?

Gr ???

Teveel, zodat het er weer wordt uitgegooid/verbrand?  ;D

Zijn jullie wel lief voor de turbo (even laten nadraaien na flink gebruik ervan)?
Volvo turbo's zijn toch watergekoeld ;) zie het nut niet van nadraaien eigenlijk ???

Dat water gaat vanzelf stromen door de warmte, de olie in de lagers niet.
Als je twee minuten rustig rijdt koelt hij ook af, noemen ze koud rijden :P

Dat kan ook, ja.

Maar als je de motor uit zet, terwijl dit onder de motorkap aanwezig is

dan wordt turbootje daar echt niet blij van  :eusa_shifty:

Hoe dan ook, ik laat altijd de motor nog even draaien. Ook als ik de laatste minuten rustig heb gereden. Voorkomen is beter dan genezen  :eusa_angel:

widebody

Citaat van: elianmars op 03-11-2010 01:34:22
Citaat van: verburgh op 03-11-2010 01:29:11
Citaat van: -D©©©L- op 03-11-2010 01:26:44
Citaat van: verburgh op 03-11-2010 01:10:44

Gr ???
Teveel, zodat het er weer wordt uitgegooid/verbrand?  ;D

Zijn jullie wel lief voor de turbo (even laten nadraaien na flink gebruik ervan)?
Volvo turbo's zijn toch watergekoeld ;) zie het nut niet van nadraaien eigenlijk ???

Dat water gaat vanzelf stromen door de warmte, de olie in de lagers niet.
Als je twee minuten rustig rijdt koelt hij ook af, noemen ze koud rijden :P

Dat kan ook, ja.

Maar als je de motor uit zet, terwijl dit onder de motorkap aanwezig is

http://www.tuning-gids.nl/afbeeldingen/uitlaat%20folie/hete-turbo.jpg

dan wordt turbootje daar echt niet blij van  :eusa_shifty:

Hoe dan ook, ik laat altijd de motor nog even draaien. Ook als ik de laatste minuten rustig heb gereden. Voorkomen is beter dan genezen  :eusa_angel:

Op het moment dat jij de turbo flink hebt belast en hem niet laat "nalopen" voor 1 a 2 minuten zal de olie welke zich in de turbo bevindt stoppen met stromen en door de hoge temperatuur (>600gr) direct verbranden en als een zwarte koek zich gaan vastzetten in de lagers en oliekanaaltjes. Dus de volgende start zal de olievoorziening van de turbo ernstig belemmerd zijn zoniet geblokkeerd en de lagers vastgebakken zijn. Geen goed plan dus.

Heb voorheen via het Subaruforum al diverse turbo's gezien die op deze manier gestorven zijn.

Gr

Marc

axelvr

Gr ???

gewoon max , niet eroverheen , zoals altijd , zoals hij het altijd gedaan heeft. (verklaard nog steeds niks naar mijn idee,  aangezien hij een linear verbruik heeft , niet dat het eerste snel gaat en daarna langzamer)

Gr ???

Teveel, zodat het er weer wordt uitgegooid/verbrand?  ;D

Hoe zal ik dit eens zeggen ,

het is de auto van mijn moeder , die rijdt al 13! jaar in deze auto , de vorige turbo is 5ton meegegaan , dus ze weet heus wel hoe ze met de auto om moet gaan ;)

daytonawim

Volgens mij is er al zat geschreven over het olie niveau, probeer het eens op 3/4 bij te vullen
die andere 1/4 ik echt weg voordat je het weet.

Ik vul ook altijd tot max 3/4 van het niveau bij.

Verbruik is bij mij circa 0.75 liter op 10.000 K

joebar

Citaat van: axelvr op 01-11-2010 15:14:59
Hallo!

Eerst waren we bang voor het onderblok (slechte revisie oid) maar na compressietest (5x12BAR) sluiten we die maar even uit. Nu zou het dus de turbo kunnen zijn (die voelde een half jaar geleden nog goed en is nog niet zo oud) of de cilinderkop.

Het grootste misverstand wat ikaltijd tegenkom is dat mensen compressie relateren aan olieverbruik/olieschraapveren

Al laat je de olieschraapveren eruit, dan nog zul je dezelfde compressie halen, die veren doen n.l helemaal niet mee voor wat betreft de compressie....

1 op 800 is gewoon te veel, de oorzaak daarvan moet je opsporen, hoe?? Ligt er aan hoeveel werk en kosten je daarvan wilt maken.....
Ik zou beginnen met de simpelste diagnose mogelijkheden...
Komt er rook uit de uitlaat als de auto langere tijd stationaire draait ( mogelijk toch turbo)
Rijd even een stukje op de snelweg, gas loslaten, en na een aantal seconden weer volgas openen, ( rookpluim>> kleppen/klepgeleiders)

continue een rookpluim, en vette roetige achterkant v/d/ auto, zuigers/olieschraapveren...

Zo zij er diverse mogelijkheden om er achter te komen wat de oorzaak zou kunnen zijn

arjenT5R

hmm ik denk dat ik gewoon verhaal zou gaan halen bij de reviseer meneer
gewoon net zo lang lopen zeiken tot er wat gebeurd ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

axelvr

Citaat van: arjenT5R op 03-11-2010 12:14:06

het probleem is een beetje dat ik die meneer erg respecteer en erg aardig vind en eerst maar even zeker wil zijn van mij zaak voordat ik bij hem ga klagen ;)

axelvr

Citaat van: joebar op 03-11-2010 12:02:20
Citaat van: axelvr op 01-11-2010 15:14:59
Hallo!

Eerst waren we bang voor het onderblok (slechte revisie oid) maar na compressietest (5x12BAR) sluiten we die maar even uit. Nu zou het dus de turbo kunnen zijn (die voelde een half jaar geleden nog goed en is nog niet zo oud) of de cilinderkop.

Het grootste misverstand wat ikaltijd tegenkom is dat mensen compressie relateren aan olieverbruik/olieschraapveren

Al laat je de olieschraapveren eruit, dan nog zul je dezelfde compressie halen, die veren doen n.l helemaal niet mee voor wat betreft de compressie....

1 op 800 is gewoon te veel, de oorzaak daarvan moet je opsporen, hoe?? Ligt er aan hoeveel werk en kosten je daarvan wilt maken.....
Ik zou beginnen met de simpelste diagnose mogelijkheden...
Komt er rook uit de uitlaat als de auto langere tijd stationaire draait ( mogelijk toch turbo)
Rijd even een stukje op de snelweg, gas loslaten, en na een aantal seconden weer volgas openen, ( rookpluim>> kleppen/klepgeleiders)

continue een rookpluim, en vette roetige achterkant v/d/ auto, zuigers/olieschraapveren...

Zo zij er diverse mogelijkheden om er achter te komen wat de oorzaak zou kunnen zijn

ik ga eens rijden in de auto en kijken wat er bij deze verschillende omstandigheden gebeurt.

het verhaal van de compressie is overigens hetgene wat de (tussenman) van de reviseur mij heeft verteld en klinkt ook vrij logisch.
als jij zegt dat het niet zo is wel ik wel graag weten hoe dit precies kan?

thuur

Citaat van: axelvr op 03-11-2010 11:41:59

Gr ???

gewoon max , niet eroverheen , zoals altijd , zoals hij het altijd gedaan heeft. (verklaard nog steeds niks naar mijn idee,  aangezien hij een linear verbruik heeft , niet dat het eerste snel gaat en daarna langzamer)

Nooit tot de max vullen. Hoger als het midden tussen MIN en MAX is zinloos, dat zuipen de meeste 850's gewoon op. Daaronder moet het redelijk stabiel blijven.

Gr ;)

axelvr

Citaat van: thuur op 03-11-2010 18:16:18
Citaat van: axelvr op 03-11-2010 11:41:59

Gr ???

Nooit tot de max vullen. Hoger als het midden tussen MIN en MAX is zinloos, dat zuipen de meeste 850's gewoon op. Daaronder moet het redelijk stabiel blijven.

Gr ;)

dan sta ik elke 400km bij te vullen  :eusa_wall: :eusa_wall:

verburgh

Wat voor olie gebruik je eigenlijk ???

Misha

Citaat van: axelvr op 03-11-2010 14:26:48

het probleem is een beetje dat ik die meneer erg respecteer en erg aardig vind en eerst maar even zeker wil zijn van mij zaak voordat ik bij hem ga klagen ;)
Ik zou het hem wél vertellen. Dat hoeft niet in verwijtende sfeer, maar als hij een professional is en hij is iemand die eer in zijn arbeid heeft zal hij je erg graag willen helpen.

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, en een pro zal ze graag willen herstellen of uit willen leggen waarom het resultaat tegenvalt.

Gewoon doen hoor  ! Heb met mijn Volvodealer ook wel eens een dispuutje gehad, maar dat wilden ze ook graag oplossen. Daarna was ik tevredener over die dealer dan ooit, terwijl als ik niets had gemeld ik eerder het gevoel had gehad dat ze prutswerk hadden geleverd.

En als de persoon zegt dat het je eigen schuld is, dat er geen problemen mee bekend zijn en dan hij er niets van weet dan weet je ook genoeg.

Doen dus.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

axelvr

Citaat van: Misha op 03-11-2010 20:59:08
Citaat van: axelvr op 03-11-2010 14:26:48

Ik zou het hem wél vertellen. Dat hoeft niet in verwijtende sfeer, maar als hij een professional is en hij is iemand die eer in zijn arbeid heeft zal hij je erg graag willen helpen.

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, en een pro zal ze graag willen herstellen of uit willen leggen waarom het resultaat tegenvalt.

Gewoon doen hoor  ! Heb met mijn Volvodealer ook wel eens een dispuutje gehad, maar dat wilden ze ook graag oplossen. Daarna was ik tevredener over die dealer dan ooit, terwijl als ik niets had gemeld ik eerder het gevoel had gehad dat ze prutswerk hadden geleverd.

En als de persoon zegt dat het je eigen schuld is, dat er geen problemen mee bekend zijn en dan hij er niets van weet dan weet je ook genoeg.

Doen dus.

deze meneer weet het ook, alleen wil ik eerst even alle andere mogelijke oorzaken bekeken hebben voordat ik conclusies ga trekken ;)

Ludo

Citaat van: axelvr op 03-11-2010 21:20:16
Citaat van: Misha op 03-11-2010 20:59:08

Ik zou het hem wél vertellen.

deze meneer weet het ook,

Wat was zijn conclusie dan?.

Ronald21

tip laat de monteur de conclusie mee bepalen

Een ware professional doet dit graag want ook hij is nieuwsgierig en wil zich graag vebeteren indien nodig.