hoog olieverbruik gereviseerd blok

Gestart door axelvr, 01-11-2010 15:14:59

Vorige topic - Volgende topic

joebar

Citaat van: axelvr op 03-11-2010 14:31:08
Citaat van: joebar op 03-11-2010 12:02:20
Citaat van: axelvr op 01-11-2010 15:14:59
Hallo!

Eerst waren we bang voor het onderblok (slechte revisie oid) maar na compressietest (5x12BAR) sluiten we die maar even uit. Nu zou het dus de turbo kunnen zijn (die voelde een half jaar geleden nog goed en is nog niet zo oud) of de cilinderkop.

Op de eerste plaats heeft een 2tact geen olieschraapveren, en die hebben ook gewoon de compressie die ze nodig hebben.
Op de 2e plaats de opbouw van de schraapveer...
Een schraapveer kan op 2 manieren opgebouwd zijn...
volledig gegoten, dan is de veer zo gemaakt dat de olie die tegen de cilinderwand zit met het naar beneden gaan door de schraapveer naar beneden wordt geschraapt, doet de onderste ring het niet dan doet de bovenste ring dat, en tussen deze ringen zitten openingen die de olie in de zuiger trekken, en door gaatjes in de zuiger naar het carter voeren,.
2e mogelijkheid
3 losse ringen... 2 hele dunne ringen, die naar buiten gedrukt worden door een expander, dit is een veerring, die de platte ringen op de plaats houdt, en tegenlijk naar buiten duwt tegen de cilinderwand aan....
Deze schraapveren moeten wel in de goede richting geplaatst worden, zitten ze op de kop, dan duwen ze de olie naar boven ipv de olie als een trekkertje naar beneden te trekken...
Op de schraapveren staat ook altijd een teken hoe ze gemonteerd moeten worden, het tekentje moet altijd naar boven staan....

Zitten er bij compressieveren geen gaten in de zuiger, dus de eventueel lekkende gassen duwen de veer nog extra naar buiten, en bij schraapveren zitten gaatjes achter de zuiger om de olie naar het carter te voeren.....

Dus nogmaals, schraapveren doen echt NIET mee met compressie

Het grootste misverstand wat ikaltijd tegenkom is dat mensen compressie relateren aan olieverbruik/olieschraapveren

Al laat je de olieschraapveren eruit, dan nog zul je dezelfde compressie halen, die veren doen n.l helemaal niet mee voor wat betreft de compressie....

1 op 800 is gewoon te veel, de oorzaak daarvan moet je opsporen, hoe?? Ligt er aan hoeveel werk en kosten je daarvan wilt maken.....
Ik zou beginnen met de simpelste diagnose mogelijkheden...
Komt er rook uit de uitlaat als de auto langere tijd stationaire draait ( mogelijk toch turbo)
Rijd even een stukje op de snelweg, gas loslaten, en na een aantal seconden weer volgas openen, ( rookpluim>> kleppen/klepgeleiders)

continue een rookpluim, en vette roetige achterkant v/d/ auto, zuigers/olieschraapveren...

Zo zij er diverse mogelijkheden om er achter te komen wat de oorzaak zou kunnen zijn

ik ga eens rijden in de auto en kijken wat er bij deze verschillende omstandigheden gebeurt.

het verhaal van de compressie is overigens hetgene wat de (tussenman) van de reviseur mij heeft verteld en klinkt ook vrij logisch.
als jij zegt dat het niet zo is wel ik wel graag weten hoe dit precies kan?

beetje lullig in je post gekomen, maar hier heb je een plaatje van de opbouw van de veren

Misha

Citaat van: Ludo op 04-11-2010 17:52:22
Citaat van: axelvr op 03-11-2010 21:20:16
Citaat van: Misha op 03-11-2010 20:59:08
Citaat van: arjenT5R op 03-11-2010 12:14:06
hmm ik denk dat ik gewoon verhaal zou gaan halen bij de reviseer meneer

Ik zou het hem wél vertellen.

deze meneer weet het ook,

Wat was zijn conclusie dan?.
Dat het blok olie verbruikte. ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: joebar op 04-11-2010 19:02:13
beetje lullig in je post gekomen, maar hier heb je een plaatje van de opbouw van de veren

axelvr

zal ik het ook eens proberen;

maar de beste man zegt tegen mij ;

"als er ergens olie in de zuigers zou moeten lekken zou je dat terug moeten zien in de compressie"

klinkt voor mij logisch , leg mij eens uit hoe dat anders kan zijn?

Misha

Citaat van: axelvr op 04-11-2010 20:18:43

http://www.axelvr.nl/images/veertjes.jpg

"als er ergens olie in de zuigers zou moeten lekken zou je dat terug moeten zien in de compressie"

Tjee man, ga toch gewoon terug.
Dit soort dingen zelf verzinnen schiet niet op, kost geld en voor je het weet
is je garantie op. Een gereviseerd blok moet gewoon geen olie verbruiken in deze hoeveelheden.

Als het niet lekt kan het er langs je zuigers uit (wellicht merkbaar maar niet persé) , langs je klepsteelrubbers (dan blijft de compressie dus prima), of via de turbo. (blijft je compressie ook prima).

Of ga naar een willekeurige 3e partij (een echt professioneel revisiebedrijf bijvoorbeeld) en vraag om een diagnose, ben je voor een honderdje klaar en heb je iets concreets waarmee je wat kunt.

Oja, op een zuiger zitten compressieveren (die zorgen voor de compressie) en een olieschraapveer. Die zorgt voor het filmpje olie tussen cilinderwand en zuigerwand en zorgt ervoor dat dat binnen de perken blijft.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

verburgh

Lijkt wel of die man het niet wilt oplossen :eusa_think: of jij bent te aardig voor hem ;D

Je hebt gewoon garantie toch? dus gewoon je auto daar terug heen brengen en hij gaat het maar maken :P

RyanB

Volgens mij is het toch redelijk makkelijk te traceren waar de rook vandaan komt.
Ik zeg er wel even bij dat dit voor mij vroeger de manier was om een BMW motor te controleren!
Ga maar eens rijden en je laat het toerental oplopen tot ongeveer 4500 a 5000tpm, dan het gas loslaten en afremmen op de motor tot ongeveer 2500tpm.
Als je dan gasgeeft en er komt een pluim uit dan zit er inwendig iets niet goed, oftewel de klepgeleiders cq klepgeleiderrubbers (klephoedjes) of er zit inderdaad inwendig iets niet goed zoals b.v. de zuigerveren/olieschraapveren.
Rookt de auto dan niet, ligt het volgens mij niet aan het inwendige van de motor.

Dan zou het eventueel de turbo kunnen zijn, en die kun je bijvoorbeeld zo uitproberen, dat weet ik uit ervaring opgedaan met mijn vaders t-5r.
Je laat de motor ongeveer 10a 15min stationair lopen zodat hij lekker warm word. Als je daarna gas geeft of wegrijdt en er komt dan behoorlijk wat rook uit de uitlaat dan zit er bij de turbo haast zeker iets niet goed.

Just my 2 cents

verburgh

Citaat van: RyanB op 04-11-2010 21:07:31
Volgens mij is het toch redelijk makkelijk te traceren waar de rook vandaan komt.
Ik zeg er wel even bij dat dit voor mij vroeger de manier was om een BMW motor te controleren!
Ga maar eens rijden en je laat het toerental oplopen tot ongeveer 4500 a 5000tpm, dan het gas loslaten en afremmen op de motor tot ongeveer 2500tpm.
Als je dan gasgeeft en er komt een pluim uit dan zit er inwendig iets niet goed, oftewel de klepgeleiders cq klepgeleiderrubbers (klephoedjes) of er zit inderdaad inwendig iets niet goed zoals b.v. de zuigerveren/olieschraapveren.
Rookt de auto dan niet, ligt het volgens mij niet aan het inwendige van de motor.

Dan zou het eventueel de turbo kunnen zijn, en die kun je bijvoorbeeld zo uitproberen, dat weet ik uit ervaring opgedaan met mijn vaders t-5r.
Je laat de motor ongeveer 10a 15min stationair lopen zodat hij lekker warm word. Als je daarna gas geeft of wegrijdt en er komt dan behoorlijk wat rook uit de uitlaat dan zit er bij de turbo haast zeker iets niet goed.

Just my 2 cents

Als het de klepsteelrubber zijn rookt hij ook na een tijdje stationair lopen net als de turbo ;)

Ludo

.......

Just my 2 cents

Volgens mij kan je die uitleg niet veralgemenen.
Ik heb een olieverbruik van méér dan een liter per 200km.
Al die uitleg hebben we verschillende keren omgezet in praktijk, maar geen wolkje te zien.
Turbo is vervangen, klepsteelrubbers vervangen...
Kortom, die hele uitleg zegt niets.

Dat zeggen mijn 2 centen....  :P

;D

verburgh

Citaat van: Ludo op 04-11-2010 21:15:57
.......

Just my 2 cents

Al die uitleg hebben we verschillende keren omgezet in praktijk, maar geen wolkje te zien.

;D
Zit je retourleiding wel in je carter vanaf de turbo ludo ;D ;D

nickk.

Citaat van: Ludo op 04-11-2010 21:15:57
.......

Just my 2 cents

;D

Hmm, begrijp je nieuwe blokkie dan wel ja. ;D

joebar

Die man heeft dus geen flauw idee waar hij het over heeft....
Andersom kan het wel , als je geen of beduidend minder compressie hebt, dan kun je een hoog olieverbruik hebben, omdat je carter vol met lekkende uitlaatgassen wordt geduwd, en die nemen via alle mogelijke manieren olie(nevel)  mee naar buiten( carterontlchting), maar een hoge of goede compressie zegt niets over je olieschraapveren

arjenT5R

Citaat van: joebar op 05-11-2010 08:37:01

Die man heeft dus geen flauw idee waar hij het over heeft....
Andersom kan het wel , als je geen of beduidend minder compressie hebt, dan kun je een hoog olieverbruik hebben, omdat je carter vol met lekkende uitlaatgassen wordt geduwd, en die nemen via alle mogelijke manieren olie(nevel)  mee naar buiten( carterontlchting), maar een hoge of goede compressie zegt niets over je olieschraapveren

Oke maar..... schraapveren zijn vast ook vernieuwd met die revisie?
Apart verhaal als die nu al verrot zouden zijn.

Maar goed ik zou gewoon terug gaan als je turbo geen speling heeft dan verbruikt ie ook geen of nauwelijks olie.
Je kan nog even een IC slang er af trekken en kijken of er veel drek/zut in zit?
Maar anders gewoon het blok weer open en kijken wat er loos is..... garantie is garantie!

@Joebar zou je je link even aan willen passen? Het scherm is nu verziekt  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Johann

Het hoeft helemaal niet aan de veren te liggen. Kan ook aan de cylinders liggen. Als er ergens een dikke kras in de midden zit of als er een stukje bol of ovaal is dan zal er halverwege de slag gewoon olie op de zuigers komen en dan bovenin wel een goede compressie zijn en een goede verbranding incl. de olie die er bij zit.
Probleem wat dan misschien wel merkbaar zou moeten zijn is dat olie de pingelgrens omlaag haalt en de motor onder last minder vermogen geeft en misschien ook wel hoorbare ping.

Met al die vraagtekens is het denk ik duidelijk dat deze motor er gewoon uit moet tenzij je ergens nog een Olieoom hebt.  ;)

elianmars

Waarom staat hier nog geen reactie van Marc?  :eusa_think: