Carteronluchting vervangen (foto's)

Gestart door ChristWest, 15-11-2010 20:54:54

Vorige topic - Volgende topic

ChristWest

Hallo roffelaars,

Omdat ik toe ben aan vervanging van mijn carterontluchting zocht ik een 'how to' met foto's.
Helaas zijn de foto's in het topic van MarcoV niet meer beschikbaar, daarom deze handleiding met foto's.

Mocht je nu denken dat de foto's je bekend voorkomen, dat kan, ik heb de vrijheid genomen om een Engelstalig blog te vertalen en de foto's aan te passen.  ;D

Het gaat hier om het vervangen bij een 850R, maar de handelingen voor het vervangen bij een ander type motor verschillen niet veel van deze.
Het is altijd slim om foto's te nemen bij het demonteren, zodat je weet welke slang waar hoort.

Stap 1
Open de motorkap, haal de - kabel los op de accu, en verwijder het kapje van het gashuis/kabel.

Stap 2
Voor de turbo's onder ons, verwijder de slangen om het jezelf makkelijker te maken (meer ruimte), rood=verwijderde slangen.

Stap 3
Verwijder de stekker van de stationairregelaar (4A)
Verwijder de stekker van het gashuis (4B)
Verwijder de vacuümslang van de rembekrachtiger (4C)
Daarna de stationair regelaar verwijderen.

Stap 4
Maak de volgende slangen los. (naam vd slangen kwijt..) A en B.

Stap 5
Ben niet helemaal zeker of deze stappen echt nodig zijn, het lijkt me dat je deze ook kunt laten zitten...
Volgens mij kun je de injectorrail er nml gewoon af halen..
Benzine afvoeren, de blauwe dop loshalen en het klepje indrukken met een doek om benzine op te vangen (A).
Benzine leiding losdraaien (B).
Reurnleiding verwijderen (C).
De bougiekap verwijderen (D).

Stap 6
Het spruitstuk verwijderen.
Makkelijkste om te doen met een ratel, de bovenste bouten eruit, de onderste losdraaien en erin laten zitten. Je kunt het spruitstuk naar boven eraf schuiven.

Als je het inlaatspruitstuk los heb kun je deze het beste rechts wegleggen, er zitten nml nog kabels en leidingen aan.

Stap 7
Als je het spruitstuk aan de kant hebt, zie je de carterontluchtingspot met slangen.
Nu is het slim om een foto te maken zodat je straks met vervangen geen problemen hebt.

Nu kun je de pot en slangen verwijderen.
Op de foto zijn de slangen weggeknipt.
(B) laat zien dat er een sensor is verwijderd, dit is optioneel.
Verwijder de steun van het spruitstuk (C).
Verwijder de oliepot, 2 boutjes die de pot aan het blok vastzetten (D).

Stap 8
Als alles verwijderd is even naar de openingen kijken. Zorg ervoor dat deze niet verstopt zitten, als dat wel het geval is voorzichtig schoonmaken.
Kijk extra naar de onderste opening, deze wil nog wel eens goed dicht zitten. Als ie hardnekkig dicht zit voorzichtig met een boortje (bitje) open maken.

Stap 9
Nu is het tijd om de nieuwe spullen te installeren, in omgekeerde volgorde terug.

Het is slim om nieuwe slangenklemmen te gebruiken.
Mocht je originele klemmen van Volvo hebben, dan is het slim deze                  
al aan de pot te bevestigen voordat je de pot vastmaakt aan het blok.
Je kunt makkelijker bij de klemmen.

Als je klaar bent met het installeren van de nieuwe pot met slangen dan moet je de slang vanaf de pot weer aansluiten op de slang van het luchtfilter.

Het is belangrijk om de nippeltjes op de luchtinlaatslang goed te reinigen (remmenreiniger)
Ook de vlammendover schoonmaken/vervangen/weglaten is noodzakelijk.

Stap 10
Zorg dat je een nieuwe spruitstukpakking hebt en zet het spruitstuk terug.
Terwijl je het spruitstuk terug zet moet je 2 dingen doen:
1) de slang de naast de olievuldop loopt moet door het inlaatspruitstuk naar de pot.
2) het kleine slangetje aan de linkerkant van het inlaatspruitstuk vastmaken met een klem.

Nu kun je het spruitstuk monteren en alle bouten aandraaien.

Let op: Als de bout aan de onderkant rechts een klipje of steuntje heeft, zorg er dan voor dat deze niet tussen het spruitstuk en het blok terecht komt!

Vanaf hier moet je de stappen omdraaien en de rest op zijn plaats zetten.
Zoals pwassink in de comments aangeeft is het slim om gelijk je gasklephuis te reinigen. Zorg ervoor dat je een nieuwe pakking hebt.

Olie verversen kan nooit kwaad na dit onderhoud.

Succes!

Bron: http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/#ptc

mehn

Vlamdover bij een turbo? Dat is de PTC, de vlamdover (alleen bij niet-turbo's) zit heel ergens anders...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pwassink

Goed verhaal,

Er zijn alleen een aantal "varianten" op het vacuumsysteem, een ervan heeft een aansluiting aan de linkerzijde
op het spruitstuk waar je erg slecht bijkan, die zit op een soort van vries-stop vlakbij de thermostaat.

Tevens is het handiger als je tegelijkertijd het gasklephuis even helemaal schoonmaakt, die kan je er tijdens
deze actie immers heel makkelijk even tussenuithalen en goed reinigen, wel even een frisse pakking aanbrengen dan.

En als je dan toch de bus remmenreiniger in de hand hebt ..
Neem je uiteraard meteen even de stationairregelklep mee, ook een tijdje laten inweken, uitlekken/blazen
en een snufje wd40 erin om alles weer gangbaar te houden / voor corrosie te behoeden

# edit typo's & stationairregelaar toegevoegd
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ChristWest

Citaat van: mehn op 15-11-2010 21:18:24
Vlamdover bij een turbo? Dat is de PTC, de vlamdover (alleen bij niet-turbo's) zit heel ergens anders...

Verandert, was in de war met mijn eigen 2.5 10v..

ChristWest

Citaat van: pwassink op 15-11-2010 21:25:16
Goed verhaal,

Er zijn alleen een aantal "varianten" op het vacuumsysteem, een ervan heeft een aansluiting aan de linkerzijde
op het spruitstuk waar je erg slecht bijkan, die zit op een soort van vries-stop vlakbij de thermostaat.

Tevens is he handiger als je tegelijkertijd het gasklephuis even helemaal schoonmaakt, die kan je er tijdens
deze achtie immers heel makkelijk even tussenuithalen en goed reinigen, wel even een frisse pakking aanbrengen dan.

Klinkt heel logisch ja, zal even eea veranderen..

haasje

Om meer werkruimte te krijgen zou je de koelfan (4 boutjes) kunnen verwijderen, zeker bij de N/A 20V geeft dat een hoop extra sleutelruimte.

Bij stap 6 staat niet vermeld dat er een boutje vanaf de onderkant in het inlaatspruitstuk zit (zie foto stap 7 item C).
Indien je de linker klopsensor losmaakt, let dan goed op de positie hoe hij zit, hij moet er weer op dezelfde manier op terug.
Bij de auto's met egr zitten er nog een 2tal boutjes aan de onderkant van het gasklephuis.

musty

mooie beschrijving ga ik als leek gebruik van proberen te maken , laat wel weten hoe het gegaan is!!

francois

volvoc70T5

:D zeer handig, aankomende zaterdag was ik die van mij van plan om te gaan vervangen..

iig na slag werk nu..

volvoc70T5

ff snel vraagje, ben er nu dus zelf mee bezig en de vraag gaat om het busje wat tussen het potje komt en het blok (onderste verbinding)

daar zit aan 1 kant een verdikking aan van rubber..hoort deze kant aan het blok? of aan het potje? zelf gok ik aan de blok zijde.

volvoc70T5

antwoord gevonden :-> Blokzijde

volvoc70T5

volvoc70T5

nog wel ff vraagje,

toen ik de brandstofrail had verwijderd met de injectoren.. (ja weet ik, stond niet in de manual, maar wou iets meer toegang tot de boutjes)
zag ik dat de "ringetjes" welke op de injectoren zaten letterlijk uit mekaar vielen,
dus nu de rail weer gemonteerd zonder die ringetjes.. kan dit kwaad of..?

zoja, neem aan dat deze ringetjes los te bestellen zijn dan?
auto loopt er verder wel prima om.

Misha

Citaat van: volvoc70T5 op 22-01-2011 21:07:24
nog wel ff vraagje,

toen ik de brandstofrail had verwijderd met de injectoren.. (ja weet ik, stond niet in de manual, maar wou iets meer toegang tot de boutjes)
zag ik dat de "ringetjes" welke op de injectoren zaten letterlijk uit mekaar vielen,
dus nu de rail weer gemonteerd zonder die ringetjes.. kan dit kwaad of..?

zoja, neem aan dat deze ringetjes los te bestellen zijn dan?
auto loopt er verder wel prima om.
Als je die siliconen/rubber ringetjes bedoelt die om de injectoren zitten zou ik er wel nieuwe inzetten ja ivm valse lucht.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het